مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پرتاب «میمون فضانورد» با «کاوشگر» ایرانی

سرپرست سازمان فضایی ایران (ایسا) از پرتاب «کاوشگر 4» بدون محموله زیستی جهت آ‌زمایش زیر سامانه‌های آن در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

دکتر حمید فاضلی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا اظهار کرد: هدف پرتاب این است که صحت عملکرد زیرسامانه‌های متعددی که در این کاوشگر پیش‌بینی شده و بعضا هم برای اولین بار مورد آزمایش قرار می‌گیرد بررسی شود.


وی افزود: با بررسی نتایج این پرتاب و اصلاحات و رفع عیوب احتمالی، پرتاب بعدی کاوشگر 4 با محموله زیستی اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

در آستانه پرتاب «کاوشگر 4» به فضا یکی از متخصصان طرح نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با تشریح جزئیات این ماموریت و محموله زیستی آن اعلام کرد: این کاوشگر که حامل یک میمون از خانواده رزوس است به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری زمین پرتاب شده و محموله پس از بازگشت با چتر نجات به روی زمین فرود می‌آید.

مهندس رضایی، استاد دانشگاه ومتخصص علوم فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان اینکه مقدمات طرح‌های اعزام انسان به فضا در دنیا معمولا با پرتاب موجودات زنده کوچک پیگیری می‌شود اظهارکرد: در پی پرتاب موفقیت‌آمیز «کاوشگر یک» در سال 86، «کاوشگر دو» در سال 87 و «کاوشگر سه» حامل محموله زیستی در سال 88، کاوشگر چهارم با محموله زیستی که موجود زنده آن از نظر فیزیولوژی به انسان شبیه‌تر است، به زودی به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری پرتاب می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه کاوشگر 4 پس از پرتاب بازیابی خواهد شد، تصریح کرد: بازیابی به این شکل انجام خواهد شد که پس از رسیدن کاوشگر به ارتفاع اوج، محموله که حاوی موجود زنده است به زمین برمی‌گردد و با چترهای نجات به آرامی به روی زمین می‌نشیند.

رضایی در خصوص تفاوت‌های کاوشگر 4 با نوع قبلی آن تصریح کرد: از جمله این تفاوت‌ها، نوع موجود زنده در محفظه زیستی و ‌پرتاب کاوشگر به ارتفاع بالاتر نسبت به کاوشگر قبلی است که این موضوع ضرورت وجود سیستم اکسیژن رسانی به موجود زنده و سیستم تخلیه دی‌اکسید‌کربن موجود را می‌رساند. همچنین در کاوشگر4 تمام علایم حیاتی با نصب سنسورها در کپسول زیستی و بدن موجود زنده ذخیره و به طور همزمان برای ایستگاه زمینی جهت بررسی و ارزیابی علائم حیاتی توسط زیست‌پزشک‌های فضایی از طریق تله متری ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه محموله کاوشگر 4، 250 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: کل محموله متشکل از سه زیرسامانه شامل زیرسامانه بازیابی، زیرسامانه خدمات که تمامی تجهیزات الکترونیکی، کنترل، ارسال و دریافت فرامین را شامل می‌شود و زیرسامانه کپسول زیستی است که موجود زنده و متعلقات برای ثبت علایم حیاتی و اکسیژن رسانی و تخلیه بازدم موجود زنده را شامل می شود.

این متخصص فضایی افزود: کاوشگرها، آزمایشگاه‌های فضایی هستند که به صورت حرف U وارونه پرتاب می‌شوند یعنی از زمین پرتاب شده تا ارتفاع اوج رفته و سپس به زمین باز می‌گردند که در برگشت، پس از اینکه وارد جو غلیظ شدند، سیستم بازیابی شامل دو چتر ترمزی و اصلی عمل می‌کند.

رضایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران تصریح کرد: کشورهای صاحب فناوری به مرور موجوداتی که از نظر فیزیولوژی به انسان نزدیک‌تر بوده مانند سگ و میمون را به فضا پرتاب کردند تا به مرحله‌ای رسیدند که بتوانند مدارگرد طراحی کرده و با آن انسان را به فضا پرتاب کنند و در نهایت به فناوری اعزام انسان به کرات دیگر و ایستگاه‌های فضایی دست یابند.

به گفته وی، پرتاب کاوشگر 4 با محموله زیستی از گام‌های اولیه اعزام موجود زنده به فضا توسط جمهوری اسلامی ایران است.

رضایی خاطرنشان کرد: پروژه اعزام انسان به فضا که مقرر بود در سال 1404 انجام شود با نظر مسوولان به سال 1400 تبدیل شد که پرتاب کاوشگر 4 گام‌های اولیه برای رسیدن به این هدف است؛ امیدواریم با تلاش دانشمندان فضایی ایران بتوان این زمان را حتی کاهش داد.

وی با اشاره به افتتاح ایستگاه‌های دریافت و هدایت کنترل در روزهای اخیر گفت: این ایستگاه‌ها شامل دو ایستگاه جدید و یک ایستگاه بهینه‌سازی است به طوری که دو ایستگاه جدید دریافت با قطر آ‌نتن 8.2 متر و قطر آنتن 6 متر و یک ایستگاه متحرک بهینه سازی شده است؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که ایران به لحاظ فناوری و دانش ساخت ایستگاه‌های دریافت از ماهواره‌های سنجش از دور کاملا به بومی‌سازی و خوداتکایی رسیده است.

رضایی تصریح کرد: پس از پرتاب کاوشگر 4 و دریافت نتایج، تحلیل و پردازش آن صورت می گیرد که گام‌های بعدی این پروژه، افزایش ارتفاع پرتاب کاوشگر است که موجب افزایش طول ماندگاری موجود زنده در فضا خواهد شد سپس گام‌های بعدی بهینه‌سازی محفظه زیستی و اعزام موجودات بزرگ‌تر خواهد بود تا ان شاء الله به توانایی اعزام انسان به فضا برسیم.

تانکرهای آتش نشان سپاه پاسداران

 

هواپیماهای ایلیوشین سپاه به منظور کمک رسانی بهتر در مواقع ضروری به منابع 40 تنی حمل آب مجهز شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، در جریان آتشسوزی جنگل گلستان در سال جاری، دو فروند از بالگردهای این نیرو بیش از یکماه در کنار سایر نیروهای امدادی، اقدام به مهار آتش جنگل کرد اما کمبود تجهیزات، مانع اطفاء سریع آتش بود.
به همین منظور برای رفع این کاستی، بهرهبرداری از هواپیماهای پهن پیکر ترابری به عنوان تانکر اطفای حریق در دستور کار قرار گرفت و کارشناسان و متخصصان نیروی هوافضای سپاه موفق شدند در ظرف حدود 2 ماه نسبت به طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهار آتش بر روی هواپیمای ایلوشین 76 اقدام کنند.
بنا بر این گزارش، این توانمندی امکان این را می دهد تا با نصب تجهیزات، ظرف 2 ساعت هواپیمای باری به تانکر تبدیل شده و با حمل 40 تن آب نسبت به مهار آتشسوزیهای وسیع اقدام کنند.
این حجم زیاد آب ظرف چند ثانیه تخیه شده و برای مهار آتش در مناطق جنگلی که معمولا صعبالعبور و راه دسترسی ندارند بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود.
با همکاری و مساعدت اخیر دولت توافق گردیده تا تعداد بیشتری از هواپیماهای پهن پیکر ترابری سپاه به امکانات مذکور مجهز شوند تا در مواقع بحران، آمادگی مقابله با حوادث افزایش یابد.
همچنین بخش دیگری از اعتبارات تخصیص یافته توسط دولت جمهوری اسلامی ایران جهت تجهیز هواپیماها و بالگردهای سپاه، به منظور کمک و پشتیبانی از حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله بوده که در مجموع توانمندیهای نیروی هوافضای سپاه را بیش از گذشته ارتقاء خواهد داد.  
 

 منبع:انجمن هوافضا

سفر به درون بزرگترین تونل بادی دنیا

گروهی از خبرنگاران موفق شدند سفر کمیابی را به داخل لوله های فولادی به قطر 24 متر انجام دهند که بزرگترین تونل بادی دنیا را می سازند.
به گزارش مهر، این تونل بادی عظیم در مرکز ملی تحقیقات هوا فضا در "مودان" فرانسه واقع شده است.
وزن هر از یک ملخهایی که این باد عظیم را تولید می کنند بیش از یک تن است. اما با وجود این اندازه بزرگ، این پنکه ها می توانند با سرعت 230 دور در دقیقه (حدود 4 دور در ثانیه) بچرخند. 


یک مدل هواپیمای A380 در داخل این تونل بادی غول پیکر معلق است
در این تونل می توان بادی با سرعت حداکثر 12 برابر سرعت صوت را شبیه سازی کرد
این چهار تونل در مودان برای تست هواپیماهای مافوق صوت وزارت دفاع به کار می روند. این سازه عظیم که دور از دید با دقت بسیار بالایی ساخته شده بود پس از جنگ جهانی دوم کشف شد. 


ملخهای غول پیکری به وزن یک تن که قادرند با سرعت 230 دور در دقیقه بچرخند و باد را به داخل تونل به قطر 24 متر هدایت کنند
ژان- پل بکلا مدیر آزمایشات در سایت "مودان" واقع در شرق فرانسه اظهار داشت: "یک ماموریت نظامی فرانسوی در سال 1945 یک تونل بسیار بزرگ را که در اتریش توسط آلمانها ساخته شده بود کشف و سپس این تونل را به فرانسه منتقل کردند."
وی افزود: "این سایت که برای سنجش کیفیت هوا انتخاب شده است مزایایی دارد که یکی از آنها نزدیکی به سد است که می تواند انرژی لازم برای باد تونلها را تامین کند. این تونلها به تنهایی یک هزارم توان برق کشور را مصرف می کند." 


نمای بیرونی سایت مودان در مرز فرانسه و ایتالیا
براساس گزارش دیلی میل، پاتریک واگنر، مدیر سایت مودان که پیش از این آخرین بار در سال 2003 درهای این مرکز را به روی خبرنگاران گشوده بود درباره این تونلها توضیح داد: "به خاطر این تونلها، تستهای پرواز نزدیک به شرایط واقعی انجام می شوند. به این ترتیب کیفیت هواپیماها بهبود یافته و مصرف سوخت آنها کمتر می شود."  
منبع:خبرگزاری مهر

چشم سوم ایران چگونه روشن شد(بخش دوم)

امید؛ پله پله تا ثریاحضور کشور عزیزمان در فضا و پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایرانی امید توسط ماهواره بر ایرانی سفیر خبر بهت آوری بود که در پانزدهم بهمن 1387 منتشر گردید.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، البته برخی خبرگزاری ها و رسانه های غربی با غیر بومی نشان دادن این فناوری و انتساب آن به تکنولوژی چین، روسیه و کره شمالی سعی در کمرنگ نشان دادن این رخداد داشتند، اما حقیقت این بود که علیرغم میل همه بدخواهان، این تکنولوژی در دست ایران بود.
ایران پیش از این نیز در فضا حاضر شده بود اما تفاوت این ماهواره که درواقع حضور ایران را در این عرصه علمی نشان داد در بومی بودن تکنولوژی استقرار آن در فضاست زیرا ماهواره پیشین توسط روسیه در مدار قرار گرفته بود.


پرتاب ماهواره امید از همان ابتدا با واکنش های صریح کشورهای غربی روبرو شد، واکنش هایی که پس از پرتاب سینا-1 دیده نشده بود. همین موضوع نشان دهنده اهمیت ماهواره امید و پرتاب بومی آن است.
ایران اولین کشورمنطقه و از اندک تعداد کشورهای جهان بود که به فناوری فاخر و بسیار پیچیده و دقیق و ظریف پرتاب ماهواره، و سامانه های فوق العاده حساس و پیچیده پرتاب، راهبری و استقرار آن در مدار کره زمین آن هم به صورت کاملا بومی دست یافت. ماهواره ملی امید بوسیله ماهواره بر سفیر-2 که در کشورمان طراحی و ساخته شد، درمدار زمین قرار گرفت که فناوری پیچیده این صنعت در ایران را نیز کامل کرد.
این پروژه از پانزدهم اسفند ماه سال 1384 آغاز گردید و طی 2 سال آماده انجام تستهای مشترک شد. 



امید، اولین ماهواره ای است که تمام قطعات در صنایع فضایی کشور ساخته شد. ماهواره امید 3 فوریه 2009 میلادی 15 بهمن 1387 مدار زمین قرار گرفت و در 5 اردیبهشت 1388 با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به عمر 82 روزهٔ خود که حدود 30 روز بیش تر از پیش بینی طراحان آن بود، پایان داد.
طراحی سامانهای ماهواره امید با توجه به شرایط و امکانات داخلی طی سه ماه نهایی گردید و پس از آن طراحی اولیه زیرسامانههای ماهواره با هدف تعیین مشخصات کلیدی و تفصیلی هر کدام آغاز گردید.
هدف از این مرحله (طراحی زیرسامانهها) رسیدن به مرحله ساخت نمونههای آزمایشگاهی هر یک از زیرسامانهها بود تا بتوان طراحی انجام شده را بصورت آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار داد.
کلیه مشخصات طراحی در مراحل بعدی پروژه و توسط آزمایشهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحات مورد نیاز در طراحی اعمال گردید.
در مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی، کلیه اشکالات و اصلاحات عملکردی ناشی از طراحی اولیه مشخص و مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آخرین اصلاحات بدست آمده، مرحله ساخت نمونه مهندسی ماهواره آغاز گردید.
هدف در این مرحله، دستیابی به یک نمونه کامل ماهواره از لحاظ مشخصات فیزیکی و عملکردی بوده است.
با توجه به عدم تجربه قبلی کشور در خصوص انجام تستهای مورد نیاز یک محصول فضایی، تلاشهای ارزشمندی در خصوص شناسایی و یا تجهیز امکانات داخلی برای انجام چنین تستهایی صورت پذیرفت.
تست نمونه مهندسی ماهواره توانست شرایط کار را برای ساخت نمونه پروازی هموار سازد.
تستهایی که برای نمونه پروازی ماهواره در نظر گرفته شده بود، مطابق استانداردهای معتبر فضایی و با توجه به شرایط داخلی کشور تنظیم شده بود.
خوشبختانه تمهیداتی که در طراحی برای تحمل شرایط محیطی شامل لرزههای ناشی از موشک حامل، تغییرات دمایی بسیار زیاد در مدار زمین و شرایط خلأ، اندیشیده شده بود با انجام موفق تستهای محیطی اثبات گردید و بدین ترتیب اولین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران آماده پرتاب گردید.
کشورهای خارجی با در اختیار قرار ندادن اطلاعات لازم، سعی در جلوگیری از رسیدن ایران به فناوری بومی پرتاب حامل ها و قرار دادن ماهواره ها در مدار داشتند. در همین راستا، روسیه برای تبدیل نشدن ایران به رقیب خود در بازار پرمنفعت فضا، و عدم تقویت توان نظامی و امنیتی کشور، در فناوری پرتابگرها به ایران کمک نکرد و حتی از پرتاب ماهواره مصباح و زهره خودداری نمود.
اما پیش از اقدام به قرار دادن ماهواره در مدار، پرتاب راکت «کاوشگر یک» انجام شد که در ارتفاع پایین، وظیفه شناسایی محیط پروازی ماهوارهها را قبل از پرتاب برعهده دارد. پرتاب راکت های کاوشگر، اولین و مهمترین گام در مقدمات لازم برای پرتاب ماهواره به فضا است و با این راکتها شناسایی محیط پروازی ماهوارهها قبل از پرتاب انجام میپذیرد.
ساخت یک مرکز ویژه برای پرتاب ماهواره و ایستگاه ثابت کنترل و نیز سامانه های سیار ردیابی و برقراری ارتباط با آن نیز از فعالیت هایی بود که پیش از پرتاب ماهواره بومی انجام شد. ایستگاه هدایت و کنترل ماهواره در مدار ارتفاع پایین، وظیفه تعیین موقعیت ماهواره در مدار را بر عهده داشته و ارتباط رادیویی با ماهواره برقرار میکند و فرمانهای کنترلی را به ماهواره ارسال نموده و پاسخ آن را دریافت مینماید.
کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان، هند، ژاپن ، کره شمالی، برزیل و رژیم صهیونیستی دارای فناوری طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره هستند اما پیش از ایران، شوروی در سال 1957، ایالات متحده آمریکا در 1958، فرانسه در1965، ژاپن 1970، چین 1970، بریتانیا 1971، هند 1980 و رژیم اشغالگر قدس در 1988 مستقلاً موفق به پرتاب ماهواره شده بودند و سایر کشورها به کمک این کشورها اقدام به قراردادن ماهواره های خود در فضا می نمودند. 



البته کشور قزاقستان دارای بزرگترین مجتمع پرتاب ماهواره دنیا است اما خود اقدام به پرتاب ماهواره نمیکند و سکوی خود را به کشورهای دیگر برای پرتاب اجاره میدهد و از این راه، مبالغ هنگفتی نیز آمد به دست میآورد.
اما پس از اعلام پرتاب موفق ماهواره ملی امید، به غیر از واکنش ها و اظهار نظرهای سیاسی، مراجع معتبر علمی نیز مواضع خود را در مورد این خبر اعلام نمودند.
سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اولین عناصر مداری ماهواره و بدنه راکت آن را که با پرتاب از سایت پرتاب در ساعت 18و 38 دقیقه روز دوم فوریه سال 2009 به وقت گرینویچ کاملا مطابقت دارد، منتشر کرد. بدین ترتیب، ناسا موفقیت آمیز بودن پرتاب ماهواره ملی امید به مدار زمین را تایید کرد.
رصدگران آماتور ماهواره در انگلیس نیز با استفاده از علایم رادیویی وجود این ماهواره را تایید کردند.
گزارشهای ناسا و رصدگران مبنی بر این بود که ماهواره ماهواره با موفقیت در مدارهای پایینی زمین قرار گرفته است.
رصدهای نوری نشان می دهد بدنه راکت بسیار درخشانتر از ماهواره است که بیانگر آن است که ایران احتمالا ترکیب سوخت و موتور قدرتمندی برای راکت تهیه کرده است.
پس از تأیید حضور امید در فضا، خبر پرتاب موفق سفیر-2 و رساندن امید، به مقصد، در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت.
ماهواره امید از نظر مشخصات فنی، به عنوان یک ماهواره سبک وزن مخابراتی دارای شکل مکعبی با ابعاد کلی سازه در حالت بسته 40 * 40 * 40 سانتیمتر و وزن 27 کیلو گرم و با کنترل حرارات پسیو با استفاده از تابش حرارتی و عایق پوشش حرارتی و باند فرکانس سامانه مخابراتی UHF، در هر 24 ساعت، 15 بار به دور زمین میچرخید که به معنی هر یک بار چرخش به دور زمین در مدت تقریبی 90 دقیقه بوده و گزارشهای دورسنجی را به مرکز فضایی در ایران میفرستاد. این ماهواره همچنین دو باند بسامد و هشت آنتن برای ارسال اطلاعات داشت که در هربار چرخش، دوبار توسط ایستگاههای زمینی، کنترل و هدایت میشد.
این ماهواره با زاویه میل مداری 55٫5 درجه در مدار زمین قرار گرفته و ارتفاع مدار این ماهواره 246 تا 377 کیلومتر بود.
این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و دورسنجی مشخصات زیرسامانهها، در مدار زمین قرار داده شدهاست. مدت زمان فعالیت این ماهواره، 50 روز اعلام شده است.
با توجه به اینکه برنامه امید، اولین تلاش عملی برای بومی سازی کامل فناوری ماهواره بوده است مهمتر و پیچیده تر از دستیابی به این محصول بومی، ایجاد بسترهای لازم برای صنعت فضایی در کشور بود. بر این اساس شناسایی صنایع داخلی و ظرفیتهای موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره و ایجاد بستر فعالیتهای فضایی در شرکتهای خصوصی بعنوان اهداف بسیار مهم این پروژه بوده است.
شناسایی ظرفیتهای موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره، ایجاد فضای عملیاتی ساخت و تست ماهواره در تعامل با ماهواره بر، ایجاد بستر فعالیت های فضایی در شرکتهای خصوصی از اهداف برنامه ماهواره ملی امید می باشد.
ماموریت فنی ماهواره امید به گونه ای تنطیم شد که بتوان با حداقل ریسک به حداکثر اطمینان در یک ارتباط ماهوارهای رسید. از اینرو ماموریت ماهواره ای امید به صورت برقراری ارتباط متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی شامل ماموریت های تعیین مشخصات مداری ماهواره پس از جدایش از موشک حامل، تله متری مشخصات زیرسامانه های ماهواره (ارسال اطلاعات داخلی ماهواره به ایستگاه زمینی) برای بررسی وضعیت ماهواره و ارسال فرمان از ایستگاه زمینی به ماهواره تعریف گردید.
منبع:
http://mashreghnews.ir

اورهال 12 نوع هواپیمای نظامی و غیرنظامی در پایگاه یکم شکاری

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس،‌ "اورهال " به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور سرپا نگهداستن هواپیماها برای انجام ماموریت‌های پرواز صورت می‌گیرد.  


اورهال جنگنده اف 4 در پایگاه یکم شکاری مهرآباد

 
شاید در ابتدا این تعمیر و نگهداری کاری آسان و پیش پا افتاده به نظر بیاید، اما کافیست فقط یکبار به یکی از مراکز اورهال هواپیما سری بزنید تا این گفته کارشناسان که "اورهال هواپیما کمتر از ساخت خود هواپیما نیست " را با تمام وجود درک کنید.

تعمیر و نگهداری و یا ساخت هزاران هزار قطعه ریز و درشت که هر کدام تخصص، فناوری و دانش پیچیده خاص خود را دارد، به قدری سخت است که در منطقه خاورمیانه تنها جمهوری اسلامی ایران توانسته به چنین توان و فناوری دست پیدا کند.

این سطح از توانمندی در حالیست که در ایام پیش از انقلاب اسلامی، مستشاران خارجی، کارکنان نیروی هوایی ارتش را از پیش پا افتاده‌ترین کارها بر حذر می‌داشتند و ما مجبور بودیم هواپیماها را برای انجام تعمیرات اساسی به یکی از کشورهای غربی اعزام کنیم.

گفتگو با سرهنگ بازنشسته عادل آذیش مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد که در سال 1354 به استخدام نیروی هوایی درآمده و از سال 56 پس از طی یک دوره 2 ساله، وارد بخش نگهداری هواپیماهای این نیرو شده، فرصت مغتنمی بود تا قدری با این بخش از توانمندی‌های کارکنان زحمت‌کش و گمنام نیروی هوایی ارتش آشنا شویم. 
 

اورهال جنگنده های میگ 29 در پایگاه یکم شکاری مهرآباد

 
مشروح گفتگوی خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با سرهنگ آذیش که همینک مدیریت مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد را بر عهده دارد، به شرح زیر است:

* نیروی هوایی ایران پیش از انقلاب را برای تامین منافع امریکا در منطقه سرپا بود

آذیش با اشاره به وضعیت نیروی هوایی در زمان طاغوت گفت: پیش از انقلاب و در زمان رژیم شاهنشاهی به دلیل اینکه ایران به عنوان ژاندارم آمریکا در خلیج فارس، مامور حفظ منافع این کشور بود، تمامی تجهیزات و هواپیماهای مدرن و پیشرفته را در اختیارش قرار می‌دادند و به خاطر اینکه محوریت کار، دست خود ایرانی‌ها نباشد، مستشاران و متخصصین آمریکایی و کشورهای هم‌پیمان آمریکا وارد ایران شده و تمام روند نگهداری و آماده‌سازی و در یک کلام کلیه کارهای فنی را به دست گرفتند و نفرات ایرانی را نیز طوری به کارگیری می‌کردند که توانایی دستیابی به این علوم را نداشته باشند.

وی یادآور شد: گروه‌های فنی و مستشاران خارجی در تمام پایگاه‌های نیروی هوایی مستقر و همه کارها از لحاظ کیفی، تعمیرات و نظارت بر اجرای تعمیرات و بازرسی‌های مورد نیاز را که می‌بایست روی هواپیماها اعمال شود، در دست گرفتند.

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که هرگاه احتیاج به قطعه و یا تجهیزاتی برای تعمیر هواپیماها می‌شد، این قطعات ظرف 24 ساعت از خود کشور امریکا به ایران می‌آمد و در اختیار مستشاران قرار می‌گرفت تا ناوگان هوایی ایران برای تامین منافع امریکا در منطقه، همیشه آماده باشد. 
 


مرکز اورهال جنگنده های ارتش در پایگاه یکم شکاری مهرآباد

 * پس از وقوع انقلاب اسلامی مستشاران غربی منتظر بازگشت به ایران بودند


آذیش با اشاره به اینکه مستشاران آمریکایی برای دور نگهداشتن ایرانی‌ها از دستیابی به علوم و تخصص نگهداری و تجهیز هواپیماها، برنامه‌های زیادی را طرح‌ریزی کرده بودند، گفت: به همین خاطر پس از وقوع انقلاب اسلامی آنها بر این باور بودند که ایرانی‌ها توان نگهداری و تعمیر تجهیزات خود را نداشته و می‌گفتند ایران مجبور است نهایتا تا یک ماه دیگر مستشاران خارجی را به کشورش برگرداند.

وی افزود: اما پرسنل خدوم و انقلابی نیروی هوایی در همان ایام توانسته بودند طوری به تخصص و علوم دست پیدا کنند که این امر از دید مستشاران خارجی پنهان مانده بود.

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد تصریح کرد: با رفتن مستشاران و متخصصین آمریکایی و وابستگان نظامی از نیروی هوایی، محوریت کار به دست همین جوانان و متخصصین خودمان افتاد و عملکر آنها نیز طوری بود که برای مثال در همان اولین روزهای جنگ تحمیلی، شاهد عملیات افتخارآفرین 140 فروند از هواپیماهای شکاری بودیم که در پی آن، خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند که ما به هیچ وجه فکر نمی‌کردیم ایران بتواند 2 تا 3 هواپیما را به پرواز در بیاورد.

* دانش اورهال علیرغم خواست امریکایی‌ها وارد کشور شد

آذیش یادآور شد: برای اینکه هواپیما بتواند یک عملیات انجام دهد، هزاران هزار قطعه باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و اگر کوچکترین ناسازگاری در این هارمونی پیش بیاید، هواپیما نمی‌تواند به عملیات اعزام شود. این کار نیازمند یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است که این تکنولوژی علیرغم خواست امریکایی‌ها وارد کشور شده بود.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم توانسته‌ایم تاکنون تمام نیازهای هواپیمایی را برطرف کرده و هواپیماهایی که قبل از انقلاب وارد کشور شده‌اند، را آماده نگه داریم.

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد آماده نگه داشتن هواپیما، اورهال و تعمیرات آن را یک تخصص بسیار سنگین و پیچیده دانست و خاطرنشان کرد: کشورهای معدودی در دنیا توانسته‌اند زیرساخت‌های تعمیرات سنگین و اورهال هواپیماها را در کشورشان بوجود بیاورند.

آذیش ادامه داد: وقتی هواپیماهایی به کشوری واگذار می‌شود، با رسیدن زمان اورهال آن، هواپیما باید به کشور سازنده باز گردد.

وی تصریح کرد: هواپیماهایی که در اختیار داشتیم به تاریخ اورهال نزدیک می‌شدند و این درحالی بود که رابطه ما با آمریکا نیز قطع شده بود. بر همین اساس کارگروهی برای رفع این نیاز مشخص شد و شروع به آماده کردن زیرساخت‌ها بر اساس استانداردهای کشور سازنده هواپیما کردیم و استارت این کار نیز توسط پرسنل و متخصصین با تجربه پایگاه‌ها در سراسر کشور زده شد.

* 12 نوع از انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی را در این مرکز اورهال می‌کنیم

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد در خصوص آغاز به کار این مرکز نیز گفت: از آنجایی که اکثر هواپیماها در جنگ آسیب‌های کلی دیده بودند و اورهال‌ هواپیماها نیز بسیار سنگین شده بود، مرکز اورهال مهرآباد در سال 86 با پیشنهاد فرمانده پایگاه و تصویب امیر فرماندهی نهاجا تاسیس شد و امروز ما در این مرکز 12 نوع هواپیماهای شرقی، غربی، بالگرد و هواپیماهای تجاری مثل 747 و 707 را اورهال می‌کنیم.

آذیش با بیان اینکه تعدا بی‌شماری از انواع هواپیماها از سال 86 به بعد در این پایگاه اورهال شده‌اند، گفت: ما هر روز شاهد پرواز هواپیماهایی هستیم که در جنگ آسیب‌های کلی دیده بودند و اکثر کارشناسان معتقد بودند آماده سازی این هواپیماها کاری نشدنی است ولی از آنجا که ما به دلیل تحریم‌های مختلف نمی‌توانیم هواپیمای جدیدی را در اختیار بگیریم، چاره‌ای جز بازگرداندن همان هواپیماها به چرخه پروازی نداریم که به حمدالله این کار با موفقیت در حال پیگیری است.

* به تاریخ مصرفی که کشورهای سازنده هواپیما مشخص کرده‌اند، قانع نیستیم

وی با اشاره به سن بالای برخی پرنده‌های کشور افزود: سن بعضی از هواپیماهای ما به نیم قرن می‌رسد اما در پی تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر عمردهی انقلابی به تجهیزات، کارگروه‌های خاصی در کشور تشکیل و به‌روز نگهداشتن جنگنده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد با بیان اینکه برخی کشورهای شرقی برای هواپیماها عمر قائلند، تصریح کرد: ولی چون ما این تکنولوژی‌ها را کاملا می‌شناسیم، ادغام علوم شرق و غرب، تفکری را در متخصصین ما ایجاد کرده و کارشناسی‌شان جامع‌تر شده است و قبل از اینکه هواپیماها به ضعف‌های اساسی برسند، آن ضعف‌ها را بهینه می‌کنند.

* عمر هواپیماها را بر اساس نگاه خودمان تعریف می‌کنیم

آذیش خاطر نشان کرد: ما نیازمندی‌ها را از لحاظ عمر قطعات با تلاش و تخصص متخصصین کشور برطرف می‌کنیم و عمر هواپیما را بر اساس نگاه خود و رفع ایرادات جزئی و کلی افزایش می‌دهیم و با تکنولوژی روز دنیا هواپیما را دوباره به چرخه پروازی باز می‌گردانیم.

وی گفت: در دنیا نیز شاهدیم که برای مثال کشوری مانند آمریکا هنوز از هواپیمای داکوتای خود استفاده می‌کند و آنها نیز همین نگاه را دارند که هواپیماهایی که ساعت پردازی‌شان به پایان رسیده است را مجددا وارد چرخه نیروی هوایی‌شان می‌کنند.

* تکنولوژی هوایی شرق و غرب را در یکجا جمع کرده‌ایم

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد در ادامه گفتگوی خود با فارس یادآور شد: کشورهای سازنده وسائل و تجهیزات هوایی سعی بر این دارند که هواپیما را بر اساس تفکر و برنامه‌ریزی خودشان در اختیار دیگر کشورها قرار ‌دهند و هیچ‌گاه این اجازه را به هیچ کشوری نمی‌دهند که در زمینه زیر ساخت‌ها وارد شوند چراکه در این صورت تکنولوژی از انحصارشان خارج خواهد شد.

آذیش با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد مرکز اورهال پایگاه مهر آباد، گفت: تکنولوژی شرق و غرب تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند ولی این مرکز در یک جا از تکنولوژی شرقی و غربی بصورت توامان استفاده می‌کند.

وی افزود: برای مثال هواپیمای میگ 29 که هواپیماهای روز دنیا و یک تکنولوژی شرقی محسوب می‌شود به همراه هواپیماهایی مانند f4 , f5 و انواع بالگردها در کنار یکدیگر و توسط متخصصان داخلی تعمیر و نگهداری می‌شوند.

* از انواع هواپیماهای نظامی تا هواپیمای پهن پیکر 747 در همین مرکز اورهال می‌شوند

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد تصریح کرد: از طرف دیگر باید توجه داشت که معمولا هواپیماهای نظامی و غیر نظامی در یکجا اورهال نمی‌شوند ولی این امر در مرکز اورهال مهرآباد صورت می‌گیرد و ما علاوه بر هواپیماهای نظامی، هواپیمای پهن‌پیکر 747 و یا 707 را نیز اورهال می‌کنیم.

آذیش افزود: در حوزه اورهال بالگردها نیز برای بالگردهایی مثل 214 و شنوک در این مرکز اقداماتی را انجام دادیم و بازدید‌های اساسی را روی آنها اعمال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: فرمانده محترم کل ارتش سالی 2 یا 3 بار از این مرکز بازدید می‌کنند و این علاوه بر ارتباط مستمر امیر فرماندهی نهاجا و معاون هماهنگ کننده نیروست که موضوعات را به صورت دائمی پیگیری می‌کنند.

* مرکز اورهال مهرآباد برای انجام کارهای نشدنی دائر شده است

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد در خصوص توانمندی نیروهای متخصص در این بخش نیز تصریح کرد: متخصصان ما در جنگ آموزش دیدند و از طرف دیگر این مرکز با قابلیت و توانمندی خاص وارد عرصه شده و می‌توان گفت مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد برای انجام کارهای نشدنی تاسیس شده است.

آذیش گفت: اکثر افراد این مرکز بر اساس 3 خصوصیت عشق، ایمان و تخصص انتخاب شده‌اند چراکه این 3 مقوله می‌تواند کلید خلق شاهکارهای بزرگی باشد.

* توانایی اورهال هواپیماهای کشورهای دیگر را داریم

وی درخصوص توانمندی کشورهای منطقه در امر تعمیر و نگهداری هواپیما اظهار داشت: در اطراف ما کشوری نیست که بتواند عمل اورهال را انجام دهد غیر از پاکستان که زیر نظارت خود آمریکا بوده و آمریکا در آنجا از قبل از انقلاب مرکز اورهالی تاسیس کرده بوده که بعد از تضعیف رابطه پاکستان با آمریکا این مرکز هم ضعیف عمل می‌کند.

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم درصورت درخواست کشورها، هواپیماهای آنها را نیز اورهال کنیم، گفت: ما در 3 بخش بالگردها، هواپیماهای نظامی و هواپیماهای غیرنظامی آمادگی انجام اورهال و خدمات فنی برای کشورهای دیگر را داریم.

* می‌توانیم انواع تسلیحات را بر روی جنگنده‌های خود نصب کنیم

آذیش با بیان اینکه برخی از هواپیماهای ما در جنگ حدود 80 درصد آسیب دیده‌اند، خاطرنشان کرد: کمتر کشوری تواند تعمیرات اساسی این هواپیماها را انجام دهد اما متخصصان ما توان هرگونه تعمیرات اساسی در سیستم‌های مختلف هواپیما را بدست آورده‌اند.

وی افزود: امروز هواپیماهای ما از هر نظر به‌روز شده‌اند و برای مثال این امکان و توانمندی را داریم که هر سلاحی را برای هواپیماهایمان تعریف کنیم و در حقیقت یکی از بحث‌هایی که می‌تواند هواپیما را توانمند سازد، همین بحث سلاح و سیستم‌ها است.

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد ادامه داد: نصب سیستم‌ها و سلاح‌های پیشرفته و مدرنی که طراحی آنها در کشور خودمان صورت گرفته بر روی هواپیماها، توانمندی جنگنده‌ها را صدچندان کرده است.

* هیچ مرزی برای تعاملات علمی با سایر مراکز کشور قائل نیستیم

آذیش با تاکید بر اینکه ما برای تعامل علمی هیچ مرزی با نهادها، سازمان‌ها و صنایع داخلی قائل نیستیم، تصریح کرد: همه ما تعلق به این کشور هستیم بنابراین تعاملات زیادی با مراکز مختلف از جمله صنایع هواپیمایی داریم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که تعداد هواپیماها و پروازهای نیروی هوایی زیاد است، صنعت نمی‌تواند همه نیازهای ما را به تنهایی برآورده کند بنابراین خود نیرو نیز وارد عرصه اورهال شد.

* باید علم و توان ما در اختیار مستضعفان جهان قرار بگیرد

مدیر مرکز اورهال پایگاه یکم شکاری مهرآباد با بیان اینکه ما باید نیروهای جوانان و متخصص خود را در تمام زمینه‌ها باور کنیم، ادامه داد: ما در هر زمینه‌ای که حرکت کردیم، هم‌سطح با علم روز جهان شده‌ایم و ما باید تمام کارها را به دست متخصصین توانمند کشورمان انجام دهیم و این علم و تکنولوژی را در اختیار مستضعفان جهان قرار دهیم تا همه مسلمانان با هم همراه شده و قدرت را بدست بگیرند.  


                            و اما نکته طنز خبر مذکور مربوط می شود به عکس زیر 

                                                   اگه گفتید دلیلش چیه؟   

 

 

دیدن عکس های بیشتر:

 

   

خبرهای خوش از ماهواره های ایرانی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد پروژه های این وزارتخانه در قالب ماهواره بر سفیر، ماهواره های ایرانی رصد و فجر ، کاوشگر چهار و ایستگاه زمینی فرماندهی و کنترل امنیت فضایی در آستانه و یا آماده بهره برداری شده اند.
     

افتتاح مرکز آزمایشگاه های سازه و سیستم های فضایی با حضور رئیس جمهور

 
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز آزمایشگاههای سازه و سیستم های فضایی در خاورمیانه که با حضور رییس جمهوری و درآستانه دهه مبارک فجر و 14 بهمن روز فناوری فضایی صورت گرفت افزود: ماهواره فجر به عنوان اولین ماهواره با ماموریت مانورمداری کشور با قابلیت تغییر مدار 300 تا 450 کیلومتر بیضوی به مدار 450 کیلومتر دایره ای است که سبب افزایش طول عمر ماهواره به یک و نیم سال است.

وی از ماهواره رصد نیز به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری کشور با قابلیت تصویربرداری با تفکیک‌پذیری بهتر از 200 متر یاد کرد و درباره 'ماهواره بر سفیر 1-ب ' نیز اظهار داشت:‌ تراست موتور این ماهواره بر ایرانی از 32 به 37 (افزایش در حدود 50 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارتفاع‌) با قابلیت حمل ماهواره تا وزن 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 300-450 کیلومتری افزایش یافته است.

وزیر دفاع در ادامه از بهینه سازی 'ماهواره بر سفیر 1 -آ ' به منظور پرتاب ماهواره رصد خبر داد که در این فرایند بهینه‌سازی موتور ترمزی مرحله دوم، سیستم جداسازی ماهواره، سنسورها و سیستم تله‌‌متری، تجهیزات زمینی و هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب) با افزایش ارتفاع حضیض مداری از 250 کیلومتر به 275 کیلومتر صورت گرفته است.

به گفته وی، کاوشگر چهار از دیگر پروژه های آماده بهره برداری وزارت دفاع است که توانایی حمل مجموعه آزمایشگاه فضایی با محموله زیستی و ارتفاع بیش از 120 کیلومتر با همکاری پژوهشگاه هوافضا را دارد.

سردار وحیدی درباره ماموریتهای ایستگاه زمینی ثابت نیز اظهار داشت: این ایستگاه برای دریافت تصاویر از ماهواره‌های سنجش از دور با قطر آنتن 6 متر ، شبکه فرماندهی و کنترل امنیت فضایی ، مرکز آزمایش موتور ماهواره بر تا تراست 150 تن ، سامانه جامع بهره‌برداری از اطلاعات فضایی کاربرد دارد.

وی همچنین از شروع ساخت فاز اول پایگاه مراقبت فضایی کشور خبر داد و گفت: ‌این پایگاه به سامانه ردیابی و شناسایی سیگنالی و سامانه ردیابی راداری آرایه فضایی مجهز خواهد بود. 

افتتاح مرکز آزمایشگاه های سازه و سیستم های فضایی با حضور رئیس جمهور 

** مشخصات بزرگترین مرکز آزمایشگا‌های سازه و سیستم‌های فضایی ایران در خاورمیانه

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: طراحی و ساخت مرکز آزمایشگا‌های سازه و سیستم‌های فضایی در ادامه گام بلند و محکمی بود که متخصصان زبده و کارآمد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در 14 بهمن ماه 1387 برداشتند و با قراردادن ماهواره بومی سفیر در مدار زمین، آرزوی دیرینه ملت سلحشور و انقلابی یاران را در دستیابی به فضا تحقق بخشیدند و چشم جهانیان را خیره و تحسین دوستان و حتی دشمنان را برانگیختند.
وی افزود: در آستانه دهه مبارک فجر و سالروز ورود تاریخی و دوران‌ساز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، فرزندان معنوی آن حضرت و خلف شایسته ایشان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با تأسی به آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) و همت مضاعف و کار مضاعف عرصه دیگری از خودباوری و اقتدار علمی و ملی را به منصه ظهور رساندند.
سردار وحیدی گفت: این مرکز مهم و استراتژیک که به دست ریاست محترم جمهور افتتاح شد، نشانه دیگری از عزم و اراده نخبگان، دانشمندان و جوانان این مرز و بوم است که در سایه سار انقلاب شکوهمند اسلامی به خودباوری رسیده و در مسیر رشد و پیشرفت و تعالی کشور از هر مانع و سدی عبور می‌کند.

وزیر دفاع افزود: کلیه مراحل طراحی و ساخت مرکز آزمایشگاه‌های سازه و سامانه‌های فضایی توسط متخصصان اقتدار آفرین وزارت دفاع انجام شده است.

وی گفت:‌این مرکز با هدف تقویت زیرساخت‌های صنایع فضایی جمهوری اسلامی ایران با سه محور تامین نیازها و تجهیزات تست، تربیت نیروی انسانی خبره و مشارکت و نقش‌آفرینی در پروژه‌های فضایی در قالب ده آزمایشگاه مجهز به تجهیزات موردنیاز و نیروی انسانی خبره به عنوان یک مرکز منحصر به فرد در سطح منطقه (در بخش‌هایی نیز دارای قابلیت‌های با کلاس جهانی) و یکی از ابزارهای توانمند صنعت فضایی کشور آماده خدمت‌رسانی به دانشمندان فضایی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌ها در علوم مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارند و امکان توسعه تحقیقات بدون در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مناسب میسر نیست. بطور خاص در سامانه‌های فضایی نقش آزمایشگاه‌ها بدلیل پیچیدگی موضوع، بالا بودن سطح نیازها و ماموریت‌ها، بالا بودن قابلیت اطمینان، وجود ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند و از این روست که تمامی مراکز معتبر فضایی جهان مجهز به آزمایشگاه‌های پیشرفته‌اند.

وزیر دفاع همچنین گفت: سازه نیز یکی از بخش‌های اصلی یک سامانه حامل ماهواره است که علاوه بر ساختار و الزامات خاص ماموریت خود، لازم است قیود و الزامات تحمیلی از دیگر بخش‌های سامانه حامل را جوابگو باشد.

وی ادامه داد: سازه حامل ماهواره از لحظه آماده‌سازی در کارخانه و حمل و نقل‌های زمینی تا رسیدن به نقطه تزریق ماهواره در مدار با بارها و محیط‌های گوناگونی مانند بارهای استاتیکی و شبه استاتیکی، بارهای حرارتی، بارهای شوک، ارتعاش و اکوستیکی مواجه است که بایستی تحمل آنها با قابلیت اطمینان بسیار بالا را داشته باشد.

سردار وحیدی اظهار داشت: در مسیر طراحی، توسعه و ساخت سازه سامانه آزمایشگا‌های متعدد سازه مورد نیاز است که بدون وجود آنها، طراحی بهینه و مطمئن سازه حصور قابلیت اطمینان مناسب در محصول، غیر ممکن است.

وی افزود: آزمون‌های سازه‌ای دارای تنوع بسیاری است که می‌توان به صورت ساده می‌توان آنها را به سه بخش دسته‌بندی کرد: الف) بررسی و ارزیابی صحت عملکرد بخش‌ها و مکانیزم‌های مختلف ب) آزمون‌های بارگذاری جهت ارزیابی سطح تحمل و تخریب و نیز یافتن مودهای تخریب یک بخش سازه‌ای تحت بارگذاری‌های مختلف ج) آزمون‌های شناسایی و تعیین مدل رفتار سازه
وی ادامه داد: پس از انجام این آزمون‌ها، آزمون‌های متعدد دیگری تحت عنوان آزمون‌های تاییدی، اجرا می‌گردند تا محصولات نهایی تائید شوند.
بنا بر این گزارش، در این مراسم آزمایشگاه بارگذاری و استحکام استاتیکی سازه با قابلیت تست استحکام محصول از سطح قطعات تا زیر سامانه و بارگذاری محوری، ممان خمشی، نیروی متمرکز و همچنین آزمایشگاه بارگذاری و استحکام حرارتی سازه با قابلیت تست و استخراج پارامترهای حرارتی محصول و انتقال حرارت در سطوح مختلف قطعات تا زیر سامانه و انجام تست‌های حرارتی برای سازه‌های تا قطر سه متر و اندازه‌گیری دمای نقطه‌ای و کانتوری، شار حرارتی، کرنش، جابجایی و نیرو با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

آزمایشگاه مودال و تلاطم با قابلیت استخراج مشخصات مودال شامل فرکانس‌های طبیعی، شکل مودها، ضرایب میرایی و انجام تست مودال بر روی ماهواره‌ برهایی تا قطر 4 متر و حداکثر وزن 200 تن، آزمایشگاه‌های بارگذاری ارتعاشی و خستگی سازه با قابلیت انجام انواع تست‌های ارتعاشی در راستاهای مختلف و اندازه‌گیری ارتعاشات در رنج‌های موردنظر ، آزمایشگاه شوک و پیروشوک با قابلیت تعیین میزان شوک وارد بر سازه‌ها و اجزاء الکترونیکی و اثرات مخبر آنها و اعمال شوک سینوسی، نیم سینوسی، دندانه اره‌ای و ذوزنقه‌ای و اندازه‌گیری شوک انفجاری در محیط‌های پیروتکنیک و آزمایشگاه خواص جرمی با قابلیت استخراج جرم، مختصات مرکز جرم و ماتریس ممان اینرسی سازه برای زیر مجموعه‌های ماهواره و ماهواره بر و همچنین مجموعه کامل ماهواره و ماهواره بر از دیگر آزمایشگاههایی بود که روز جاری به بهره برداری رسید.

در این مراسم همچنین فعالیت آزمایشگاه جداسازی مراحل ماهواره‌بر، ماهواره و پوشش ماهواره با قابلیت شبیه‌سازی فرآیند جدایش مراحل ماهواره‌بر، ماهواره و پوشش ماهواره و اندازه‌گیری و تحمیل پارامترهای خروجی مانند میزان پیرو شوک ناشی از انفجار، دینامیک صلب و زیر المان‌های جدایش و نیز آزمایشگاه داده‌برداری میدانی با قابلیت داده برداری از کلیه مراحل آزمایش با استفاده از تجهیزات داده‌برداری شامل سیستم اخذ داده، سیستم ثبات حالت گذرا و انواع اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی و میدانی به بهره برداری رسید.

این گزارش می افزاید: آزمایشگاه‌های اشاره شده با توجه به ماموریت‌های فعلی و آینده نزدیک طراحی و ساخته شده‌اند ولی برای انجام ماموریت‌‌های آینده مانند ماهواره‌برهای با قابلیت حمل چند ماهواره و یا ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر در مدارهای LEO و حمل ماهواره به مدار GEO و نیز ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر نیاز به توسعه و بروزرسانی قابلیت‌های آن وجود دارد که این مهم تنها با ادامه حمایت‌های دولت خدمتگزار همانند سنوات گذشته میسر می‌شود.

چشم سوم ایران چگونه روشن شد

فعالیت های دامنه دار و آینده نگرانه کشور در زمینه فناوری های فضایی، امروزه ایران را به باشگاه فضایی جهان ملحق کرده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، شاید پس از وقایعی چون عملیات کربلای4 بود که تأثیر اطلاعاتی که از طریق ماهواره ها قابل کسب است برای اولین بار، مسئولین را به اهمیت دانش فضایی و تلاش در زمینه تولید محصولات فضایی واقف کرد.
ماهواره‌ها، به عنوان «چشم سوم بشر» در فضا، مجموعه وسیعی از امکانات را در اختیار می‌گذارند و با توجه به همین موضوع، کشورهایی که ماهواره‌ای متعلق به خود را ندارند، کشورهای «کور» لقب می‌دهند.
تصاویر ارسالی ماهواره ها، جهت پیش‌بینی بلایای طبیعی و مدیریت پیامدهای آن جهت کاهش خسارات، اکتشافات معدنی، بررسی تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، پایش جنگلها، مراتع، اقیانوسها و کاربردهای متنوع دیگر به کار می‌روند.
استفاده از ماهواره در ارتباطات، انتقال داده و تصویر مدتهاست کیفیت زندگی بشر را ارتقا داده و پخش زنده تلویزیونی و ارتباطات تلفنی از اقصی نقاط جهان مدیون توسعه فناوری فضایی است.
همچنین ناوبری و تعیین مسیر حرکت هواپیماها، کشتی‌ها و هر نوع وسیله دیگر امروزه به کمک ماهواره‌ها تسهیل شده است.
از کاربردهای ماهواره ها باید به امکان برقراری انواع ارتباطات از جمله رادیویی، تلویزیونی،‌ بیسیم ها و تلفن، بین نقاط کور کشور با سایر مناطق اشاره نمود که بدون استفاده از ماهواره در نقش یک واسطه، بایستی از تعداد زیادی ایستگاه های واسطه روی زمین استفاده نمود که هزینه بسیار بالایی در بر خواهد داشت.
اما وقوع بلایای طبیعی و نیاز به پایش منابع طبیعی و بسیاری کاربردهای دیگر ماهواره ها نیز به جدیت بیشتر این برنامه انجامید. وجود ماهواره های ایرانی، این امکان را به کشورمان می دهد تا در عرصه های مختلف علمی و تحقیقاتی و مراقبت های محیطی، همچنان حرف اول را در منطقه بزند.
ماهواره های جدید همراه با فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، به ایران امکان آن را می دهد تا دانش فضایی را برای پوشش و نظارت بر سرزمین خود در ابعاد مختلف چون ارتباطات، زمین شناسی، نظارت بر تحولات آب و هوایی، نگهبانی از جنگل ها و پایش میزان گرمای زمین در اختیار بگیرد. موقعیت جغرافیایی ایران و قرارگرفتن آن در یک گستره جغرافیایی با گوناگونی های بسیار، ما را نیازمند آن ساخته است تا برای پوشش کشور از ماهواره کمک بگیریم. در واقع دانشمندان کشورمان می خواهند با دسترسی به فناوری ساخت، پرتاب و ردگیری ماهواره، پدیده های مذکور را تحت کنترل و نظارت داشته و قابل بهره برداری سازند.
در کاربردهای امنیتی نیز ماهواره ها با داشتن دوربین های پیشرفته و با قدرت تفکیک بالا، کمک شایانی به افزایش توان نظارتی نهادهای مربوطه در حوزه های تحت نظارت خود می نماید.
نیروی های نظامی نیز علاوه بر بهبود پوشش ارتباطی خود و نیز تأمین امنیت انتقال داده ها از طریق ماهواره ها، برای کاربردهای شناسایی در داخل و خارج از مرزهای کشور از این وسیله ارزشمند استفاده می نمایند.
تجارت در بخش فناوری فضایی اکنون رونق بسیاری دارد و در تمام دنیا از ماهواره‌ها برای خدمات مخابراتی، انتقال داده و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. رویکرد به فضا به دلیل جنبه‌های اقتصادی باعث شده اغلب کشورهای دنیا، با دید اقتصادی به فناوری فضایی نگاه کرده و این موضوع حتی موجب روی آوردن کشورهای در حال توسعه به این حوزه از فناوری است.
موفقیت ایران در پرتاب و قرار دادن ماهواره امید و ماهواره های جدید در مدار، این امکان را می دهد تا در آینده به عنوان یک تولیدکننده بالابرها و پرتاب کننده ماهواره، سهمی از بازار پرسودی که اینک در اختیار تعداد اندکی از کشورها از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و هند قرار دارد، ازآن خود کرده و در نتیجه می توان حدس زد که رقبا بیکار ننشسته و جوسازی های خود را علیه تهران با پوششی سیاسی، تشدید کنند.
در دانشگاهها و پژوهشکده های ایران در سالهای اخیر رشته های تحصیلی جدیدی در زمینه علوم فضایی دایر شده است و این مراکز فارغ التحصیلانی داشته اند که اینک بدنه علمی هیات های تحقیقاتی و علمی کشور را در امور فضایی می سازند. ساخت ماهواره در دانشگاه علم و صنعت به این معنا است که ایران علاوه بر دستیابی به فناوری ساخت و پرتاب ماهواره و در مدار قراردادن آن، این فناوری را آنقدر بومی کرده که توانسته است طراحی و ساخت ماهواره ها را به دانشگاه های خود نیز گسترش دهد.
در نخستین تلاش ها، برای کسب دانش فوق پیشرفته طراحی و ساخت ماهواره ها کارهای مشترکی با کشورهای روسیه و ایتالیا صورت گرفت. ماهواره سینا با کمک روسیه طراحی شد و ماهواره مصباح با کمک ایتالیا. در ادامه و با فراگیری و تولید دانش طراحی و ساخت ماهوراه ها، امید، مصباح-2، زهره، طلوع، رصد-1،فجر و نوید علم و صنعت نیز ساخته شدند.
به گزارش مشرق، ماهواره سینا-1 (Z.S.4) به عنوان اولین تلاش کشور در این زمینه، ‎ 35دقیقه پس از پرتاب در سال 1384، از موشک روسی کاسموس جدا شده و در مدار زمین قرار گرفت و پس از گذشت 1/5 ساعت از جدا شدن موشک، با ارسال سیگنال بین زمین و ماهواره، خبر قطعی قرار گرفتن ماهواره در مدار داده شد. 



فعالیتهای کاربردی این ماهواره 160 کیلوگرمی، در دو محور مخابراتی و تصویربرداری از سطح زمین برای نیازهای عمومی بود. تصویربرداری این ماهواره برای فعالیتهایی نظیر حوادث غیرمترقبه، کشاورزی، منابع زمینی و سایر نیازهای عمومی مورد استفاده قرار گرفت.
این ماهواره می‌توانست اطلاعاتی را بصورت محدود در باندهای فرکانس وی.اچ.اف و یو.اچ.اف ارسال و دریافت کند. ماهواره سینا-‎1 طی قراردادی با انستیتو هواپیمایی روسیه «مایی» و شرکت‌های روسی «آپتک» و «پالیوت» و با شرکت چند گروه از تیم‌های تخصصی ایرانی از طرف وزارت علوم و نیز انستیتوی نقشه‌برداری و شرکت صنایع الکترونیک ایران در سال 2005 ساخته شد.




این ماهواره توانست محققین و دانش‌پژوهان ایرانی را با یافته‌های دانشمندان روس آشنا کرده و از ترکیب این دو گروه، کار انجام شده است.
ماهواره سینا-‎1 سه سال عمر داشت و در مدار دایره‌ای (خوشید آهنگ) در ارتفاع ‎ 700 کیلومتری قرار گرفت. سینا-‎1 با داشتن 170کیلوگرم وزن مجهز به دو دوربین بود و می‌توانست از سطح زمین تصاویری برای نیازهای عمومی با دقت 250 و ‎50 متر تصویر تهیه کند.
این ماهواره مزین به پرچم جمهوری اسلامی ایران با نمایی از نقشه ایران و خلیج فارس بر روی بدنه آن بود و دوره مأموریت خود را با موفقیت به پایان رساند.
پروژه مصباح از سال 1376 شروع شده و ماهواره مصباح با همکاری شرکت ایتالیایی CG ساخته‏ شد. بدین ترتیب، ایران به جمع معدود کشورهای دارای فناوری طراحی ماهواره پیوست. طرح ماهواره مصباح جهت دستیابی به فناوری فضایی، مأموریت انتقال داده بین ایستگاه های زمینی به صورت ذخیره و ارسال(Store & Forward) را هدف گذاری نمود. ماهواره مصباح، 75 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن 50 در 50 در 70 سانتیمتر مکعب و دارای عمر مفید 3 تا 5 است و برای قرار گیری در مدار ارتفاع پایین، LEO طراحی گردید. کنترل موقعیا در این ماهواره، از نوع غیرفعال با استفاده از بوم مغناطیسی و کنترل حرارت نیز از نوع غیر فعال است.




مراحل ساخت نمونه آزمایشگاهی ماهواره در خرداد 1380 به پایان رسیده و اقدامات بعدی جهت اجرای مراحل ساخت نمونه مهندسی(EM) و نمونه فضایی(FM) آغاز شد که در بهمن ماه سال 1381 منجر به عقد قرارداد انتقال دانش فنی گردید.


به گزارش مشرق،  با کارشکنی روسها، برنامه پرتاب این ماهواره که قرار بود با موشک کاسموس3ام انجام شود، لغو گردید. اما این عدم پایبندی به تعهدات از سوی روسیه که در اینگونه حرکات، در سطح جهان بسیار بدنام می باشد موجب تصمیم جدی متخصصات داخلی برای توسعه سریعتر ماهواره برهای بومی گردید. قرار است ماهواره مصباح برای قرارگیری در ارتفاع مداری بیش از 800 کیلومتر و برای تعداد 14 دور در شبانه روز گرد زمین و طول مدت رؤیت 45 دقیقه توسط ماهواره برهای بومی به فضا پرتاب شود.




پس از کسب دانش طراحی و ساخت ماهوراه ها، گام منطقی بعدی، ‌اقدام به طراحی و ساخت یک ماهواره کاملاً بومی با اتکا به دانش داخلی و بدون مشارکت هیچ کشور خارجی بود که نتیجه آن، ماهواره ملی «امید» است. این ماهواره، با اولین نسل از پرتابگرهای بومی با نام «سفیر» با موفقیت کامل پرتاب شد و جالب اینکه فراتر از حد انتظار نیز ظاهر شد.
         
http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=26415

واکنش ها نسبت به کار سخیف خبرگزاری های غیر تخصصی نظیر عصر ویران

 

پیرو انتشار تصویری موهن از نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در برخی سایتها و به سخره گرفتن این نشان ملی در صنعت هوانوردی ، سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی با بیش از 22000 عضو از دست اندرکاران ، متخصصین ، دانش آموختگان و علاقه مندان هوانوردی ، موارد زیر را جهت تنویر افکار عمومی یادآور میشود . امید است همگان با درج و انتشار این بیانیه ، ایرانیان را در دفاع از این نشان ملی یاری نمایند .

سانحه هفته گذشته پرواز شماره 277 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که منجر به مرگ 78 نفر از هموطنان گردید نه تنها خویشاوندان ، دوستان و بستگان درگذشتگان بلکه همه ایرانیان را در غم و اندوه فرو برد . با وجود وسعت و سختی حادثه ، متاسفانه اطلاع رسانی درستی درباره آن صورت نگرفت و در خبرگزاریها و منابع غیر رسمی تنها اشاره ای مختصر به ماوقع گردید . از روز پس از سانحه ، با وجود اینکه هنوز CVR و FDR (جعبه های سیاه) هواپیما بازبینی نشده و متخصصین امر نیز به دلیل در دسترس نبودن شواهد و دلایل کافی سانحه ، از گمانه زنی درباره علت وقوع آن عاجز بودند ، متاسفانه بسیاری از سایتها و پایگاه های به اصطلاح تحلیلی و خبری ، در رفتاری غیر حرفه ای و کاملا ژورنالیستی ، بدون داشتن اطلاعات تخصصی لازم و بدون احاطه اطلاعاتی بر چند و چون سانحه ، تنها بر اساس شنیده ها و شایعات ، دست به انتشار مطالبی نادرست ، غیر تخصصی و بعضا گمراه کننده زدند و با نادرست پراکنی ، به تشویش اذهان عمومی و اعمال فشار بر پیکره آسیب دیده این صنعت مادر ، پرداختند .

در این بین متاسفانه شخص یا اشخاصی پا را از شایعه پراکنی فراتر گذاشته و در اقدامی ننگین که زیبنده هیچ ایرانی نیست ، تنها به منظور تشویش هر چه بیشتر فضای حاکم بر جامعه و اعمال فشار روانی مضاعف بر دست اندرکاران و مسئولین خدوم این صنعت ، و ظاهرا به منظور بهره برداری های خاص از این اتفاق شوم ، اقدام به تحریف یکی از زیباترین و قدیمیترین نشانهای ملی این کشور نمودند . اقدامی که با خیانت به ایران و ایرانی تفاوتی نداشته و چه بسا اگر از سوی بیگانگان و دشمنان این مرز و بوم انجام میشد ، تا این حد داغ بر دل عاشقان ایران نمی گذاشت . این شخص یا اشخاص ، با جایگزینی نیم رخ جمجمه انسان به جای سر پرنده هما ، این نشان ایرانی و بر گرفته از فرهنگ کهن ایران زمین ، نشان یکی از با سابقه ترین خطوط هواپیمایی خاورمیانه و نشانی که صنعت هوانوردی ایران را در جهان با آن معرفی میکنیم ، همان نشانی که در دنیای هوانوردی و هواپیمایی مترادف با پرچم سه رنگ ایران است ، را به نحوی تحریف نمودند که القا کننده مرگ آفرین و شوم بودن هواپیمای ملی ایران و شاید در نهان ، کل صنعت هوانوردی ایران باشد . اقدامی که مطمئنا دل بسیاری از دشمانمان را به راحتی و بیش از آنکه میپنداشتند شاد نمود .

ایرانی سربلند

مطمئنا هیچ کس بیش از خود ما ، ما دست اندرکاران این صنعت پیشرفته و حساس ، بر مشکلات موجود در این زمینه آگاهی ندارد . اگر ایران پس از 30 سال تحریم ناجوانمردانه ، هنوز دارای صنعت هوانوردیست ، علت چیزی نبوده جز همت و تلاش بی نظیر متخصصین و دست اندرکاران این صنعت ، چه در بعد نظامی و چه غیر نظامی . نقد و بررسی اصولی و تخصصی مشکلات این صنعت نه تنها لازم ، بلکه ضروریست و هیچکس نمی تواند ادعایی غیر از این داشته باشد . اما آنچه که پیشتر شرح داده شد نه تنها نقد نیست بلکه حمله ای ناجوانمردانه به یکی از نمادهای ملی ماست . مگر هواپیمایی ارفرانس ، یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین شرکتهای هواپیمایی در دنیا ،در طی ده سال گذشته 3 سانحه عمده ( که دو سانحه آن منجر به تلفات انسانی شد ) نداشت ؟ آیا هیچ فرانسوی به خود جرات داد تا چنین جنایتی را در حق لوگوی ارفرانس انجام دهد ؟ آیا با وجود آزادی بی حد و مرز خبرگزاری ها در آن کشور ، هیچ فرانسوی به خود اجازه اظهار نظر غیر اصولی و تخریب وجه جهانی این شرکت را ، که آن نیز نمادی از کشور فرانسه و در حکم پرچم رسمی آن کشور است ، داد ؟ چرا ما با مردم و کشور خود چنین میکنیم ؟

بدیهی است که با وجود چنین افرادی که به سادگی نمادها و نشانه های ملی و متعلق به تمام ایرانیان را دست آویز مطامع خود قرار میدهند ، نمیتوان انتظار داشت دشمنان خارجی و به ظاهر دوستان بدخواه این مرز و بوم دست از کارشکنی و سنگ اندازی در راه توسعه این کشور و خصومت با ما بردارند . اصلاح را باید از درون آغاز کنیم .

در پایان از تمامی فرهیختگان ایران درخواست میکنیم انزجار خود را نسبت به این عمل کثیف ، صراحتا ابراز دارند که اگر امروز در مقابل این تمسخر نایستیم ، فردا پرچم مقدس ایران مود تمسخر نابخردان قرار خواهد گرفت . از مراجع قانونی و خصوصا مدعی العموم عاجزانه خواستاریم تا در مقابل تمسخر و هیچ انگاری تلاشهای فراوان متخصصین این صنعت ، که با تمام توان تلاش دارند با ایستادگی در مقابل تحریمهای جهانی ، نام ایران و ایرانی را در حوزه این صنعت سربلند نگاه دارند ,عکس العمل نشان داده و مانع استهزاء این سربازان ایران در عرصه صنعت هوانوردی گردند .


ایرانی بمانیم ، سربلند و آزاده زندگی کنیم .

سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی  

 

ما نیز به نوبه خود ضمن حمایت از بیانیه سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی و تقبیح کار نادرست خبرگزاری های غیر تخصیصی امیدواریم دیگر شاهد این گونه وقایع تلخ نباشیم 

دوستان شما درمجله هوایی

شاهد 278؛ جت رنجر بومی سپاه!

شاهد 278؛ جت رنجر بومی سپاهشاهد 278 یکی از محصولات بومی کشور بوده که به تولید انبوه رسیده و در نهادهای نظامی و غیر نظامی وارد خدمت شده است.
صنایع هوایی شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف اجرای مطالعه و تحقیقات، پیرامون بالگردها و طراحی و تولید آنها، بر اساس نیازها و تعاریف محیط عملیاتی کشور، در سالهای دفاع مقدس، آغاز به کار نمود و با ساخت چند نمونه بالگرد تحقیقاتی، پس از حداقل یک دهه تلاش بی وقفه، موفق به طراحی و تولید بالگرد ترابری سبک شاهد 278، با الگو برداری از بالگرد سبک و بسیار موفق «جت رنجر» گردید. این بالگرد 5 سرنشینه و چند منظوره دارای کاربردهای متنوعی بوده و هم اکنون هم در نیروهای نظامی مانند سپاه و هم در نهادهای غیرنظامی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست، مشغول ارائه خدمات می باشد. 


فراگیری فن پرواز با این پرنده، ساده است که موجب کاربری آسان آن و زمان مورد نیاز کوتاه، برای آموزش خلبانان می گردد و درنتیجه به دلیل کاهش هزینه های آموزش پرواز با آن نیز، از سوی نهادهای غیرنظامی، مورد توجه قرار دارد.
بدنه و ملخ های این بالگرد از جنس مواد مرکب غیر فلزی ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی و در نتیجه امکان کار در محیط های گوناگون را به دنبال دارد. جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نیز از ویژگیهای استفاده از این مواد پیشرفته می باشد که باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از این بالگرد کاملاً بومی را دارای صرفه اقتصادی بیشتری می نماید.
البته کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزیتی که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزایش وزن بار قابل حمل این پرنده نیز می شود. همچنین استفاده نسبتاً زیاد از سطوح شیشه ای در بدنه بالگرد علاوه بر کاهش وزن، وسعت دید بالایی برای خلبان و سرنشینان این بالگرد ایرانی به ارمغان آورده است. فضای مناسب کابین این بالگرد، امکان حمل سه سرنشین در عقب و یک سرنشین در جلو، در کنار خلبان را ممکن می سازد.


سقف پرواز بالای این بالگرد، امکان اجرای عملیات در محیط های مرتفع و کوهستانی که در کشور ما نیز فراوان هستند را موجب می شود. سرعت پروازی بالای این بالگرد نیز اجرای سریع مأموریت را به دنبال دارد. مداومت پروازی بیش از 4 ساعت، از نقات قوت این پرنده ی بومی است که در کنار برد حدود 600 کیلومتری آن، نیاز به سوختگیری را کمتر نموده و مسافت قابل توجهی را تحت پوشش این پرنده قرار می دهد.

مشخصات عملکردی:
سقف پرواز ایستایی ( IGE):
7750 متر
سقف پرواز ایستایی(OGE):
5800 متر
سقف پرواز سرویس: 8750 متر
بیشترین نرخ صعود: 8 متر بر ثانیه
بیشرین سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت
برد(5000پایی): 605 کیلومتر
مداومت پروازی:بیش از 4 ساعت


مشخصات فنی:
طول: 92/11 متر
عرض: 91/1 متر
ارتفاع: 75/2 متر
قطر روتور اصلی: 16/10 متر
قطر روتور دمی: 57/1 متر
وزن خالی: 682 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 1450 کیلوگرم
حداکثر قدرت موتور 420 اسب بخار
کاربردها:
• گشتی و شناسایی در نیروهای مسلح
• جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی
• آموزش خلبانی نظامی و تجاری
• کنترل ترافیک شهری
• آمبولانس هوایی و حمل مصدوم
• گشت حفاظت محیط زیست
• بازدید خطوط نفت و گاز و برق
ویژگیها:
• بالگرد 5 نفره چند منظوره
• تناسب با شرایط جغرافیایی متنوع
• سامانه کنترل دوگانه
• بدنه و پرهها از مواد مرکب پیشرفته
• دارای عملکرد بالا و نمای زیبا 



مشرق نیوز