آشنایی با هواپیمای بدون سرنشین کرار 110

آنچه که از نظر خوانندگان گرامی خواهد گذشت مشروح مصاحبه ما (منظور سایت تیک آف)با تیم مبتکران کرار 110 پیرامون پروژه ساخت هواپیمای بدون سرنشین با نام Karrar 110 ( کرار 110) است که به حضور مخاطبان تقدیم  می شود.

 در ابتدا لطفا اعضای پروژه کرار 110 را جهت آشنایی بیشتر مخاطبین سایت معرفی بفرمایید.

 

با نام و یاد خدا

اعضای پروژه کرار 110 که با نام و یاد مقدس مولای متقیان حیدر کرار (ع) به نام کرار 110 نامگذاری شده است آقایان: مهندس محمد خسروی - مهندس محمدرضا مروی و مهندس صمد رجعتی می باشند که هر سه دانش آموخته رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بوده و این جانب نیز علاوه بر مدرک فوق هم اکنون دانشجوی رشته خلبانی نیز می باشم.

به چه دلیل دنیای هوانوردی را برای فعالیت و تحصیل خود انتخاب نمودید؟

همانند بسیاری از علاقه مندان عشق به پرواز و آسمان از دوران کودکی همراه ما بود که تصمیم گرفتیم با توجه به علاقه خود وارد این عرصه شویم.

معمولا کمتر سراغ داریم فارغ التحصیلان رشته های تعمیر و نگهد اری و همچنین خلبانی به دنبال ساخت هواپیما بروند. چطور شد این فعالیت را آغاز کردید؟

بخشی از پروژه درسی در دوران تحصیل پیرامون ساخت چنین هواپیمایی بود که از همان ابتدا و در دوران تحصیل آن را در کلاس درس و پس از کلاس جدی می گرفتیم. زمینه آشنایی اعضای گروه نیز این چنین بود. روزی جهت سوال از استاد خویش ایده ساخت هواپیمای عمود پرواز با قابلیت بالا را مطرح کردم که دوستان در ان جمع حضور داشتند. متوجه شدم دوستان نیز علاقه مند به ساخت چنین پروژه ای هستند و هر یک نیز طرح و ایده های خاص خود را داشتند که نشان می داد قبلا به این پروژه فکر کرده بودند. ضمن آنکه هنوز در کشور ما در صنعت هوانوردی می بایست دستمان را در مقابل کشورهای دیگر دراز کنیم که چنین وضعیتی غیر قابل قبول است. به عنوان مثال پول خرید هواپیما را می دهیم اما هواپیمایی را دریافت می کنیم که خودشان ان را چندین سال زودتر از ما استفاده و ان را از ناوگان خارج کرده اند. پول دادن و دست دراز کردن چیزی است که به هیچ وجه قابل تحمل نیست. به همین جهت تلاش در جهت ارتقا دانش هوانوردی و بومی کردن آن در هر بخش این صنعت وظیفه مهمی است که بر دوش خود احساس می کنیم.

کرار 110 اولین پروژه ساخت گروه شماست یا سوابق دیگری نیز در ساخت هواپیما داشته اید؟

کرار 110 برایند چندین طرح مختلف است که هر یک به دلایل مختلفی عملی نشد. در کرار 110 از نقاط مثبت و ضعف طرح های دیگرمان استفاده کردیم.

کرار 110 چه ویژگی هایی دارد؟

کرار 110 از سیستم بال یکپارچه استفاده می کند. به عبارت دیگر بدنه و بال هر دو یکی هستند که برای طراحی ایرفویل یا سطح مقطع بدنه این هواپیما ده ها طرح مختلف بررسی شد تا در نهایت به چنین طرحی رسیدیم.ضمن انکه این طرح ویژگیهای ممتازی را با خود به همراه دارد که یک مورد آن حمل بار و محموله های خاص با در نظر گرفتن نوع ماموریت هواپیما است. همچنین یکی از قابلیت های مهم کرار 110 ویژگی عمود پرواز بودن آن است که بسیار به هواپیما/هلیکوپتر V22 شباهت دارد و می تواند تیک آف کند و هم می تواند با چرخش موتور به سمت بالا تیک آف عمودی کند. همچنین نکته بسیار مهم دیگر این پرنده این است که برای ساخت آن فازهای مختلف تعریف کرده ایم که آخرین فاز آن نشستن روی آب با توجه به سطح مقع آن و همچنین رفتن به زیر اب جهت اختفا را تعریف کرده ایم که فاز چهارم آن بسیار پیچیده بوده و در صورت موفقیت شاهکاری در نوع خود خواهد بود.

مرحله یا فاز چهارم در چه مرحله ای قرار دارد؟

هم اکنون در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد. با مطالعه منابع مختلف تحقیقات هوانوردی در یافتیم یک موسسه تحقیقاتی وابسته به ناسا بر روی هواپیبمایی کار می کرده است که در مواقع لزوم بر روی اب فرود اید و برای مدت هر چند کوتاهی همانند زیردریایی به زیر اب برود. غیر از آن موسسه مربوط به ناسا جای دیگر ندیده ایم سازمان خاصی روی چنین طرحی کار کرده باشد.

پروژه از چه سالی شروع شد؟

پروژه از سال 85 شروع شد که زمانی در حدود دو سال را صرف تحقیقات کردیم. سپس پس از فراهم شدن مقدمات از سال 87 فاز عملیاتی طرح اغاز شد که در نهایت پس از ساخت و تست مراحل مختلف پرواز این هواپیما آن را در سازمان مالکیت صنعتی کشور به ثبت رساندیم.

چند فروند از هواپیما ساخته شده است و برنامه گسترش آن چگونه است؟

در حال حاضر یک فروند پیش نمونه ساخته شده است که انتظار داریم هواپیمای واقعی با ابعادی بزرگتر ساخته شود. ضمن آنکه گروه تحقیقاتی مبتکرین کرار 110 هم اکنون در قالب شرکت بال سازان پرند شرق و به صورت تخصصی فعالیت می کند که این شرکت با اعضای پر انرژی خود به سمت گسترش برنامه های خود حرکت می کند.

عمکرد پروازی این هواپیما در آزمایشات چگونه بوده است؟

عملکرد پروازی هواپیما با توجه به امکانات و اهدافی که داشتیم و برای آن در نظر گرفته بودیم کاملا رضایت بخش بود. به طوریکه هواپیما تا ارتفاع 15 هزار پایی صعود کرد و سرعت آن نیز حداکثر 125 کیلومتر در ساعت بوده است. همچنین به سبب ویژگی بال یکپارچه, این هواپیما نسبت به هواپیماهایی با ابعاد مشابه تا دو برابر بار بیشتر با خود حمل می کند.  

هواپیما قادر به انجام چه ماموریت های تعریف شده ای می باشد؟

هواپیما قادر است در ماموریت های مختلف نظامی - مدیریت شهری همچون ترافیک و پلیس بزرگراه , نقشه برداری و عکسبرداری , مرزبانی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده شود. همچنین قابلیت مهم عمود پرواز بودن این امکان را می دهد هواپیما به باند برای فرود نیاز نداشته باشد و برای نقاطی مثل عکسبرداری در مواقعی که نیاز است هواپیما بر روی سوژه توقف کند این هواپیما به دلیل عمود پرواز بودن قادر است در حالت کاملا سکون قرار گرفته و سرعت آن در بازه صفر تا حداکثر سرعت تثبیت گردد. حتی می توان به قابلیت سم پاشی نیز اشاره کرد که معمولا هواپیمای بدون سزنشین برای چنین قابلیتی ساخته نمی شوند. این ماموریت با توجه به حجم لود زیاد انجام پذیر می شود.

هدایت هواپیما چگونه است؟

هواپیما از سیستم رادیویی استفاده می کند. ضمن آنکه می توان هدایت و کنترل از طریق GPS را نیز برای آن در نظر گرفت که منوط به اماده بودن امکانات است.

هزینه و زمان صرف شده برای این پروژه چقدر بوده و ایا از سازمان یا نهادی نیز کمک گرفته شده است؟

زمان پروژه از اغاز تا تکمیل آن سه سال از نظر زمانی و هزینه ای بالغ بر 300 میلیون ریال صرف مراحل مختلف پروژه شده است. ضمن آنکه تا کنون از هیچ سازمان یا ارگانی هیچ نوع کمکی دریافت نشده است.

پیش بینی شما از آینده پروژه و برنامه خود چیست؟

به دنبال تولید انبوه این پرنده هستیم. با توجه به امکانات و تجربه کاری و دسترسی به اساتید برجسته قابلیت های گسترش طرح نیز موجود است.

در پایان مطلب هست که بخواهید بازگو کنید؟

شرکت بال سازان پرند شرق برنامه های مفیدی برای این پروژه در نظر دارد که به یاری خداوند آن را مرحله به مرحله در جهت بومی سازی علم هوانوردی در این حوزه , اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و مهمتر از همه گسترش و باروری علم هوانوردی در این حوزه به کار خواهیم بست.

در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگذاریم.

ما نیز به نوبه خود از سایت تیک آف که فرصت شناساندن این پروژه را مهیا کرده است تشکر و قدردانی می کنیم.

منبع:http://takeoff.ir