به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در آستانه سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر قهرمان و پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در عملیات بیتالمقدس، 30 پروژه مهم الکترونیکی، مخابراتی، راداری و جنگ الکترونیک با حضور سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهرهبرداری رسید.
سردار نجار در مراسم افتتاح این پروژهها اظهار داشت: برنامهریزی منسجم و دقیقی که در صنایع دفاعی بخصوص صنایع الکترونیک وزارت دفاع طی چند سال اخیر انجام گردیده، موجب شده است هر سال محصولات کیفی و متنوعتری توسط صنایع دفاعی وزارت دفاع در اختیار نیروهای مسلح قرارگیرد.
وزیر دفاع گفت: این خطوط تولیدی و محصولات جدید در زمینه جنگ الکترونیک، ضدجنگ الکترونیک، سامانههای راداری و سوناری، ناوبری هوایی و دریایی، سامانههای الکترواپتیکی، لیزری، انواع دوربینهای جدید دید در شب پیشرفته و ترمال، ارتباطات نظامی و شبیه سازها (سیمولاتور) است.
وی افزود: سامانههای جنگ الکترونیک و ضدجنگ الکترونیک و راداری پیشرفته شامل سیستمهای جمع آوری اطلاعات، شنود، جهت یابی و مکان یابی در باندهای مختلف و پردازش انواع اطلاعات دریافتی است که با بکارگیری آن، امکان شناسایی اطلاعات مخابراتی، راداری و موقعیت فرستندههای دشمن را فراهم می آورد و در صورت لزوم می تواند منابع انتشار فرستندههای دشمن را مورد اختلال قرار داده یا کاملاً فلج کند.
دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8802300660
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمود احمدینژاد لحظاتی قبل در جمع هزاران نفر از مردم سمنان در ورزشگاه تختی این شهر اظهار داشت: موشکهای سجیل دارای عملکرد چند مرحلهای هستند و به سرعت حرکت میکنند و وارد جو میشوند و در نقطه هدف فرود میآیند.
وی با بیان اینکه موشکهای سجیل از نوع موشکهای دوربرد است، ادامه داد: وزیر دفاع صبح امروز در مسیر پرواز اعضای هیئت دولت به سمنان در تماسی تلفنی اعلام کرد موشک سجیل 2 که دارای فناوری بسیار پیشرفتهای است، از سمنان شلیک شد و در نقطه هدف فرود آمد.
احمدینژاد ادامه داد: این موشک با سوخت جامد کار میکند و متخصصان میدانند که سوخت جامد قدرت تحرک بسیار بالایی دارد و برد آن بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه در موشکهای قبلی از طول 26 متری موشک حدود 23 متر را سوخت تشکیل میداد، اظهار داشت: استفاده از سوخت جامد حجم سوخت را به یک هشتم، 1/0 و حتی یک دوازدهم کاهش میدهد.
رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: سوخت جامد برای موشکهای ماهوارهبر کاربردهای فراوانی دارد و هر کدام از این موشکها دقت عملکرد دارند و وقتی میخواهند به هدف برخورد کنند، دایرهای به شعاع 250 تا 300 متر را در جو به وجود میآورند و موشک سجیل 2 امروز به دایره وسط مورد نظر برخورد کرد و پیروزی کامل نصیب سازمان هوا فضای ایران شد.
دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8802301396
محمدرضا نقدی صبح امروز در همایش ملی توانمندیهای صنایع هوایی و فضایی ایران گفت: اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران باید راهبرد و سیاستهای دقیق و متناسب با فرصتها و چالشها داشته باشد.
وی تأکید کرد: باید برای تنظیم این راهبرها مطالعات اولیه در زمینه شناخت مزیتهای کشور انجام شود و باید مزیتهای کشور را در بخش هوایی و فضایی بشناسیم.
معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروی مسلح با اشاره به تحریمهای موجود در بخش صنایع فضایی علیه کشور ما گفت: این تحریمها که هم در زمینه فروش و هم خرید هستند سبب شده تا فعالان بخش صنایع فضایط دارای بازار انحصاری شوند و اگر چه خرید قطعات سخت در این شرایط سخت اما بازار مناسب است و باید ما خود را آماده کنیم تا اگر تحریمها برداشته شد بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.
وی با اشاه به این که تکنولوژی ساخت موتور هواپیما بسیار پیچیده است، افزود: هم اکنون ما کار ساخت موتور هواپیما را در کشور آغاز کردهایم و در این زمینه باید از دانشگاهها نیز کمک بگیریم.
نقدی ادامه داد: یکی دیگر از برنامههایی که هم اکنون دنبال میشود در زمینه عمرددهی به هواپیماهایی است که عمر آنها تمام شده است.
منابع خبری روسیه امروز جمعه در گزارش هایی با اشاره به همکاری ایران و اوکراین برای تولید و ساخت هواپیما در ایران،نوشتند:ایران به کشوری مطمئن برای فروش و صادرات هواپیما مبدل خواهد شد.
به گزارش ایرنا از مسکو ، منابع خبری افزودند: ایران قصد دارد با تولید هواپیمای جدید مسافربری "آنتونف - 14۸ به کشوری مطمئن برای تولید ، ساخت و فروش هواپیماهای مسافربری در منطقه خاورمیانه و کشورهای جهان تبدیل شود .
این منابع نوشتند: ایران با کمک اوکراین درصدد ساخت انواع جدید هواپیما است و درحال حاضر تولید "آنتونوف- ۱۴۰" با نام "ایران - 140" با مجوز کییف در ایران ادامه دارد و تولید هر فروند از این نوع هواپیما با ظرفیت 52 مسافر، ۹ میلیون دلار هزینه در بر دارد.
به نوشته منابع روسی ، ایران علاوه بر ساخت هواپیما " ایران - 140" ، همچنین مایل است با همکاری اوکراین هواپیمای مسافربری "آنتونوف " محصول مشترک اوکراین - روسیه را با ظرفیت حمل 85 الی 99 مسافر در خاک خود تولید کند.
خبرگزاری بالتیک روسیه نوشت ، ساخت هرفروند از این نوع هواپیما جدید مسافربری که دراصفهان تولید خواهد شد بین18 تا 22 میلیون دلار برای ایران هزینه دارد.
این منبع خبری روسیه با اشاره به اینکه امریکا فروش هواپیما به ایران را تحریم کرده است ، نوشت : بدنبال سقوط هواپیما مسافربری اوکراینی " آن - 14۰ " در چند سال پیش در ایران ، همکاری های فنی و هواپیما سازی ایران و اوکراین در آستانه توقف قرار گرفت اما دو طرف ادامه این همکاری را خواستار شده و در این زمینه تلاش می کنند.
رسانه های روسیه نوشتند : هواپیما های نوع "آنتونوف" محصول مشترک اوکراین و روسیه با برخورداری از ویژگیهای منحصر بفرد قادر است بر روی باندهای غیر بتونی و در زمین های معمولی فرود داشته باشد و موتور این هواپیما پروانه ای بوده و سرعت آن 530 کیلومتر در ساعت است و برای مسیرهایی از 700 تا 3000 کیلومتر قابلیت پرواز دارد.
درسال 1328 در روستای "بصل کوه " شهرستان رامسر، در خانواده "خلعتبری مکرم " پسری به دنیا آمد که نام او را حسین گذاشتند و به راستی این نام برازنده او بود. کسی که بعدها در بین بعثیون به "حسین ماوریک " شکارچی ناوهای اوزای عراقی معروف شده بود و برای خود او یا پیکرش، جایزه تعیین کرده بودند. شخصی که مهارت او در خلبانی و شلیک موشک ماوریک (نوعی موشک هوا به سطح) در نیروی هوایی شهره بود.
حسین دوران کودکی و جوانی را در رامسر سپری نمود و بعد از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال 1349 به خدمت مقدس سربازی اعزام شد.
پس از گذراندن دوران سربازی، در سال 1351 به دلیل علاقه وافری که به فن خلبانی داشت وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و بعد از گذراندن دوره مقدماتی، پرواز جهت طی نمودن دوره پیشرفته به کشور آمریکا اعزام شد.
قبل از سفر به آمریکا، حسین خلعتبری به دیدار خانواده می شتابد و به مادرش وکالت می دهد که:
"مادر تمام حقوق ماهیانهام را براى رفع مشکلات نیازمندان هزینه کن "
در کشور آمریکا حسین ابتدا دوره خود را در دانشگاه شپارد آغاز کرد و سپس به دانشگاه تگزاس منتقل شد.
استعداد خیره کننده او در یاد گیری و درپی آن هدایت هواپیما، باعث شده بود به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود و نام او را تمامی اساتید به عنوان یک دانشجوی برجسته بر زبان آورند.
در همین حین حسین به خاطر مهارت خاصی که درخلبانی داشت، دوره شلیک موشک ماوریک که یک موشک هوا به سطح است و به وسیله آن می توان انواع شناورها را هدف قرار داد، را با موفقیت طی کند.
سرانجام دوره خلبانی حسین پایان می یابد و او با دریافت گواهینامه خلبانی در هواپیمای اف 4 به ایران باز می گردد و در پایگاه ششم شکاری بوشهر با درجه ستواندومی مشغول به خدمت می شود
با شروع جنگ، ببر مازنداران به دشمن می تازد
در 31 شهریور ماه سال 1359 کشور بعثی عراق با تهاجمی همه جانبه به ایران حمله می کند. نیروی هوایی عراق در اولین ساعات بعدازظهر همین روز 10 مرکز مهم نظامی از جمله پایگاه های هوایی ایران را به شدت بمباران می کند و در خیال خود این گونه می پندارد که نیروی هوایی ایران را به طور کامل از بین برده است.
البرز، ضرب شست حسین و یارانش در کم تر از دو ساعت
بلافاصله بعد از حمله عراقی ها، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دست به کار شده و ترتیب انجام دو عملیات را در همان روز می دهد که بر اساس آن یکی از عملیات ها با رمز البرز به پایگاه هوایی بوشهر می رسد.
تعدادی از بهترین ها انتخاب می شوند که حسین یکی از آنهاست. 4 فروند فانتوم مسلح به خلبانی تعدادی از بهترین های نیروی هوایی از جمله شهیدان:
شهید سرلشکر خلبان حسین خلعتبری، شهید سرلشکر خلبان سیدعلیرضا یاسینی، شهید سرلشکر خلبان داوود اکردای، شهید سرگرد خلبان حسن طالب مهر و تعدادی دیگر از تیزپروزان نیروی هوایی به پرواز در می آیند.
هدف پایگاه شعیبیه در استان بصره بود. با رسیدن به هدف، حسین با مهارت خاصی که در شیرجه زدن با هواپیما دارا بود تمامی اهداف از پیش تعیین شده را بمباران می کند و سالم بازمی گردد.
حمله 140 عقاب به عراق
در روز یکم مهر ماه سال 1359 عملیات گسترده ای از سوی نیروی هوایی با نام کمان -99 آغاز می شود که طی آن 200 فروند هواپیما به پرواز در می آیند و 140 فروند از مرز عبور کرده و به عراق حمله می کنند.
در این عملیات باز هم حسین نقش عمده ای دارد. او از پایگاه ششم شکاری به پرواز درآمده و به عنوان فرمانده یک دسته 8 فروند به بغداد حمله می کند. مانورهای عالی از میان ساختمان ها و پرواز با ارتفاع بسیار پایین او و تعدادی دیگر از خلبانان در شهر بغداد، باعث می شود خبرگزاری ها لب به تحسین از مهارت خلبانان ایرانی باز کنند.
2 روز بعد از این عملیات از سوی روزنامه کیهان با حسین مصاحبه شد و او این گونه گفت:
"خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران عملا ثابت کردند که از هیچ صدامی واهمه ندارند و روحیه شان بسیار عالی است. ایشان در مورد نبرد با عراق گفتند: از چندی پیش هواپیماهای عراقی به خاک ما تجاوز می کردند و ما تنها به تعقیب آنها می پرداختیم ولی بعد از آن به ما ماموریت هایی داده شد که پایگاه های نظامی عراق را بمباران کنیم و این پایگاه ها درست در قلب عراق قرار داشتند و ما ماموریت خود را با نهایت موفقیت بدون این که کوچک ترین ضربه ای به ما وارد شود، در خاک عراق انجام دادیم. ایشان همچنان یادآور شدند در حمله روز یکم مهر ماه (کمان99) مواضع حساس و مهم عراق در چند منطقه از جمله بغداد، بصره، ام القصر و... منهدم شد و این ضربه محکمی بود که بر ارتش عراق وارد کردیم . "
حسین خود درباره این عملیات چنین می گوید:
اولین ماموریت برون مرزی من به عنوان خلبان، اول مهرماه سال 59 بود. (شهید خلعتبری در عملیات روز 31 شهریور به عنوان کمک یا همان افسر ناوبری شرکت کردند )، پس از بمباران مهرآباد توسط عراق، به ما دستور داده شد بلافاصله با هشت فروند هواپیما به بغداد حمله کنیم. در طول مسیر در هر پنج مایل ما را هدف قرار می دادند و به طرف ما موشک می زدند ولی ما همچنان در دل آسمان پیش می رفتیم تا سرانجام به هدف رسیدیم و پایگاه « الرشید» و « المثنی» را در قلب بغداد درهم کوبیدیم. خاطره جالب من در این ماموریت دیدن یک گنبد طلائی در بخش جنوبی بغداد بود. از طریق رادیو به هواپیماهای همراه گفتم من یک گنبد طلائی می بینم. جناب سرهنگ "محققی " در جوابم گفتند: زیارتتان قبول، آن جا مقبره امام موسی کاظم (ع ) است.
ماموریت، پایگاه شعیبه
ماموریتی برای انهدام تاسیسات پایگاه شعیبه به پایگاه ششم شکاری محول شد. خلعتبری برای این ماموریت انتخاب می شود. ماموریت را با موفقیت انجام می دهد و خسارات جبران ناپذیری به پیکره بعثیون وارد می کند. در راه بازگشت خلبان کمک می گوید:
- حسین، مثل این که نوک مگسک این موشک ها کج است.
شهید خلعتبری می گوید:
- چطور؟
و کمک جواب می دهد: تا حالا 28 موشک برای ما شلیک کرده اند ولی هیچ کدام به ما اصابت نکرده است. واقعا معجزاتی بوده که ما شاهدش بوده ایم.
حماسه هفت آذر 59 ( مروارید)
در روزهای ابتدایی آذر ماه سال 1359 طبق هماهنگی های به عمل آمده از سوی نیروهای هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرار می شود در روز هفتم آذر ماه، نیروی دریای و هوایی به دو اسکله البکر و الامیه حمله کنند.
روز عملیات فرا می رسد و حسین این دلاور مازنی، سواربر اسب آهنین خود می شود و به همراه تعدادی دیگر از خلبانان شجاع نیروی هوایی همچون شهید سرلشکر خلبان عباس دوران و شهید سرلشکر خلبان سیدعلیرضا یاسینی در دل آسمان جای می گیرند.
این جاست که حسین کاری می کند که تا مدت ها حتی بعد از شهادتش افسران نیروی هوایی و دریایی عراق از شنیدن نام او لرزه به اندام شان می افتاد.
پرواز آغاز شده و حسین با مانورهای دیدنی، خود را در بهترین موقعیت ها قرار می دهد و یکی پس از دیگری ناوچه های عراقی را غرق می کند.
شهید سرلشکر خلبان یاسینی در این خصوص این گونه نقل می کند:
در قسمتی از این عملیات چند فروند از ناوچه های اوزای عراقی از ترس شکارنشدن توسط خلبانان شجاع نیروی هوایی در کنار کشتی های تجاری پنهان شده بودند که خلبانان ما متوجه آنها می شوند. با هماهنگی انجام شده توسط خلبانان قرار شد یک سری از طرف خاک کویت و یک سری هم از دهانه فاو و خور جلوی ناوچه های اوزا را بگیرند. درحالی که مشغول بررسی موضوع بودیم، خلبان کابین عقب من را متوجه ناوچه اوزای عراق کرد که به آرامی از بغل یک کشتی تجاری جدا شده و به سمت دهانه خور درحال حرکت بود. به طرفش شیرجه می رفتم که ناوچه اوزا متوجه حضور من شد و بلافاصله خود را به کشتی بازرگانی رساند. در همین حین شهید خلتعبری فریاد زد:
- رضا ناوچه را در رادار دارم و آماده شلیک موشک به آن هستم.
که در جوابش گفتم:
- دقت کن طوری بزنی که آسیبی به کشتی تجاری وارد نشود. زیرا ممکن است بهانه دست سایر کشورها بیفتد و بگویند که ایران کشتی های تجاری را در خلیج فارس هدف قرار می دهد.
شهید خلعتبری اطمینان داد که ناوچه را طوری بزند که هیچ آسیبی به کشتی تجاری نرسد و سپس با یک فروند موشک ماوریک، چنان دماغه ناوچه را زد که چندین متر آن را از کشتی تجاری جدا کرد و آن را به قعر آب های خلیج فارس فرستاد. که به شوخی به او گفتم:
- حسین لقمه آماده مرا گرفتی. آماده باش تا برای هدف بعدی بریم.
همین طور ادامه دادیم. هدف بعدی ایستگاه راه آهن ام القصر بود که به همراه شهید خلتعبری آن جا را به تلی از آتش تبدیل نمودیم.
شهید خلتعبری به همراه دیگر خلبانان شرکت کننده در این عملیات توانستند ناوهای اوزا، ناوهای مین جمع کن، ناو نیروبر و چندین اژدر افکن به ارزش کلی 240 میلیون دلار را هدف قرار دهند و نیروی دریایی عراق را منهدم کنند. بعد از این عملیات بود که به شهید خلعتبری لقب "حسین ماوریک " شکارچی ناوهای اوزا را دادند.
لازم به ذکر است که در این عملیات شهید خلتعبری به همراه شهیدان یاسینی و دوران، در مجموع بیش از 25 سورتی پرواز عملیاتی داشتند که این تعداد پرواز فقط از عهده خلبانان ماهری همچون این شهیدان بزرگ بر می آمد.
بر اساس گفته کارشناسان، شهید حسین خلعتبری در استفاده از هواپیماى اف 4، انجام مانورها و عملیات جنگی، انهدام هدف و شلیک موشک ماوریک همتا نداشت. به قدری مهارت داشت که در هر شیرجه به چندین هدف می توانست حمله کند.
بعد از پایان این عملیات، با توجه تخصصی که حسین در شلیک موشک ماوریک از خود نشان داد، مدتى را در هوانیروز جهت آموزش خلبانان بالگرد جنگنده کبرى براى شلیک و کاربرد موشک ماوریک سپرى کرد.
حسین خود درباره این عملیات این چنین می گوید:
شهید یاسینی به اتفاق ناخدا بزرگی به سراغم آمدند. شهید یاسینی گفت:
- خلعتبری، می خواهم بروی زیر آب !!
بلند شدم و به طرف اسکله «البکر» و «الامیه» پرواز کردم. در همین زمان جناب همتی فرمانده شهید ناوچه «پیکان» فریاد می زد:
- ای هابیلیان آسمان، در 12 مایلی ما چهار فروند ناوچه عراقی مشاهده می شود نابودشان کنید.
به محض شنیدن صدا، به طرف آن سمت گرفتیم. دیدم سه فروند ناوچه اوزا و یک فروند اژدر افکن عراقی به حالت تدافعی موضع گرفته اند تا از خودشان دفاع کنند. هواپیماهای عراقی نیز در همه جا پخش بودند ولی جرات نزدیک شدن به ما را نداشتند. به محض این که روی ناوچه های عراقی شیرجه رفتم، یکی از ناوچه ها یک موشک به طرف ناوچه ایرانی هدف گیری کرد. به ناوچه خودی گفتم:
- مواظب خودتان باشید.
و بلافاصله دو فروند موشک به طرف ناوچه های عراقی رها کردم. تصمیم گرفتم دو فروند دیگر موشک رها کنم ولی آنها درحال غرق شدن بودند. موشک ها را بر روی دو فروند دیگر فرستادم و سریع برگشتم و با رادیو پیام دادم که هواپیماهای گشت ضدسطحی فورا به منطقه بیایند و گفتم یک ناوچه مانده بروید و کارش را تمام کنید.
سروان ساجدی بود که با وجود درد شدید کمر و گردن، علاوه بر آن ناوچه، سه فروند دیگر از ناوچه های عراقی را منهدم کرد.
افتخار می کنم که مردانه جنگیدیم. در آشیانه می خوابیدیم تا لحظه ای که نیاز باشد آماده باشیم.
در این عملیات هواپیمای خود را تعویض و دوباره پرواز می کرد
امیرسرتیپ خلبان "عباس جلالی یار " درباره این شهید و عملیات مروارید می گوید:
از ویژگی های این شهید بزرگوار این بود که به ایشان می گفتند: «قاتل اوزا» حالا نمی دانم چقدر شما از ناوچه های اوزا عراق اطلاعات دارید. از آن قایق های موشک اندازی بود که به علت برد بلند موشک و قابلیت مانورش، به راحتی ناوهای ما را در خلیج فارس مورد هدف قرار می داد.
این شهید بزرگوار آن زمان که در بوشهر خدمت می کرد و زمان عملیات از هواپیمای خودش پیاده می شد و سوار هواپیمای دیگر می شد و با موشک های "ماوریک تلویزیونی " این ناوها را مورد هدف قرار می داد و به همین سبب بنام قاتل اوزا معروف شد.
منابع خبری گزارش دادند که ایران یکی از نامزدهای اصلی برای خریداری مجموعه پدافند هوایی چینی FD-2000 است که مشابه سیستم ضدهواییS-300 روسیه عمل میکند.
نووستی گزارش داد، چنانچه جمهوری اسلامی ایران مشابه کامل سیستم ضدهوایی S-300 را خریداری کند، امکان عملیات نظامی علیه این کشور، بهطور محسوسی دشوارتر میشود.
این مجموعه رهگیری هواپیماها و همچنین موشکهای بالستیک و بالدار را در هر ارتفاعی امکانپذیر میکند؛ موشکها نیز به سیستم رادار متصل هستند.
بنابر این گزارش سیستم اصلی چینی HQ-9 نام دارد.
مقامهای رژیمصهیونیستی همواره از دستیابی ایران به سیتم دفاع هوایی S-300 هراس داشتند و به هر طریق ممکن سعی کردهاند تا روسیه را از ارسال این تجهیزات به ایران، منصرف کنند، با این وجود مقامهای روس اعلام کردهاند که این همکاری نظامی در چارچوب مقررات سازمان ملل است و پاسخ شفافی به درخواست تلآویو ندادهاند.
مقامهای ایران نیز همواره تاکید کردهاند که هدف از مجهز شدن به این سیستم، افزایش قابلیت دفاعی است.
نظر وبلاگ:دوستان عزیز و محترم وبلاگ
همان طور که می دانید خبر خرید سیستم دفاع هوایی اس ۳۰۰ از روسیه توسط ایران مدت زمان زیادی است که بحث روز همه رسانه ها شد(دوست و دشمن).ما نیز در این وبلاگ تعدادی از خبر های این موضوع را به اطلاع شما رسانده ایم و مقالات زیادی نیز در این خصوص در اختیار شما عزیزمان قرار دادیم در مورد خبر فوق نیز دور از انتظار نیست زیرا ما با کشور چین مراودات بازرگانی و سیاسی بالایی داریم و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون چین بعنوان یکی از مهمترین تامین کنندگان اقلام نظامی مورد نیاز کشور ما عمل نموده است ولیکن دوستان این خبر را از ما نشنیده بگیرد که در حال حاضر اس ۳۰۰ های ساخته شده توسط خود روسیه در کشورمان مستقر شده و در حال انجام تست های نهایی خود می باشند.(قضاوت با خود شما!)
سیدنی
نروژ-اسلو
دوسلدورف
اتریش-وین
کوالالامپور
سنگاپور
آمستردام
منبع:http://aerospacetalk.ir