مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

وقتی اژده های زرد طلوع می کند!

 جنگنده J-15 چین نمی تواند رقیبی برای "سوخوی-33" روسیه باشد
جنگنده چینی J-15 نمی تواند در بازارهای خارجی با مشابه روسی خود یعنی "سوخوی-33" به خاطر پارامترهای نه چندان مناسب آن رقابت کند. این مطلب را "ایگور کاراتچنکو" مدیر مرکز تحلیلی معاملات تسلیحاتی بین المللی اطلاع داد.
چین کار ساخت جنگنده عرشه ای را با نمونه برداری از "سوخوی-33- ت10 کا" که پنج سال پیش از اوکراین خریداری کرده است، آغاز نمود. رسانه های خارجی از آغاز پروازهای آزمایشی این جنگنده خبر می دهند.
"ت-10 کا" یکی از اولین نمونه های "سوخوی-33" بود که در چارچوب برنامه تحقیقاتی و تدارک تولید آن ساخته شد. این کارشناس توضیح داد که به همین خاطر طراحی آن نواقص زیادی دارد که متعاقبا در روسیه رفع شدند.
مدیر مرکز تحلیلی معاملات تسلیحاتی بین المللی تاکید کرد که اخبار رسانه های گروهی مبنی بر اینکه کارشناسان چینی توانسته اند مشکل مکانیزم جمع شدن بال های این جنگنده را حل کنند، بعید است که حقیقت داشته باشد.

Su-33 D Flanker K

Shenyang J-15


به اعتقاد کارشناسان، تولید موتور جنگنده های عرشه ای نیز یکی از مسائل فنی بسیار دشوار است. تولید موتورهای جنگنده ها در کل یکی از نقاط ضعف صنایع چین است. تاکنون چین نتوانسته که موتور کاملی برای جنگنده های زمینی بسازد به همین خاطر آنها را از روسیه خریداری می کند. کاراتچنکو در اینجا اشاره کرد که حال گفتنی است که تولید موتور جنگنده های عرشه ای مسئله دشوار تری است.
چین به جنگنده های عرشه ای مشابه "سوخوی-33" به خاطر برنامه احداث ناوهای هواپیمابر نیاز دارد.
پکن مذاکرات خرید "سوخوی-33" را چند سال پیش با روسیه آغاز کرد. به موازات این مذاکرات طولانی چین به طور جدی بر روی ساخت مشابه "سوخوی-33" که قرار است برای ناوهای هواپیمابر آتی در نظر گرفته شوند، کار می کند.
چین بیش از 20 سال است که بر روی پروژه ناوهواپیمابر ملی خود کار می کند. به همین خاط پکن جهت مطالعه و فراگیری تجارب ساخت آن چند ناو از گردونه خارج شده برخی از کشور از جمله ناو "ملبورن" استرالیا در سال 1994 و ناوهای هواپیمابر سنگین کلاس "واریاگ"، "مینسک" و "کییف" شوروی سابق را خریداری کرده است.
کاراتچنکو گفت: "پکن برای تولید ناوهای هواپیمابر خود نیاز دارد که چندین مسئله مهم فنی مربوط به تامین چندین سیستم ناوبری و تسلیحاتی آنها را حل کند. در ضمن چین برای تامین بخشی از قطعات به احتمال قوی نیاز دارد که به روسیه و یا اوکراین مراجعه کند".

بر اساس پیشبینی مرکز تحلیلی معاملات تسلیحاتی بین المللی، چین تا سال 2020 قصد دارد که از چهار تا شش فروند ناو هواپیمابر تولید کند. یگان های متشکل از این ناوها قرار است که در دریاهای جنوبی و شرقی چین مستقر شوند.

ریا نووستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد