مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خلبانان خائن ایرانی در زمان جنگ ایران و عراق !

خلبانان خائن ایرانی در زمان جنگ ایران و عراق ! 

جنگ تحمیلی ایران و عراق درس های بسیاری را به ما آموخت. جدای از انسان های شجاعی که به خاطر اعتقادات و وطن شان دلاورمردانه قدم به عرصه نبرد گذاشتند بودند افرادی که خیانت ورزیدند و اسم ننگین خود را در کتاب تاریخ نوشتند.
در آشفته بازار جنگ چهار هواپیمای F27 و F4 (دو فروند) و F14 به عراق پناهنده شدند که ماجرای پناهنده شدن تامکت ایرانی و سرنوشت آن به نقل از منابع ذیل تقدیم شما می گردد. لازم به ذکر است که تاپیک در صورت صلاحدید مدیریت محترم سایت منتقل می شود.
منبع 1
منبع 2

اما ماجرا چگونه بود ؟

سروان احمد مرادی (سال 1356 در پایگاه شکاری اصفهان)

در طول سالهای جنگ سازمان اطلاعات عراق تلاش زیادی نمود تا خلبانان ناراضی ایرانی را تشویق به پرواز به عراق و تقاضای پناهندگی از آنان کند.در تاریخ ۲ سپتامبر۱۹۸۶ رأس ساعت ۱۴ یک فروند تامکت ایرانی به خلبانی سروان احمد مرادی به همراه سروان نجفی (RIO) به سمت پایگاه البکر عراق پرواز نمودند. اف ـ ۱۴ که در ارتفاع بالا پرواز می کرد به سرعت توسط رادارهای عراقی شناسائی شده و متعاقب آن ۲ فروند MIG - 23 ML که سرگرد محمد ( فرمانده اسکادران ۶۳ ) فرمانده دسته آنان بود جهت مقابله به پرواز در آمدند . با توجه به این که رادارهای عراقی هیچ هواپیمای دیگری را بغیر از این تامکت شناسایی نکردند, فرماندهان عراقی به موضوع مشکوک شده و احتمال دادند که ایرانی ها تله ای گذاشته اند . سپس یک فروند MIG - 25 PDS از پایگاه تموز به پرواز در آمد . میگ ـ ۲۳ ها با کم کردن ارتفاع به تعقیب تامکت که هم چنان به سمت غرب می رفت ادامه دادند. در زمانی که به ۲۰ کیلومتری تامکت رسیدند دستور شلیک صادر شد . سرگرد محمد سعی در شلیک یک فروند موشک R-24R کرد اما موفق به اینکار نشد . رفته رفته فاصله آنان تا تامکت ایرانی کاهش می یافت . در فاصله ۸ کیلومتری ,هواپیمای همراه (Wingman) او یک موشک R - 24 T خود را شلیک کرد . به فاصله کوتاهی انفجاری روی داد و تامکت ایرانی با از دست دادن ارتفاع با سرعت هر چه تمامتر به سمت زمین نزدیک می شد . میگ های عراقی خود را به نزدیکی تامکت رساندند و با تعجب شاهد باز شدن ارابه فرود اف ـ ۱۴ شدند. تامکت قصد تسلیم شدن داشت . با دیدن این صحنه خلبانان عراقی با فرماندهان مافوق تماس گرفته و ضمن تشریح صحنه خواستار دستورات آنان شدند. به فاصله کوتاهی فرماندهان عراقی متوجه شدند که خلبانان ایرانی یک روز زودتر از موعد از قبل تعیین شده به عراق پرواز کرده اند . بلافاصله به میگ ها دستور داده شد تا تامکت ایرانی را تا پایگاه العبیده اسکورت نموده و مقدمات فرود آنان را فراهم آورند . اما برای این کار زمانی باقی نمانده بود . هدایت هواپیما از دستان سروان مرادی خارج شده بود و خدمه پروازی باید جان خود را نجات می دادند . اف ـ ۱۴ ایرانی در نزدیکی نومانیه سقوط کرد و چنان لاشه آن متلاشی شد که مقامات عراقی قادر به کسب هیچگونه اطلاعات مفیدی از آن نشدند.

مجسمه ی خلبان عراقی رو هم بر فراز لاشه ی هواپیما  

سروان مرادی اطلاعات زیادی در اختیار عراقیها قرار داد اما مقدار زیادی اطلاعات غلط هم لابلای آنان بود . بعنوان مثال او اعلام کرد که ایرانی ها دیگر قادر نیستند موشکهای AIM - 7 را از اف ـ ۱۴ های خود شلیک کنند . بعد از بازجوئی های مفصل این خلبان ایرانی به سوئیس فرستاده شد تا در آن جا زندگی راحتی بدور از جنگ را آغاز کند . اما تنها ۳ ماه پس از اقامت او در سوئیس , توسط عواملی ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. RIO این تامکت ایرانی ( سروان نجفی ) از دادن هرگونه اطلاعات به استخبارات عراق خودداری کردودر پی آن به بازداشتگاه اسرا منتقل شد . در سال های ابتدای دهه ۹۰ میلادی او به همراه هزاران اسیر دیگر به وطن خود مراجعت نمود .

هواپیمای اف 27 یا فرند شیپ متعلق به شرکت نفت که به بغداد پناهنده شد.

لاشه یکی از دو فانتوم پناهنده ایرانی به عراق
منبع:
http://www.military.ir/
نظرات 5 + ارسال نظر
مرتضی سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1389 ساعت 12:57 ق.ظ

سلام یک خبر جالب هواپیمای پرواز کیش به تهران مورخه ۲ شنبه ساعت پرواز ۸.۳۰ هنگام فرود در فرودگاه مهراباد دچار اتش سوزی موتور شده هنگام فرود خوشبختانه به کسی اسیب نرسید.

سید رضا الیاسی سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1389 ساعت 11:49 ق.ظ

جای سوال که چرا رزمایش ارتش و مورد پوشش قرار ندادید؟؟؟؟

امیر سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1389 ساعت 07:23 ب.ظ

سلام به نظرم اف.۱۴ فوق مسلح به ۶ فروند موشک فونیکس برای اسکورت یکی از مقامات ارشد دولتی بوده ضمناء به گفته یکی از خلبانان اف.۱۴ که هواپیماهای ایران از ۳ مدل ای هستند که از ۶۰۰۱ تا ۶۰۱۵ مدل ۱۰۰ از ۶۰۱۶ تا ۶۰۵۰ مدل ۲۰۰ وبقیه از مدل ۳۰۰ که پیشرفته تر هستند ایا به نظر شما درست است وایا تصاویری از مصباح یک دارید . موفق باشید

نه دوست عزیز جنگنده مذکور در حال گشت هوایی و ایجاد برتری هوایی در سرزمین جنوب و جنوب غرب ایران بود. تا جائی که ما اطلاع داریم تفاوت خاصی در اف۱۴ های تحویلی نیست و همگی آنها از نوع مدل ای میباشند. مصباح ۱؟!!متوجه سوال شما نشدیم.

اسی شنبه 1 خرداد 1389 ساعت 12:13 ب.ظ

سلام محمد جان.وظعیت فانتوم ها و تامکت ها رو چگونه ارزیابی میکنید؟ با توجه به اینکه سیستم پدافندی جدیدمون رو از چین خریدیم آیا امکان خرید جنگنده های چینی هست؟
ناوشکن جماران رو چطور میبینید؟امیدی بهش هست؟

اسی عزیز
باید واقع بین بود تامکت ها و اف۴ ها با تلاش پررسنل نیروی هوایی همچنان سرپا هستند ولیکن نباید انتظار زیادی از آنها داشت زیرا رقبای تازه نفس آنها بسیار پیشرفته و مجهزند.
امکان خرید جنگنده از چین دور از انتظار نیست
ناوشکن جماران نیز شروع یک حرکت است و مهمتر از خود آن کاری است که استارت آن خورده یعنی شروع برای ساخت ناوشکن های سنگین. بیشتر ادوات و تجهیزات استفاده شده در آن چینی بوده البته این امر منفی نست زیرا امروزه چین رقیب سرسختی برای کشورهای صاحب فناوری است.

مسعود پنج‌شنبه 26 آبان 1390 ساعت 01:41 ق.ظ

من هم یک خلبان ناراضی هستم. هیچوقت به کشورم خیانت نمیکنم. اما هیچوقت هم اون شجاعتی رو که لازمه کارم هست رو از خود نشان نخواهم داد. چون نمیخوام قربانی خیانت این همه مسئولین بی مسئولیت باشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد