یک فروند هواپیمای ایران 140، ساخت مشترک هواپیماسازی «هسا»، روز یکشنبه، پس از دو بار پرواز آزمایشی در صبح و عصر، ساعت 16 سقوط کرد و متلاشی شد.
در این سانحه، چهار خلبان و یک استاد خلبان در دم جان باختند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، چهار سال پیش نیز یکی دیگر از انواع این هواپیما در اراک دچار سانحه و ناچار به فرود اضطراری شد، اما در آن حادثه به کسی آسیبی نرسید.
بنا براین گزارش، وقوع حوادث هوایی اجتنابناپذیر است، ولی بروز چنین سوانحی در زمان راهاندازی خط تولید و تحویل نخستین نمونه از هواپیماهای ایران 140، آثار منفی بسیاری دارد که جبران آن هزینه سنگینی خواهد داشت.
کارشناسان بر این باورند، به دلیل حساسیت زیاد صنعت هواپیماسازی و هوانوردی، علاوه بر اجباری بودن رعایت استانداردهای خلبانی، باید بازرسی و نظارت فنی دقیقی نیز بر مراحل گوناگون تولید و نگهداری هواپیما حاکم باشد.
بر این اساس و به باور کارشناسان صنعت هواپیمایی، وقوع این رخداد از دو حالت بیرون نیست؛ نقص فنی سیستمهای ناوبری و مهارت نداشتن خلبان که چگونگی سیستم آموزشی شرکت سازنده نیز در این باره قابل بررسی است.
در مورد نخست، شرکت «هسا» باید پاسخ دهد که کدام مؤسسه بینالمللی، سیستم فنی و مونتاژی این شرکت را تأیید کرده و مسئولیت آن را بر عهده میگیرد. در مورد دوم نیز باید روشن شود که آیا تجهیزات آموزشی زمینی و سیمیلاتورهای آموزشی این نوع هواپیما در راستای مهارت خلبانی با این سیستم شرقی به کار گرفته شده است؟
شک نیست که شرکت «آنتونوف»، یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای هواپیماسازی جهان است که طراحی و ساخت هواپیمای ایران 140، یکی از بهترین و مطمئنترین محصولات این شرکت بوده و کشور پهناور ایران نیز میتوانست با گسترش تولید این نوع هواپیما، شبکه حمل و نقل هوایی خود را به خوبی پوشش داده و پشتیبانی کند.
گزارش «تابناک» حاکی است که شرکت «هسا»، پیشتر قرارداد فروش شش فروند هواپیمای ایران 140 را با شرکت هواپیمایی «سفیران» بسته و یک فروند از این هواپیما را نیز تحویل داده بود.
در دولت نهم نیز شرکت هواپیمایی ملی ایران، قرارداد خرید ده فروند هواپیمای ایران 140 را با شرکت «هسا» به امضا رساند که هواپیمای ساقط شده در روز یکشنبه، دومین هواپیمای تحویلی به شرکت هواپیمایی ملی ایران بود.
با توجه به این که سازمان هواپیمایی با اتکا به اعتبار جهانی شرکت «آنتونوف» قرارداد راهاندازی خط تولید هواپیمای ایران 140 را با این شرکت به امضا رسانده است، هماکنون شرکت مادر باید پاسخگو باشد که آیا در همه مراحل تولید بنا بر استاندارها و دستورالعملهای شرکت آنتونوف، پیش رفته است، در غیر این صورت، موارد تخلفی را اعلام کند؟
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم باید پاسخ دهند که حوادثی از این دست، چه لطماتی به دستاوردهای برنامههای کشور بزرگی همچون ایران وارد میکند که چهارده سال برای رسیدن به خودکفایی در فنآوری هواپیماسازی که در انحصار کشورهای معدودی است، تلاش کرده است.
آیا مجلس با شهامت تمام، با مسئولان ذیربط در وزارت دفاع که وظیفه دستاوردها را بر عهده داشتهاند، برخورد میکند، یا بنا بر یک سنت ناپسند رایج، بر این تقصیر نیز چشمپوشی میکند؟ تجربه ثابت کرده، به کار گیری وزرای ضعیف حتی با وجود یک رئیسجمهور شجاع و انقلابی، ممکن است به مملکت آسیبهای جدی وارد کند.
منبع:تابناک(بدون هیچگونه دخل و تصرف)
سردار سرتیپ پاسدار "مصطفی محمد نجار " وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی همتای خود "آناتولی سردیوکف " وزیر دفاع فدراسیون روسیه امروز در راس هیئتی بلندپایه وارد مسکو شد.
وی در بدو ورود در فرودگاه بین المللی مسکو مورد استقبال مقامها و فرماندهان وزارت دفاع روسیه و نیز "سجادی " سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور قرار گرفت.
سردار نجار در هنگام ورود ضمن گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: ایران و فدراسیون روسیه دو کشور همسایه هستند که در سطوح منطقه و بینالمللی دارای فرصتها و تهدیدات مشترکی میباشند. خصوصا شرایط متحول منطقهای و بینالمللی ایجاب میکند که دو کشور همسایه در خصوص مسایل مورد علاقه خود، رایزنیها و مشورتهای موثر و مستمر داشته باشند.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه سفرش به فدراسیون روسیه افزود: در سفر به فدراسیون روسیه علاوه بر مسایل دوجانبه، برنامههای آتی همکاریهای مشترک را با همتای خود مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهیم داد.
وی افزود: دو کشور از ظرفیتهای گستردهای در جهت تعمیق علائق و گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه برخوردار میباشند که با انجام این سفرها و رایزنیهای مشترک مقدمات و بسترهای اجرایی همکاری فراهم میشود.
سردار نجار با اشاره به اینکه دو کشور در قبال تامین صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان از احساس مسئولیت برخوردار و خصوصا هرگونه تغییر و تحول موجود در خصوص ترتیبات امنیتی منطقه را بدقت مورد بررسی قرار میدهند، افزود: روابط تهران - مسکو در راستای گسترش، آرامش، ثبات و امنیت است و امیدوارم این سفر منجر به افزایش هر چه بیشتر مناسبات دو کشور در همه زمینهها بویژه در حوزه همکاریهای دفاعی و امنیتی و تقویت ثبات منطقهای و بینالمللی گردد.
وزیر دفاع ایران با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و فدراسیون روسیه اضافه نمود: ایران و فدراسیون روسیه در کلیه سطوح دارای روابط و مناسبات خوبی با یکدیگر هستند این کشور در برخی پروژههای بزرگ ایران سرمایه گذاری نموده است که نیروگاه اتمی بوشهر نمادی از این روابط است که بزودی به بهرهداری خواهد رسید.
وزیر دفاع ایران با اشاره به زمینههای همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه دفاعی و فنی گفت: برای دفاع از حاکمیت ملی، جمهوری اسلامی ایران از همه فرصتها بهره میگیرد، با وجود این توان نظامی و دفاعی ایران اساسا بر توانمندیهای بومی استوار گردیده است.
نجار خاطرنشان نمود: قدرت جمهوری اسلامی ایران نه بر سلاح و تجهیزات پیشرفته بلکه بر ایمان و همدلی مردم با دولت استوار است و این نکته همواره ضامن بقاء و بالندگی کشور بوده و از این به بعد نیز خواهد بود.
امیر احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء صبح امروز در نشست خبری که به منظور اعلام تفکیک و استدلال پدافند هوایی از بخش پروازی نیروی هوایی ارتش برگزار شد، با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن، حضور مردم در این راهپیمایی را نمایش قدرت ایران و تضعیف روحیه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد.
میقانی ضمن بیان خاطراتی از عملیات والفجر 8 و مورد اصابت قرار دادن دهها فروند جنگنده دشمن، این عملیات و این تعداد هواپیمای مورد اصابت قرار گرفته را یک رکورد تاریخی در جنگهای امروزی جهان دانست.
وی در خصوص طرح تفکیک پدافند هوایی از بخش پروازی نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: این طرح در تاریخ 11 شهریور امسال توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که هم اکنون در حال تفکیک این دو بخش هستیم که بنابر آن، ارتش جمهوری اسلامی به 4 نیروی مستقل زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی تقسیم خواهد شد که هدف از ایجاد نیروی مستقل پدافند هوایی، ارتقای توان رزم و توسعه توان رزمی پدافند هوایی است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء توان رزم پدافند هوایی در سی سال گذشته را بیسابقه دانست و گفت: کارهای زیادی در این راستا در پدافند هوایی چه در زمینه کیفیت و چه کمیت در خصوص تعداد رادارها و آتشبارها در نظر داریم و امروز تعداد آتشبارهای پدافند هوایی به دوبرابر افزایش یافته است.
میقانی با اشاره به کارهای صورت گرفته در خصوص اورهال، بازسازی و بهینهسازی سیستمها، به موضوع تامین قطعات اشاره کرد و گفت: در این خصوص با ایجاد نهضت قطعهسازی به خصوص در زمینه ساخت قطعات گلوگاهی و مهم، اقدامات مناسبی انجام دادهایم؛ چرا که این امر از تدابیر فرمانده معظم کل قوا است که تاکید دارند نباید قطعات مختلف و به خصوص قطعات مهم از خارج وارد شود.
وی افزود: در 2 سال گذشته هیچ گونه قطعهای را در این رابطه از خارج وارد نکردهایم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء اظهار داشت: در زمینه بهینهسازی سیستمهای راداری به همت متخصصان داخلی اقدامات موثری انجام دادهایم که از جمله آن ساخت رادار ملی در گذشته بود که به عنوان چشم بینای ایران اسلامی عمل میکند و امروز انواع رادارها و حتی رادار ملی به سیستمهای مدرن تجهیز شدهاند.
میقانی با بیان اینکه سیستمهای موشکی هاگ نیز نسبت به 2 سال اخیر قابل مقایسه نیستند، گفت: امسال نوآوریهای خوبی در زمینه آتشبارها، تجهیزات پدافندی و نوسازی تجهیزات داشتهایم؛ که از جمله آن میتوان به بهینهسازی سیستمهای جنگ الکترونیک، توانمندیهای ارتباط، پدافند غیرعامل و نیز سیستمهای جمعآوری اطلاعات اشاره کرد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء با مثبت ارزیابی کردن وضعیت دفاعی کشور اظهار داشت: اولین رزمایش گسترده را در این زمینه در شهریور ماه گذشته انجام دادیم که این رزمایش تحت عنوان مدافعان آسمان ولایت برگزار شد و تمام یگانهای پدافندی کشور در آن حضور موثر داشتند.
میقانی ماموریت پدافند هوایی را دفاع از آسمان کل کشور عنوان کرد و با اشاره به پیشرفت کشورهای مختلف در زمینه هوایی و با اشاره به دکترین جنگ نامتقارن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برای مقابله با این تجهیزات پیشرفته دشمنان، باید پدافند هوایی مجهز و مدرنی داشته باشیم که این امر در دستور کار ما قرار دارد.
میقانی با تاکید بر اینکه پدافند هوایی مسئول اول و آخر دفاع از آسمان کشور است، تفکیک بخش پدافند از پروازی و تجدید ساختار در این دو بخش که سال آینده کامل میشود را یکی از دستاوردهای مهم در این رابطه دانست.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء با بیان اینکه امروز توانایی ساخت انواع رادارها با بردهای مختلف را داریم، تصریح کرد: برخی از این رادارها هماکنون در حال ساخت است و در زمینه آتشبارها نیز به همین صورت عمل میکنیم.
میقانی افزود: اولین سیستمهای جمعآوری اطلاعات سیگنالی در نیروی هوایی ارتش ساخته شد و امروز نیز این سیستمها با تکیه بر فنآوری مدرن در حال ساخت است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء اضافه کرد: تمام تجهیزات و نیروهای پدافندی و جمعآوری اطلاعات سیگنالی در نیروهای مسلح تحت فرماندهی و تابعیت قرارگاه پدافند هوایی قرار میگیرد و شبکه کنترل و هدایت و تمام پدافندهای کشور تحت فرماندهی عملیات این قرارگاه را خواهد گرفت.
میقانی با اشاره به فرونشاندن دو هواپیمای متجاوز خارجی درماههای گذشته این امر رانشان دهنده هوشیاری و تیزبینی نیروی هوایی و پدافند عنوان کرد و گفت: دو سه مورد دیگر نیز وجود داشت که دلیلی برای مطرح شدن آن نمیبینیم که برخی از آنها با رسیدن به مرز ایران و به دلیل دستوری که به آنها دادهایم از مسیر خود برگشتند اما برخی نیز وارد فضای جمهوری اسلامی شدند که با رهگیری جنگندههای نیروی هوایی مجبور به فرود در یکی از پایگاههای مورد نظر شده و پس از بررسی مسائل وتحقیقات به راه خود ادامه دادند.
وی این اقدامات را نتیجه کشف رادارها و هدایت شبکه توسط هواپیماهای طرح پدافندی عنوان کرد.
میقانی تاکید کرد: همه سامانههای متعلق به پدافند هوایی نیروهای مسلح کشور از جمله رادارها، دستگاههای جمعآوری اطلاعات سیگنالی، آتشبارهای موشکی با بردهای بلند، متوسط و کوتاه وسامانههای پدافندی به طور کامل تحت فرماندهی و کنترل پدافند هوایی قرار خواهد گرفت.
فانتوم زیبای ایرانی
فالکروم ها-محافظین پایتخت
تایگر های چابک نیروی هوایی
تامکت خوش آب و رنگ ایران زمین
خاطره ای از سرتیپ خلبان "فضل الله جاویدنیا"
بیشتر از یک سال از شروع جنگ تحمیلی می گذشت، در طول این مدت همیشه برتری هوایی از آن نیروی هوایی ایران بود و ضربات جبران ناپذیری به نیروی هوایی عراق وارد شده بود؛ به نحوی که امکان هر گونه ابتکار عملی از آنان سلب گردیده بود. در خلال این مدت، کشور عراق از سوی اکثر دول غربی و شرقی تجهیز می شد. موشک های پیشرفته برای هواپیماهای میگ 23 عراقی به منظور هدف قرار دادن کشتی های نفتکش که نفت صادراتی ایران را از جزیره خارک بارگیری می کردند، و کشتی های تجاری که کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را به بندر ماهشهر می آوردند، در اختیار کشور عراق قرار گرفت که با واکنش و حضور شبانه روزی هواپیماهای گشتی اف 14 در خلیج فارس مواجه و بیش از 95 درصد ماموریت های آنان خنثی گردید.
تجهیز نیروی هوایی عراق به هواپیماهای پیشرفته میراژ
در همین راستا دولتمردان عراق دست به دامان کشور فرانسه شدند و دیری نپایید که تعداد قابل توجهی هواپیمای میراژ تحویل کشور عراق گردید. با ورود این هواپیماها، نیروی هوایی عراق جان تازه ای گرفت زیرا هواپیماهای میراژ به آخرین تکنولوژی جنگ الکترونیک و موشک های راداری و حرارتی مجهز بودند.
در روزهای اولیه آذرماه سال 1360 خلبانان عراقی موفق گردیدند با استفاده از هواپیماهای میراژ اشکالاتی را برای سه فروند از هواپیماهای اف 14 که در جنوب غرب کشور مشغول گشت هوایی بودند، بوجود آورند که خوشبختانه خلبانان از این ماجرا جان سالم بدر بردندو اجکت نمودند .
تشکیل جلسه در اطاق جنگ پایگاه هشتم شکاری
بلافاصله از سوی سرلشکر شهید (سرهنگ آن زمان) عباس بابایی جلسه ای با حضور کلیه خلبانان اف 14 تشکیل شد و موضوع تهدید هواپیماهای میراژ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. اگر می خواستیم از منطقه ایستایی عقب تر پرواز کنیم، عراقی ها به خواسته های نامشروع خودشان رسیده بودند و این جرات به آنان داده می شد که بی پروا از هر نقطه ای وارد حریم هوایی کشور ما شوند و مقاصد شوم خود را به اجرا در آورند. اگر می خواستیم از منطقه ایستایی روزهای قبل جلوتر برویم، با تهدیدات موشک های زمین به هوای سام دشمن که در مناطق اشغالی غرب کشور مستقر بودند مواجه می شدیم. هر کس در اندیشه چاره ای بود. جلسه تا حدود ساعت 12 شب به طول انجامید و همگی بر این عقیده بودیم که نباید به دشمن میدان بیشتری داده شود، باید چاره ای اندیشیده می شد که بتوان هواپیماهای میراژ را مورد اصابت قرار داد.
برابر برنامه تنظیمی، اولین پرواز نیم ساعت قبل از طلوع آفتاب بود که من و شهید خورشیدی (ستوانیکم آن زمان) باید این پرواز را انجام می دادیم. در آن جلسه من به شهید بابایی پیشنهاد نمودم که اگر بتوانید هماهنگی لازم را جهت کنسل نمودن کلیه پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه اهواز و همچنین کلیه پروازهای برون مرزی که جهت انهدام هدف های مورد نظر در جنوب کشور عراق توسط شکاری بمب افکن های نیروی هوایی در ساعات اولیه صبح صورت می گیرد، انجام دهند. ما می توانیم در سکوت مطلق رادیویی خلبانان عراقی را غافلگیر کینم. ایشان و سایر خلبانان کاملا متوجه منظور من از این پیشنهاد شده بودند زیرا در آن زمان اکثر پروازهای پشتیبانی هوایی توسط هواپیماهای ترابری نیروی هوایی از آن جا انجام می شد و همچنین کلیه هواپیماهای شکاری بمب افکن ما که بعد از انجام ماموریت بمباران از خاک عراق وارد کشور می شدند، ابتدا برای هواپیماهای اف 14 یک هدف محسوب می شدند. همچنین هماهنگی های لازم جهت شناسایی هواپیماهای ترابری مستلزم مکالمات زیاد رادیویی و اتلاف وقت می گردید که این خود فرصتی مناسب را برای هواپیماهای میراژ فراهم می ساخت.
موافقت معاونت عملیات نیروی هوایی
همان شب پیشنهاد این جانب با مرحوم سرتیپ خلبان بهرام هوشیار معاونت عملیات وقت نهاجا در میان گذاشته شد و ایشان دستور لغو کلیه پروازهای شکاری بمب افکن را از پایگاه های جنوب و غرب کشور و پروازهای ترابری به فرودگاه اهواز را در ساعات اولیه صبح صادر و هماهنگی های لازم را با رادارهای خودی به منظور حفظ سکوت مطلق رادیویی بعمل آورد.
راس ساعت مقرر به پرواز در آمدیم
ساعت 5 صبح روز چهارم آذرماه سال 1360 مجددا طرح پروازی را با شهید خورشیدی مرور و راس ساعت 30/6 از باند پروازی پایگاه هشتم شکاری به پرواز در آمدیم. با اوج گیری به ارتفاع حدود 20 هزار پا رسیدم و به سمت اهواز ادامه مسیر دادیم.
منطقه ایستایی ما شمال اهواز تا نزدیکی حمیدیه بود. البته عراقی ها در حوالی حمیدیه یک سکوی موشکی سام مستقر کرده بودند که خود تهدیدی انکار ناپذیر برای ما بود. طلوع خورشید در آن دقایق اولیه صبح برای ما یک مزیت بود زیرا ما را قادر می ساخت که سمت غرب را بهتر با چشم ببینیم و برای عراقی ها یک نکته منفی بود زیرا خورشید مستقیم در چشم آنها بود و قادر به دیدن ما با چشم نبودند.
دوفروند هواپیماهای میراژ وارد منطقه شدند
دقایقی از طلوع خورشید نگذشته بود که دو فروند هواپیمای میراژ از پایگاهی در نزدیکی شهر بصره به پرواز در آمدند و با ارتفاع 22 هزار پایی وارد منطقه ایستایی خود در حوالی اروند رود شدند. آنها توسط رادارهای زمینی خود از موقعیت ما با اطلاع بودند. همانگونه که کلیه تحرکات آنان برای ما پوشیده نبود.
ما می دانستیم که هواپیماهای دشمن برای این که بتوانند ما را مورد هدف قرار دهند، باید فاصله ای کم تر از 20 مایل با ما داشته باشند. ما شاید می توانستیم در بیشتر از این مسافت هم اقدام به شلیک موشک نماییم ولی هر چقدر می توانستیم فاصله را کم تر از بیست مایل کنیم، شانس بیشتری برای هدف قرار دادن آنها داشتیم.
هرکس سعی می نمود دیگری را مورد هدف قرار دهد
چندین بار به سمت یکدیگر پرواز نمودیم و کاملا همدیگر را در رادارهای مان داشتیم. ولی میراژها از حدود فاصله 20 مایلی ما به سمت داخل کشورشان گردش می کردند و ما به دلیل وجود سکوی موشکی سام نمی توانستیم جلوتر برویم و باید کاری می کردیم که آنها بیشتر داخل کشور ما شوند. هربار که به سمت یکدیگر پرواز می کردیم آنها جرات بیشتری پیدا می کردند و جلوتر می آمدند. در یکی از این نزدیک و دورشدن ها بود که تصمیم نهایی را گرفتم و در فاصله حدود 25 مایلی از آنها سکوت رادیویی را شکستم و به رادار زمینی اعلام نمودم برمی گردم. البته می دانستیم که کلیه مکالمات ما از طریق استراق سمع در همان لحظه ترجمه و به خلبانان میراژ اعلام می شد و آنها هم که در رادارهای شان متوجه تغییر سمت و گردش من شده بودند، به حرکت خود به سمت شرق ادامه دادند.
انجام مانورهای پی در پی
در یک لحظه من هواپیما را invert (وارونه) نمودم و با مانوری بسیار شدید به سمت زمین رفتم (مانور spilit-s) و در ادامه گردش با مانوری دیگر شبیه به دایره (loop) مجددا ارتفاع گرفته و سر هواپیما را سمت غرب قرار دادم. شهید خورشیدی که کمک خلبانی بسیار ماهری بود، بلافاصله رادار را روی آنان قفل نمود و ما در موقعیتی مناسب جهت شلیک موشک قرار گرفتیم. یک تیر موشک دوربرد فونیکس به سمت آنها شلیک نمودم. هواپیماهای میراژ بوسیله سیستم جنگ الکترونیک خود متوجه قفل شدن رادار ما و شلیک موشک هوابه هوا سمت خود شده بودند ولی چون من در ارتفاع پایین تری بودم، نمی توانستند مرا پیدا کنند. بنابراین بی هدف دو تیر موشک حرارتی بدون این که روی ما قفل راداری انجام داده باشند شلیک نمودند و چون سیستم های جنگ الکترونیک هواپیمای ما قفل شدن رادار و یا شلیک موشکی را نشان نداده بودند من اطمینان داشتم موشک های شلیک شده دشمن که با چشم شاهد شلیک آنها بودم، به من برخورد نخواهند کرد. چون موشک ما هنوز فعال نشده بود نیاز به اطلاعات راداری از هواپیمای ما داشت. پس به سمت هواپیماهای میراژ پرواز را ادامه دادم تا این که شاهد برخورد موشک شلیک شده خودم به یکی از هواپیماهای میراژ و انفجار آن در آسمان شمال اهواز و برخورد قطعات موشک و هواپیمای منفجر شده به هواپیمای میراژ دوم بودم که آن هم درحال سوختن به سمت عراق گردش نمود و همان طور که گفتم به دلیل وجود تهدیدات زمینی موشک سام قادر به تعقیب آن نبودیم.
خلبان هواپیمای منفجرشده موفق شد با استفاده از چتر نجات درشمال اهواز فرود آید و دقایقی بعد توسط هلی کوپترهای خودی به مقر استقرار تیم هماهنگ کننده نیروی هوایی در فرودگاه اهواز که همگی شاهد نبرد هوایی ما با چشم خود بودند، انتقال یافت.
ماجرای شکستن پای خلبان عراقی
هفته قبل از این ماجرا، تلویزیون عراق فیلمی از هدف قرار گرفتن یک فروند هواپیمای اف 4 ایرانی نمایش داد که در آن خلبانان این فانتوم به طرز فجیعی در محل سقوط به شهادت رسانیده شدند (خلبان فانتوم سرگرد شهید شوقی) . برادران بسیجی که آن فیلم را دیده بودند قبل از رسیدن هلی کوپتر پای خلبان میراژ را شکسته بودند که بعد از انتقال به تهران در بیمارستان نیروی هوایی (فجرکنونی) تحت درمان قرار گرفت.
اطلاعات خوبی درباره میراژ بدست آوردیم
با بازجویی هایی که از این خلبان بعمل آمد کلیه نکات ریزی که ما می خواستیم در مورد هواپیماهای میراژ عراقی بدانیم، بدست آوردیم و تا پایان جنگ دیگر هیچ یک از هواپیماهای عراقی جسارت نزدیک شدن به مناطقی که هواپیماهای اف 14 بودند را نداشتند. بر اساس گفته خلبانانی که بعدا به اسارت ما در آمدند، به آنها دستور اکید در مورد عدم درگیری با هواپیماهای اف 14 داده شده بود.
قدردانی شهید بابایی از من و شهید خورشیدی
در تاریخ دوازدهم آذر ماه همان سال نیروی هوایی عراق 6 فروند هواپیمای میراژ را مامور شکار یک فروند اف 14 نمود که در آن درگیری مجددا من و شهید خورشیدی شرکت داشتیم و توانستیم یک فروند از آنها را ساقط کنیم و از مهلکه جان سالم بدر بریم که توسط فرمانده وقت پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی برای ما نشان لیاقت درجه یک درخواست گردید.
منبع : iranian-airforce.blogfa.com