گفت‌وگوی با مدیر عامل ترکیش ایرلاین

 


‌تمل کتیل که برای دیدار و گفت‌وگو با یکی از معاونان رئیس جمهور و انجام پاره‌ای مذاکرات با مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، به کشورمان سفر کرده بود، در گفت‌وگوی یک ساعته با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با بیان اینکه ترکیش ایرلاین از سال‌ها قبل پروازاستانبول - تهران را برقرار کرده است، تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه دو پرواز توسط این ایرلاین از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی (ره) انجام می‌شود که در نظر داریم این تعداد پروازها را به روزانه سه پرواز افزایش دهیم.
وی به اشاره به انعقاد قراردادهایی بین دو کشور ایران و ترکیه برای افزایش پروازهای فی مابین، تصریح کرد: از اوایل تابستان 1389، تعداد پروازها از استانبول به فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به سه پرواز افزایش می‌یابد.
تمیل کتیل با اشاره به اینکه اولین پرواز آتاتورک ـ تبریز ترکیش ایرلاین در سال 2006 میلادی انجام شد، گفت: در حال حاضر هر هفته پنج پرواز توسط این شرکت هواپیمایی از استانبول به تبریز انجام می‌شود که در آینده نزدیک این رقم به هفت پرواز افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه در نوروز سال قبل پرواز این شرکت هواپیمایی به شهر مقدس مشهد آغاز شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفته ای پنج پرواز توسط ترکیش ایرلاین به این شهر انجام می‌شود و در آینده نزدیک روزانه یک پرواز به مشهد خواهیم داشت.
تمل کتیل ‌ادامه داد: طبق مجوز کسب شده از سازمان هواپیمایی کشوری ایران، در اوایل ماه جولای میلادی (10 تیرماه 1389) پرواز ترکیش ایرلاین به شیراز بازگشایی خواهد شد و طبق این مجوز هفته‌ای دو پرواز از استانبول به این شهر انجام می‌شود اما در آینده نزدیک تعداد پروازها به شیراز به پنج پرواز در هفته افزایش می‌یابد.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین خاطرنشان کرد: با بازگشایی پرواز استانبول - شیراز، تعداد پرواز به ایران ترکیش ایرلاین،‌ به چهار شهر ایران افزایش می‌یابد که در واقع باید گفت گسترش اینگونه پروازها به توسعه روابط دو طرف خواهد انجامید.

* تعاملات سازنده ایران‌ایر و ترکیش ایرلاین برای توسعه پروازهای دو طرف

وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی بین کشورهای ایران و ترکیه نیازمند ویزا نیست، اضافه کرد: روابط بین دو کشور ایران و ترکیه از نظر اقتصادی و سیاسی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که در اینجا لازم است از تلاش‌های رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور ترکیه برای توسعه روابط دو کشور قدردانی کنم.
تمل کتیل با اشاره به اینکه هم اکنون برخی شرکت‌های ترکیه‌ای دیگر نیز به ایران پرواز دارند، ادامه داد: ترکیش ایرلاین بزرگ‌ترین شرکت ترکیه‌ای است که به برقراری پرواز در چندین شهر ایران پرداخته است.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که با مدیرعامل ایران‌ایر برگزار شد، تعاملات متوازن حمل و نقل هوایی دوطرف ایران و ترکیه مورد بررسی قرار گرفت که این تعاملات به توسعه‌یافتگی دو ایرلاین ملی ایران و ترکیه می‌انجامد.
تمل کتیل ضمن بیان اینکه طبق قرارداد با افزایش پروازهای ترکیش ایرلاین به ایران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از کسب درصدی از سود فروش بلیت، بلیت‌های ترکیش‌ایرلاین را به فروش می‌رساند، ادامه داد: به دلیل دولتی بودن شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ترکیش ایرلاین متمایل است با این شرکت هواپیمایی در ایران تعامل بیشتری داشته باشد زیرا هر دو ایرلاین حامل پرچم‌های کشور خود هستند و در واقع تعامل این دو شرکت هواپیمایی مادر به توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور می‌انجامد.

* تعامل مثبت سازمان هواپیمایی ایران با ترکیش ایرلاین

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ترکیه در خصوص تعامل سازمان هواپیمایی کشوری ایران با این ایرلاین و در اختیار قرار دادن فضای پروازی، تصریح کرد: روابط سازمان هواپیمایی ایران و شرکت فرودگاه‌ها با این ایرلاین مناسب است که در این‌باره می‌توان به همکاری برای ایجاد کانال‌های پروازی جدید به شهرهای تبریز، مشهد و شیراز اشاره کرد.
تمل کتیل تأکید کرد: در هفته جاری نیز مجوز برقراری پرواز به شیراز از سوی رئیس سازمان هواپیمایی ایران صادر شد.

* طی پنج سال آینده بزرگ‌ترین ایرلاین دنیا خواهیم شد

مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه در سال 1930 میلادی ترکیش ایرلاین به عنوان شرکتی تماماً دولتی افتتاح شد، تصریح کرد: این ایرلاین در 21 می 2006 میلادی به سمت خصوصی سازی قدم برداشت که هم‌اکنون 51 درصد سهام این شرکت هواپیمایی در اختیار بخش خصوصی و 49 درصد سهام آن در اختیار دولت ترکیه است.
تمل کتیل با اشاره به اینکه این ایرلاین هم‌اکنون نزدیک به 10 هزار نفر سهام‌دار دارد، گفت: هفت سال پیش این ایرلاین تنها 64 فروند هواپیما در ناوگان خود داشت اما هم‌اکنون تعداد هواپیماهای این شرکت هواپیمایی به 138 فروند هواپیما افزایش پیدا کرده است و تا پایان سال 2010 میلادی این رقم به 155فروند هواپیما افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: تعداد مسافران این شرکت هواپیمایی نسبت به هفت سال پیش سه برابر شده و درآمد شرکت نیز به چهار برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه ترکیش ایرلاین پس از لوفت‌هانزا و ایرفرانس، سومین ایرلاین بزرگ اروپا از نظر جابه‌جایی مسافر و حجم پروازها است، تصریح کرد: اغلب هواپیماهای ناوگان هوایی ترکیش ایرلاین را ایرباس و بوئینگ تشکیل می‌دهند.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: هواپیماهای ایرباس 340 و بوئینگ 777 این شرکت هواپیمایی مخصوص انجام پروازهای طولانی‌مدت هستند و ایرباس‌های 320 و 321 و بوئینگ 737، دیگر پروازهای این ایرلاین را انجام می‌دهند.
تمل کتیل با اشاره به اینکه ترکیش ایرلاین در سال گذشته 89 هواپیما برای خرید سفارش داده است که 22 فروند آن از نوع هواپیماهای پهن‌پیکر است، افزود: تاکنون 29 فروند از این هواپیما تحویل شده است و در صورت اضافه شدن تمامی این 89 هواپیما به ناوگان ترکیش ایرلاین، این شرکت هواپیمایی بزرگ‌ترین ایرلاین اروپا خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری ترکیش ایرلاین، این شرکت هواپیمایی باید طی پنج سال آینده به بزرگ‌ترین ایرلاین دنیا تبدیل شود.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین خاطرنشان کرد: ناوگان و خدمات ترکیش ایرلاین در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته 29 درصد رشد داشت.

* تحویل جدید‌ترین هواپیماها ظرف 9 ماه پس از سفارش

تمل کتیل در مورد نحوه خرید هواپیما توسط این ایرلاین و روند تحویل آن، تصریح کرد: هر سفارشی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی دنیا به شرکت‌های سازنده نظیر بوئینگ و یا ایرباس ارائه می‌شود، به طور متوسط پس از 18 ماه آماده است، اما به دلیل تعامل مطلوب شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین با تولید کنندگان، هواپیماهای درخواستی ظرف 9 ماه پس از سفارش تحویل می‌شود.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: به علت شرایط نامطلوب اقتصادی و بحران جهانی اقتصاد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دنیا درخواست‌های خود را مبنی بر خرید هواپیما لغو کرده‌اند اما ترکیش ایرلاین در هر برهه از زمان به خرید خود ادامه داد که همین مورد موجب شد سفارشات این شرکت هواپیمایی سریع‌تر از دیگر ایرلاین‌های دنیا تحویل شود.
تمل کتیل با اشاره به اینکه تمامی 89 هواپیمایی که ترکیش ایرلاین قصد خرید آن را دارد نو و در واقع صفر کیلومتر است، تأکید کرد: این در حالی است که بسته به احتیاج ایرلاین و میزان تقاضای سفر، هواپیمای اجاره‌ای نیز به ناوگان خود می افزاییم.

* لزوم ارائه خدمات مطلوب به مسافران

وی در خصوص میزان خدمات‌دهی در هواپیماهای ترکیش ایرلاین و مقایسه آن با ارائه خدمات در شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و بخصوص ایران ایر، تصریح کرد: ترکیش ایرلاین چندی پیش به عنوان بهترین شرکت هواپیمایی دنیا از نظر ارائه خدمات کیترینگ معرفی شد.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با تأکید بر اینکه ارائه خدمات مطلوب از افتخارات این ایرلاین است، تأکید کرد: در واقع تمامی مسافران ترکیش ایرلاین ارباب های این شرکت هواپیمایی هستند چون درآمد شرکت از مسافر حاصل می شود نه از دولت.
تمل کتیل ادامه داد: اینجانب نمی‌توانم در خصوص میزان و کیفیت خدمات‌دهی شرکت‌های هواپیمایی ایران نظری ارائه دهم بلکه این مورد در حیطه اختیارات مدیر عامل شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

* سود شش میلیارد دلاری ترکیش ایرلاین در سال

مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر هفته‌ای 67 پرواز توسط این شرکت هواپیمایی به تمامی نقاط اروپا و 9 نقطه آلمان انجام می‌شود، تأکید کرد: 40 درصد سود این شرکت هواپیمایی از انجام پروازهای اروپایی حاصل می‌شود.
تمل کتیل با اشاره به رقابت گسترده بین ترکیش ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی اروپایی، گفت: هواپیماهای اروپایی‌ 28 درصد تعداد کل هواپیماهای دنیا را شامل می‌شوند؛ سود حاصله از پرواز هواپیماهای اروپایی سالانه 150 میلیارد دلار است که هدف‌گذاری ترکیش ایرلاین کسب سالانه 10 درصد این رقم است، اما در حال حاضر سود سالانه این ایرلاین شش میلیارد دلار است.

* تحریم ورود قطعات هواپیما به ایران محکوم است

مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به ایران از سوی دولت آمریکا و به بازی گرفتن جان انسان‌های بی‌گناه، معتقد است پرواز و حمل و نقل هوایی سریع و ایمن حق هر انسان است.
به عقیده تمل کتیل، حمل و نقل هوایی در شرایط اضطراری کاربردهای ویژه و گسترده‌ای دارد بنابراین این سیستم حمل و نقل جزو اقلام و کالاهای لوکس قلمداد نمی‌شود که بتوان آن را تحریم کرد.
وی تأکید کرد: به عقیده اینجانب اجرا و اعمال این‌گونه تحریم‌ها به هیچ‌عنوان منطقی نیست.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: در سال 2003 میلادی وزیر حمل و نقل ترکیه درصد بالایی حق دارایی به ایرلاین‌های این کشور اختصاص داد و با حذف مالیات پروازها و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، موجب افزایش استفاده از حمل ونقل هوایی در این کشور شد؛ زیرا وی نیز معتقد است حمل و نقل هوایی به عنوان سیستم سریع جابه‌جایی باید در شرایط اضطراری سهل‌الوصول باشد.
تمل کتیل در خصوص همکاری این ایرلاین با ایران‌ایر و دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در راستای کاهش اثرات تحریم، گفت: این شرکت‌ هواپیمایی در خصوص همکاری با ایران برای کاهش اثرات تحریم قادر نخواهد بود نقش خاصی را ایفا کند زیرا ترکیه سازنده هواپیما نیست.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص امکان فروش هواپیماهای کارکرده و دست دوم این ایرلاین به کشور ایران و تعامل برای واگذاری هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی‌، تصریح کرد: فروش هواپیماهای کار‌کرده هر ایرلاین نیز با مجوز کشور سازنده انجام می‌گیرد و در حال حاضر نیز فروش هواپیما به ایران مستلزم صدور مجوز کارخانه سازنده است.
تمل کتیل افزود: در شرایط فعلی تنها می‌توان افزایش تعداد پروازها از ترکیه به ایران را مورد بررسی قرار داد.

* در هر شرایطی باید به یک سود منطقی قانع بود

مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص تأثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی در ایران بر درآمد شرکت هواپیمایی،‌ گفت: ترکیش ایرلاین تحت هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ در سال 2008 میلادی زمانی که قیمت سوخت در دنیا افزایش پیدا کرد، ترکیش ایرلاین برخلاف برخی شرکت‌های هواپیمایی به سوددهی خود ادامه می‌داد.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به ضر‌ب‌المثل "قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود "، تصریح کرد: در شرایط نامطلوب نیز باید به سود کم قانع بود.

* توپولف پرمصرف و پرهزینه است

تمل کتیل در خصوص دلیل عدم وجود توپولف در ناوگان هوایی ترکیش ایرلاین، تصریح کرد: استفاده از هواپیماهای مدرن نظیر ایرباس و بوئینگ منفعت بیشتر و زیان کمتری دارد اما توپولف پرمصرف و پرهزینه است؛ ایرباس و بوئینگ سوخت کمتری مصرف می‌کنند بنابراین منفعت بیشتری برای هر ایرلاین دارند.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه توپولف نسبت به ایرباس و بوئینگ درآمدزایی بسیار پایین‌تری دارد، تأکید کرد: هر هواپیمایی در صورت رسیدگی مطلوب و اورهال منظم و بموقع، ایمن است.
تمل کتیل در خصوص تصمیم کشور ایران برای خروج توپولف‌‌های 154 از ناوگان هوایی خود، اظهار داشت: در این باره نظری ندارم چون نمی‌دانم زیان مالی استفاده از توپولف سالانه چقدر است.

* خلبانان ایرانی بهترین خلبانان دنیا هستند

تمل کتیل درباره دیگر تصمیم وزارت راه و ترابری ایران مبنی بر خروج خلبان‌های روسی از سیستم حمل و نقل هوایی کشور، تصریح کرد: هر خلبان در صورت کسب آموزش و مهارت‌های تخصصی لازم خلبانی، می‌تواند پرواز انجام دهد که در تأیید این ادعا باید بگویم در حال حاضر هدایت هواپیماهای بوئینگ 777 مسیر نیویورک ـ استانبول این شرکت هواپیمایی توسط خلبانان روسی انجام می‌شود.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص وجود خلبانان ایرانی در ناوگان این ایرلاین خاطرنشان کرد: چندان اطلاعی در این‌باره ندارم اما به احتمال زیاد خلبانان ایرانی نیز هدایت برخی از ناوگان ترکیش ایرلاین را بر عهده دارند زیرا همگان اذعان دارند که خلبانان ایرانی بهترین خلبانان دنیا هستند.

گفت‌و‌گو از سعید مؤذنی و محمد رضائی