5 دلیل اصلی زمینگیر شدن هواپیماهای کشور

فارس: مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح علل زمینگیری هواپیماها، گفت: فرسودگی ناوگان، عدم ورود بخش خصوصی، یارانههای دولتی، نبود مراکز کافی اورهال و عدم ادغام ایرلاینهای کوچک مهمترین دلایل زمینگیر شدن هواپیماهای کشور هستند.

محمدرضا کاظمیپور با بیان اینکه یکی از دلایل زمینگیر بودن هواپیماهای ناوگان هوایی کشور، بالا بودن عمر ناوگان است، افزود: در راستای برطرف کردن مشکلات زمینگیری هواپیماها، لازم است به سمتی حرکت کرد که عمر ناوگان هوایی کشور کاهش یابد.

* سن بالای ناوگان هوایی دلیل اصلی زمینگیری هواپیماها

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با بیان این که بالا بودن عمر ناوگان هواپیمایی دلیلی بر عدم ایمن بودن آن نیست، تصریح کرد: بالا بودن عمر ناوگان هوایی موجب میشود تا هواپیماهایی که به دلیل سن بالا نیاز به تعمیرات اساسی دارند، زیاد زمینگیر شوند.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اثرات کمرنگ تحریم دولت آمریکا علیه ایران برای ورود هواپیما و قطعات آن به کشور، گفت: ایران طی 30 سال اخیر توانسته است به راحتی اثرات تحریم را خنثی کرده و به هر طریقی هواپیماهای مورد نیاز خود را به کشور وارد کند.
کاظمیپور با اشاره به هزینه بسیار بالای خرید هواپیمای نوین و دارای سن پایین، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای شرکتهای هواپیمایی و قیمت پایین بلیت، هماکنون ایرلاینها قادر به خرید و ورود هواپیما با سن کم برای ناوگان هوایی خود نیستند که همین مورد به ورود هواپیماهای دارای سن بالا و به دنبال آن فاصله زمانی کم بین زمینگیر شدن آنها میانجامد.
وی تأکید کرد: سن بالای هواپیماها تنها به افزایش هزینه برای شرکتهای هواپیمایی و انجام بیشتر تعمیرات اساسی میانجامد، اما هیچ تأثیری در کاهش ایمنی پرواز ندارد.

* لزوم ورود بخش خصوصی به عرصه تعمیرات اساسی هواپیما

وی با اشاره به لزوم ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما، گفت: هماکنون امکانات بالقوه فراوانی در بخش اورهال (تعمیرات اساسی) و نگهداری هواپیما در کشور یافت میشود که این مورد نیاز به بالفعل شدن دارد.
کاظمیپور ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از متخصصان و کارشناسان با تجربه بخش تعمیرات هواپیما، پس از 30 سال فعالیت، بازنشسته شده و از تجربه آنها هیچ استفادهای نمیشود، در صورتی که لازم است با جمعآوری و متمرکز کردن چنین سرمایههایی در قالب مراکز تعمیراتی خصوصی، ورود بخش خصوصی را به صنعت اورهال هواپیما توسعه داد.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: زمانی که شرکت هواپیمایی بزرگی نظیر ایرانایر به دلیل عدم دارا بودن مراکز کافی اورهال هواپیما، چندین فروند هواپیماهای خود را در انتظار انجام تعمیرات اساسی، زمینگیر میکنند، قطعأ تعداد هواپیماهای زمینگیر ناوگان افزایش مییابد.
وی افزود: اگر مراکز تعمیر و نگهداری خصوصی هواپیما با اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری به طور گسترده در کشور فعال شوند، قطعأ مدت زمان تعمیرات هواپیماها کاهش مییابد زیرا هماکنون برخی هواپیماها منتظر خالی شدن آشیانههای مراکز اورهال برای ورود هستند.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی با اشاره به لزوم حمایت دولت و سازمان هواپیمایی کشوری از ورود بخش خصوصی به عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما، تصریح کرد: به طور قطع یکی از دلایل اصلی زمینگیر بودن تعداد بالای هواپیماهای ناوگان، جدا از مسائل تحریم، عدم وجود مراکز تعمیر و نگهداری کافی هواپیما در کشور است، که این مورد موجب میشود هواپیماها مدتها در نوبت اورهال منتظر مانده و زمینگیر باشند.

* نبود مراکز کافی اورهال در کشور یکی دیگر از دلایل زمینگیر شدن هواپیماها

مدیرکل سابق دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در بسیاری از نقاط دنیا بخش تعمیرات هواپیما از بخش عملیات پرواز جدا است که همین مورد موجب میشود انجام تعمیرات به سرعت انجام گیرد.
وی با اشاره به لزوم رعایت استانداردها در مراکز خصوصی اورهال هواپیما پس از اخذ مجوز توسط این بخشها، گفت: در حال حاضر مراکز آموزشی اورهال هواپیما آموزشهای لازم را در مورد هواپیماهایی که در کشور موجود است، انجام میدهد.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی تأکید کرد: در صورت ورود هواپیماهای جدیدی که تا آن زمان در کشور تعمیر نشده است متخصصان اورهال هواپیما برای کسب تجربه بیشتر به کشورهای دیگر اعزام شده و دورههای تخصصی تعمیر آن مدل هواپیما را گذرانده و گواهینامههای لازم را کسب میکنند.
کاظمیپور با بیان این که کشور ایران از لحاظ دارا بودن متخصصان و کارشناسان اورهال هواپیما مشکل چندانی ندارد، گفت: مشکل اصلی کشور در تعمیرات اساسی هواپیما، وارد نشدن بخش خصوصی به این عرصه و عدم وجود مراکز کافی اورهال هواپیما است.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی تصریح کرد: در بخش صنعت هواپیمایی، اختصاص یارانهها موجب بروز برخی مشکلات شده است.

* هدفمندسازی یارانهها به کاهش زمینگیری هواپیماها میانجامد

وی با اشاره به لزوم آزادسازی قیمت حاملهای انرژی و به دنبال آن واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما، گفت: حدود چهار درصد افراد جامعه از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند که این مورد خود لزوم حذف یارانهها را از این نوع حمل و نقل آشکار میسازد.
کاظمیپور با بیان اینکه آزادسازی قیمتها موجب بروز رقابتهای سالم بین ایرلاینها برای ارائه خدمات مطلوب و ورود هواپیماهای نو و دارای سن کم به کشور خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر ایرلاینها در ایران به دلیل عدم حصول درآمد کافی و پایین بودن قیمت سوخت، اقدام به ورود هواپیماهای ارزانقیمت پرمصرف با سن بالا به ناوگان میکنند، در صورتی که آزادسازی قیمتها موجب میشود هواپیماهای نوین کم مصرف به ناوگان وارد شود.
کاظمیپور افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل استفاده قشر محدودی از این نوع حمل و نقل، تأثیر چندانی در زندگی مردم ندارد، بنابراین نباید یارانههای دولت صرف این نوع حمل و نقل شود.
مدیرکل سابق دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: در صورت اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها و به دنبال آن واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما، ایرلاینها قادر خواهند بود با درآمد بیشتر نسبت به خرید و ورود هواپیمای جدید با سن کم اقدام کنند.

* ادغام ایرلاینها باعث کاهش زمینگیری هواپیماهای ناوگان میشود

کاظمیپور با بیان اینکه در حال حاضر چندین شرکت هواپیماهایی در کشور فعال هستند که هواپیماهای چندانی ندارند، تصریح کرد: لازم است شرکتهای هواپیمایی کوچک با یکدیگر ادغام شده و به یک ایرلاین بزرگ و فعال تبدیل شوند.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی افزود: زمانی که یک شرکت هواپیمایی تنها دو یا سه هواپیما در ناوگان خود دارد و امکانات مناسب و مطلوبی را دارا نیست، بهتر است در راستای توجیه مطلوب اقتصادی با چندین ایرلاین کوچک دیگر ادغام شده و به یک شرکت هواپیمایی بزرگ و فعال تبدیل شوند.
کاظمیپور خاطرنشان کرد: ادغام و ترکیب چندین شرکت هواپیمایی کوچک به ظهور سرمایه بیشتر، مدیریت بهتر، ارائه خدمات بهینهتر، توجیه مالی مطلوبتر و در نهایت کاهش زمینگیری هواپیماها میانجامد.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی با اشاره به این که هماکنون در اغلب کشورهای دنیا، شرکتهای هواپیمایی کوچک یا یکدیگر تشکیل کنسرسیوم میدهند، افزود: این امر موجب سودآوری بیشتر، ایجاد ناوگان ایمنتر، نظارت بهتر و از این قبیل خواهد