مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آتش فشان در اروپا

 


فوران آتشفشان در منطقه ای در جنوب ایسلند ، بیش از پانصد تن از ساکنان ان را وادار به ترک خانه هایشان کرد.
مسئول اداره مبارزه با حوادث غیرمترقبه ایسلند با بیان اینکه فوران آتشفشان در منطقه یخچالی در جنوب این کشور جان هیچ کسی تهدید نمی کند گفت با این حال عملیات تخلیه ساکنان را آغاز کرده ایم و بین پانصد تا ششصد نفر در حال ترک خانه هایشان هستند.
رادیو دولتی آر یو وی نیز اعلام کرد به سه پرواز از مبداهای بوستون، اورلاندو و سیاتل دستور داده شده که وارد ایسلند نشوند و به امریکا بازگردند.
بنا به اعلام این شبکه رادیویی، فوران آتشفشان اندکی پس از نیمه شب روی داد و علت تخلیه ساکنان از منطقه نیز خطر وقوع سیل ناشی از ذوب شدن یخها بوده است.
رادیو آر یو وی افزود در حال حاضر نشانه ای از جاری شدن سیل مشاهده نمی شود اما بنا به پیش بینی کارشناسان احتمال وقوع سیل وجود دارد

   


در پی پراکنده شدن دود و خاکستر ناشی از فعال شدن آتشفشان ایسلند پرواز هواپیماها در این کشور لغو شد. منابع خبری انگلیس اعلام کردند، فعالیت کوه آتشفشان در ایسلند باعث توقف رفت و آمد هواپیماها در این کشور شده است. بدنبال پراکنده شدن دود و خاکستر در فضای منطقه اسکاتلند، در حدود یکصدو بیست کیلومتری شرق ریکیاویک ، مرکزاسکاتلند، مقامات خطوط هوایی انگلیس پرواز هواپیماها را دراین خطوط هوایی متوقف کردند.سخنگوی فرودگاه استنستد لندن گفت، فعال شدن آتشفشان ایسلند سبب شده است مقامات اداره خطوط هوایی ملی انگلیس امروز صبح محدودیت هایی در برنامه پرواز هواپیماها در این مسیر اعمال کنند. دستورالعمل های مقامات خطوط هواپیمایی لندن در باره کاهش پرواز هواپیماها در مسیرهای هوایی فرودگاههای آبردین، ادینبرگ و گلاسکو را نیز در بر می گیرد. به گزارش خبرگزاری آلمان ، اقدامات مشابهی در خطوط هوایی نروژ و ایسلند اتخاذ خواهد شد.
مقامات فرودگاه ریکیاویک همچنین خاطر نشان کردند، احتمال دارد برخی پروازها به مقصد بخش هایی از مسیرهای هوایی سوئد، فنلاند و مناطقی در شمال غربی روسیه و دانمارک نیز مشمول این محدودیت ها بشود.
در همین حال نروژ و اسکاتلند دسترسی به حریم هوایی خود را محدود کردند. به گزارش شبکه فرانس بیست و چهار ، نروژ و اسکاتلند بدنبال فورال آتشفشان در ایسلند و برخاستن ابرهای متراکم خاکستر تصمیم گرفتند دسترسی هواپیماها را به حریم هوایی خود محدود کنند. فوران آتشفشان در ایسلند موجب آب شدن یخ ها و جاری شدن سیل شده است. هشتصد نفر از ساکنان منطقه برای پیشگیری از حوادث احتمالی به مراکز صلیب سرخ منتقل شدند. فوران این اتشفشان ده تا بیست برابر بیش از حادثه مشابه در مارس گذشته است. کارشناسان پیش بینی می کنند این حادثه می تواند پیامدهای مخربی به دنبال داشته باشد
 
دانمارک کل حریم هوایی خود را در دریای شمال به روی هواپیماها می بندد
مقامات دانمارکی بامداد پنج شنبه به سبب ابرهای خاکستر ناشی از فوران آتشفشانی در ایسلند حریم هوایی این کشور را در دریای شمال بستند و آماده می شوند کل تردد هوایی را متوقف کنند.
"بو پدرسن" سخنگوی" ناوی ایر" ،سازمان کنترل هوایی دانمارک، اعلام کرد ما در ساعت هشت به وقت گرینویچ حریم هوایی را در بخش دانمارکی دریای شمال در مجاورت انگلیس و نروژ بستیم و قصد داریم حدود ساعت یازده به وقت گرینویچ نیز حریم هوایی را در نزدیکی شمال غربی آلمان ببندیم.
شرکت های هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی" اس ای اس" پروازهای دانمارک به نروژ ،اسکاتلند و شمال انگلیس را به حال تعلیق در آوردند.
به گفته این سخنگو، "ناوی ایر" انتظار دارد اگر پیش بینی های هواشنایی همچنان باقی باشد کل حریم هوایی دانمارک را حدود سا عت هفده به وقت گرینویچ ببندد زیرا خاکستر حدود عصر امروز کل آسمان دانمارک را در برخواهد گرفت.
وی تاکید کرد ما بر اوضاع مسلط نیستیم.
اگر باد همچنان به سمت دانمارک بوزد ما وادار خواهیم شد هرگونه پرواز هواپیماها را به حال تعلیق درآوریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کپنهاگ، به گفته پدرسن چنانچه شرایط ایمنی درباره بهبود اوضاع مطمئن نشوند مقامات دانمارکی به هیچ یک از هواپیماها اجازه نخواهند داد از حریم هوایی دانمارک عبور کنند . 


مقامات انگلیسی از بسته شدن حریم هوایی این کشور خبر دادند
مقامات هواپیمایی انگلیس روز پنجشنبه اعلام کردند به علت دود و خاکستر ناشی از فوران یک کوه آتشفشان در ایسلند حریم هوایی این کشور از ساعت 11:17 به وقت گرینویچ به صورت کامل بسته خواهد شد.
اداره ملی حمل و نقل هوایی انگلیس خاطر نشان کرد در این مدت هیچ هواپیمایی به غیر از مواقع اضطراری اجازه ندارد وارد حریم هوایی این کشور شود.
این اداره افزود بر اساس سیاست هواپیمایی غیر نظامی بین المللی این تصمیم را اتخاذ کرده است.
لغو هزاران پرواز در شمال اروپا و سرگردانی میلیون ها مسافردر پی فعالیت آتشفشانی در ایسلند و رسیدن ابر آتشفشانی به انگلیس و کشورهای شمال اروپا، پرواز هواپیماها در این مناطق لغو و میلیون ها مسافر سرگردان شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر از لندن، فعالیت آتشفشان در ایسلند، فرودگاه های انگلیس و شمال اروپا را حداقل تا امشب تعطیل کرد. وزش باد شدید، موجب شد ابر آتشفشانی ناشی از فعالیت آتشفشان در ایسلند، صبح امروز به منطقه اسکاتلند برسد و فرودگاه های این منطقه راتعطیل وهواپیماها در مناطق میانی همچون منچستر و سپس فرودگاه های جنوبی از قبیل هیث رو را در لندن، زمین گیر کند. بدین ترتیب میلیون ها مسافر سرگردان شدند و تقاضا برای خرید بلیت کشتی، راه آهن و اتوبوس، به شدت افزایش یافت.

به گزارش رسانه های اروپایی، میلیون ها مسافری که بر اثر بسته شدن فرودگاه های انگلیس و کشورهای شمال اروپا همچون بلژیک، هلند و فرانسه نتوانسته اند به سفرشان ادامه دهند، در هتل های نزدیک به فرودگاه های اسکان داده شده اند به گونه ای که در این هتل ها، اتاق خالی پیدا نمی شود.
کارشناسان هواشناسی می گویند آتشفشان ایسلند ماه پیش نیز فعالیت کرد اما از دیروز، این فعالیت شدت گرفت و از آنجایی که حدود دویست متر برف و یخ بر روی دهانه آتشفشان قرار داشت، برخورد مذاب با این یخ موجب شد حالتی شبیه به انفجار در قله آتشفشان ایجاد شود که ابری حاوی خاکستر آتشفشانی پدید آورد.
ابری که صبح امروز به شمال انگلیس رسید و تا ظهر، مناطق شمال اروپا را درنوردید، حاوی ذرات کوچک یخ، سنگریزه و خاکستر آتشفشانی است که همچون ذرات شیشه، قادر است به موتور هواپیماها آسیب بزند و آن ها را از کار بیندازد.
روزانه 5500 هواپیما از فرودگاه های انگلیس استفاده می کنند که برای اولین بار، فعلا تا ساعت 6 بعد از ظهر، همه پروازها بر فراز انگلیس، لغو شده است.
فرودگاه هیث رو در لندن که دومین فرودگاه بین المللی بزرگ و شلوغ ترین فرودگاه جهان است، کاملا تعطیل است و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما که پرواز امروزش از این فرودگاه لغو شده است، از مسافران خواست پیش از مراجعه به فرودگاه، از طریق تلفن اطلاعات لازم را درباره زمان پرواز بعدی، به دست آورند.
مقامات مسوول هواپیمایی در انگلیس اعلام کرده اند تا زمان امن اعلام نشدن فضای انگلیس توسط سازمان های هواشناسی، درباره چگونگی ادامه از سر گیری سفرهای هوایی نمی توان اظهار نظر کرد.
در همین حال وزیر حمل و نقل بلژیک روز پنج شنبه اعلام کرد با رسیدن ابرهایی از خاکستر ناشی از فوران یک کوه آتشفشان در ایسلند، حریم هوایی بلژیک نیز به تدریج بسته می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ،" اتین شوپه " در این باره گفت: حریم هوایی غرب کشور در ساعت چهارده و سی دقیقه به وقت محلی - دوازده و سی دقیقه به وقت گرینویچ- و سپس کل کشور در ساعت شانزده و سی دقیقه -چهارده و سی دقیقه به وقت گرینویچ - بسته خواهد شد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد