مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس روز

عکسی از جنگنده اف ۵ نیروی هوایی

خرید هواپیما توسط شرکت‌ آسمان

خبرگزاری  فارس: مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان از نهایی شدن مذاکرات این شرکت برای خرید چند فروند هواپیمای دست دوم جدید و ورود این هواپیماها تا شش ماه دیگر به آسمان کشور خبر داد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان اظهار داشت: این شرکت از چندی پیش در حال مذاکره برای خرید چند فروند هواپیما بوده و در حال حاضر این مذاکرات در مراحل پایانی قرار دارد.

وی از اعلام نوع هواپیماها خودداری کرد ولی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه هواپیماهای مد نظر این شرکت دست دوم است ولی تا حد امکان سعی شده از بهترین کیفیت ممکن برخوردار باشند.

عابدزاده خاطرنشان کرد: ورود این هواپیماها به ناوگان شرکت آسمان تا 6 ماه دیگر محقق خواهد شد و بدین وسیله 700 صندلی به ناوگان این شرکت اضافه می‌شود.

وی در ادامه از به نتیجه رسیدن مذاکرات این شرکت با شرکت فرودگاههای کشور در مورد بدهی‌های معوقه شرکت آسمان خبر داد و گفت: مبلغ مورد توافق دو طرف تا قبل از پایان سال به شرکت فرودگاهها پرداخت خواهد شد.

ایران ؛ بزرگترین مرکز تعمیرات بالگرد در خاورمیانه

خبرگزاری مهر - گروه سیاسی: پس از گذشت ربع قرن از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی ایران با همت و تلاش متخصصان جوان و متعهد خود توانست در ساخت سلاح های نیمه سنگین، تولید و ساخت قطعات نظامی مورد نیاز نیروهای مسلح و افزایش توان و اقتدار دفاعی خود در زمینه های آفندی و پدافندی، گام های مهمی بردارد.

با همت و تلاش دانشمندان متعهد و جوان کشورمان و همزمان با بیست و هشتمین سالگر پیروزی انقلاب اسلامی خط تعمیر اساسی بالگرد روسی میل 171 افتتاح و راه اندازی شد که افتتاح این کارگاه در نوع خود، جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه خود کفا کرد.

در سال 1348 به دنبال خرید تعدادی بالگرد از شرکت ایتالیایی آگوستا، مقدمات ایجاد یک واحد پشتیبانی و تعمیراتی بالگرد به نام "شرکت سهامی هلی کوپتر ایران" فراهم گردید.

ماموریت پنها:

پس از فروش تعداد قابل توجهی بالگرد توسط شرکت آمریکایی "Bell"  در سال 1352 نیز برنامه ریزی های گسترده ای برای پشتیبانی ناوگان جدید بعمل آمد و 3 ماموریت اصلی برای شرکت  "پنها" - مرکز پشتیبانی و نگهداری هلی کوپتری ایران- به عنوان مرکز مهندسی تعمیر و نگهداری ناوگان"NMP"، مرکز تعمیرات اساسی ناوگان" HDMC" و مرکز پشتیبانی تدارکاتی ناوگان" NICP" تعریف گردید و با این اقدام شرکت "پنها" در جایگاه بزرگترین مرکز تعمیرات بالگردی خاورمیانه قرار گرفت.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و قطع وابستگی به آمریکا و تحمیل جنگ به این نظام نوپای اسلامی، متخصصین با ایمان شرکت "پنها" با هدف پشتیبانی از رزمندگان در جبهه های نبرد با تلاش بی وقفه و برخورداری از امدادهای الهی موفق شدند در عرصه تعمیرات و نوسازی ناوگان بالگردهای کشور به خودکفایی برسند .

به دنبال این پیشرفت ها در سال 1364 مسوولیت تعمیرات و پشتیبانی بالگردهای غیر نظامی کشورهمانند هلال احمر، مخابرات ، توانیر و شرکت نفت نیز به عهده شرکت پنها نهاده شد و در حال حاضر در این شرکت ده نوع بالگرد نظامی و غیرنظامی متعلق به سازمان های مختلف در 16 مدل تعمیر و پشتیبانی می شود.

در سال 1372 متخصصین شرکت پنها اقدام به ساخت بدنه کامل یک نوع بالگرد تجاری نمود که اولین محصول این تلاش ساخت بالگرد شباویز بود.

در پی این دستاورد، در سال 1375 شرکت پنها با اخذ مجوز رسمی از سازمان صنایع هوایی و با بهره گیری از توانمندیهای خود و همکاری صنایع داخلی توانست تولید بالگردهای تجاری را شروع کند، همچنین این سازمان در سال 1381 گواهینامه انجام تعمیرات اساسی بالگردهای غیر نظامی 205،212،214و 412 را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرد.

شرکت پنها به عنوان پشتیبانی کننده ناوگان بالگردی کشور وظیفه انجام تعمیرات رده دپویی را در سه قالب
"NMP " مرکز مهندسی تعمیر و نگهداری" ،
"HDMC " مرکز تعمیرات اساسی " ،
"NICP " مرکز کنترل موجودی و تدارکاتی ناوگان" و RFEC " مرکز تحقیقات و ساخت " را دارا ست.

"پنها" از کارگاه های متعددی تشکیل شده است که عبارت است از:

- تعمیرات قطعات داینامیک
در کارگاه داینامیک، تعمیرات اساسی کلیه قطعات گرداننده بالگرد مانند "SWASH PLATE"، محور اصلی" MAST" و قطعه HUB" و نیز تعمیر مجموعه های "M/R HEAD" و "T/R  HEAD" بالگردهای سنگین "CH,RH,SH" و همچنین عملیات بالانس استاتیک قطعات مربوطه انجام می شود .

- تعمیرات ترانسمیشن
در این سازمان همچنین کلیه سیستم های انتقال قدرت بالگرد نظیر کلاچ ها ، جعبه دنده های اصلی 42 درجه و 90 درجه تعمیرات اساسی شده و پس از تست توسط دستگاه های مجهز آماده نصب بر روی بالگرد می گردد.

- تعمیرات ملخ
ملخ های معیوب پس از طی مراحل رنگبری جهت انجام تعمیرات لازم ، رنگ کاری مجدد و بالانس استاتیکی به کارگاه ملخ  ارسال می گردند.

- تعمیرات هیدرولیک
در کارگاه هیدرولیک تعمیرات اساسی کلیه سیستم های پنوماتیکی ، هیدرولیکی و سوخت بالگردهای مختلف با بالاترین استاندارد توسط پرسنل مجرب صورت می گیرد، به منظور اطمینان از صحت تعمیرات ، بسیاری از مجموعه های هیدرولیکی با استفاده از دستگاه های مجهز تا فشار 5 هزار" PSI" تست می شوند .

- تعمیرات موتور
کارگاه موتور از جمله کارگاه های مهم شرکت پنها به شمار می آید که تعمیرات و انجام بولتن های رده میانی و  تست انواع موتورهای توربوشفت در آن صورت می پذیرد،انواع مختلف موتور پس از تست و بازرسی نهایی آماده نصب بر روی بالگرد می گردند.

- تعمیرات الکترواویونیک و اینسترومنت
در کارگاه الکترو اویونیک و اینسترومنت انواع تعمیرات بر روی دستگاه های مخابراتی ، ناوبری، وسایل الکترونیکی، آنتن ها و سیستم های اتوماتیک کنترل پرواز ، تعمیرات ادوات دقیق و همچنین سیستم های جنگ افزار انجام می شود .
مشاوره ، نصب ، راه اندازی و تعمیر و نگهداری رادیوهای مختلف از قبیل "UHF,VHF,HF" و سیستم "GPS" و نصب و راه اندازی برج های مراقبت پرواز از جمله خدمات دیگری است که توسط این کارگاه صورت می گیرد .

- عملیات آبکاری
در قسمت گالوانیک قطعات داینامیکی و استاتیکی بالگرد مراحل آبکاری یا پوشش مورد لزوم انواع قطعات فلزی را طی می نماید. انواع مختلف آبکاری روی قطعات آلومینیوم، تیتانیوم و استیل که بر طبق استانداردهای هوایی انجام می پذیرد شامل آبکاری کادمیم ، مس سیانوری ، نیکل ، کروم سخت ، نقره ، آلوادین ، آنودایز، منیزیم، تیتانیوم ، نیکل سولفامات و فسفاته کاری قطعات مختلف است.

- تست غیر مخرب
با توجه به حساسیت قطعات وسایل پرنده از جهت ترک و شکستگی از داخل ، عملیات ترک یابی به دو روش مغناطیسی و شیمیایی انجام می گردد که از دقت بسیار بالائی برخوردار می باشند، پس از خروج کابین از فیکسچر و انتقال آن به سالن مونتاژ نهایی ، قطعات و کلیه مجموعه های تعمیر شده بر اساس روش تعمیراتی مجدداً بر روی بالگرد نصب و پس از تنظیم های لازم مورد بازرسی دقیق قرار می گیرد تا از کیفیت تعمیرات انجام شده بر اساس استانداردهای هوایی اطمینان حاصل گردد، در سال 1364 با تعمیر اساسی بالگرد "RH53D" شرکت پنها به جرگه معدود مراکزی که قادر به تعمیر اساسی این نوع بالگرد هستند، پیوست .

- کارخانجات ساخت
کارخانجات مونتاژ بالگرد شرکت پنها با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص و با تجربه در زمینی به مساحت 400 هکتار شامل سالن های ماشین کاری ، ورق کاری ، قالب سازی ، ابزار سازی ، مونتاژ بدنه ، مونتاژ نهایی ، منطقه تست و باند پروازی بالگردان است که وظیفه ساخت قطعات ، سیستم ها و متعلقات و نهایتاً مونتاژ بالگردان را بر اساس آخرین استانداردهای هوایی بر عهده دارد .

- طراحی و مهندسی ساخت
بررسی امکان پذیری ساخت انواع قطعات فلزی وغیرفلزی ، تدوین فرایندهای تکنولوژی و دستور العمل های ساخت ، شناسایی و انتخاب مواد و تهیه کلیه نقشه های مورد نیاز ساخت و مونتاژ با بهره گیری از کارشناسان و مهندسین باتجربه و بکارگیری تجهیزات پیشرفته رایانه ای در بخش های طراحی و مهندسی ساخت انجام می گردد.

- کارخانجات ساخت قطعات فلزی و غیرفلزی
طراحی و ساخت انواع قطعات فلزی و غیر فلزی ، قالب ها و فرم دهی انواع شیشه های بالگردان از  جنس پلکسی گلاس و پلی کربنات و ساخت قالب های رزینی به منظور فرم دهی قطعات بدنه با تحمل 400 تن فشار ، ساخت و تولید انواع مختلف لوله های فشار قوی و شیلنگ های بکار گرفته شده در صنعت هوایی توسط کارگاه های ماشینکاری – عملیات حرارتی – ورق کاری و جوشکاری از قابلیت های این مرکز به شمار می رود.

- طراحی و ساخت جیک و فیکسچر
از جمله فعالیت های اصلی در جهت ساخت بدنه و سیستم های بالگردان ، تولید جیک و فیکسچرهای مونتاژ بوده، بدین لحاظ شرکت پنها با استفاده از کارشناسان باتجربه و تجهیزات پیشرفته قادر به طراحی و ساخت انواع جیک و فیکسچرهای مونتاژ زیرمجموعه ها "SUB.ASSY" و مونتاژ نهایی " FINAL ASSY" بدنه و سیستم های بالگردان است، این سازمان همچنین بدنه های ساخته و یا تعمیر شده  با استفاده از مهندسین ماهر و تکنیسین های مجرب و متخصص خود در حال حاضر کار مونتاژ بالگردهای مختلف را بر عهده دارد .

- استانداردها و تضمین مرغوبیت
با توجه به اهمیت موضوع کیفیت و نقش حساس آن در صنایع هوایی ، نظارت بر انجام امور تمامی واحدهای تولیدی و خدماتی شرکت پنها طبق استانداردها، آئین نامه ها و روش های مدون منطبق با استانداردهای هوایی جهان است .
در آزمایشگاه های مجهز و مدرن صنایع پنها که بر اساس تائید رسمی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یکی از معتبرترین آزمایشگاه های ایران در نوع خود است ، خدمات متنوعی بر اساس استانداردهای هوایی و نظامی ارائه می گردد.
تجهیزات دقیق و پیشرفته این مرکز در پیوند با تجربیات کارشناسان با سابقه و کارآزموده پشتوانه ای قوی فراهم آورده تا گستره وسیع و متنوع خدمات آزمون و کالیبراسیون در بستر آن شکل گیرد.

- آزمایشگاه کالیبراسیون مکانیک و اپتیک
استانداردهای مکانیک و اپتیک این آزمایشگاه که درستی آنها نسبت به معیارهای ملی و بین المللی با برنامه ریزی مدون و زمان بندی شده همواره حفظ می شود، امکان اندازه گیری و کالیبراسیون کمیت های گوناگون همراه با صدور گواهینامه مورد تائید موسسه استاندارد را فراهم نموده است .

- آزمایشگه کالیبراسیون الکتریک
فن آوری پیشرفته کالیبراتورهای این آزمایشگاه با درستی در حد"PPM"  توام با تجارت متخصصین مجرب علاوه بر تست و کالیبره تجهیزات اندازه گیری ناوگان بالگردی کشور نظیر"Radar Altimeter – AFCS-SAS-Jetcal – VOR- Transponder – Weightkit – Battery Charger- Chadwick"   و ...  موفق شده است با اخذ مجوز رسمی از موسسه استاندارد امکان ارائه خدمات کالیبراسیون به صنایع کشور را نیز فراهم آورد.

- آزمایشگاه دما
آزمایشگاه دما با بهره گیری از تجهیزات مدرن کارشناسان مجرب افتخار دارد خدمات کالیبراسیون شامل تست ، تنظیم و تعمیر تجهیزات اندازه گیری و اندازه دهی در حوزه ترمومتری نظیر انواع نشان دهنده های دیجیتال ، آنالوگ ، مادون قرمز ، سنسورها ، ترموکوپل ها و آونها را ارائه نماید.

- آزمایشگاه آزمون فلز شناسی
این آزمایشگاه با بهره گیری از بانک غنی اطلاعاتی ، کارشناسان مجرب و بیش از بیست سال تجربه فعالیت در زمینه صنعت هوایی ، قادر است در کنار ماموریت پشتیبانی صنعت هوایی در حوزه ساخت و تعمیر قطعات ، خدمات خود را در زمینه انواع آزمون ها شامل بررسی خواص مکانیکی ، فیزیکی و علل شکست فلزات به تمامی صنایع کشور عرضه دارد .

- آزمایشگاه شیمی و تجزیه روغن
انجام آزمون های دقیق بر اساس استانداردهای نظامی و غیر نظامی در خصوص بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی مواد خام ، آزمون مقاومتی مواد پایه نفتی و غیر نفتی ، کنترل وانهای آبکاری صنعتی ، آزمون خوردگی و آنالیز روغن در حد "PPM" از جمله توانمندی های این آزمایشگاه محسوب می گردد .

راه اندازی خط تعمیرات اساسی بالگرد میل 171:

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صرفه جویی ارزی 850 هزار دلاری در راه اندازی خط تعمیرات اساسی بالگرد میل 171 از دستاوردهایی است که بر اساس ظرفیت های موجود، توان عملیاتی نیروهای مسلح را بالا ببریم .

از سوی دیگر و به کمک دانشمندان و محققان  کشورمان، ما امروز در زمینه ساخت قطعات هواپیما و بالگرد به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کردیم که نمونه بارز آن طراحی بالگرد ملی و بالگرد هجومی نظامی است.

 ساخت و تولید قطعات پیشرفته نظامی پاسخ محکمی بر تمامی تهدیدات کشورهای استکباری است، غرب با دیدن این توانمندی ها دیگر به خود اجازه نخواهد داد که بخواهد ایران را تهدید کند و یا اگر روزی دست به تهدید جمهوری اسلامی ایران بزند، خود خواهد فهمید که دست به کار اشتباهی زده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به کمک  و همت سپاه پایداران انقلاب اسلامی در هفته های گذشته دست به آزمایش موشک های استراتژیک ضد ناو "SSN4" با برد حداکثر 350 کیلومتر با قابلیت انهدام ناوهای بزرگ و ارتفاع کم پرواز قادرند سراسر پهنه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و بخش عمده شمال اقیانوس هند را تحت پوشش خود قرار دهند که در نوع خود بی نظیر است.

رزمایش تخصصی رعد نیروی دریایی سپاه پاسداران با شلیک موشک‌های کروز استراتژیک ساحل به دریای SSN4 "اس.‌اس.ان.فور" در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند در هفته های گذشته نمونه دیگر توانمدی نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

سیستم حرکت پیشرفته موشک های کروز "SSN4" با ارتفاع کم پرواز از سطح آب، این موشک ها را از جنگ الکترونیک مصون نگه می دارد و سرجنگی 500 کیلویی این موشک ها قادر است ناوهای جنگی بزرگ را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

سامانه های شلیک کننده متحرک این موشک ها و سامانه های هدف یابهای متحرک که قابلیت استفاده ترکیبی کاملی از موشک های ساحل به دریا را نیز در اختیار دارند با قدرت کشف اهداف با سراعت عمل بسیار بالا این امکان را فراهم می کنند تا نیروی دریای سپاه در شرایط کم آسیب پذیری قرار گیرد.

در رزمایش تخصصی دریایی رعد موشک های تاکتیکی "FL10" و" FL6" با برد 15 تا 40 کیلومتر، موشک های "HY2" با برد 85 کیلومتر و با سرجنگی پرقدرت ، موشک های نور با برد 120 تا 180 کیلومتر و موشک های استراتژیک "SSN4" با برد 350 کیلومتر را با موفقیت کامل آزمایش کردند و توان استراتژیک دفاعی و آمادگی دفاع همه جانبه خود را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

در سال پیامبر اعظم(ص) انجام موفقیت آمیز رزمایش پیامبر اعظم(ص) یک در اوایل سال ، دومین رزمایش پیامبر اعظم(ص) در آذرماه سال جاری و در حال حاضر هم رزمایش تخصصی موشکی رعد که همه سیستم های بکارگیری شده با موفقیت کامل آزمایش شدند، سال با برکتی را برای تمامی نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه دریادلان نیروی دریایی سپاه و همچنین دلاورمردان ارتش رقم زد.

صادرات تسلیحات نظامی به 50 کشور جهان

دستیابی به قدرت و توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اولویت دکترین دفاعی ایران
خبرگزاری مهر - گروه سیاسی: استفاده ترکیبی از فناوری‌های نوین الکترونیکی و سازه‌سازی و همسویی برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران با دانش و تکنولوژی علمی روز باعث شده تا ایران در زمینه‌های نظامی، ساخت و تولید انبوه تسلیحات نظامی از جمله انواع موشک‌های دوربرد، تانک و زره بتواند به قدرت اول نظامی منطقه تبدیل شود و اکنون به 50 کشور جهان تسلیحات نظامی صادر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به لحاظ صنایع دفاعی آنچه قبل از انقلاب اسلامی تولید می شد، صرفا تولید سلاحها و مهمات سبک بود که نهایتا تا قبل از پیروزی انقلاب به تولید فشنگ های سبک و نیمه سنگین تیربار ژ3 ، اسلحه ژ3 و فشنگ سلاح های کمری محدود می شد.

در امور خدماتی، تعمیر و نگهداری نیز ما حق هیچ گونه دخالتی نداشتیم و با توجه به زیرساختهای موجود، فقط آمریکایی ها حق فعالیت در این امور را داشتند بطوری که برای تعویض حتی یک پیچ ساده باید آنان حضور پیدا می کردند.

جمهوری اسلامی ایران در استراتژی دفاعی خود قدرت سخت افزاری و نرم افزاری را در اولویت کاری خود قرار داده است تا براساس این دو حوزه به استراتژی دفاعی و مطلوب خود دست پیدا کند. همانطور که بیان شد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نیروی نظامی ما حتی اجازه نمی دادند به قطعات دست بزند بگونه ای که کل سیستم در اختیار مهندسان آمریکایی بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری خصوصا در مقطع دفاع مقدس پدید آمد، جنگ تحمیلی واقعیت هایی را تحمیل می کرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود. بسیاری از سلاحهایی را که قبل از انقلاب نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت.

هرقدر فشارها بیشتر شد خودباوری صنعت دفاعی بیشتر متبلور گردید. هم اکنون جمهوری اسلامی از بزرگترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که از یک طرف تماما بومی و ازسوی دیگر تحت اختیار نیروهای داخلی قرار دارد و با هزینه اندک این همه امکان فراهم شده است.

ایران در این استراتژی خود علاوه بر دکترین دفاعی باید سلاح های مورد نیاز نیروهای مسلح را نیز تامین کند که ساخت و تولید سلاح های نظامی در حقیقت تلاشی برای رسیدن به دکترین دفاعی و هم رسیدن به خودکفایی و تامین نیازهای نیروهای مسلح است.

نیل به خودکفایی در زمینه های سخت افزاری، نرم افزاری، ساخت تسلیحات نظامی، تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته و تولید قدرت برای نبرد در حوزه های دفاعی و امنیتی از برنامه های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به حساب می آید.

کیفیت و ساماندهی، انگیزه، ایمان و اعتقاد ازدیگر برنامه های وزارت دفاع است، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح علاوه بر داشتن ایمان و اعتقاد در تلاش است تا بتواند تجهیزات نظامی نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و نیروهای انتظامی و بسیج 20 میلیونی را تامین کند، وزارت دفاع در تلاش است در کنار ساخت تسلیحات دفاعی و نظامی بحث دیپلماسی قوی را برقرار کند که این موضوع نیز از مولفه های  قدرت به شمار می رود. 

هم اکنون جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که تماما این تجهیزات بومی و در اختیار نیروهای داخلی قرار دارد

پیوند میان صنایع دفاعی و دیپلماسی امروزه از دیگر برنامه هایی است که وزارت دفاع آن را دنبال می کند، به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نظام جمهوری اسلامی ایران امروز  به دنبال آن است تا در کنار این دو موضوع یعنی " اقتدار و توان نظامی" بتواند با استفاده از دکترین دفاعی صلح و امنیت را در منطقه آن هم برخلاف دیپلماسی و گفته های مسئولان آمریکا مبنی بر برقراری صلح و آرامش، برقرار کند.

به گفته مسئولان نظامی کشورمان ، سیاست جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر سیاست دفاعی است، ایران در سطح منطقه به دنبال صلح و صفا است و برخلاف دیپلماسی آمریکاست که دیپلماسی تهدید و نا امنی را در منطقه دنبال می کند.

آمریکا در جنگ اخیر خود با عراق با امکانات و توان نظامی بالایی وارد منطقه شد، ولی به دلیل نداشتن ایمان و از آن مهمتر  پشتوانه مردمی در باتلاقی گیر کرده است که درآمدن از آن باتلاق نیاز به کمک کشورهای همسایه منطقه همچون ایران دارد.

آمریکا فکر می کرد که با هجوم و یورش به عراق و رژیم صهیونیستی از سمت جنوب لبنان به حزب الله می تواند به اهداف شوم خود در منطقه دست پیدا کند، ولی  دیدیم که رژیم صهیونیستی تا دندان مسلح در جنگی 33 روزه نتوانست در برابر حزب الله لبنان مقاومت کند، زیرا در این جنگ، حزب الله لبنان با مدیریت هوشمندانه و رهبری سید حسن نصرالله و مقاومت جانانه مردم نشان داد که قدرت نرم افزاری آن چگونه بر قدرت سخت افزاری رژیم صهیونیستی چربید.

با این حال اولویت دفاعی وزات دفاع در چارچوب استراتژیک دفاعی است. به گفته وزیر دفاع، نظام جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول به دنبال مقابله با تهدیدات فرامنطقه ای است، ما در جهانی زندگی می کنیم که آمریکا دایه رهبری جهان را دارد، آمریکا در حال حاضر و پس از فروپاشی شوروی و حادثه 11 سپتامبر می خواهد رهبری جهان را در دست بگیرد.

دولتمردان آمریکا با ایجاد طرح خاورمیانه بزرگ و برقراری دموکراسی در حالی به عراق و افغانستان حمله کردند که به جای برقرای دموکراسی مردمان این کشورها را به خاک و خون کشید، ولی به تمام این تهاجمات چندی نگذشت که آمریکا از درون شروع به خونریزی کرد که همین امر باعث شده است این ابرقدرت دیگر جانی در رمق برای ادامه برنامه های خود در خاورمیانه بزرگ نداشته باشد.

آمریکا در طرح خاورمیانه بزرگ کشورهای منطقه را به سه دسته کشورهای دریایی مدیترانه، خلیج فارس و افغانستان تقسیم کرده است تا بتواند با حمله به کشورهای حاضر در این مناطق به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

ایالات متحده آمریکا در برنامه خود در تلاش است تا رژیم صهیونیستی را در منطقه ای که ایران، سوریه و لبنان در آن حضور دارد به یکی از قدرتهای زیر نظر خود درآورد، از سوی دیگر در تلاش بود با از بین بردن حزب الله لبنان و مخالفین فلسطینی و به گفته خود ایجاد امنیت در افغانستان خود به قدرت اول منطقه تبدیل شود، ولی مردم منطقه با مخالفت های خود نشان دادند که مخالف سیاست های آمریکا در خاورمیانه هستند.

دولت واشنگتن برای اینکه بتواند به منابع زیرزمینی منطقه دست پیدا کند، دست به تهاجماتی زد تا بتواند تمام منابع زیرزمینی را در اختیار خود بگیرد، ولی با شکستی که در عراق خورد باید چند برابر آن پول نفت را که با خود برده است را برای ترمیم زخم های خود هزینه کند تا بتواند شاید کمی از باتلاقی که در آن گیر کرده است بیرون بیاید، آن هم با کمک قدرت های اول منطقه همچون جمهوری اسلامی ایران.

نظام جمهوری اسلامی ایران در دکترین نظامی خود علاقمند است تا کشورهای همسایه را نسبت به رخدادهای منطقه آگاه کند

دولتمردان کاخ سفید به بهانه اینکه می خواهند ملاعمر و بن لادن را در افغانستان از بین ببرند دست به تهاجم و حمله به افغانستان زدند، ولی بعد از گذشت مدت زمانی کمی دیدم که نه تنها در این کشور امنیت برقرار نشده، بلکه قاچاق مواد مخدر در این کشور بیشتر از گذشته شده است.

بوش حماقت می کند اگر بخواهد در منطقه به ادامه فعالیت های خود بپردازد، چرا که اگر به برنامه های نظامی خود ادامه دهد باید بداند که در باتلاق عمیق تری گیر خواهد کرد که در درجه اول خود و درجه دوم کشورهای منطقه از این عملکرد آنان ضربه خواهند دید، آمریکا باید بگذارد تا مردم عراق خود برای کشورشان تصمیم بگیرند.

نظام جمهوری اسلامی ایران در دکترین نظامی خود علاقمند است تا کشورهای همسایه را نسبت به رخدادهای منطقه آگاه کند، ایران بدنبال آن است که امنیت منطقه را به کمک و مشارکت همسایگان خود در منطقه برقرار کند که خوشبختانه در این زمینه کارهای بسیار مطلوبی تاکنون صورت گرفته است.

اقتدار دفاعی مبتنی بر اقتدار علمی در کشور باعث شده است که اگر کشور بدنبال توسعه سیاسی، اجتماعی و نظامی حرکت می کند باید در درجه اول بدنبال اقتدار علمی باشد که در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی ایران مخصوصا وزارت دفاع بدنبال این موضوع است.

به همت و تلاش دانشمندان جوان کشورمان ایران در حال حاضر با تکنولوژی روز نظامی دنیا حرکت می کند که ساخت و تولید صنایع مدرن  نظامی در کشور و استفاده از مجموعه های دانشگاهی و تحقیقاتی و دنبال کردن موضوعات روز دنیا باعث  اقتدار نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

متخصصان هوایی کشورمان هم اکنون بر روی کلیه هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیماها و بالگردها را تعمیر اساسی کنند. آشیانه فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بزرگترین سازه فلزی است که تاکنون در کشور و خاورمیانه ساخته شده است و همزمان 8 تا 12 هواپیمای پهن پیکر می تواند در آن قرار گیرد.

به گزارش "مهر" قطعه سازی در صنایع هوایی حرف اول را می زند. قبل از انقلاب اسلامی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده بود. کارخانه "بل" ایجاد شده بود و تنها در حد چک های اولیه بر روی بالگردها انجام می شد. هم اکنون شرکت "پنها" هم بالگردهای "شباویز" و "091" و بالگردهای "شاهد" را تولید می کند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می دهد.

در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای "ابابیل"، "مهاجر1و2و3و4"، "هدهد" و "صاعقه 1و2" را تولید کند. این هواپیماها با هزینه بسیار پایین و تکنولوژی روز ساخته شده است. هواپیمای بدون سرنشین مهاجر 1و2و3و4 با کاربرد مراقبت هوایی ، شناسایی ، جنگ الکترونیکی ، رله ای ارتباطی ، دیده بانی ، هدف یابی ، هدایت آتش توپخانه ، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان، کنترل ترافیک شهری و عکس برداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی است که می توانند سلاح های کوچک را حمل و پرتاب کنند.

نیروهای مسلح امروزه با توان و اقتدار خود و با استفاده از تجهیزات موشکی، دریایی و هوایی بطور کامل اقتدار خود را به نمایش گذاشته اند، که آزمایش موشک رعد توسط نیروی دریایی سپاه آن هم با برد 350 کیلومتر نمونه بارز اقتدار وتوان نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

امروزه به لطف و تلاش دانشمندان جوان کشورمان توان ساخت موشک، بالگرد، تانک های زرهی و برخی از هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات الکترونیکی را در کشور فراهم شده است ، داشتن عقبه ساخت بسیاری از تجهیزات نظامی در کشور باعث خواهد شد تا جمهوری اسلامی ایران در راستای دکترین دفاعی به پیشرفت های شگرفی دست پیدا کند.

 

توسط دانشمندان جوان کشورمان توان ساخت موشک، بالگرد، تانک های زرهی و برخی از هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات الکترونیکی و پدافندی و آفندی در کشور فراهم شده است

صنایع و توان موشکی ایران در شرایطی شکل گرفت و تکامل یافت که امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته بود. در واقع از همان زمانی که موشکهایی از سوی رژیم  بعثی به سوی شهرهای کشورمان سرازیر شد و مردم ایران جواب دادند "موشک جواب موشک" این حس در متخصصان صنایع دفاعی کشور پدید آمد که باید به این خواسته به حق مردم پاسخ گویند که با عنایات خداوند متعال این صنعت بسیار پیچیده به همت متخصصان داخلی شکل گرفت .

موشک های استراتژیک ضدناو SSN4 با برد حداکثر 350 کیلومتر با قابلیت انهدام ناوهای بزرگ و ارتفاع کم پرواز قادرند سراسر پهنه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و بخش عمده شمال اقیانوس هند را تحت پوشش قرار دهند.

سیستم حرکت پیشرفته موشک های کروز SSN4 با ارتفاع کم پرواز از سطح آب، این موشک ها را از جنگ الکترونیک مصون نگه می دارد و سرجنگی 500 کیلویی این موشک ها قادر است ناوهای جنگی بزرگ را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

سامانه های شلیک کننده متحرک این موشک ها و سامانه های هدف یاب های متحرک که قابلیت استفاده ترکیبی کاملی از موشک های ساحل به دریا را نیز در اختیار دارند با قدرت کشف اهداف با سرعت عمل بسیار بالا این امکان را فراهم می کنند تا نیروی دریای سپاه در شرایط کم آسیب پذیری قرار گیرد.

رزمندگان دریادل در رزمایش تخصصی  دریایی رعد موشک های تاکتیکی FL10 و FL6 با برد 15 تا 40 کیلومتر، موشک های HY2 با برد 85 کیلومتر و با سرجنگی پرقدرت ، موشک های نور با برد 120 تا 180 کیلومتر و موشک های استراتژیک SSN4 با برد 350 کیلومتر را با موفقیت کامل آزمایش کردند و توان استراتژیک دفاعی و آمادگی دفاع همه جانبه خود را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

شلیک انواع موشک آن هم در کلاس های مختلف برای اولین بار است که توسط متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهان به مرحله اجرا درآمد.

تغییر کلاهک موشک های سری شهاب به کلاهک خوشه ای جنگی را از مهمترین تغییرات صورت گرفته در ترکیب این نوع موشک است که پس از تغییر کلاهک، انواع موشک، این توانایی را دارند که پس از اصابت به هدف، صدها بمب کوچک خوشه ای را به اطراف تخریب پرتاب کنند.

تغییر در زاویه شارژ موشک های شهاب در حالت افقی از دستاوردهای متخصصان ایرانی در تولید و ساخت این نوع موشک ها است، شلیک انواع موشک آن هم در فاصله کوتاه برای اولین بار در رزمایش پیامبر اعظم، نشان دهنده قابلیت متخصصان ایرانی در ساخت و تولید انبوه سلاح های نظامی است.

این موشک ها به صورت کامل در سازمان هوافضای وزارت دفاع به مرحله تولید رسیده است که تنها بخشی از توانمندی بازدارندگی جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات بیگانگان است، ما امروز به کمک دانشمندان جوان خود به این توان و اقتدار دست پیدا کرده ایم تا تسلیحات نظامی که در داخل کشور تولید می شود را به 50 کشور جهان صادر کنیم، ما امروز می توانیم این را اعلام کنیم که در تسلیحات نظامی خودکفا شده ایم.

ارتقاء کیفیت کلیدی محصولات، ایجاد "نظام کالیبراسیون" برای تمامی تجهیزات تولیدی، کنترل کیفی و ایجاد "سیستم های بهبود"، ایجاد پروژه های بهبود با استفاده از مکانیسم های پیشرفته علمی بویژه "مدل 6 سیگما" و حل مسئله، از نقاط توان وزارت صنایع دفاع به شمار می رود که به همت جوانان برومند این مرز و بوم، موجبات پیشرفت چشمگیر در عرصه توانمدی های نظامی به ویژه بحث دفاعی کشور را فراهم آورده است. 

ایران در قطعه سازی در صنایع هوایی حرف اول را می زند.طراحی و ساخت بالگردهای ترابری نظامی و هجومی نمونه بارز آن است

از سوی دیگر تعمیرات اساسی بالگرد و هواپیمایی ایران 141 این قدرت را به جمهوری اسلامی ایران داده است  تا بتواند جنگده های خود را نیز تعمیر کند و دیگر محتاج کشورهای غربی نباشیم، ما امروز توان تعمیرات اساسی 16 بالگرد را داریم که این موضوع کمک شایانی به اقتدار و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران امروزه توان ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی و دیگر کابرد ها را دارد، دانشمندن جوان جمهوری اسلامی ایران در وزارت دفاع و صنایع وابسته آن در حال طراحی و ساخت بالگردهای ترابری نظامی و هجومی هستند که در آینده ای نزدیک امید می رود که بالگردهای هجومی جایگزین هلی کوپترهای کبرا شود.

رسیدن جمهوری اسلامی ایران به این توان و اقتدار نظامی در حالی صورت گرفته است که نظام جمهوری اسلامی ایران در 27 سال گذشته در تحریم های مختلف سیاسی و اقتصادی قرا داشته است، کشورهای غربی باید بدانند که تحریم جمهوری اسلامی ایران دیگر کار گشا نخواهد بود، چرا که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از توان و اقتدار بالایی برخوردار است.

کشورهای غربی از جمله آمریکا باید بدانند که اینگونه تحریم ها باعث خواهد شد تا ایران در زمینه های که تاکنون توان بدست آوری تکنولوژی های روز را نداشته است گام بردارد، زیرا ما می توانیم به پیشرفت های بزرگ دیگری دست پیدا کینم. ما باید با برگزاری و شرکت در اجلاس های بین المللی به دنبال آن باشیم با برقراری ارتباطات نظامی با کشورهای همسایه هم توان نظامی خود را بالا ببریم و هم از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم. 

افزایش بودجه دفاعی کشور ضروری است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزایش بودجه دفاعی کشور را بسیار ضروری خواند و گفت: با وجود تهدیدات فراوانی که جمهوری اسلامی ایران با آن روبرو ست باید توجه خاص به بودجه دفاعی کشور داشته باشیم که کمیسیون امنیت ملی در این خصوص برنامه خود را به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کرده است.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار مهر، با یبان این مطلب اظهار داشت : ما در کمیسیون امنیت ملی مجموعه کاستی ها وزارت کشور و وزارت دفاع را مورد بررسی قرار داده ایم و منابع اختصاص بودجه به آنان را نیز تعریف کرده ایم که امیدواریم در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی و تصویب اعضای این کمیسیون قرا گیرد.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای غربی، گفت: با توجه به اهمیت مسائل امنیتی و دفاعی و چالش های که جمهوری اسلامی ایران با آمریکا دارد، بسیار ضروری است که کمیسیون تلفیق به این موضوع توجه خاص داشته باشد، زیرا موضوع دفاعی در هر کشوری از مباحث مهم آن کشور به شمار می رود. 

بروجردی همچنین در خصوص افزایش 200 برابری بودجه دفاعی رژیم صهیونیستی در برابر بودجه دفاعی کشورما، تصریح کرد: این نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است که با حداقل ها به حداکثرها دست پیدا می کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: افزایش بودجه دفاعی برخی از کشورها از جمله اسرائیل نشان از ناتوانی این رژیم در برابر تهدیدات است که بودجه سنگینی را برای تهدیدات و بحث دفاعی خود اندیشیده است، که شکست اسرائیل در برابر حزب الله لبنان نمونه بارز آن است.

وباز هم سقوط

14 نظامی آمریکایی دیگر زخمی شدند

در سقوط بالگرد شینوک در افغانستان، 8 آمریکایی کشته شدند

خبرگزاری فارس: در سقوط یک بالگرد متعلق به ارتش آمریکا در جنوب شرق افغانستان، 8 سرباز آمریکایی کشته و 14 نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صبح روز یکشنبه یک فروند بالگرد شینوک متعلق به ارتش آمریکا با 22 سرنشین در منطقه شاهجوی ولایت زابل در جنوب شرق افغانستان سقوط کرد.
مرکز فرماندهی نیروهای فراملیتی به فرماندهی آمریکا با صدور بیانیه ای اعدام کرد بالگرد دچار نقص فنی ناگهانی شده و به دلیل از کنترل خارج شدن، سقوط کرده است.
سرهنگ دیوید استا، سخنگوی نیروهای خارجی تایید کرد تمامی کشته و مجروحان حادثه سربازان آمریکایی هستند.
سرهنگ تام کالینز، سخنگوی نیروهای ناتو نیز تصریح کرد بالگرد در اثر آتش دشمن ساقط نشده و خلبان در تماس هایش از بروز مشکل فنی در موتور خبر داده بود.
نیروهای آمریکایی از ورود خبرنگاران به محل سقوط ممانعت بعمل آورده اند.
سقوط این بالگرد نخستین مورد از ماه مه 2006 محسوب می شود که یک بالگرد شینوک دیگر ارتش آمریکا در ولایت کنر سقوط کرد و 10 سرباز آمریکایی کشته شدند.

عکس روز

از این زمان تصمیم گرفته ایم که روزانه عکس های زیبای مرتبط با هوافضا را برای شما دوستان در این وبلاگ قرار دهیم

پس منتظر عکس ها و نظرات شما دوستان عزیز می مانیم

موشک اگزوست (کوتاه و مفید)

اگزوست یک موشک پاد کشتی فرانسوی است که در نسخه های گوناگونی ساخته شده است . این موشک توانایی پرتاب از روی کشتی ها ، قایق ها و هواپیماها را دارا است . این موشک از دهه 1980 و به طور گسترده در جنگ ها به کار گرفته شده است . نام این موشک برگرفته  از یک کلمه فرانسوی به معنی ماهی پرنده است . موشک اگزوست به وسیله ی کمپانی اروپایی ام بی دی ای ساخته شده است . اگزوست یکی از کامیاب ترین موشک های سطح به سطح / هوا به سطح ساخته شده تاکنون است . گسترش این موشک از سال 1967 میلادی و با عنوان موشک پرتاب کشتی ام ام - 38 شروع شده است و نسخه ی پرتاب از هواپیمای این موشک از سال 1974 میلادی تولید شد . این موشک از سال 1979 در نیروی دریایی فرانسه به کار گرفته شده است . این موشک طراحی شده است تا کشتی های جنگی بزرگ را نشانه روی کند . اگزوست از یک راکت سوخت جامد بهره می برد و برد بیشینه آن 70 کیلو متر است . طول موشک اگزوست 4/7 متر است و 670 کیلوگرم وزن دارد .

نسخه های موشک اگزوست

ام ام - 38     : موشک پرتاب از کشتی

ام ام - 40     : موشک پرتاب از سطح

ای ام - 39    : موشک پرتاب از هوا پیما

اس ام - 39  : موشک پرتاب از زیر دریایی 

 

ویک تجربه عملی:

ناو شفیلد انگلستان که به وسیله موشک اگزوست آرژانتینی نابود شد





 


منبع:انجمن هوافضا

رزمایشی دیگر

رزمایش نیروی زمینی سپاه در 16 استان از فردا آغاز می‌شود 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راستای ارتقاء سطح توان رزمی و تقویت بنیه دفاعی و عملیاتی یگان‌های پیاده و مکانیزه نیروی زمینی سپاه در گستره 16 استان کشور در سه مرحله انواع تاکتیک‌های رزمی را در جهت آمادگی برای «دفاع همه جانبه و نبرد نامتقارن» تمرین می‌کنند.
بر پایه این گزارش، نیروی زمینی سپاه با استعداد بیست تیپ زبده عملیاتی برای بکار گیری آخرین جنگ افزارها و تسلیحات مدرنی که به تازگی به واحدهای مختلف این نیرو تحویل شده‌اند و نمایش توانمندی‌های رزمندگان سلحشور و پرتوان خود رزمایش بزرگ «اقتدار» را بر اساس تقویت یگانی برگزار می‌کند.
در گزارش روابط عمومی سپاه اضافه کرد: در سال جاری سلسه رزمایش‌های پیامبر اعظم(ص) 1 و 2با دستیابی به تمامی اهداف در سطح وسیعی انجام شده و دو رزمایش موشکی تخصصی نیروی دریائی سپاه (رعد) و نیروی هوایی سپاه (صاعقه) نیز با موفقیت برگزار شد و هم اکنون رزمایش تخصصی نیروی زمینی سپاه (اقتدار) انجام می‌شود و به این ترتیب حلقه رزمایش‌های پیش بینی شده در سال جاری برای رسیدن به آمادگی لازم این نیروها تکمیل می‌شود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8511290222

عکس های مجموعه های پدافند هوایی روسیه

مجموعه موشکی فاووریت




مجموعه پدافند هوایی تور ام-1



پرتاب موشک از مجموعه پدافند هوایی اُسا





مجموعه پدافند هوایی اس. 300





مجموعه پدافند هوایی بوک