مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

حادثه فوکر ۱۰۰ ایران ایر در مهرآباد

دوستان عزیز مطلع شدیم ساعت ۱۷ امروز مورخ ۳۰/۱۰/۸۷ یک فروند فوکر ۱۰۰ هما به رجیستر CFN پس از فرود دچار شکستگی یکی از چرخ ها شده و بال سمت راست هواپیما به زمین برخورد نموده و آتش گرفته است.تا این لحظه آماری از تعداد مصدومین و یا کشته شدگان این حادثه اعلام نشده ولیکن پرسنل هما اعلام داشته اند در این حادثه به کسی آسیبی وارد نشده است.  

 

تصویر 



تصویر

سالگرد پرواز یوری گاگارین و برگزاری شب "یوری" در ایران

دبیر انجمن صلح آسمانی گفت: انجمن صلح آسمانی برگزار کننده پروژه جهانی صلح ستارگان از این پس با گروه پروژه شب یوری همکاری دو طرفه ای خواهند داشت.
محمد جواد ترابی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دنبال این همکاری انجمن صلح آسمانی به مناسبت پرواز یوری گاگارین به فضا در 12 آوریل پروژه شب یوری را برگزار می کند و برگزار کنندگان "شب یوری" در سراسر جهان به پروژه صلح ستارگان تحت عنوان "رصد در مرزها" خواهند پیوست.

وی به پروژه "شب یوری" اشاره کرد و افزود: یوری گاگارین نخستین فضانوردی بود که در روز 12 آوریل سال 1961 میلادی با فضاپیمای روسی «وستک» (زمین) به فضا رفت و با فضاپیمای خود یک دور در مدار زمین چرخید. به همین مناسبت امسال در سال جهانی نجوم اقدام به برگزاری پروژه "شب یوری" در کشور کردیم.

ترابی توضیح داد: زمانی که از فضا به زمین می نگریم هیچ مرزی بر روی آن نمی بینیم. تنها چیزی که دیده می شود گوی سفید و آبی زمین در فضای بی کران بدون مرز است. همکاری در این پروژه به صلح ستارگان کمک خواهد کرد تا به هدفش که نشان دادن بی مرزی آسمان و نجوم است نزدیکتر شود.

دبیر انجمن صلح آسمانی با اشاره به برنامه های جهانی در این زمینه اظهار داشت: پروژه شب یوری شامل برنامه های فضایی است که در قالب سخنرانی برگزار می شود.

به گفته وی این برنامه ها در سراسر جهان طی هفته یوری از 4 تا 12 آوریل برگزار می شوند.

یوری گاگارین در نهم مارس 1934 در منطقه کلوشینو واقع در حوالی مسکو متولد شد و در سال 1960 جستجو برای انتخاب 20 کاندید جهت حضور در برنامه فضایی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد که یوری یکی از آن 20 منتخب خوش شانسی بود که تمرینات شدید، وسیع و جدیدی را پشت سر گذاشت و در نهایت پس از آزمایشات فراوان پزشکی و فیزیولوژیکی و انجام تمرینات سخت "بودن در فضا" برای این سفر انتخاب شد.

سرانجام در 12 آوریل 1961 یوری گاگارین سوار بر موشک فضاپیمای وستوک 1 اولین انسانی شد که مرز فضا را گشود و قدم به دنیایی اسرارآمیز نهاد. یوری بسیار مشهور شده بود و یک شبه ره صد ساله پیمود. او به ناگهان از ستوانی ساده به درجه سرهنگی ارتقا پیدا کرد.

اولیای امر زمانی که یوری در مدار زمین بود، امید کمی به بازگشت وی داشتند و فرض بر این بود که یوری در هنگام بازگشت به زمین خواهد مرد ولی وی پس از این سفر تاریخی به چهره سرشناس جهان تبدیل شد.

فراتر از مکان

مروری بر عملیات کربلای 5
 
مقدمه
یکی از معروفترین و به یاد ماندنی‌ترین عملیاتی که در دوران دفاع مقدس صورت گرفته است و توانسته ذهن بسیاری از رزمندگان اسلام را به خود مشغول نماید، عملیات کربلای 5 است. این عملیات در تاریخ 19 دی ماه سال 1365، حدود یک سال و نیم قبل از پایان جنگ تحمیلی در منطقه غرب شهر خرمشهر و در محور شلمچه به سوی بصره انجام شد.
حال که حدود بیست و سه سال از سپری شدن و انجام عملیات کربلای 5 و نیز بیش از بیست سال از زمان پایان یافتن جنگ تحمیلی می‌گذرد، فرصت مناسبی است تا برخی از کمتر گفته‌ها و کمتر شنفته‌ها درباره مسائل جنگ از ابعاد گوناگون مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در این بررسی می‌بایستی در کنار بحث از پیروزی‌ها، رشادت‌ها، شجاعت‌ها و فداکاری‌هایی که بسیار مهم و غرور آفرین است، سایر اتفاقات، مسائل و مشکلات مربوط به هر دوره از جنگ، وضعیت و شرایط دشمن، فشارهای وارده بر رزمندگان اسلام و بر مردم کشور و نیز ارزیابی و تحلیل هر عملیات به صورت جداگانه و نیز مجموعه نبردها در کنار یکدیگر، صورت گیرد تا وقایع و حوادث جنگ، بهتر و واضح‌تر برای همگان و علاقمندان روشن شود. تاکنون، در اکثر مطالب انتشار یافته، بیشتر به شکل عاطفی و حماسیِ جنگ پرداخته شده است و کمتر ابعاد گوناگون و مؤلفه‌های مختلف هر عملیات به شکل تحلیلی و عمیق مورد بررسی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این نوشتار سعی شده است که به نقاط قوت و ضعف شرایط تصمیم گیری در مورد اجرای عملیات کربلای 5 پرداخته شود و برخی از مشکلات آن مورد اشاره قرار گیرد و به شرایط سخت آن دوران، نگاهی هر چند مختصر، افکنده شود.

چکیده
در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، توان رزمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فقط امکان انجام یک عملیات بزرگ را میسر می‌ساخت. زیرا توان اقتصادی و پشتیبانی کشور اجازه نمی‌داد که بیش از سالی یک بار، عملیاتی تعیین کننده و بزرگ انجام شود. از سال 1362 به بعد، معمولاً امکانات و تجهیزات لازم برای اجرای یک عملیات جمع آوری می‌شد و همه نیروها، بسیج می‌گردیدند تا یک عملیات بزرگ برنامه‌ریزی و تدارک شود.

در این سال ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان تنها قدرت تهاجمی جمهوری اسلامی ایران، قادر بود تا سالانه حدود یکصد تا یکصد و پنجاه گردان نیروی آفندی را از بین مردم داوطلب سازماندهی نموده و با کمک آن‌ها یک نبرد بزرگ را انجام دهد. لازم به ذکر است که بهترین شرایط برای بسیج نیروهای مردمی در پاییز و زمستان هر سال بود. در آن زمان قدرت تهاجمی ارتش بعثی، معمولاً دو برابر توان آفندی رزمندگان اسلام بود.
عملیات کربلای 5 یکی از سخت‌ترین و دشوارترین عملیات دوران جنگ تحمیلی است که در 19 دی ماه سال 1365 هجری شمسی طرح‌ریزی و اجرا گردید. بخشی از این عملیات که به نام کربلای 4 خوانده می‌شد به دلیل عدم موفقیت و هوشیاری دشمن در ابتدای اجرا، کنار گذاشته شد و محور اصلی عملیات که از شلمچه به سمت بصره بود، انجام شد.

تدارک گسترده برای تأمین نیروهای داوطلب
از آنجا که طرح ریزی و اجرای هر نوع عملیاتی در جنگ با شرکت و حضور نیروهای داوطلب بسیجی امکان پذیر می‌بود، بنابراین قبل از شروع و اقدام به انجام عملیات کربلای4، تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفت تا بتوان نیروی رزمنده مورد نیاز این عملیات را فراهم آورد. در توجیه فراخوان عمومی به مردم وعده انجام یک عملیات سرنوشت ساز داده شد. با تلاش‌های فراوان صورت گرفته، سپاهِ یکصد هزار نفریِ حضرت محمد (ص) برای انجام این عملیات بزرگ از بسیجیان داوطلب مردمی عازم جبهه‌های جنگ شدند. لازم به ذکر است که در آن روزها، اقبال مردم برای رفتن به جبهه‌های جنگ کاهش یافته بود؛ به گونه‌ای که برخی از مسئولان عالی رتبه کشور معتقد بودند که سپاه قادر به جمع کردن دو هزار نفر از مردم هم، نیست. این در حالی بود که طرح ریزی و انجام یک عملیات بزرگ نیاز به حضور ده‌ها هزار نفر از بسیجیان داوطلب داشت تا بتوان گردان‌های رزمی مورد نیاز را با کمک آنان سازماندهی نموده و واحدهای تهاجمی را برای شکستن خطوط مستحکم دشمن و انهدام وی شکل داد. بدین منظور واحد بسیج مستضعفین سپاه، دست به ابتکار جدید زد و اعزام سپاه یکصد هزار نفری حضرت محمد (ص) را برای هفته بسیج سال 1365 در سالگرد تأسیس بسیج در روز 5 آذر در دستور کار خود قرار داد. برای تشویق مردم به حضور گسترده در جبهه‌های جنگ، 21 هزار پایگاه مقاومت بسیج که در آن سال در سراسر کشور، توسعه یافته بودند مأمور شدند تا با تماس و ارتباط با مردم، چنین نیرویی را فراهم آورند. حجت الاسلام محمد علی رحمانی که در آن ایام مسئولیت واحد بسیج سپاه را برعهده داشتند می‌گویند که با تفأل بر قرآن، این سپاه به نام حضرت محمد (ص)، خوانده شد زیرا در مراجعه به قرآن مجید سوره محمد (ص) آمده بود. در آن سال حضرت امام خمینی از اینکه یکبار دیگر مردم با حضور گسترده خود در جبهه ها، توانستند قدرت جدیدی را بیافرینند اظهار رضایت نموده و مسئولین مربوطه را دعا می‌کردند.
ادامه مطلب ...

مدافعان آسمان ایران زمین

دوستان عزیز و یاران همیشگی وبلاگ در ادامه عکس های نایابی از جنگنده های نایاب ایران زمین تقدیم شما بزرگواران خواهد شد که امیدواریم مورد توجه  قرار گیرد.سوخو ۲۵ و سوخو ۲۴ های ایران همچنان پر صلابت به انجام وظایف خود اهتمام دارند.به امید روزی که پرواز گل سرسبد سوخو را در ایران ببینیم! 

یعنی خانواده سوخو ۲۷   

 تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
 

منبع:انجمن هوافضا(امیر مهدوی عزیز)

سرگردان در آسمان عراق

 سرگردان در آسمان عراق
خاطره ای از سرهنگ خلبان "سیدمجتبی فاطمی"  


تصویر



پاسی از شب گذشته و من هنوز بیدار بودم. به سال آخر دبیرستان فکر می کردم. به یاد روزی که با تعدادی از شاگردان آموزش و پرورش استان تهران به منطقه کوشک نصرت رفته بودیم تا نمایش تیم"اکروجت طلایی" نیروی هوایی را تماشا کنیم. خلبانان نیروی هوایی عملیات جالب و تماشایی به نمایش گذاشتند. دلم می خواست مانند آنها در اوج آسمان به پرواز درآیم. یک سال بعد آرزویم تحقق یافت و من نیز چون آنان به خلبانان نیروی هوایی پیوستم.
با صدای زنگ در از خواب بیدار شدم. ساعت 4 صبح بود. پس از پوشیدن لباس پرواز خانه را ترک کردم.
در پست فرماندهی نماز صبح در فضایی معنوی به امامت سرگرد اردستانی لیدر دسته پروازی اقامه شد. قبل از شروع جلسه توجیهی، یکی از دوستان به سرگرد اردستانی گفت:
- هوا خیلی خراب است و پرواز در این هوا مناسب نیست.
اردستانی گفت:
- دشمن بعثی با چند لشکر از غرب کشور حمله کرده ما باید هر طور شده از پیشروی آنها جلوگیری کنیم.
صلابت کلام شهید اردستانی علیرغم شرایط بد جوّی، بیانگر عزم راسخ او برای انجام ماموریت بود.
با گرفتن چتر و لباس به طرف آشیانه هواپیما رفتیم. مسلح شدن هواپیماها به بمب و راکت، آنان را به صورت ببرهای خشمگین درآورده بود. با وصل برق و فشار هوا به ترتیب موتور 2و1 روشن شدند. پس از برداشت چوب، چرخ ها آماده حرکت به طرف باند شدیم. پس از یک بازرسی سریع "پین" های موشک و اسلحه برداشته و هواپیما آماده پرواز شد.


علیرغم اشکالات در هواپیمایم به پرواز درآمدم

بار دیگر کلید دستگاه ها را وارسی کردم. دستگاه"I.N.S "که کلیه وسایل ناوبری هواپیما را شامل می شود و دستگاه "A.D.Iکه اختلاف زمین و هوا را نشان می دهد و در واقع یک افق فرضی در هواپیما برای پرواز در هوای ابری است نقص داشتند. برای پرواز در آن شرایط جوی، باید نقص این دو دستگاه را برطرف می کردیم. با توجه به این که این اولین ماموریت برون مرزی ام بود، نمی خواستم دوستانم فکر کنند که ترسیده ام. نمی دانستم در این هوای ابری و پر خطر پرواز کنم، یا بمانم و نواقص را رفع کنم؟
با توکل به خدا، پس از هواپیمای 1و2و3 دسته "تراتل" را جلو بردم. هواپیما غرش کنان از پایگاه خیز برداشت و ثانیه هایی بعد همگی در دل آسمان بودیم.
با آشکار شدن علایم و شاخص های زمینی که در بریفینگ پروازی توسط مسئول دسته مشخص شده بود، دریافتم که به نقطه مرزی رسیده ایم. با علامت لیدر دسته پروازی گردش را انجام دادم. در حدود 50 پا بالای زمین پرواز می کردیم و ابرها در حدود 30 پا بالای سرِ ما بودند. لرزش های ناشی از برخورد و رعد و برق، تکان های شدیدی در هواپیما ایجاد می کرد ولی دسته پروازی مصمم به ادامه ماموریت بود.
با چرخشی مایل به راست، نگاهی به سطح زمین انداختم. لشکرهای مکانیزه دشمن در ستون های منظم با ادوات و تجهیزات کامل در منطقه ای وسیع گسترده شده بودند. بر اساس برنامه پروازی به جایی رسیده بودیم که باید بمب های مان را رها می کردیم. برای این که فیوز بمب ها عمل کند، می بایستی ارتفاع را تا حد زیادی کم می کردم. هر چند از لحاظ ایمنی این کار درست نبود زیرا رفتن در میان ابرهای C.B که ارتفاع آنها ممکن بود به چند کیلومتر برسد و بر اثر توده های سنگین ابر با یکدیگر رعد و برقی به میزان یک میلیون ولت برق ایجاد شود و همین امر باعث می شد تا ارتعاشات و تکان های شدیدی به هواپیما وارد شده و در یک چشم به هم زدن هواپیما به دو نیم شود.

تصویر


به ستون تجهیزات دشمن حمله ور شدیم

لیدر دسته و به تبع او دسته پروازی، این خطر را با آغوش باز پذیرفتند و به خاطر رسیدن به آرمانی که آن را عزت و شرف می دانستند، همگی به داخل ابرها رفتیم. خلبانان شماره 1و2و3 به ترتیب در حالت های مناسب بمب های خود را به فاصله چند ثانیه بر روی هدف ریختند. انتخاب زمان انجام ماموریت در واپسین لحظات روز باعث غافلگیری دشمن شده بود. اصابت دقیق بمب ها بر روی اهداف، اغتشاش و سر درگمی عجیبی در بین دشمن به وجود آورده بود.
صدای ناشی از انفجار تانک ها و مهمات، خواب خوش پدافند دشمن را بر هم زد. به همین دلیل بدون هدف، گلوله های شان را شلیک می کردند. اما تاکتیک های به موقع همرزمانم مانع از اصابت آنها به هواپیما می شد. به یکباره به خودم آمدم. حالا نوبت من بود که بمب ها را بریزم. روی هدف رسیده بودم. هواپیما را به ارتفاع مناسب بردم. تمامی افکارم را روی دکمه پرتاب متمرکز کردم و علامت نشانه گیری درست وسط هدف قرار گرفته بود. در این لحظه دکمه رها کننده بمب ها را فشار دادم. گردش به راست کردم تا خودم را در پناه دسته پروازی قرار دهم.


دسته پروازی را گم کردم

داشتم شیرینی انجام دادن موفقیت آمیز ماموریت مان را مزه مزه می کردم که متوجه شدم از دسته پروازی جا مانده ام. یک لحظه نفس در سینه ام حبس شد. نبودن دستگاه ناوبری باعث شده بود تا در میان توده ابرهای سیاه هواپیمای خودم را به سختی مهار کنم. ناگهان با صدای رعد و برق که شبیه صدای مسلسل بود، احساس کردم که هواپیما مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفته است. یک دستم روی دستگیره صندلی پران و یک دست دیگرم روی استیک هواپیما بود. نمی دانستم باید هواپیما را به چه سمتی هدایت کنم. هر لحظه امکان داشت هواپیما به زمین بخورد، زیرا ارتفاع ابر خیلی نزدیک زمین بود و هیچ راهی برای خروج از آن وجود نداشت. کاملاً نا امید شده بودم از ته قلبم گفتم:
- یا زهرا ...
و با بردن این نام مقدس آرامش گرفتم.


از ابر خارج شدم ولی هنوز نمی دانستم کجا هستم

در همان حال که دستم روی استیک هواپیما بود، احساس کردم که دارم از ابر خارج می شوم. حالا باید هواپیما را به داخل کشور می بردم. تنها وسیله ناوبری من یک قطب نمای معمولی بود. با شناختی که از پروازهای گشت هوایی از منطقه به دست آورده بودمف سعی کردم پرواز را در سمتی حدود 60 الی 90 درجه به سوی ایران ادامه دهم. برای این که وسعت دیدم زیاد شودف اوج گرفتم. موج فرکانس رادیو را چرخاندم تا موقعیت خود را به دوستانم اطلاع دهم. ولی رادیو به خاطر قرار گرفتن هواپیما در ابر c.b از کار افتاده بود. در همان سمت به طرف پادگان نظامی به پرواز ادامه دادم. ناگهان با شلیک آتش پدافند توپ ها و گلوله های خودیف پی بردم که ا ز منطقه ای وارد حریم هوایی کشور شده ام که خارج کریدور پروازی ورود هواپیمای خودی است. برای این که از دست آتشبارهای خودی در امان باشم، ارتفاع هواپیما را کم کردم. همکاران خلبانم که نتوانسته بودند از طریق تماس رادیویی با من ارتباط برقرار کنند، فکر کرده بودند که من دچار سانحه شده ام. به همین دلیل بلافاصله با پایگاه تماس گرفته و برای جست وجو و نجات من، تقاضای هلی کوپتر کرده بودند.

تصویر


سرانجام با کمک یک هواپیمای دیگر نجات پیداکردم

داشتم در آسمان کشور به پرواز ادامه می دادم که یکی از هواپیماهای خودی را که به علتی از دسته پروازی جدا شده بود، دیدم. به خلبان آن هواپیما با علایم و نشانه های صوری فهماندم که به علت نقص دستگاه ناوبری و رادیو موقعیت و سمت خود را از دست داده و از دسته پروازی جا مانده ام. او نیز با اشاره از من خواست تا در کنارش پرواز کنم.
با هم به پایگاه رسیدیم. بازگشت از هر ماموریت جنگی شروع یک زندگی دوباره است.آن موقع ارزش زنده بودن و دوست داشتن معنا پیدا می کند ...
به دنبال دسته پروازی چرخ های هواپیما را بر روی باند پایگاه زدم. وقتی هواپیما را به داخل آشیانه بردم و پیاده شدم نگاهی به آن انداختم. تمام بدنه اش به غیر از کاناپی بر اثر برخورد با ابرc.b شکسته و فرو رفته بود. در شیلتر در کنار هواپیمایم ایستادم و خدا را سپاس گفتم از این که در اولین ماموریتم سربلند شدم. 

منبع:http://www.iranian-airforce.blogfa.com

خودرو پرنده

ساخت و تولید خودرو پرنده به زودی آرزوی چندین ساله مسافران ترافیک‌های شهری را برآورده می‌کند.
به گزارش دیلی، خودرو فوق که از ماه آینده به شکل آزمایشی پرواز می‌کند 132 هزار پوند قیمت دارد و می‌تواند سفر خوبی را برای صاحبش مهیا کند.
خودرو فوق که بیشتر به جتی کوچک شباهت دارد توسط مهندسان سابق ناسا طراحی شده و با فشار تنها یک دکمه و در مدت زمان 15 ثانیه تبدیل به هواپیمایی کوچک خواهد شد.
به گفته سازندگان این خودرو اگر آزمایش‌های اولیه موفقیت آمیز باشد نمایش این وسیله تا 18 ماه دیگر در نمایشگاه‌های خودرو آغاز خواهد شد.
از جزئیات خودرو پرنده تنها به سوخت بنزینی آن اشاره شده است و بااندازه کوچکی که دارد به راحتی در پارکینگ منازل پارک می‌شود.

تصویر

تا به حال 40 درخواست خرید برای این خودرو گرانقیمت که به اندازه خودروهای "فراری" و "بنتلی" قیمت دارد به سازندگان ارسال شده است.

تصویر

داشتن گواهینامه رانندگی و همچنین خلبانی برای صاحبان این خودرو الزامی است.

روایت تصویری

Click here for full size photo! 

نفوذ پنهانی روس ها در ایران !

 

Click here for full size photo! 

دوران بازنشستگی و... 

 

Click here for full size photo! 

spدوست داشتنی در تور اروپا(استکهلم) 

 

Click here for full size photo! 

کوچک و پرتلاش 

 

Click here for full size photo! 

به یاد اصفهان 

 

تصویر 

نو رسیده تابان ایر

نقش تبلیغات در جنگ

دوستان عزیز و گرامی همانطور که اطلاع دارید و در گذشته نیز در همین مورد بحث هایی در وبلاگ صورت پذیرفته بود تبلیغات نقش بسیار مهمی در جنگ ها بازی می نماید تا حدی که برخی کارشناسان اعتقاد دارند طرفی در یک جنگ پیروز است که بتواند افکار عمومی را به سمت خود جلب نماید یعنی طوری وانمود سازد که در هر صورت پیروزی از آن اوست این سیاست اگرچه امروزه نقش حیاتی خود را پیدا نموده است ولیکن از سالیان دور نیز مورد اهمیت واقع شده به نحوی که در زمان جنگ جهانی دوم نیز از پوستر ها و اعلامیه ها جهت تهییج افکار عمومی به نفع خود و جذب نیرو و افزایش اعتماد به نفس استفاده می شده در ادامه تعدادی از همین پوستر ها را برای نمایش خدمت شما بزرگواران ارائه می نمائیم البته با یک سوال و آن این که امروزه از چه ترفند ها و روش هایی می تواند جهت رسیدن به اهداف فوق الذکر استفاده نمود؟منتظر پاسخ شما بزرگواران هستیم.با تشکر 

 

تصویر 

 

تصویر 

تصویر 

تصویر

Z-10 کپی چینی یک بالگرد مدرن

در گذشته میشد حضور چینی ها را عرصه صنایع ساخت بالگرد پیش بینی کرد ولیکن این پیش بینی امروز(و با سرعت بسیار زیاد) به حقیقت تبدیل گردیده است. امروز در میان بالگردهای رزمی حال حاضر جهان یک بالگرد وجود دارد که کارشناسان صنعت هوایی بویژه کشورهای عربی علاقه زیادی به آن پیدا کرده اند و خیلی مشتاقند بیشتر در مورد آن بدانند . این بالگرد تهاجمی که تاکنون اطلاعات و تصاویر بسیار کمی از آن پخش شده است WZ-10(وزالگ زیشنگ 10)است که در جمهوری خلق چین در دست تکمیل است. این بالگرد که وظیفه اصلی آن ایفای نقش ضد تانک میباشد  ظاهرا توانایی درگیری های هوا به هوا را نیز خواهد داشت  هم اکنون در شرکت صنایع هوایی چانگی(CIAC)در دست تکمیل است.
بعد از وقایع میدان تیان ان من چینی ها استراتژی سیاسی خود را تغییر دادند.چینیها بر این باور بودند که با تکیه بر یک ارتش قدرتمند میتوانند انقلاب را صادر کنند ولی وقایع تیان ان من نشان داد نسل جوان چینی زیاد در بند انقلاب فرهنگی و سایر انقلاب ها نیست  به همین دلیل چینیها تصمیم گرفتند تا معیارهای انقلابی خود را بهمراه کالا به خارج از کشور صادر نمایند.یکی از زمینه هایی که در صادرات کالا برای چینی ها بسیار مهم است صادرات تجهیزات نظامی می باشد.چینی ها سالهاست که با استفاده از مهندسی معکوس اقدام به ساخت کالاهای نظامی مانند تانک ، هلیکوپتر و غیره می نمایند.قیمت پایین این کالاها و البته کمک هایی نیز که توسط چینیها برای خرید به کشور های خریدار پرداخت میشود باعث شده است تا کالاهای چینی در بازار مشتریان خودش را کسب نماید. 
در مورد تاریخچه پیدایش بالگرد WZ-10 اطلاعات چندانی وجود ندارد چرا که این پروژه درشرایط کاملا محرمانه ای پیگیری شده است. احتمالا برنامه WZ-10در سال 1998 و با هدف جایگزین کردن WZ-9 که در ارتش آزادی بخش چین در حال خدمت می باشند آغاز شد است .
یک احتمال دیگر این است که برنامه WZ-10در سایه برنامه باالگرد میان اندازه چین(CHM)انجام شده باشد . برنامه CHM در سال 1994 و با حضور موسسات تحقیقاتی 602 و608 آغاز شده بود .
به احتمال زیاد شرکتهایی همچون یوروکاپتر(طراحی روتور) پرت اند ویتنی(موتورPT56) آگوستا وستلند(سامانه انتقال قدرت) در چارچوب برنامه CHM اطلاعات ارزشمندی را در اختیار چینی ها گذاشته اند که در WZ-10از این اطلاعات استفاده کامل شده است . طبق برنامه زمانی چینیها WZ-10باید در سال 2008 وارد خدمت می شد که از در خدمت بودن آن تا کنون اطلاعاتی در دست نمی باشد.
تصاویر معدودی که جدیدا در اینترنت از این بالگرد به نمایش درآمده میتواند تصویری کلی از WZ-10 به کارشناسان ارائه نماید.
آنچه از تصاویر برمی آید این است که WZ-10 یک بالگرد رزمی به شکل متعارف بالگردهای امروزی است که دارای خلبان و افسر سامانه جنگ افزاری میباشد که در کابین پشت سرهم آن جای میگیرند . چرخانه(روتور) اصلی این بالگرد دارای ترکیب پنج پره میباشد.
ضمن اینکه چرخانه دم آن چهار پره است . دو موتور بالگرد داخل غلافی دربسته در پشت کابین خلبان قرارگرفته اند و یک پوشش ضد تشعشع فرو سرخ روی آنها نصب شده است . مهمات اصلی بالگرد شامل یک توپ نصب شده در دماغه (احتمالا با کالیبر 30 میلیمتر) و دو جایگاه نصب جنگ افزار در زیر بالها میباشد .
هر یک از این جایگاهها دارای یک یا دو نقطه سخت سازی شده هستند که در کل حمل دو تا چهار موشک را ممکن میسازد . این موشکها معمولا از نوع ضد تانک و به احتمال زیاد از نوع HJ-9 (همتای موشک های آمریکایی تاو )هستند ضمن اینکه احتمالا امکان نصب موشکهای جدیدHJ-10 (همتای موشک های آمریکایی هلفایر) نیز بر روی آنها وجود دارد و بنابراین به نظر میرسد WZ-10 از توان بالایی برخوردار باشد. WZ-10برای درگیریهای هوا به هوا نیز میتواند از موشک TY-90 استفاده نماید. 
مشخصات
خدمه:2نفر
طول:1/14 متر
ارتفاع: 85/3 متر
وزن خالی:5540 کیلوگرم
محموله  قابل حمل:1500کیلوگرم
بیشینه وزن برخاست:6000کیلوگرم
موتورها:دو دستگاه توربوشفت احتمالا از نوع پرات اند ویتنیPT53-07C
بیشینه سرعت:بیش از 270 کیلومتر بر ساعت
سرعت پیمایش:230 کیلومتر بر ساعت
برد افقی: 800کیلومتر
سقف پرواز خدماتی:6000 متر
آهنگ صعود :بیش از یک صد متر بر ثانیه

تصویر 
منبع:انجمن هوافضا

نبرد هوایی در نوار مرزی


تصویر



رزمندگان آماده شکستن حصر آبادان بودند

رزمندگان اسلام در تلاش بودند تا به هرنحوه ممکن حصر آبادان را شکسته و نیروهای دشمن را عقب بزنند اینکار باید انجام می شد ولی مشکل بزرگ تهاجم های گاه و بیگاه دشمن از طریق هوا بود به همین جهت تصمیم گرفته شده بود که نیروی هوایی پوشش لازم را در آسمان به نیروی های خودی بدهد به همین منظور یک نفر افسر اطلاعات و عملیات نیروی هوایی به منطقه اعزام شده بود تا در هنگام تهاجم هوایی دشمن به گشتی های خودی مختصات منطقه را اطلاع دهد تا آنان خود را برای درگیری آماده کنند . این پروازها از نیمه اول اردیبهشت ماه سال 1360 آغاز شده بود و روزانه گشتی های نیروی هوایی آماده نبردهای هوایی با هواپیما و هلی کوپترها دشمن بودند .

تصویر


برای پوشش هوایی فانتومها به پرواز در آمدند

روز پنجم اردیبهشت سال 1360 بود طبق روال همیشه قرار شد دو فروند جنگنده فانتوم مسلح به موشکهای هوا به هوا به پرواز درآیند و وظیفه گشت هوایی منطقه را برعهده گیرند .
در توجیهات قبل از پرواز ذکر شد که محل عملیات مرزهای غربی کشور است و تانکرسوخت رسان نیز در نزدیکی محل حضور دارد بعد از توجیهات خلبانان به اتاق تجهیزات رفته و سپس به سمت آشیانه هواپیماها حرکت کردند راس موعد مقرر دو فروند فانتوم از پایگاه سوم شکاری به هوا برخاستند همزمان نیز یک فروند تانکر سوخت رسان نیز با پرواز از پایگاه یکم به نزدیکی محل گشت هوایی اعزام شد .
منطقه عملیاتی برفراز نیروهای رزنمده اسلام بود . جنگنده ها با رسیدن به نقطه ایذایی با تغییر فرکانس آماده تماس افسر رابط شدند .
لحظاتی بعد صدای افسر رابط شنیده شد که با صدایی بلند درخواست کمک می کرد و می گفت هلی کوپترهای دشمن آنها را زیر رگبار گرفتند . درنگ جایز نبود جنگنده بلافاصله تغییر سمت داده و به سرعت به سوی منطقه عملیات رهسپار شدند . لحظاتی بعد جنگنده ها از قسمت شمال غربی منطقه عملیاتی وارد صحنه شدند و با مشاهده هلی کوپترهای دشمن آنها را زیر رگبار مسلسل گرفتند جنگنده ها از هر طرف به سمت پرنده های دشمن شلیک می کردند و دشمن که توانایی مقابله با جنگنده های ایرانی را نداشت پا به فرار گذاشت . نیروهای پدافندی دشمن که متوجه حضور جنگنده های ایرانی شده بودند از هر طرف به سمت آنها آتش گشوده بودند . حالا نوبت یگانهای زمینی دشمن بود که جواب شلیکهای بی امان خود را بگیرند .
جنگنده ها با کم کردن ارتفاع برروی نیروی دشمن ، شروع به تیراندازی به سمت آنها نمودند دشمن که تصور نمی کرد خلبانان ایرانی جرات حضور در این منطقه را داشته باشند بی هدف به هر سوی تیراندازی می کرد جنگنده ها با عبور از روی سر نیرویهای دشمن و وارد آوردن تلفات به آنها بلافاصله اوج گرفته و از منطقه دور شدند .

تصویر



برای سوخت گیری یکی از فانتوم ها اقدام نمود

با توجه به این فعل و انفعالات سوخت هواپیماها کم شده بود و آنها چاره ای جز ترک منطقه نداشتند لذا هر دو با گردش سریع به سمت تانکر سوخت رسان تغییر سمت دادند . با توجه به دوری منطقه سوخت گیری از منطقه عملیاتی جنگنده باید بلافاصله بعد از سوخت گیری به سمت منطقه بازمی گشتند لحاظاتی بعد هر جنگنده به منطقه سوخت رسانی رسیده و بعد از سوخت گیری تغییر سمت داده به سمت منطقه عملیاتی رهسپار شدند .
با رسیدن به نزدیکی منطقه عملیاتی خلبانان با رابط زمینی تماس گرفتند و جویای اوضاع منطقه شدند که وی نیز در پاسخ به آنها گفت : به محض خروج شما از منطقه عملیاتی هلی کوپترهای دشمن مجددا به منطقه بازگشته و آنها را زیر آتش گرفتند . هرچه زودتر خودتون رو برسونید .
با رسیدن به منطقه عملیاتی هر دو جنگنده آماده شیرجه و یورش دوباره شدند . تعقیب گریز ادامه داشت تا اینکه هلی کوپترهای دشمن راهی بجز فرار برای خود پیدا نکردند . همه چیز بخوبی پیش رفته بود ولی این پایان کار نبود هلی کوپترهای دشمن با توجه به شرایط منطقه درخواست اعزام جنگنده های میگ را به منطقه کرده بودند .

تصویر



دو فروند میگ دشمن هدف قرار گرفت ولی ...

جنگنده های ایرانی مسرور از این پیروزی در حال اوج گیری بودند که ناگهان کمک خلبان یکی از جنگنده ها به خلبان اطلاع داد که یک فروند میگ 21 دشمن در تعقیب آنهاست تعقیب گریز مجددا شروع شده بود راهی بجز درگیری باقی نمانده بود . خلبان با انجام مانورهای متعدد توانست هواپیمای دشمن را دور زده و آنرا در جلوی خود قرار دهد . خلبان عراقی که خو درا در دام جنگنده ایرانی می دید با قرار دادن قدرت موتور هواپیمای خود در حالت 100 درصد پا فرار گذاشت ولی باری هرگونه عکس العملی دیر شده بود خلبان ایراین با روشن کرده پس سوز در حالتی برتری قرار داشت و در لحظه مناسب شروع به تیراندازی به شمت میک عراقی نمود ثانیه های بعد میگ عراقی به تلی از آتش تبدیل شد و خلبنان ایرانی از این بابت خیلی مسرور بودند که ناگهان اتفاقی که نباید بیافتد افتاد یک فروند میگ 21 عراقی از غفلت آنها استفاده کرده بود و در پشت سر آنها قرار گرفته بود در یک آن یک فروند موشک هوا به هوا به سمت جنگنده ایرانی رها کرد ثانیه هایی بعد هواپیمای شماره یک مورد هدف قرار گرفت . خلبان در این شرایط می دانست اگر به مسیر ادامه دهد بطور حتم مورد اصابت دومین موشک نیز قرار می گیرد لذا سریعا سرعت را افزایش داد و شروع به کاهش ارتفاع نمود با توجه به تعقیب و گریزها هواپیماها در نزدیکی مرز قرار داشتند .
در طرف دیگر هواپیمای فانتوم دیگر در پشت سر میگ بخت برگشته قرار گرفته بود خلبان میگ عراقی که با خوشحالی در حال اعلام هدف قرار دادن یک فروند فانتوم ایرانی به پایگاه خود بود ناگهان همه چیز را برباد یافته دید رادار هواپیمای او نشان می داد که یک تیر موشک هوا به هوای حرارتی به دنبال اوست . خلبان عراقی تا خواست عکس العمل نشان دهد مورد هدف قرار گرفت او که در نزدیکی مرز قرار داشت با هر زحمتی که بود از مرز گذشت ولی جنگنده او دیگر توانایی ادامه نداشت و او مجبور به ترک هواپیمای خود شد .

تصویر


پرواز باسختی انجام می شد

شرایط بسیار دشوار بود فانتوم ایرانی از پایگاه خود فاصله داشت و با این شرایط تقریبا ممکن نبود بتواند به پایگاه مراجعه نماید . خلبان با کاهش ارتفاع خود را به منطقه کوهستانی رساند و با قرار گرفتن در لابه لای کوه ها از صحنه درگیری دور شد در این هنگام او بخاطر شرایط بدی که داشت از پایگاه طلب کمک کرد که بدلیل فاصله زیاد و قرار گرفتن در دره های کوهستانی رادار نمی توانست صدای او را بشنود .
دقایقی بعد هواپیما با رسیدن به ارتفاعات مرزی موفق به تماس با رادار گشت و وضعیت را تشریح نمود از شواهد معلوم بود که جنگنده به سختی آسیب دیده است .
خلبان به سختی از ناحیه کمر احساس درد می کرد ولی مصمم بود به هر قیمتی هواپیما را به زمین بنشاند
در سمت دیگر پایگاه در آماده باش کامل بود همگی پرسنل خود را برای یاری رساندن به خلبانان آماده می کردند . خلبان با نزدیک شدن به فرودگاه سرعت را کاهش داد که در این هنگام متوجه یک اسکال بزرگ شد . سرعت جنگنده وقتی کمتر از 400 کیلومتر می شد دیگر قابل کنترل نبود از طرفی اگر قرار بود با همین وضعیت فرود آیند به طورحتم لاستیکهای جنگنده طاقت نمی آورد در این دقایق اوج اضطراب بر خلبانان وارد می شد آیا موفق به فرود می شوند در صورت خارج شدن از باند فاجعه ای بزرگ رخ می داد .

تصویر



هواپیما آماده فرود اضطراری بود

خلبان از دور باند فرود را می دید اطراف باند مملو از پرسنل و ماشینهای آتش نشانی و اورژانس بود . جنگنده لحظه به لحظه به باند نزدیکتر می شد خلبان تصمیم گرفت در قسمت ابتدایی باند چرخها را به زمین برساند تا مسافت بیشتری جهت کنترل هواپیما در اختیار داشته باشد .
بالاخره چرخهای هواپیما باند را لمس نمود سرعت بسیار بالا بود و هواپیما غیر قابل کنترل خلبان از کمک می خواهد در فشردن پدال ترمز او را یاری نماید . جنگنده زوزه کشان به انتهای باند نزدیک می شد و همه منتظر بودند ببینند ایندو موفق می شوند و بالاخره هواپیما در آخر باند رسید هواپیما به سختی برروی باند حرکت می کرد و خلبان بعد از دقایقی با رساندن هواپیما به راه خروجی آنرا متوقف کرد .


معجزه ای بزرگ رخ داده بود

همه پرسنل خوشحال و شادمان از این پیروزی خلبانان را در آغوش کشیدند . خلبان لحظاتی بعد با نگاه کردن به انتهای هواپیما متوجه لطف و عنایت بی دریغ خداوند به آنها شد نصف سکان عمودی و انتهای سکان افقی جدا شده بود و محفظه پس سوز موتور نیز بر اثر انفجار ترکیده بود طبق دستورالعملهای پروازی این هواپیما تحت هیچ شرایطی قابل پرواز نبود و قاعدتا نمی تونست پرواز کنه ولی این جنگنده با مهارت خلبانان خود از داخل خاک عراق به همین شکل به ایران بازگشته بود .
خلبان با خود ماجراهای روز را مرور می کرد بعد از چهار ساعت و نیم پرواز ممتد با این هواپیمای آسیب دیده شکی نیست که زنده ماندن فقط لطف خدا بوده و بس .

http://www.iranian-airforce.blogfa.com