اتحادیه صنایع هوایی روسیه
 

اتحادیه صنایع هوایی روسیه

شرکت سهامی عام "اتحادیه صنایع هوایی"(OAK) طبق مصوبه شماره 140 رییس جمهور روسیه در تاریخ 20 فوریه سال 2006 با عنوان" تاسیس شرکت سهام عام "اتحادیه صنایع هوایی روسیه"" تاسیس شد.
ریاست هیات مدیره این اتحادیه بر عهده سرگئی ایوانف معاون اول نخست وزیر روسیه و ریاست اتحادیه نیز بر عهده الکسئی فیدروف است.
  
 
ثبت شرکت‌های مرتبط با صنایع هوایی روسیه همانند شخص حقوقی در 20 نوامبر سال 2006 انجام شد.بخش اعظم سرمایه این اتحادیه در بودجه هوافضایی دولت روسیه(بر اساس مصوبه ریاست جمهوری این کشور) از سوی دولت و شرکت های صنایع هوایی روسیه تامین شده و شرکت "ایرکوت" مهم ترین سهام دار آن است.

اولویت‌های شرکت سهامی عام "اتحادیه صنایع هوایی" روسیه در تمامی شرکت های تابعه شامل:توسعه، تولید،پیاده سازی،تعمیر و نگهداری، ضمانت و خدمات، مدرنیزه کردن ، تعمیرات و تجهیز فناوری هوافضای نظامی و غیر نظامی می‌شود.
 
تولیداتدر حال حاضر اتحادیه صنایع هوایی روسیه مسئولیت پیاده سازی هفت پروژه را که شامل ساخت جت منطقه ای سوپرجت ssj100 و هواپیما میان برد MS-21 توسط شرکت های ایرکوت، ایلیوشن و توپولف است.

مقام های ارشد سوخوی پیش بینی نموده اند که به دنبال تحویل نخستین فروند این هواپیما به تعداد بیش از 170 فروند سوپر جت 100 را تا سال 2016 تولید نمایند. شرکت سوخو در این اتحادیه تاکنون بیش از 230 سفارش از مشتریان مختلف دریافت نموده و این امر سبب گردیده تا روس ها برنامه های تولیدی خود را فشرده تر نمایند تا به نیازهای متعدد این هواپیما پاسخ دهند.
 
  
سوخو سوپرجت ssj100-جت منطقه‌ای
 
در سال 2009 اتحادیه موفق به تحویل 90 فروند هواپیما، که شامل 17 هواپیمای مسافر بری شده است.این رقم شامل تحویل 31 فروند میگ 29 و دو جنگنده سوخو 34 به نیروی هوایی روسیه است.دراتحادیه در سال 2009 مقداری معادل 115 تا 120 میلیارد روبل محاسبه می شود.این اتحادیه بناست تا نمونه‌های صادراتی جنگندهٔ پک فا را نیز تولید خواهد کرد.
 
سوخو پک فا
 
 
سوخو پک فا (به روسی: ПАК ФА) یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط اتحادیه صنایع هوایی روسیه طراحی و ساخته می‌شود. شرکت سوخو پیمانکار اصلی ساخت این جنگنده است. نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که ‬سوخو ت-۵۰ ‪‬ نام دارد، نخستین پرواز آزمایشی خود را در روز ۹ بهمن ۱۳۸۸ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۰) با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در سال ۲۰۱۰ آغاز شده، نخستین نمونه‌های عملیاتی آن در سال ۲۰۱۳ به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده خواهد شد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد گشت.
 
 
پروژه های اتحادیه

مسافربری1. Ilyushin Il-114
2. Ilyushin Il-96
3. Tupolev Tu-204
4. Tupolev Tu-334
5. Sukhoi Superjet 100
6. MS-21

کارگو1. Ilyushin Il-76
2. Ilyushin Il-96-400T
3. Ilyushin Il-112
4. Ilyushin Il-114T
5. Irkut Multirole Transport Aircraft
6. Tupolev Tu-204C

اهداف خاص
1. Beriev Be-200

با سرنشین نظامی2. Ilyushin Il-76
3. Ilyushin Il-78
4. Mikoyan MiG-29
5. Mikoyan MiG-31
6. Mikoyan MiG-35
7. Sukhoi Su-25
8. Sukhoi Su-27
9. Sukhoi Su-30
10. Sukhoi Su-33
11. Sukhoi Su-34
12. Sukhoi Su-35BM
13. Sukhoi T-50
14. Tupolev Tu-160*
15. Yakovlev Yak-130

بدون سرنشین1. MiG Skat (UCAV)
 
میزان سهم سرمایه اتحادیه در شرکت های مرتبط با صنایع هوایی روسیه
  • شرکت هولدینگ هوافضایی "سوخو"- سهامی عام                              100%
  • اتحادیه اقتصاد خارجی "آویا اکسپورت"-سهامی عامل                           15%
  • شرکت "ایلیوشن فینانس کو"-سهامی عام                                         38%
  • اتحادیه هواپیماسازی آمور-کامسامولسک با نام گاگارین-سهامی عام      25.5%
  • شرکت هواپیماسازی بین دولتی ایلیوشن- سهامی عام                        86%
  • کارخانه هواپیماسازی نیژگوراد "سوکول"- سهامی عام                          38%
  • کارخانه هواپیما سازی نوواسیبیرسک با نام چکالوف- سهامی عام         25.5%
  • شرکت توپولوف-سهامی عام                                                           90.8%
  • شرکت لیزینگ و فینانس-سهامی عام                                               58%
  • شرکت علمی تولید "ایرکوت"-سهامی عام                                         38.3%
سرمایه اولیه شرکت در زمان تاسیس 96.72 میلیارد روبل بوده است.در جریان ثبت اتحادیه در سازمان فدرال نظارت بر امور مالی، 8.246.603.100 سهم با قیمت هر کدام یک روبل وارد اتحادیه شده است.
 
 مقاله از:
محمد سجاد جوزدانی
دانشجوی دوره دکترا مهندسی هوافضا-دانشگاه ماتی مسکو
sjozdani@gmail.com
منابع
وب سایت اتحادیه صنایع هوایی روسیه
وب سایت شرکت سوخو