مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روسیه به همکاری‌های خود با ایران ادامه می‌دهد




خبرگزاری فارس: مدیر سرویس فدرال روسیه در همکاریهای نظامی-فنی با تاکید بر اینکه ایران کشور منزوی نیست و روسیه با آن همکاریهای فنی- نظامی دارد، گفت: جهت گیری در زمینه دفاع ضد هوایی و سیستمهای رادار، در اولویت برنامه همکاریهای دو کشور قرار دارد.


به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ورمیا نوواستی»، روز گذشته در تهران چهارمین نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران در زمینه همکاریهای نظامی- فنی به کار خود پایان داد.
میخائیل دیمیتریف، مدیر سرویس فدرال روسیه در مسائل همکاریهای نظامی-فنی در ارزیابی خویش از نتایج این نشست در تهران، جهت گیری در زمینه دفاع ضد هوایی و سیستمهای رادار را در اولویت برنامه همکاریهای دو کشور نام برد.
وی گفت: «ایران یک کشور منزوی و یاغی نیست، ایران کشوری کاملا عادی است که روسیه در خصوص همکاریهای فنی- نظامی با آن توافقات اصولی دارد. در سال جاری نیز روسیه محموله ای از مجموعه های موشکهای ضد هوایی جدید «تور- ام.1» را به ایران تحویل داده است.»
دیمیتریف اعلام نمود: «این محصول مجتمع صنایع نظامی روسیه به ایران تحویل داده شده، ولی همچنان روی آنها باید کار شود. روند تعلیم و آموزش نیروهای نظامی ایران ادامه خواهد داشت و گروهی از متخصصان نظامی- فنی روسیه برای توسعه این سیستم به ایران اعزام خواهند شد.»


نظر وبلاگ:یقین بدانید تنها بحث بین این دو کشور موضوع تور ام۱ نیست بلکه صحبت هایی نیز در خفی وجود دارد تنها مشکل موجود بین طرفین عدم توافق های مالی است زیرا روس ها به شرطی حاضرند سیستم های دفاع موشکی نظیر اس ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار دهند که علاوه بر قیمت دستگا ه ها هزینه ریسک این کار را نیز از ایران دریافت دارند که هزینه زیادی است ولیکن در حال حاضر چاره ای نیست و این مقدار هزینه کردن در روز موعود جواب خواهد داد.همچنین مقامات کشور در حال حاضر در حال بحث بر سر خرید سیستم های راداری متحرک هستند تا بتوانند بوسیله آنها خلا راداری و نقاط کور کشور را پوشش دهند همچنین قابلیت جابجایی و فرار از سیستم های ماهواره ای دشمن را داشته باشند.




فرمانده نهاجا: ایران در بهترین شرایط آمادگی به سر می‌برد





فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) گفت:ایران اسلامی با برخورداری از توانمندی‌های بسیار گسترده برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمال در بهترین شرایط آمادگی به سر می‌برد.


احمد میقانی روز پنجشنبه در حاشیه آیین جشن دانش آموختگی دوره خلبانی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:
اطمینان داریم که تهاجمی انجام نمی‌شود و اگر هم این اتفاق افتاد قاطع و مقتدرانه برخورد و آن را سرکوب می‌کنیم.

وی احتمال حمله به کشور را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: به رغم بعید بودن بروز چنین تهاجمی، نیروها در آمادگی صددرصد هستند که این ویژگی هر نیروی مسلح است و ما به عنوان یک نظامی همیشه آماده هستیم.

وی ادامه داد: اگر دشمن خطایی بکنند او را از کرده خود پشیمان و با توانمندی‌هایی که داریم او را سرکوب خواهیم کرد.

وی توانمندی ایران در ساخت تجهیزات هوایی و هواپیما را بالا دانست و با اشاره به نمایش هوایی هواپیماهای شکاری "آذرخش" و "صاعقه" در روز ‪۳۱‬ شهریور برفراز آسمان تهران گفت: توانمندی تولید این نوع هواپیماها بسیار بالا و در سطح تولید انبوه است.

امیر سرتیپ خلبان میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم چنین از در دست ساخت بودن نوع جدیدی از هواپیما در کشور خبر داد.

وی گفت: این هواپیماها هم اکنون در دست ساخت هستند و در آینده نزدیک اخبار تکمیلی اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که به مناسبت فارغ تحصیلی‪ ۳۰‬تن از خلبانان ‪ F4‬برپا بود یکی از نمایندگان همدان و بهار و کبودراهنگ و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، معاون عملیات، حفاظت و اطلاعات و مدیر مرکز آموزش نیروی هوایی ارتش، امام جمعه کبودرآهنگ و فرماندهان نیروهای انتظامی ارتش و سپاه و برخی مسوولان استانی حضور داشتند.

نظر وبلاگ:به امید روزی که جشن فارغ التحصیلی خلبانان جنگنده های روزآمدی نظیر سوخو ۳۰ و میگ ۳۱و...را در کشور برپا داریم(به نظر شما این روز فرا می رسد؟)

پرواز هما در مسیر کیش وکویت

نخستین پرواز هواپیمایی ایران‌ایر(هما) در مسیر کویت - کیش انجام شد


نخستین پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از کویت راس ساعت ‪ ۱۹/۲۵‬دقیقه روز پنجشنبه در فرودگاه بین‌المللی کیش به زمین نشست.

به گزارش ایرنا، دراین پرواز که توسط یک فروند فوکر ‪ ۱۰۰‬ایران‌ایر انجام شد ‪ ۶۵‬مسافر که تعدادی زیادی از آنان گردشگران کویتی بودند حضور داشتند.

مدیرکل فروش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه کیش به خبرنگار ایرنا، گفت: با انجام نخستین پرواز در مسیر کویت به کیش از این پس ایران ایر هر هفته دو پرواز را روزهای شنبه و پنجشنبه به صورت رفت و برگشت در این مسیر انجام خواهد داد.

"محمدرضا خوشنویسان" افزود: در صورتی که تقاضا در این مسیر بیشتر شود تعداد پروازهای هوایی ایران ایر در مسیر کیش - کویت افزایش خواهد یافت.

به‌گفته وی، برای افزایش سفر گردشگران مسلمان از کشورهای حاشیه خلیج فارس به کیش برنامه‌ریزی شده و از هفته گذشته پرواز ایران ایر از کیش به دبی در این مسیر آغاز شده است.

خوشنویسان با بیان آنکه هم‌اکنون چهار پرواز به صورت رفت وبرگشت در مسیر کیش - دبی انجام می‌شود،افزود: با برنامه‌ریزیهای انجام شده تعداد پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کیش - دبی در هرهفته به هفت پرواز افزایش خواهد یافت.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم استقبال از میهمانان پرواز کویت به کیش گفت: جزیره کیش ظرفیتها و بسترهای مناسبی برای سفر گردشگران کشورهای مسلمان را به این جزیره دارد.

"مهدی چمن زاد" افزود: هوای پاک، طبیعت پاک و آب پاک سه مزیت مهم جزیره کیش است که گردشگران مسلمان می‌توانند با سفر خود به کیش از آن استفاده کنند.

در مراسم استقبال از مسافران نخستین پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کویت به کیش تعدادی از مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش، و آژانسهای هوایی و برخی از مسوولان دستگاههای اجرایی حضور داشتند.


نظر وبلاگ:می بایست سرمایه گذاری زیادی برای ورود توریست های عربی به کشور انجام داد زیرا آنها بخاطر محدودیت های جغرافیایی کشورشان از بسیاری از عوامل طبیعی مانند جنگل ها و برف و... بی نصیبند از اینرو می توان با یک برنامه ریزی حساب شده آنها را به ایران آورد و علاوه بر کسب سود مالی فراوان باعث افزایش ارتباطات و شناخت بیشتر آنها از ایران و ایرانی شود از سویی دیگر آنها کمتر مشکلات مربوط به ورود توریست های غربی به کشور دا دارند.

جدیدترین آمار ناوگان هوایی کشور ...



آپدیت شده در تاریخ 29/9/86


هواپیمایی ایران ایر





هواپیمایی آسمان





هواپیمایی ماهان و هواپیمایی ارم





هواپیمایی ایران ایر تور و هواپیمایی کیش ایر





سایر شرکتهای هواپیمایی





شرکتهای حمل بار ( Cargo )







منبع:انجمن هوافضا(کاپلو عزیز)


پرونده سپر موشکی آمریکا روی میز مجلس ایران

بررسی رویکردهای سیاسی به طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در مرکز پژوهش‌ها

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طرح سپر دفاع موشکی آمریکا را از منظر رویکردهای سیاسی مورد بررسی قرار داد.


به نقل از دفتر اطلاع ‌رسانی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز ضمن بررسی و دیدگاههای پنتاگون، کنگره آمریکا و روسیه در مورد طرح سپر دفاع موشکی آمریکا اعلام کرد: طرح سپر دفاع موشکی آمریکا هر چند به شکل اعلامی، برنامه ‌ای جهت مقابله با تهدید موشکی ایران و کره شمالی عنوان شده است با این وصف روس ‌ها این طرح‌ را تهدیدی جدی برای امنیت خود تلقی کرده و هدف اصلی آن را مهار این کشور دانسته‌ اند و به همین دلیل سعی کرده اند حتی با ارائه پیشنهادهای نادر در حوزه همکاری امنیتی با آمریکا از شدت طرح بکاهند


مرکز پژوهشها با بیان این مطلب که این طرح و سیاست آمریکایی‌ها نشان از نحوه نگرش آنها به مسائل و پیشرفت ‌های نظامی ایران دارد، افزود: در این مورد روس‌ ها نشان داده‌اند که برای رسیدن به اهداف خود حاضر به قربانی ‌کردن منافع خود در ارتباط با ایران هستند و اصل دادن پیشنهاد همکاری به آمریکا در آذربایجان نیز تاییدی بر این مدعاست.


هر چند اجلاس خزر در تهران صراحتا استفاده از خاک کشورهای حاشیه دریای خزر را جهت حمله کشورهای دیگر منع می‌کند و از این منظر رویکرد مثبتی است با وجود این به نظر می‌رسد که در صورت اصرار آمریکا بر اجرای طرح دفاع موشکی خود، این کشور بتواند امتیازاتی از کشورهای همسایه در راستای مهار جمهوری اسلامی بگیرد.


در ادامه اظهارنظر مرکز پژوهشها آمده است: باید برنامه همکاری‌، مشوق‌ ها و تهدیدهای مشخص برای جلوگیری از این مسئله خصوصا در مورد آذربایجان و روسیه تدوین گردد و هزینه همکاری با آمریکا برای این کشور افزایش داده شود.


در پایان ارزیابی مرکز پژوهشها پیرامون طرح سپر دفاع موشکی آمریکا آمده است: هر چند هدف اصلی طرح مذکور، دفاعی بوده و جنبه تهاجمی ندارد ولی با این پیش‌ فرض اساسی تدوین شده که برنامه موشکی ایران تهدیدی جدی برای غرب است.


از این رو جمهوری اسلامی ایران می‌باید سعی در تبیین اهداف و اعتماد سازی خصوصا در ارتباط با کشورهای اروپایی داشته و این مسئله را به سیاست ‌های ضد ایرانی دولتمردان آمریکا منسوب کند تا از طریق فشار اروپا بر آمریکا از توسعه طرح جلوگیری به عمل آورد.


 


www.mehrnews.com


 

عکس روز

وقتی فرودگاه ها پر ترافیک باشه دیگه چاره ای نیست مگر...

فرودگاه زیبای شیراز و هواپیماهای داخل رمپ در نمایی آسمانی

اسب کاری سپاه (چه با ابهت است)

لذت پرواز با شیمانگو در کیش(رویایی جاودانی)

و اما در آخر خوشرو ترین و خندانترین هواپیمای جهان

 

 

شرکت جنرال الکتریک، از ابتدا تا به امروز




زمانی که ایالات متحده در سال ۱۹۱۷ وارد جنگ جهانی اول شد، دولت آمریکا جستجو را برای یافتن شرکتی که بتواند یک تقویت کننده یا بوستر را برای هواپیماهای نوپای پیستونی آن زمان تولید نماید، شروع کرد. این بوستر، یا در اصل توربوسوپرشارژر، شامل یک کمپرسور بود که با نیروی گازهای خروجی موتور به حرکت در آمده و هوا یا اکسیژن اضافی را مکیده و بر توان موتورهای پیستونی آن زمان می افزود و در حقیقت بر روی موتورهایی نصب می شد که قرار بود در ارتفاعات بالا به عملیات بپردازند. در این میان، شرکت جنرال الکتریک، این رقابت و مبارزه را با شرکتی دیگر برای تولید توربوسوپرشارژر ها پذیرفت و قراردادی برای تولید آن ها توسط شرکت ها و دولت وقت منعقد شد. در بحبوحه زمان جنگ، هر دو شرکت تحقیق و طراحی های بسیاری را بر روی این گونه تجهیزات انجام داده و هزینه هایی را صرف نمودند، تا آنکه دولت آن دو شرکت را برای نمایش و اثبات عملکرد نهایی طرح هایشان فراخواند.
سرانجام، در هوای قله های پایکس پیک، در حدود ۱۴,۰۰۰ پا بالای سطح دریا، شرکت جنرال الکتریک موتوری از نوع لایبرتی ایرکرافت را با قدرتی معادل ۳۵۰ اسب بخار که با توربوسوپرشارژرهای آن شرکت تجهیز شده بود، آزمایش کرده و با موفقیت رقابت را پایان داده و از میدان با پیروزی بدر رفت، و از همان زمان بود که این شرکت وارد دوره و عرصه جدید ساخت هواپیما ها و موتورها یا پیشرانه هایی با قدرت افزون تر و کارائی بالاتر گردید. با انجام آن آزمایش بر فراز قله ها، اولین قرارداد رسمی میان دولت آمریکا و شرکت جنرال الکتریک بسته شد که همین اتفاق، راه این شرکت را برای پیشتازی در صنعت ساخت پیشرانه و موتور های جت، هموار ساخت. برای مدت بیش از دو دهه، این توربوسوپرشارژر های شرکت جنرال الکتریک بود که هواپیماهای بمب افکن آمریکایی ار قادر ساخته بود که با وزن بیشتر به پرواز در آمده از ارتفاعات بالا عملیات مورد نظر خود را انجام دهند. تجربه کاری بالا و مهارت و خبرگی کارکنان و متخصصان این شرکت در ساخت تجهیزات موتور، به طور آشکاری مشخص ساخت که این شرکت، همان شرکتی خواهد بود که اولین موتور جت کشورش را تولید خواهد کرد.
از آن زمان به بعد، می توان گفت جنرال اکتریک در نوآوری های کسب شده حرف اول را می زد، از آن دست می توان به نمونه های چون ساخت اولین موتور جت آمریکایی، ساخت اولین موتور توربوجت قادر به عملیات در سرعت های دو تا سه برابر صوت و تولید اولین موتور جت توربوفن با ضریب کنار گذر بالا برای ورود به خدمت اشاره کرد. امروزه، شرکت حمل و نقل هوایی جنرال الکتریک، با بودجه ای برابر با ۹۷/۱۰ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۳، عملیات طراحی، گسترش، ساخت و تولید موتورهای جت را در طیف گسترده ای شامل موتورهای نظامی، تجاری، مسافربری و غیره انجام داده و پیشتاز در عرضه خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای ساخته این شرکت است.
● جنرال الکتریک، تولید کننده اولین موتور جت در ایالات متحده
به علت سابقه طولانی و گسترده شرکت جنرال الکتریک در ساخت توربوسوپرشارژرها برای نیروی هوایی آمریکا، این شرکت انتخابی منطقی برای ساخت اولین موتور جت آمریکایی به نظر می رسید. در سال ۱۹۴۱، نیروی هوایی آمریکا منطقه لین در ماساچوست آمریکا را که مرکز تولید موتورهای شرکت جنرال الکتریک بود، برگزیده و این شرکت را به ساخت اولین موتورجت در این کشور بر پایه و اساس موتور جت ساخت سر فرانک ویتل انگلیسی موظف نمود. شش ماه بعد، در ۱۸ آوریل ۱۹۴۲، مهندسان شرکت جنرال الکتریک موتور I-A را با موفقیت تست کردند. در اکتبر ۱۹۴۲، در میوروک درای لیک در ایالت کالیفرنیا، هواپیمای تاریخی بل اکس پی-۵۹ ای توسط دو موتور I-A تجهیز شده و به این گونه بود که ایالات متحده آمریکا وارد عصر جت گردید (نیروی تولیدی توسط این موتور حدود ۱,۲۵۰ پوند اندازه گیری شده بود که نیروی تولیدی تراست توسط موتور امروزی GE۹۰-۱۱۵B که در هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ به کار می رود، حدود ۹۰ برابر قدرت تولیدی در موتور I-A و برابر با ۱۱۵,۰۰۰ پوند می باشد). موتور I-A از سیستم کمپرسور گریز از مرکز (انواع ابتدایی کمپرسور) که تا حدود دو سال بعد تمام موتورهای ساخت جنرال الکتریک برای عملیات متراکم سازی از آن استفاده می کردند، بهره می برد.
استفاده از کمپرسور گریز از مرکز پس از تولید موتور J-۳۳ با قدرت تولیدی ۴,۰۰۰ پوند پایان یافت. موتور J-۳۳ موتوری بود که در اولین هواپیمای جنگنده عملیاتی آمریکایی P-۸۰ شوتینگ ستار، که رکورد سرعتی معادل ۹۹۶ کیلومتر بر ساعت را بر جای گذاشت، به کار می رفت. قبل از پایان سال، موتور J-۳۵ هواپیمای داگلاس D-۵۵۸ سکای ستریک را به رکورد ۱,۰۴۶ کیلومتر بر ساعت رساند و رکرود قبلی را که توسط هواپیمای شوتینگ ستار ثبت شده بود، شکست. موتور J-۳۵ اولین موتور توربوجتی بود که از سیستم کمپرسور محوری یا طبقه ای - کمپرسوری که بعد از آن تا به امروز در تمام موتورهای ساخت جنرال الکتریک به کار رفته است - بهره می برد. بعد از همه مسایل، شرکت جنرال الکتریک تصمیم به ساخت موتور جت کاملاً جدید و با طراحی نوین گرفت که نتیجه همان موتور J-۴۷ بود که این شرکت را دوباره در مسیر تولید موتور های جت قرار داد.
تقاضا برای در اختیار گرفتن موتور J-۴۷ برای مجهز کردن تمام هواپیماهای خط مقدم ایالات متحده، به خصوص هواپیمای F-۸۶ سابر، به این معنی بود که مرکز تولید جنرال الکتریک که در منطقه لین در ماساچوست قرار داشت، تکافوی تولید این تعداد موتور را نمی کرد، در نیاز شرکت جنرال الکتریک به ساخت مرکز تولید دومی شدت پیدا کرد. در نتیجه شرکت جنرال الکتریک مرکزی را در شهر سین سیناتی، همان جایی که موتورهای پیستونی کارخانه برادران رایت در طی جنگ جهانی دوم ساخته شدند، برای ادامه تولید برگزید.این شرکت، مرکز تولید یا کارخانه جدید را رسماً در ۲۸ فوریه ۱۹۴۹، با ایجاد دومین خط تولید موتورهای J-۴۷ برای تکمیل خط اصلی تولید این موتورها در منطقه ی لین در ماساچوست را، افتتاح کرد. بعدها، این مرکز به عنوان شعبه اصلی تولید شرکت جنرال الکتریک با نام اون دیل شناخته شد. با افروخته شدن اتش جنگ کره و افزایش تقاضا برای موتورهای J-۴۷، این موتور به پرتولید ترین موتور توربین دار گازی در جهان مبدل گشت، به طوری که تعداد ۳۵,۰۰۰ موتور J-۴۷ تا انتهای سال ۱۹۵۰ تحویل شد. این موتور با تولید خود دو افتخار اصلی را کسب نمود که اولین مورد آن به این صورت بود که این موتور اولین موتور توربوجتی بود که اجازه برای کاربرد های مسافربری بین شهری یا کشوری را از سوی موسسه هوافضای سیویل ایالات متحده دریافت داشت و دیگر افتخار آن این بود که اولین موتوری بود که از یک سیستم کنترل شده الکتریکی پس سوز برای تقویت نیروی کشش آن سود می جست.
جنگ در حقیقت باعث یک جهش بزرگ علمی و یک انقلاب کاری در میان ملل شده بود، به طوری که افزایش سرسام آور تعداد کارمندان شرکت جنرال الکتریک از ۱,۲۰۰ نفر به ۱۲,۰۰۰ نفر در طی بیست ماه، الزاماً افزایش فضای بیشتر کاری را می طلبید. در سال ۱۹۵۱، شرکت جنرال الکتریک رسماً اعلام داشت که این شرکت بزرگترین مرکز تولید موتورهای جت در سراسر جهان، چه در صلح و چه در جنگ خواهد بود. در سال ۱۹۵۴، تصمیم بر آن شد که کارخانه موجود در شهر سین سیناتی، اون دیل، به مرکز تولید موتورهای جت در کلاس اندازه بزرگ و مرکز ابتدایی یعنی لین در ماساچوست، به مرکز تولید موتورهای جت کلاس کوچکتر مبدل شود.
● موتورهای نظامی تاریخی، ورود به دوران جنگ سرد
صرف نظر از تمامی موفقیت های حاصل از تولید موتور موفق J-۴۷، این موتور برای نیاز های تولید هواپیماهایی که لازم بود بالاتر از دو برابر سرعت صوت پرواز نمایند، کافی نبود. شرکت جنرال الکتریک با تولید موتور توربوجت J-۷۹ با استاتور های متغیر، که یکی از با اهمیت ترین تولید های این شرکت در عرصه موتورهای جت در زمان خود بود، خود را برای تامین نیروی مورد نیاز هواپیماهای جنگنده جدید آن زمان آماده ساخت. سیستم استاتور با تیغه های متحرک، به متراکم کننده یا کمپرسور موتور کمک می کرد که بر مشکل تغییر مقدار هوای ورودی به موتور در سرعت های مختلف مانند زمان برخاست یا در حداکثر سرعت غلبه نماید. در مدت سی سال، بیش از ۱۷,۰۰۰ موتور J-۷۹ که نیروی لازم برای پرواز هواپیماهای جنگنده ای چون اف-۱۰۴ ستار فایتر و اف-۴ فانتوم II تولید شد. در به کارگیری موتور CJ۸۰۵ که گونه ای از موتور J-۷۹ در هواپیمای مسافربری کانویر ۸۸۰ بود که شرکت جنرال الکتریک وارد بازار ساخت موتورهای تجاری برای هواپیماهای مسافربری و ... شد. در همین زمان، شرکت جنرال الکتریک به ساخت موتور «بچه موتور توربین گازی»، که موتوری با قدرت ۸۰۰ اسب بخار با کد T-۵۸ و از نوع توربوشفت بود، مشغول بود.
در پرواز اولین هلیکوپتر مجهز شده با موتور توربین دار گازی که از نوع سیکورسکی و با کد HSS-۱F بود، دو موتور T-۵۸توربوشفت نیروی مورد نیاز آن را تامین می کردند. این موتور، که اولین بار در سال ۱۹۵۰ به کار گماشته شد، در حقیقت، نمونه کار موفقی از سوی مرکز تولید لین در ماساچوست بود. موتورهای توربوشفت ساخت شرکت جنرال الکتریک هنوز هم نقش عمده ای در فراهم آوردن نیروی مورد نیاز بیشتر هلیکوپتر های غرب در اندازه های کوچک و متوسط که همان موتورهای خانواده ی T۷۰۰/CT۷ باشند، را دارا هستند. سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، باز هم پیشرفت های بسیار دیگری را به چشم دید: موتور J-۹۳، اولین موتور قابل عملیات در سه برابر سرعت صوت، فراهم کننده نیروی مورد نیاز پیشران هواپیمای آزمایشی بمب افکن XB-۷۰، یعنی همان موتوری که با اضافه ساختن یک فن در انتهای آن، اولین موتور توربوفنی بود که وارد عرصه خدمات تجاری گردید، که سر انجام در هواپیمای مسافربری کانویر ۹۹۰ به کار برده شد. بعدها، رقابتی که برای ساخت گونه ای از پیشرانه ی اقتصادی با کارایی بالا برای هواپیمای ترابری گالاکسی سی-۵ در گرفت، شرکت جنرال الکتریک را وادار به مبارزه کرد:
با قرار دادن فن بزرگی در قمست جلوی موتور J-۹۳، با طراحی های از پیش تعیین شده، تنیجه همان موتور TF-۳۹ شد که افتخار اولین موتور را با تکنولوژی ضریب کنار گذر بالا و راندمان مصرف اقتصادی و اندک قابل ملاحظه ی بنزین، بدوش می کشد. موفقیت عمده ی دیگری که در آن سال ها حاصل آمد، موتور توربوجت ساخته مرکز لین در ماساچوست با کد J-۸۵ بود که سفارشی از طرف نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت یک موتور کم مصرف با کارایی بالا برای هواپیمای فریدم فایتر اف-۵ ساخت نورث روپ محسوب می شد. این هواپیما، به زودی وظیفه دفاع هوایی معمول بیش از سی کشور را عهده دار شد. پیشرفت در دانش ساخت قسمت های مختلف موتور، مانند کمپرسور، کمباستور و توربین، طراحان را به این ایده سوق داد که موتوری را در ابعاد کوچکتر با یک طبقه توربین در مقابل دو طبقه و کاهش تعداد دیگر اجزا و در عوض مقاوم تر کردن آن ها، ابداع کنند. موتور GE-F۱۰۱، نتیجه همان مطالعات و انعکاس تحقیقات گشترده در این عرصه بود که برای نیروبخشی هواپیمای بمب افکن استراتژیک B-۱ به کار گرفته شد. نقش موتورهای نظامی ساخت شرکت جنرال الکتریک به طرز جالبی در میان هواپیماهای ساخت غرب در سال های ۱۹۸۰ تثبیت گردید؛ تا جایی که موتور قابل اعتماد و با کارکرد و قدرت بی مانند GE-F۱۱۰، ساخته شده بر پایه موتورهای GE-F۱۰۱، توسط نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۸۴ به عنوان پیشرانه ی هواپیماهای F-۱۶ C/D برگزیده شد.
در حال حاضر، این گونه ی موتور نیروبخشی بازه ی گسترده ای از هواپیماهای اف-۱۶ در سراسر جهان را بر عهده گرفته است. به علاوه، موتور نوع GE-F۱۱۰ به عنوان پیشرانه ی هواپیمای ژاپنی اف-۲ و هواپیمای اف-۱۴ سوپر تامکت B/D به کار گماشته شده است. گونه ی دیگری از همین موتور با نام F-۱۱۸، نقش پیشرانه ی هواپیمای بمب افکن B-۲ را ایفا می کند. اما با تمام این اوصاف، سال های درخشان تولید موتورهای نظامی توسط شرکت جنرال الکتریک با تولید آخرین مدل موتورهایی که در جنگ های خاور میانه نیز به کار گرفته شدند، پایان یافت. در سال ۱۹۹۱، بیش از نصف تمام هواپیماهای در خدمت آمریکا و دیگر متحدانش در عملیات طوفان صحرا بر علیه عراق، به وسیله موتورهای ساخت این شرکت تجهیز شده بودند. در این عملیات، بیش از ۵,۰۰۰ موتور ساخت شرکت جنرال الکتریک به وسیله طیف گسترده ای از هواپیماهای جنگنده، تانکر ها، هلیکوپتر ها، هواپیماهای ترابری و شناسایی که شامل هواپیماهای اف-۱۴، اف-۱۶، اف-۵، اف-۴، سی-۵، کی سی-۱۳۵ آر، اف-۱۱۷ بمب افکن، اف-۱۸ هورنت، ای-۱۰ ضد تانک، اس-۳ و هلیکوپتر های بلاک هاوک و آپاچی، به کار گرفته شد. علی رغم استفاده فراوان از موتورها در شرایط گوناگون، کارکرد این پیشرانه ها در حدد ۹۹% و عالی گزارش شد. در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ که جنگ عراق نیز برپا شد، موتورهای این شرکت بیش از ۸۰% کل هواپیماهای عملیاتی را قدرت دهی می کردند. موتورهای تولیدی این شرکت، کارکرد بالا و قابل اطمینان خود را با نیروبخشی ۴۵۰ فروند جنگنده، ۱۵ بمب افکن، بیش از ۲۳۰ تانکر سوخت رسان و هواپیماهای ترابری و بیش از ۵۵۰ هلیکوپتر در این نبرد ثابت کرده و مشخص ساختند. در این موفقیت ها، قابلیت اطمینان بالا، تکنولوژی برتر و کیفیت بالا نقشی اساسی و پایه ای را در موفقیت کلی حاصل ایفا کردند.
● جنرال الکتریک، پیشتاز در صنعت هواپیماهای تجاری
با ساخت ساخت موتور TF-۳۹ برای هواپیمای ترابری گالاکسی سی-۵، شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۹۷۱ با تولید موتور جدید CF۶-۶ که بر روی هواپیماهای دی سی -۱۰ به کار گرفته شده و از تکنولوژی ضریب کنار گذر بالا بهره می جست، تقریباً وارد بازار هواپیماهای تجاری شد. خانواده CF۶ به طور قابل توجهی گسترش یافت، تا جایی که انواع موتور از این خانواده با نام های CF۶-۵۰، CF۶-۸۰A، CF۶-۸۰C۲ و CF۶-۸۰E۱ عرضه گشتند. در سال های ۱۹۸۰، به تریج موتورهای این خانواده محبوبیت بیشتری یافتند، به گونه ای که این موتورها معمول ترین پیشرانه ها برای هواپیماهای پهن پیکر به شمار آمده و قدرت لازم برای پرواز را برای بازه ی گسترده ای از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ و ۷۶۷، ایرباس A-۳۰۰، A-۳۱۰، A-۳۳۰ و هواپیمای مک دانل داگلاس MD-۱۱ فراهم می آوردند. موتورهای خانواده CF۶، که از سال ۱۹۷۱ در خدمت بودند، به افزایش ساعات کاری یا پرواز خود به طور مکرر می افزودند، امری که هیچ یک از موتورهای تجاری قادر به انجام آن نبودند.
برای معلوم ساختن ابعاد قضیه، این موتور قادر به کارکرد در تمام ۳۶۵ روز سال و کلاً به مدت ۲۶ سال می باشد، که این اندازه ها، مقادیر اندکی به شمار نمی آیند. موتور توربوفن CF۶-۸۰C۲، که در سال ۱۹۸۴ وارد خدمت گشت، استاندارد های جدیدی را برای بالابردن ضریب اطمینان در کاربرد های تجاری پیشرانه ها تعیین کرده و نقش اساسی را در معرفی شرکت جنرال الکتریک به عنوان پیشتاز در صنعت ساخت موتور های تجاری در اندازه های بزرگ بازی کرد. موفقیت شرکت جنرال الکتریک در موتورهای خانواده CF۶ با تولد و رشد بین المللی CFM متقارن و مصادف شد، یعنی همان شرکتی که با سهام ۵۰/۵۰ توسط شرکت معظم جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی Snecma Moteurs تاسیس شده و از بزرگ ترین موفقیت های تاریخ هوانوردی به شمار می آید. در سال ۱۹۷۱، شرکت Snecma شرکت جنرال الکتریک را به عنوان همکاری در ساخت و تولید موتورهای توربوفن تجارتی کوچک برگزید. این شرکت ها، CFM International را به منظور ساخت پیشرانه هایی بر پایه و اساس تکنولوژی ساخت فن توسط شرکت Snecma و تکنولوژی هسته اصلی موتور توسط جنرال الکتریک بر پایه ی موتورهای F-۱۰۱ تاسیس کردند.
همکاری بین این دو شرکت بر پایه ی میل به در اختیار گرفتن بازار هواپیماهای کوتاه - متوسط برد با استفاده از موتورهای CFM بود که در سال های ۱۹۷۰ رونق فراوانی یافته بود. در این زمان، شرکت جنرال الکتریک به ساخت موتور توربوفنی با ضریب کنار گذر پایین به منظور رقابت با موتور توربوفن JT۸D ساخت شرکت پرات اند ویتنی، که در هواپیماهای مسافربری میان برد آن زمان یعنی بوئینگ ۱۰۰-۷۳۷، و دی سی-۹ دو موتوره و بوئینگ ۷۲۷ سه موتوره معمول بودند، نیز تصمیم گرفت. شرکت Snecma اولین قدم ها را برای پیشنهاد همکاری در ساخت پروژه «موتور ده تنی» برداشت. پس از در نظر گرفتن پیشنهاد ها از طرف شرکت های پرات اند ویتنی، جنرال الکتریک و رولز رویس، این شرکت به همکاری با شرکت جنرال الکتریک تصمیم را اخذ نمود؛ چه، این دو شرکت قبل ها نیز در پروژه CF۶-۵۰ از سال ۱۹۶۹ همکاری داشته اند و می توانستند بهتر با هم توافق کرده و کنار آیند. به علاوه، هر شرکت مهندسی، فناوری و تجربه های بازاری خاص خود را داشته و هر یک به نحوی در تولید پیشرانه های نظامی و تجاری در سطح بین الملل دست داشته و کاملاً با تجربه اند؛ بنابراین، تمام شرایط برای تولید موتورهای CFM برای بازار های آینده فراهم بود. اگر چه شرکت مشترک CFM در سال ۱۹۷۴ تاسیس شده بود، اما این کمپانی تا سال ۱۹۷۹ سفارشی را دریافت نکرد؛ تا آنکه، موتور توربوفن CFM۵۶-۲ برای هواپیماهای دی سی-۸ انتخاب شده و این هواپیماها نیز از این به بعد، با عنوان سوپر دی سی-۸ شناخته شدند.
بعد از این سفارش، نیروی هوایی ایالات متحده نیز گونه نظامی موتور CFM۵۶-۲ برای نیروبخشی ناوگان هواپیماهای تانکر سوخت رسان KC-۱۳۵ برگزیده و هواپیماهای تانکر KC-۱۳۵ به پیکربندی جدید مجهز شده و با عنوان KC-۱۳۵R معرفی شدند. با این سفارشات گسترده، به تدریج شرکت CFM نیز جایگاه خود را در میان بازار موتورهای دیگر به دست آورد. بعد از یک سال، شرکت های Snecma و جنرال الکتریک موفقیت بی سابقه ای در تولید پیشرانه های توربوفن برای هواپیماهای میان برد تجاری کسب کرده و این موتورهای موفق، برای تجهیز بیش از ۵۵۰ هواپیمای تجاری و نظامی در سراسر جهان انتخاب گشتند. همچنین، سفارش ها از طرف شرکت بوئینگ برای نیروبخشی هواپیماهای میان برد ۴۰۰-۷۳۷ موجب شد تا بیش از ۲,۰۰۰ فروند از این هواپیماها با این خانواده از موتورها تجهیز شوند. موفقیت های روزافزون این موتورها تا جایی ادامه یافت که صنایع ایرباس نیز تسلیم شده و سفارش هایی را برای نیروبخشی حدود ۱,۳۰۰ فروند هواپیمای ایرباس A-۳۱۸، A-۳۱۹، A-۳۲۰ و A-۳۲۱ توسط موتورهای CFM۵۶-۵A/-۵B به این شرکت تقدیم کرد. در این میان، موتورهای CFM۵۶-۵C نیز پیشرانه های منحصر به فردی برای هواپیمای ایرباس A-۳۴۰ چهار موتوره به شمار می آمدند؛ در نتیجه، موتورهایی از همین نوع برای ۳۰۰ فروند هواپیمای ایرباس A-۳۴۰ سفارش داده شدند. موتور توربوفن CFM۵۶-۷ که در سال ۱۹۹۳ سرانجام به خدمت در آمد، پیشرانه ی مناسبی برای هواپیماهای نسل جدید بوئینگ میان برد ۷۳۷ از مدل های ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ که پرفروش ترین هواپیماهای بوئینگ در آن سال ها بودند، به شمار می آمد. با نصب این پیشرانه ها بر روی این هواپیماها یعنی بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A-۳۴۰، موفقیت بی سابقه ای نصیب شرکت های جنرال الکتریک و Snecma شد. در حال حاضر، در هر ورز، هر چهار ثانیه یک بار، یک هواپیما با موتورهای CFM از فرودگاهی از مکانی از این جهان پهناور بر می خیزد.
● ورود جنرال الکتریک به سال ۲۰۰۵، آن سوی آینده
در سال های ۱۹۹۰، شرکت جنرال الکتریک با توسعه موتورهای توربوفن GE۹۰، رغبت بوئینگ را برای انتخاب این موتورها برای هواپیمای دو موتوره، دور برد و تقریباً سنگین وزن بوئینگ ۷۷۷ بر انگیخت. موتورهای خانواده GE۹۰ با تولیدشان، رکورد جهانی آخرین کشش استاتیک را با قدرتی مساوی با ۱۲۲,۹۵۶ پوند شکسته و موتورهای GE۹۰-۱۱۵B به «قدرتمند ترین موتورهای جت جهان» ملقب شدند و این رکورد شکنی در کتاب رکورد های جهانی های گینس ثبت گردید. آخرین گونه ی این خانواده از بزرگترین فنی که برای موتورهای توربوفن در جهان ساخته شده است، بهره می برد که دارای قطری برابر با ۲۵۱/۳ متر بوده و کلاً از مواد چند سازه یا کامپوزیت ساخته شده است. این موتور قدرتمند، بالاترین ضریب هوای کنار گذر را برابر با ۹ به ۱ دارد و این مسئله باعث شده است که این پیشرانه، به قدرتمند ترین موتور توربوفن با بالاترین صرفه اقتصادی برای هر هواپیمای تجاری مبدل شود. در جولای سال ۱۹۹۹، شرکت بوئینگ موتور GE۹۰-۱۱۵B را برای هواپیمای منحصر به فرد و دوربرد بوئینگ ۳۰۰/۲۰۰-۷۷۷ مدل LR برگزیده که یکی از بزرگترین برد های تاریخ شرکت جنرال الکتریک محسوب می شود.
در ابتدای سال های ۱۹۹۰، شرکت جنرال الکتریک موتوری با نام CF۳۴ توربوفن را نیز معرفی نمود که در حقیقت بر پایه قلب نیروبخش هواپیمای ترابری C-۵ Galaxy یعنی همان TF-۳۴ شکل گرفته و برای هواپیماهای A-۱۰ و لاکهید S-۳A طراحی شده بود. نوع CF۳۴-۳A و CF۳۴-۳B برای نیروبخشی هواپیماهای بامباردیر CL۶۰۱ و CL۶۰۴ و گونه ی CF۳۴-۳A۱ و CF۳۴-۳B۱ برای قدرت دهی هواپیماهای مسافربری بسیار موفق بامباردیر پنجاه نفره CRJ۱۰۰ و CRJ۲۰۰ در نظر گرفته شدند. در اواخر سال های ۱۹۹۰، این شرکت همچنین تولید موتورهای CF۳۴-۸ را نیز شروع کرد و در نتیجه، تصمیم بر آن شد که این موتورها نیز هواپیماهای بامباردیر CRJ۷۰۰ و CRJ۹۰۰ و امبریر ۱۷۰ و امبریر ۱۷۵ را که جزو هواپیماهای مسافربری به شمار می آمدند، تجهیز کنند. همچنین موتورهای خانواده ی CF۳۴-۱۰ نیز برای نیرودهی هواپیمای مسافربری چینی ARJ۲۱ که قرار بر این است که در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شود، به کار خواهند رفت. اما سرانجام، شرکت های عظیم تولید موتورهای جت که هر یک از تکنولوژی و مهندسی های خاص خود برخوردار بودند، به این حقیقت معترف شدند که تلفیق فناوری ها از سوی دو نهاد جدا و تولید یک محصول مشترک با به کار بردن آخرین تکنولوژی مکتسب در هر شرکت، موجب ساخت پدیده ای با فناوری و مهندسی بسیار بالا شده و کیفیت و تکنولوژی در آن سخن اول را خواهند گفت. در نتیجه، اتحاد پیشرانه های جنرال الکتریک-پرات اند ویتنی بنیان گذاشته شده و تلاش ها به سوی ساخت مدرن ترین، با اطمینان ترین و کاراترین پیشرانه برای هواپیمای نوین ایرباس A-۳۸۰ با نام خانواده GP۷۲۰۰ معطوف گشت. این اتحادیه که در آگوست سال ۱۹۹۶ بنیاد نهاده شد، در حال به کارگیری آخرین و به روز ترین فناوری های پیشرانه در هوانوردی تجاری می باشد.
موتور توربوفن خانواده GP۷۲۰۰ پیشرفت هایی چون قابلیت اطمینان بالاتر، کارائی بهتر برای پرواز های طولانی مدت و کلاً صرفه اقتصادی و عملیاتی را ارائه می دهد. در می ۲۰۰۱، شرکت هواپیمایی ایرفرانس برای نخستین بار موتور پیشرفته GP۷۲۰۰ را در هواپیمای جدید ایرباس A-۳۸۰-۸۰۰ آزمایش نمود. پیشرانه GP۷۲۰۰ در حال حاضر یکی از پرخریدار ترین موتورها بر روی هواپیمای ایرباس A-۳۸۰ بوده و در حال تجاوز از مرزهای برآورده ساختن انتظاراتی چون مصرف کم ویژه سوخت و حرارت گازهای خروجی در آزمایش ها است. این در حالیست که اولین پرواز هواپیمای مسافربری ایرباس A-۳۸۰ برای نوامبر ۲۰۰۵ برنامه ریزی شده و این هواپیما حداکثر تا اکتبر سال ۲۰۰۶ وارد سرویس خدماتی هوایی امارت خواهد شد. البته موتورهای GP۷۲۰۰ قبل از اینکه بر روی هواپیماها سوار شوند، تا قبل از ورود به خدمت باید ۲۰,۰۰۰ ساعت تست حداکثر چرخه کاری و ۷,۰۰۰ ساعت را به صورت عملیاتی گذرانده و سپس برای ورود به عرصه خدمات آماده شوند، این در حالی است که این ازمایشات حتی از تست های استاندارد نیز مشکل تر و طاقت فرساتر است. در این شرایط، شرکت مشترک CFM International هم به هر چه پیشرفته تر ساختن موتورهای جت خود ادامه می دهد. در سال ۱۹۹۵، این شرکت تولید موتور تاریخی ساخت خود با تکنولوژی محفظه احتراق حلقوی مضاعف یا DAC که CFM۵۶-۵B نام داشت را آغاز کرد که این موتور اولین بار به خدمت شرکت هواپیمایی سویس ایر در آمد. تکنولوژی DAC باعث کاهش اکسید های نیتروژن به میزان ۳۵% کمتر از هواپیماهای با تکنولوژی محفظه ی احتراق حلقوی تکی یا SAC در هوا شده که در نتیجه کاهش ایجاد واکنش مه دود فتوشیمیایی را نیز می توان انتظار داشت.
با انتخاب شدن شرکت جنرال الکتریک توسط شرکت بوئینگ برای تولید موتور برای هواپیمای کاملاً مدرن بوئینگ ۷E۷، این شرکت برای تولید نسل جدیدی از موتور برای هواپیماهای تجاری آماده می شود. این پیشرانه ی کاملاً جدید که GEnx نام دارد، به منظور رسیدن به هدف های مورد نظر شرکت بوئینگ برای هواپیمای مسافربری جدیدش یعنی بوئینگ ۷E۷ Dreamliner، طراحی شده است، هواپیمایی که قرار بر آن است در سال ۲۰۰۸ وارد خدمت شود. این هواپیما در صورت تولید قادر به حمل ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر مسافر تا فاصله ی ۱۵,۳۷۰ کیلومتر بوده و انتظار می رود که مصرف سوختی کمتر معادل ۲۰% در برابری با هواپیماهای قابل مقایسه داشته باشد. موتورهای GEnx این هواپیما که نسل جدیدی از پیشرانه ها به شمار می آیند، قادر به تولید ۵۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰ پوند کشش خواهند بود که قدرتی مناسب برای هواپیمای دریم لاینر به نظر می آید. این موتور کاملاً مدرن، اولین تست خود را در سال ۲۰۰۶ گذرانده و به احتمال بسیار، این نسل موتور به طور کامل جایگزین خانواده موفق CF۶ که بیش از سی سال نیروبخش هواپیماهای نظامی و تجاری بوده است، خواهد شد.
به نظر می رسد که شرکت جنرال الکتریک در زمینه نظامی در قرن بیست و یکم هم پیشتاز باشد؛ چه، این شرکت در نظر دارد موتورهای توربوفن با ضریب کنارگذر پایین قدرتمندتری تا ۲۵% را برای هواپیماهای F-۱۴ Super Tomcat و F/A-۱۸ E/F طراحی و تولید نماید که این خود نشان از این دارد که این شرکت تاکنون هم دست از تولید پیشرانه برای هواپیماهای نظامی نکشیده است و در این زمینه در عصر جدید هم کاملاً موفق می نماید. در عین حال، گونه رشد یافته ای از موتورهای بسیار موفق T۷۰۰/CT۷ یعنی T۷۰۰/T۶E در حال حاضر برای هلیکوپتر های نظامی و تجاری در سراسر جهان در دسترس و موجود است. وضعیت موتورهای توربوشفت T۷۰۰/CT۷ نیز به عنوان محبوب و معمول ترین موتورها در کلاس خود، با بیش از ۱۲,۰۰۰ عدد تولید شده برای ۱۳۳ خریدار از ۵۷ کشور جهان در سراسر جهان، در حال بهبود یافتن و بهینه سازی شدن می باشد. به علاوه، تولید موتور F۱۳۶ توسط تیم موتورهای نظامی شرکت های جنرال الکتریک و رولزرویس به عنوان بخشی از برنامه «جنگنده ضربتی مشترک» یا JSF در حال پیشرفت است.
بر پایه ی برنامه ریزی فعلی، این موتور فوق العاده پیشرفته امید می رود که در سال ۲۰۰۷ اولین تست های خود را انجام داده و از سال ۲۰۱۱ وارد خدمت شود. در حالی که شرکت جنرال الکتریک اعمال پایه ای و ساده نگهداری موتورها یعنی اورهال (اوراق کردن) یا تعمیر اجزا را انجام می دهد، سرویس های شرکت جنرال الکتریک به عنوان یک سرویس مشتری گرا شناخته شده است که همین مسئله باعث بهره وری بیشتر بیش از ۲۵۰ مشتری این شرکت در سراسر جهان که از موتورهای جنرال الکتریک و CFM International برای صنایعشان بهره می برند، شده است. پیشتازی دراز مدت شرکت جنرال الکتریک در ساخت سیستم های پیشرانه در رشد صنعت ساخت موتورها در سرویس های خطوط هوایی، نظامی و ... انعکاس یافته است. تعداد کلیه موتورهایی که به وسیله شرکت جنرال الکتریک برای کاربرد های تجاری تولید شده اند در حال حاضر از عدد ۱۵,۰۰۰ تجاوز می کند، که این رقم در مقایسه با سال ۱۹۹۰ به تعداد ۵,۰۰۰ عدد قابل مقایسه نبوده و انتظار می رود که در ده سال آینده این رقم به ۲۵,۰۰۰ عدد نیز برسد. با اتکا بر موفقیت های فراوان گذشته، شرکت جنرال الکتریک به آینده روشنی که در انتظار دارد چشم دوخته و هم اکنون نیز در حال بهره وری از جدیدترین و مدرن ترین تکنولوژی های روز که هوانوردی جهان آینده را متحول خواهند ساخت، بوده و در تلاش برای نیل به هدف های دوردست است که البته برای این چنین فناوری، این اهداف نزدیک و قریب می نمایند.

منبع:انجمن هوافضا

هاشمی هم سوار هواپیمای ممنوعه شد

 
 اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به جمع استفاده کنندگان از هواپیمای تشریفاتی ایرباس 321 پیوست و در سفر خود به خرم آباد سوار این هواپیمای جنجالی شد.

به گزارش خبرنگار عصر ایران  در ابتدای دولت نهم برخی مسوولان دولتی استفاده از این هواپیما را امری "طاغوتی" دانسته و دولت خاتمی را به دلیل خرید و تجهیز آن ، تقبیح کرده بودند اما پس از مدتی داوودی معاون اول رئیس جمهوری از این هواپیمای تشریفاتی در سفر قزاقستان استفاده کرد.

این هواپیمای تشریفاتی اواخر دولت خاتمی با هزینه 59 میلیون دلار خریداری وتجهیز شد اما به دلیل تشریفاتی بودن از بکارگیری آن در دولت جدید خودداری شد البته از چند هفته گذشته در برخی سفرهای مقام های دولتی به استثنای رئیس جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است.

جنگ کهکشانی واقعیت دارد!


"جنگ کهکشانی" که بیشتر به عنوان یک اصطلاح ورزشی شناخته می شود، واقعیت دارد.

به تازگی گروهی از دانشمندان موسسه سیاره ای "هایدن" در نیویورک کهکشانی را در فاصله 4/1 میلیارد سال نوری از زمین کشف کرده اند که به عنوان "کهکشان ستاره مرده" شناخته می شود. این کهکشان با انتشار ذرات و تشعشات مغناطیسی ویرانگر در حال حمله به یک کهکشان کوچکتر است.

در این خصوص "نیل دو گراس تیسون"، مدیر این موسسه تحقیقاتی اظهار داشت: "این کهکشان شبیه به یک سیاه چاله ستیزه جو است که کهکشان کوچکتر را مور هجوم قرار داده است."

به نظر می رسد آغازگر جنگ میان این دو کهکشان که می تواند یک میلیارد سال به طول انجامد، سیاه چاله ای است که در مرکز این کهکشان واقع شده است.

در این جنگ، کهکشان بزرگتر تشعشاتی را به طرف کهکشان دیگر که 10 برابر کوچکتر از آن است پرتاب می کند.

هر دو کهکشان در منظومه ای واقع شده اند که با شناسه 3C321 مشخص شده است. یکی از این دو کهکشان در اطراف دیگری می چرخد و هر دو دارای منظومه سیاره ای هستند.

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در مجله The Astrophysical Journal منتشر کرده اند، برای بازسازی این جنگ از تلسکوپهای مختلفی بهره گرفته اند که شامل تلسکوپهای فضایی هابل، اسپایتزر و تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا و تلسکوپهای زمینی "نیو مکزیکو" و "بریتانیای کبیر" می شود.

www.mehrnews.com

برای توسعه ناوگان هوایی برنامه‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه ناوگان هوایی نداریم و تا پایان سال با ظرفیت موجود کار جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دهیم.

حمید عرب‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه وزارت راه و ترابری اعلام کرده از شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان و خرید هواپیما حمایت می‌کنیم و اعتبار لازم تامین شده است، اظهار کرد: این رویکرد بسیار مثبت است و اگر این حمایت‌ها انجام گیرد می‌توان گام سریعی در توسعه ناوگان هوایی برداشت اما در حال حاضر ماهان برای خرید هواپیما برنامه‌یی ندارد.

وی درباره اینکه از چه زمانی پرواز‌های انگلیس مجددا از سر گرفته خواهد شد، گفت: هنوز زمان دقیق پرواز‌ها را مشخص نکرده‌ایم و منتظر هستیم تا هواپیمای که در مسیر می‌خواهد تردد کنند از زیر چک در تعمیرگاه خارج و کاملا آماده پرواز شوند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در پایان با اشاره به اینکه ماهان حدود پنج هزار و 500 صندلی پرواز دارد، تصریح کرد: این شرکت هواپیمایی در حال حاضر در حدود 16 هواپیما در اختیار دارد.