مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بوئینگ 747 باری "ایران ایر" به پرواز درآمد

 خبرگزاری فارس: وزیر راه و ترابری از ورود سه فروند هواپیمای جدید متعلق به "ایران ایر" به ناوگان هوایی کشور از جمله یک فروند بوئینگ 747 باری خبر داد. حمید بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ورود 3 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور گفت: این هواپیماها شامل 2 فروند ایرباس مسافری و یک فروند بوئینگ باری است. وی افزود: این 3 فروند هواپیما متعلق به شرکت ایران ایر می‌باشد. به گفته وی، پیشتر این شرکت اقدام به خرید 2 فروند هواپیمای ایرباس از کشور ترکیه کرده بود که بدلیل برخی مشکلات حقوقی، امکان پرواز نداشتند که اخیرا با رفع آنها مجوز پرواز در ناوگان هوایی کشور را کسب کرده‌اند. وزیر راه افزود: بوئینگ باری خریداری شده ظرفیت حمل 100 تن بار را دارد. خبرگزاری فارس پیشتر (خرداد ماه سال جاری) نیز خبری منتشر کرده بود مبنی بر اینکه با اتمام مذاکرات، یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 باری بزودی به ناوگان هواپیمائی کشور افزوده می‌شود که برخی مسئولان یکی از شرکتهای هواپیمایی ابراز نگرانی کردند که انتشار این خبر موجب لغو قرارداد خرید هواپیما شود، ولی بنابر گفته وزیر راه و ترابری این هواپیما وارد کشور شد و هم اکنون به ناوگان هوایی کشور پیوست.

مرگ فقیر و پولدار نمی شناسد!!!

تصویر



روز شنبه مورخ 4 اسفند 1386 یک فروند بمب افکن B2 نیروی هوایی آمریکا هنگام برخاستن ازباند پایگاه هوایی Andersen واقع در جزیره گوام سقوط کرد.

2 خدمه این هواپیما بیرون پریدن که کمک خلبان از ناحیه ستون فقرات آسیب شدید دید.

علت این سانحه ، خطای کامپیوترهای هواپیما درمحاسبه سرعت و ارتفاع بوده است.

دلیل خطای کامپیوترها هم وجود رطوبت و اتصال در سوکت کابل های کامپیوترهای اطلاعات هواپیما اعلام گردیده است. 
منبع:انجمن هوافضا

وقتی تکنولوژی مرزها را در می نوردد.

یک شبکه تلویزیونی در آمریکا با اعلام خبر کشف کبوترهای جاسوس حوالی نیروگاه اتمی نطنز، ضریب امنیت نیروگاه مذکور را بالا توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری ای. بی. سی آمریکا، بعد از آنکه خبر کشف کبوترهایی که برای شبکه جاسوسی نامشخصی کار می کردند و آموزش دیده بودند فاش شد، منابع اطلاعاتی پرورش دهنده این حیوانات از کسب اطلاعات بیشتر ناامید شده اند.

این شبکه افزود: این کبوترها با حمل گیرنده و فرستنده های ماهواره ای، قصد شناسایی منطقه را داشتند که توسط نیروهای اطلاعاتی ایران شکار شدند.

تعیین تکلیف 6 ایرباس زمینگیر در سفر وزیر به ترکیه


وزیر راه و ترابری گفت: یکی دیگر از محورهای مورد بحث تعمیر و پرواز 6 فروند ایرباسی است که چند سال قبل از ترکیه خریداری شدند ولی پس از یکی دو سال پرواز، زمینگیر شدند.
بهبهانی گفت: از این 6 فروند هواپیمای زمینگیر ایران ایر تاکنون یک فروند آن به پرواز در آمده که البته هنوز وضعیت آن چندان رضایت‌بخش نیست.
به گفته وی، بحث تسهیلات گمرکی و تعرفه‌ها نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد یک کمیسیون مشترک در این زمینه تشکیل تا موارد فوق در آن مطرح و راه‌حل‌های مطلوب پیدا شود. پس از آن در جلسه مشترکی که بین وزراء برگزار خواهد شد، نهایی شود.
وزیر راه یادآور شد: ترکیه، طرف مورد نظر خود برای مذاکره در این زمینه‌ها را مشخص کرده و ما نیز باید آن را انتخاب و اعلام نماییم.

عکس روز

Click here for full size photo! 

شینوک نیروی هوایی با رنگ استتار بی نظیرش 

 

Click here for full size photo! 

ایرباس زیبای VIP ایران. سوگلی مهرآباد 

 

Click here for full size photo! 

707 های ساها همچنان پرتلاش 

 

Click here for full size photo! 

آنتونف های 74 سپاه وظیفه حمل و نقل نیروها و ادوات نظامی این نهاد را برعهده دارند 

 

Click here for full size photo! 

 اگر گفتید این هواپیما متعلق به کدام ایرلاین است 

کیش ایر یا ایران ایر؟ 

 

Click here for full size photo! 

 بالاخره یک هواپیمای خوشرنگ هم در ایران دیدیم 

 

برای پادگان شیشه‌ای اسرائیل پاسخ‌های مهیبی تدارک دیده ایم

 

امیر دریابان علی شمخانی همواره به عنوان یک تئوریسین و صاحب نظر در موضوعات راهبردی و دفاعی و یک کارشناس برجسته برای تشریح دوران دفاع مقدس شناخته می‌شود. مصاحبه خبرنگاران دفاعی خبرگزاری فارس فرصت مناسبی بود تا برخی از موضوعات روز همچون بررسی تهدیدات پیش روی کشور، مشکلات و استراتژی‌های دوران مسئولیت وی در وزارت دفاع را مطرح کنیم. دریابان شمخانی اکنون در سمت ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی نیز منشأ ثمرات مختلفی برای نیروهای مسلح کشورمان است.

* استراتژی دوران مسئولیتم در نیروی دریایی: تولید شناور و توسعه سازمان

امیر دریابان شمخانی در تشریح اقدامات و فعالیتهای خود در زمان تصدی قرارگاه مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه اظهار داشت: باور داشتم که تهدید آینده ما یا دریاست و یا پاسخ به هر تهدیدی حتی اگر تهدید در دریا نباشد، پاسخ آن در دریا خواهد بود. این مبنای تفکر من در ساختار نیروی دریایی سپاه و ارتش بود و بر همین مبنا، توسعه و طراحی سازمان و طراحی شناور را در آن مسئولیت دنبال می‌کردم.
وی با بیان اینکه در ان دوران پس از پایه ریزی صنعت دریایی در نیروی دریایی، قدرت تعمیر و نگهداری و ساختار کامل نیز در این نیرو وارد شد، گفت: نیروی دریایی ارتش کارخانجات عظیمی داشت اما به تولید شناور نمی‌پرداخت. کلنگ اولیه تولید شناور پس از ایجاد واحدهای تعمیرات اساسی شناورها، در آن زمان زده شد و حرکت برای ساخت ناو موج و ناوشکن در همان زمان شکل گرفت.
وزیر دفاع سابق کشورمان یادآور شد: آن دوران به کارخانجات نیروی دریایی می‌گفتم شما هنگامی زنده هستید که شب‌ها نورافکن کارخانجات شما روشن باشد.
شمخانی اضافه کرد: در نیروی دریایی سپاه نیز تاسیسات بوشهر برای تولید شناورها در دو مرحله نمونه‌سازی و بعد تولید انبوه، ایجاد شد. شهید گرانقدر حاجت زاده مسئول مهندسی آن زمان نیروی دریایی سپاه مسئولیت این کار را برعهده گرفت و شهید رودکی که متنوع سازی شناور را از زمان جنگ و مجهز شدن آن را پیگیری می‌کرد، نیز کمکهای خوبی در عملیاتی کردن این ایده‌ها انجام داد.
وی اضافه کرد: با توجه به استراتژی دریایی که در بالا ذکر کردم، ما باید دست دراز پیدا می‌کردیم و راه ایجاد آن دست دراز در بخش دریایی، توجه به بحث زیر سطحی‌ها بود؛ زیرسطحی‌هایی که مطابق با توانمندی‌ها و نیازهای خودمان باشد. فضای تولید زیر سطحی در وزارت دفاع گسترش یافت تا به این مرحله رسیدیم. پایه‌گذاری تولیدات دریایی و زیر سطحی‌ها نیز در آن زمان بود.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی خاطرنشان کرد: ما ضمن نگاه به تجربیات جنگ، تلاش شد میدان وسیعی از ابتکارات را باز کنیم که در دریا چیز دیگری را ایجاد کنیم که غیر از این ساختار کلاسیک دریایی باشد و بر اساس همان تحلیل و ایده اولیه خودم، اقدام کردم و طبیعتا همه این موارد در بستری رخ داد که فرمانده معظم کل قوا با یک ابتکار منحصر به فرد خط شکنی بزرگی در انتقال نیروهای انقلابی و تجربه‌دیده از سپاه و ارتش که اولین آن حقیر بودم، انجام شد.

* موشک؛ راه میان‌بر قدرت بازدارندگی ایران

وزیر دفاع سابق کشورمان پیرامون نحوه رسیدن به این تفکر که ایران برای تولید انواع موشک سرمایه‌گذاری کند، گفت: حرکت به سمت ارتقاء توان موشکی به این صورت نبود که ما در جلسه‌ای بنشینیم و جمع بندی کنیم. این را هم باید بگویم که من هیچ وقت، هیچ جا، هیچ کاری نکردم که استراتژی کلان برای آن ترسیم نشده باشد. اعتقاد داشتم باید قابلیت بازدارنگی خودمان را بالا ببریم.
وی افزود: در وزارت دفاع هم تولید قدرت بازدارندگی و ارتقاء مستمر آن دنبال می‌شد. در آنجا بحث بود که چگونه می‌توانیم قدرت بازدارنگی را ایجا کنیم و آنرا مرتب ارتقا ببخشیم.
شمخانی افزود: سوال مهم ما این بود که خب تهدید آینده ما چیست و چگونه قدرت بازدارندگی را افزایش دهیم؟ باید راه میان‌بری طی می‌شد و قدرت موشکی این راه میانبر بود؛ لذا سازمان هوافضا راه‌اندازی شد که پیش از این سابقه نداشت. به تصویب رساندن سازمان تلاش فراوانی برای من به همراه داشت و با ابهام و ایهام‌هایی برای عده‌ای همراه بود. وقتی این سازمان راه‌اندازی شد توانمندی بالقوه و بالفعل صنعتی که ما را در این جهت کمک می‌کرد، متمرکز شد و منجر به توسعه توان موشکی ضد زره، پدافند، سطح به دریا، دریا به دریا و سطح به سطح در دو نوع سوخت جامد و مایع شد.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی اضافه کرد: گستره وسیعی برای این هدف تعریف شد. هم ساختار، هم تمرکز توان و هم راهبرد معین تعریف شد تا با حداقل هزینه و حداقل زمان با راه‌های میان‌بر توان خود را ارتقا دهیم؛ راه میان‌بری که آنرا در فرمایشات فرمانده معظم کل قوا یافته بودیم.

* با حداقل قیمت نفت، موشک ماهواره‌بر ساختیم

دریابان شمخانی در تشریح مشکلات پیش رو برای ارتقاء توان موشکی کشور گفت: نفت در حداقل قیمت بود. لذا سیاستی دنبال می شد به نام تولید ثروت در راستای تولید قدرت؛ قسمتی از ظرفیت خالی موجود در وزارت دفاع را روانه تولیدات مختلف کردیم. البته رویکرد و مسیر درست در این خصوص را ترسیم کردیم و گفتیم که وارد حوزه‌ای از اقتصاد شویم که توانمندی فنی ما را بالا ببرد، تجهزات ما را نو کند، برای ما تولید ثروت کند و همچنین به قول معروف، اکسیژن غنی‌تری از تولید دفاعی برای مجریان ایجاد نکند و فضای 2 اکسیژنه در صنعت شکل نگیرد.
به گفته وی، در آن زمان وزارت دفاع در حوزه‌های مثل حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و ... وارد شد و درآمد آنها به حوزه هوافضا منتقل گردید و با نفت 19 دلاری محصولات امروز طراحی و ساخته شد. موشک‌های شهاب، عاشورا،‌ نور، انواع تاو و دوش پرتاب، پدافند هوایی صیاد و در نهایت تولید موشک ماهواره‌بر "سفیر" ضورت گرفت که هم پایه‌گذاری و هم نامگذاری آن، در این دوران بود.
وزیر دفاع سابق کشورمان گفت: معتقد بودیم باید بازدارندگی ارتقاء یابد. خلاء ها را پوشاندیم بنحوی که اکنون قدرت موشکی ایران از نظر به روز بودن تنوع خوداتکایی و قدرت تبدیل‌ ایده به محصول از برجستگی منحصر به فردی برخوردار است و همه این اقدامات در چارچوب فضایی انجام می‌شد که آن فضا را فرمانده معظم کل قوا فراهم کرده بود؛ فضای خستگی ناپذیری شناسی.

* اهداف موشکی ایران با هوشمندی استراتژیک انتخاب شده است

از امیر شمخانی سوال شد که چقدر به این توان موشکی و بازدارندگی کشورمان اطمینان دارد که پاسخ داد: باید توجه داشت که تهدیدکننده امروزین ما قدرت همتراز نیست. به خاطر مؤلفه‌های قدرت ایران، ما دیگر تهدیدکننده همتراز نداریم و استراتژی بازدارندگی ما نیز مبتنی بر موازنه قوا نیست.
وی افزود: ما نباید در میدانی سرمایه‌گذاری می کردیم که در آن آسیب ‌پذیر هستیم. اگر همه منابع مالی کشور روانه توان هوایی می‌شد قدرت مقابله با این تهدید را نداشتیم، بلکه باید روی آن دسته از توانمندی‌ها سرمایه‌گذاری می گردید که 1- دشمن آسیب‌پذیر است، 2- سریع به دست آید، 3- میان‌بر باشد و 4- قابل تحقق باشد. لذا سرمایه‌گذاری بر روی پدافند هوایی و آن دسته از توان ما که قابلیت آسیب‌پذیری ما را کاهش داده و آسیب‌پذیری دشمن مهاجم را افزایش دهد، انجام شد.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با طرح یک مثال عینی ادامه داد: چرا در صنعت موبایل موفق نشدیم؟ چون تولید محصول وقتی اقتصادی است که بازار جهانی داشته باشد. محصولاتی که از تنوع به‌روز، به ساعت و به ثانیه برخوردارند، نیازمند بازار جهانی گسترده‌تری هستند. ما در موبایل نمی‌توانیم موفق شویم چون با رقبای جهانی نمی‌توانیم رقابت کنیم لذا سرمایه‌گذاری در این عرصه عبث بود؛ البته با هدف خودکفایی.
وزیر دفاع سابق کشورمان تاکید کرد: در بخش توانمندی دفاعی هم روی آن دسته از تولیدات باید تمرکز کنیم که مطابق توانمندی‌های مالی ما باشد، قدرت بازدارندگی ما را با حداقل‌های قیمتی به ارمغان بیاورند و نیز تمرکز توان روی آن داشته باشیم و ناشناخته بودنش هم برای ما بازدارندگی ایجاد کند. اگر عکس این عمل کنیم و سراغ حوزه هوایی برویم، باید توجه کنیم که ما فاقد پایه‌های استوار برای رقابت صنعتی در این حوزه‌ها هستیم.
وی افزود: ما در توان موشکی با ژست شروع کردیم اما عمیقش کردیم.
شمخانی یادآور شد: ایران، محل استقرار و شلیک، محل تولید، تداوم تولید در بحران، ذخایر، اهداف، نقاط رهایی، پراکندگی و ... را با هوشمندی استراتژیک مدنظر دارد و همه این‌ها درباره اهداف احتمالی و خاص لحاظ شده است.

* چیزی به عنوان توان دفاعی اسرائیل باقی نمی‌گذاریم

این مقام عالی رتبه نیروهای مسلح کشورمان متذکر شد: ایران آغازگر هیچ تهاجمی نیست و هیچ چشمداشتی هم به جایی ندارد. ما توان پاسخگویی کافی را داریم و می دانیم که اسرائیل یک پادگان شیشه‌ای است و آسیب‌پذیری جدی در مقابل پاسخ‌های ایران خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ما دیگر چیزی به عنوان توان دفاعی اسرائیل باقی نمی‌گذاریم، گفت: اسرائیل یک کشور ارتش ساخته است و اگر ابهت و استراتژی یک ارتش از بین برود همانطور که در جنگ 33 روزه از بین رفت، دیگر چیزی نخواهد داشت، ایران قطعا پاسخ‌های مهیب‌تری از حزب الله به این رژیم را وارد می‌کند. امیدواریم یک تکان مردم فلسطین به همراهی جهان اسلام بعد از این ضربه، در صورت وقوع موضوع را خاتمه دهد.
بنیانگذاری حزب‌ا... نیز مبتنی بر این دکترین دست دراز بوده است و تاریخچه‌ای دارد. امروز افرادی که در این باره صحبت می‌کنند بیشتر مدعی آن هستند تا عامل این موضوع.
این کارشناس عالی رتبه مسائل دفاعی در پاسخ به این سوال خبرگزاری فارس که تهدیدات اسرائیل را چقدر واقعی می دانید، گفت: اسرائیل 2 تجربه تاریخی ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای دارد که دومی آن از نظر هسته‌ای بودن موضع مبتنی بر ادعای این کشور است و مسئولان سوریه آنرا تائید نکرده‌اند. آیا کسی قبل از ضربه زدن متوجه شد؟ چه زمانی متوجه شدند؟ فقط بعد از زدن اهداف مشخص شد که آنها چه مقصودی داشتند. وی یادآور شد: اسرائیل هم در توان ضربه زدن، هم نیل به هدف و هم بررسی پیامدهای اقدام علیه ایران، دارای ابهامات جدی است و به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد مگر اینکه معادلات منطقه‌ای و پشتوانه آمریکا را داشته باشد. لذا تجربه می گوید که اینها اول می‌زنند بعد اعلام می‌کنند نه اینکه اعلام کنند بعد بزنند و اگر اعلام دادند، هدف دیگری را در حوزه‌های دیگری دنبال می‌کنند.
شمخانی افزود: هرچند ما احتمال هرچیزی را می‌دهیم و باید بدهیم ولی سروصداهای آنها تاثیری ندارد.

* انشاءالله سربازان امام خامنه‌ای شکست ابهت آمریکا را تکرار می‌کنند

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی پیرامون دریا پایه بودن تهدیدات ضد ایران نیز گفت: درباره حضور دریایی امریکا در منطقه جدید نیست اما رو به تقویت است. باید بدانیم که حضور علامت حمله نیست، البته آنها اقدامات دیگری هم انجام می‌دهند. بار دیگر تاکید می کنم که اگر آمریکا می‌توانست، تا به حال حمله علیه ایران را انجام داده بود. سناریوی آنها چند مرحله‌ای است که ایران برای هر مرحله چاره‌ای اندیشیده است و دست بلند قدرت ایران برای همان دوران است.
وی تاکید کرد: ایران با مدیریت صحیح،‌ می‌تواند ابهت امریکا را بار دیگر بشکند؛ یکبار امام(ره) با انقلاب و سقوط شاه که لنگر ثبات برای آمریکا بود، این ابهت را شکست. صدام این ابهت از دست رفته را بازگرداند و ایران با رهبر حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌تواند یک بار دیگر این ابهت را بشکند.
وزیر دفاع سابق کشورمان در پایان تاکید کرد: اگر آمریکا این تجربه را بکند، نگران این شکست ابهت است. ایران استعداد این را دارد که ابهت پنبه‌ای امریکا را دچار چالش جدی کند، همانطور که سربازان امام(ره) در شامات ابهت ارتش اسرائیل را شکستند. ما دعا می‌کنیم تجربه‌ای رخ ندهد، ولی دعا می‌کنیم اگر رخ داد ما هم در شکست این ابهت سهمی داشته باشیم.

* گفتگو از حمزه پاریاب و مهدی بختیاری

تاکید می‌کنم ، بهترین‌ هستیم‌(قضاوت با شما)

با سعید حسامی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی‌

جام جم آنلاین: تاکید می‌کنم «شخصی که کنار مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایستاده به آرامی در گوشش می‌گوید: قربان! تاکید نکنید. این گونه تاکید کردن بیش از حد نتیجه عکس می‌دهد. به طرفش برمی‌گردد. نخیر!‌ تاکید می‌کنم و درست است. من ایرلاین‌های دیگر را دیده‌ام و می‌دانم چه می‌گویم. ما یکی از بهترین‌ها هستیم. تاکید می‌کنم، بهترین هستیم...!»
سعید حسامی از وقتی مدیرعاملی هما را به عهده گرفت تا امروز که 5/3 سال می‌گذرد، شکسته به نظر می‌رسد. شاید به علت استرس فراوانی است که شغلش به وی وارد می‌کند.

خودش می‌گوید: خیلی افراد فکر می‌کنند مدیریت ایرلاین کار باکلاسی است، اما من می‌گویم فقط کار پراسترسی است. وقتی به من خبر می‌دهند هواپیمایی آن بالا یکی از موتورهایش از کار افتاده و عده‌ای در معرض خطرند، خدا می‌داند به من چه می‌گذرد. اینها نتیجه استرس است....

بااین حال، حسامی و هما زیر تیغ انتقادهای بسیاری قرار دارند؛ از کیفیت هواپیماها و برخورد پرسنل پروازی و غیرپروازی گرفته تا تاخیرها و چالش‌هایی که خدمات نامناسب به وجود می‌آورند. مدیرعامل هما در پاسخ به همه این پرسش‌ها عملکردش و آمار هما را به معجزه تشبیه می‌کند و آن را می‌ستاید؛ ستایشی که معلوم نیست چند درصد پرسنل و مسافران هما آن را می‌پذیرند.

گفتگوی جام‌جم با حسامی حاوی نکات جدید و تازه‌ای است که مطالعه آن و مقایسه احتمالی که خواننده میان این گفته‌ها با آنچه می‌بیند خواهد کرد، جالب به نظر می‌رسد.
هما بتازگی خیلی روی ‌آنتن بوده است. ظاهرا ادعا شده شما از نظر ایمنی و کیفیت پروازی یکی از ته ‌جدولی‌ها هستید.

بله. این خبر را یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد و من واقعا نمی‌دانم علت و منشأ این حرکات چیست که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد. یک سایتی با منشأ نامشخص پیدا شده و ادعایی کرده که اصلا ملاک نیست و من تکذیب می‌کنم. در آنجا گفته شده که رتبه ایمنی و کیفی ما پایین است.

کدام دلیل برای این مدعا ذکر شده است؟ به کدامین چک و بازرسی و گزارش و مدرک استناد شده؟ بالاخره وقتی کسی حرفی می‌زند یا ادعایی می‌کند، باید ادعایش را ثابت کند، باید مدرک بیاورد، نه این‌که حرافی کند و تیتر بزند، آن هم به نقل از منابع خارجی که سر و تهش معلوم نیست.

اینها واقعا اذهان را نسبت به هما که یکی از نمادها و بدنه‌های مهم کشور است، مغشوش می‌کند. باز اگر سند و مدرکی بود، اگر انتقاد سازنده‌ای بود، می‌پذیرفتیم؛ اما این تیترهای جنجالی بدون محتوا واقعا چه چیز را می‌خواهد ثابت کند؟ و چه چیزی پشتش است و اصلا چه چیزی از آن بیرون می‌آید؟

اما ادعا شده موسسه‌ای که رتبه هما را بی‌ستاره اعلام کرده، از معتبرترین موسسات رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی است.

من و شما هم می‌توانیم سایت اینترنتی بزنیم و ادعا کنیم مثلا فلان شرکت، فلان رتبه را می‌گیرد؛ اما باید بگوییم ملاک ما چیست و از چه راهی به این نتیجه رسیده‌ایم. وقتی اینها را نمی‌گوییم و فقط بر حرف خودمان تاکید داریم که نمی‌شود گفت کار ما ارزش دارد.

این موسسه می‌گوید از مسافران نظرسنجی کرده، مگر در تعیین کیفیت یک ایرلاین فقط نظر مسافر تعیین‌کننده است؟ دیگر آیتم‌ها مثل ایمنی و کیفیت هواپیما و غیره چه می‌شود؟ تازه بیایند بگویند از کدام مسافران، در کدام پرواز و با چه پرسش‌ها و ملاک‌هایی؟ من تاکید می‌کنم که هما یکی از بهترین خدمات را ارائه کرده و یکی از بهترین‌هاست. از خودم هم حرف نمی‌زنم.

از اتحادیه اروپا مدرک دارم. به خاطر شرایط تحریمی و بهانه‌گیری‌هایی که از ما می‌شود، مرتب زیر نظر و چکاپ‌های مختلف هستیم. هنوز یک مورد ‌ حتی یک مورد پیدا نشده که بگویند هواپیماهای ما مشکل کیفی یا ایمنی دارد و مثلا به فلان فرودگاه معتبر بین‌المللی نمی‌تواند برود.

همین الان نماینده اتحادیه اروپایی در همین اتاق بغلی نشسته است. بروید بپرسید برای چه آمده و ما چه کرده‌ایم. ملاک ارزیابی معتبر برای ما تاییدیه‌هایی است که از سازمان هواپیمایی کشوری خودمان یا اتحادیه اروپایی می‌گیریم که گرفته‌ایم. ملاک برای ما این‌گونه تیترها نیست.

با این حال نشانه‌های بسیاری هست که سطح خدمات شما با شرکت‌های خارجی تفاوت زیادی دارد. شما به همین برخوردها نگاه کنید. گاهی برخوردهای پرسنل زمینی با مهمانداران داخل هواپیما مودبانه نیست، یا تند است یا مسافر با بی‌اعتنایی مواجه می‌شود و به کارش رسیدگی نمی‌شود. فکر نکنم اینها قابل انکار باشد.

نه، قابل انکار نیست و من هم انکار نمی‌کنم. متاسفانه در میان کارکنان ما افرادی این‌چنین وجود دارند که رفتارهایشان در شان و کلاس هما نیست، اما واقعا معدود هستند و بیشتر پرسنل هما افرادی شریف، مودب و خوش‌برخوردند. گاه مشکلات شغلی‌ای که وجود دارد باعث بروز برخی برخورد‌ها می‌شود.

ما با عنایت به این مشکلات داریم با آموزش و همچنین کمک به رفع پاره‌ای مسائل جانبی، سطح مشکل را کاهش می‌دهیم البته عنایت داریم که این مساله هیچ وقت به صفر نمی‌رسد، ولی داریم تلاش می‌کنیم سطح برخوردها مناسب شود.

حالا برخی جاها با اقدامات و ابزارهای مدیریتی و برخی جاها با آموزش. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد بهبود این مسائل باشیم و به عنوان مدیرعامل هما از تمام کسانی‌که برخورد نامناسبی با آنها صورت گرفته، عذرخواهی می‌کنم.

مساله دیگر، کیفیت و ظاهر هواپیماهای شماست؛ می‌دانید که جالب نیست.

داریم در این بخش هم کار می‌کنیم. به عنوان مثال داریم طراحی و دیزاین داخلی هواپیماها را بهبود می‌بخشیم و به سمت راحتی پیش می‌بریم؛ مثلا این‌که فضای قرار گرفتن مسافر بازتر و با امکانات بیشتر باشد. درباره ظاهر هواپیماها هم برنامه داریم که بزودی اثرش را می‌بینید.

ادامه مطلب ...

فانتوم در ایران(بخش پنجم- پایانی)

دوستان خوب و همیشگی وبلاگ مجله هوایی ۲۷ شهریور سال ۱۳۴۷ سالروز ورود اولین اف ۴(فانتوم)به ایران عزیز بود یعنی حدود چهل سال پیش.به همین مناسبت مقاله ای برای شما آماده گردیده که منبع آن سایت انجمن هوافضا ( jsf) می باشد.در مقاله ذیل به نکاتی اشاره گردیده که اگرچه در بعضی خطوط  نقد های دور از انصاف روا داشته شده است ولیکن در برگیرنده رویداد هایی است که بر نیروی هوایی ما صورت پذیرفته .با این اوصاف این مقاله می تواند تاریخچه ورود و خدمت این جنگنده در کشور عزیزمان ایران را برای شما بزرگواران روشن سازد.مقاله فوق بدلیل حجم بالا در چند بخش به شما تقدیم می گردد.در پایان لازم به ذکر است این وبلاگ در مورد صحت مسائل عنوان شده در مقاله فوق هیچ گونه مسئولیتی نداشته و پاسخگو نخواهد بود. 

 نکته:بدلیل رعایت مسائلی که این وبلاگ خود را پایبند آن میداند آن دسته از اطلاعات و آمار و ارقامی که در این مقاله ذکر شده در بخش هایی که لازم بوده دستخوش خود سانسوری گردیده است.  

 

اسکادرانهای کنونی فانتوم: 

در حال حاضر ؟اسکادران فانتوم در ایران وجود دارد(تعداد فانتومهای این اسکادرانهای بین ؟ تا ؟ فروند متغیر است)
پایگاه سوم شکاری همدان:
اسکادران 31 شکاری:متشکل از حدود ؟ فروند F-4E
اسکادران 31 شناسایی تاکتیکی :متشکل از حد اقل ؟ فروند RF-4E

پایگاه ؟شکاری ؟:
اسکادران ؟ شکاری: متشکل از حدود ؟ فروند F-4E

پایگاه  شکاری بندر عباس:
اسکادران ؟ شکاری:متشکل از ؟ الی ؟ فروند F-4E

پایگاه دهم شکاری چابهار:
اسکادرن 101 شکاری:متشکل از حداقل ؟ F-4D(در حال حاظر ؟ فروند)

پایگاه چهاردهم شکاری مشهد:
معمولا ؟ الی ؟فروند از F-4E های اسکادران 31 یا 61 در این پایگاه به سر میبرند.


تصویر
بالا: خلبانان اسکادران 101 شکاری به همراه فانتوم 67**-3
سخن پایانی:
هم اکنون بیش از ؟فروند فانتوم در حال خدمت در نهاجا هستند
پیرترین فانتوم نهاجا یک F-4D با سریال 66**-3 ساخته شده در سال 1967 یا 1346 شمسی میباشد یعنی 41 سال سن و جوانترین فانتوم نهاجا یک F-4E با سریال 66**-3 میباشد با 33 سال سن متعلق به اسکادران ؟ شکاری میباشند.
فانتومهای کنونی با توجه به شرکت در هشت سال جنگ و تحمل فشار های وارده روزانه چند سورتی پرواز در سالهای پیش از انقلاب و انجام سخت ترین مانورهای جنگی سالهای زیادی هست که از تاریخ بازنشستگیشان می گذرد و با توجه به سن بالایشان هنوز هم در نیروی هوایی ایران بدون هیچ جایگزینی خدمت می کنند در حال حاضر پیرترین فانتومهای در حال خدمت در جهان F-4D های نیروی هوایی ایران میباشند همچنین RF-4C های اندک نیروی هوایی اسپانیا و کرهء جنوبی پس از این فانتومهای ما پیرترین محسوب میشوند که کمتر یک سورتی پرواز آن هم برای نمایش در سال دارند.
طبق برنامه های نیروی هوایی  سابق قرار بر این بود که فانتوم دی های نیروی هوایی حد اکثر تا سال 1365 با F/A-18L جایگزین شوند و برای جایگزینی کلی فانتوم ئی های نیروی هوایی در اواخر دههء 1360F-15A/B در دست بررسی بود اما با بروز انقلاب اسلامی ایران این اتفاق صورت نپذیرفت.با توجه به وضعیت  ایران و  به طور قطع فانتومهای نیروی هوایی ایران تا اوایل دههء 1390 شمسی بیشتر توانایی خدمت در نهاجا را ندارند و تا آن تاریخ تبدیل به جنگنده های  نا کارآمد میشوند .
امید است روزگاری فرارسد تا پیش از سوانح پی در پی و احتمالی فانتومهای پیر نهاجا بازنشسته شوند حتی اگر جایگزینی برای آنها وجود نداشته باشد در غیر این صورت این پیرمرد های پهلوان  قربانیان زیادی را خواهند گرفت.
این بود سرگذشت این شبح که اکنون به سالهای پایانی عمر خود رسیده است.


((پایان))


تصویر
 

به امید روزی که خلبانان رشید و دلاور ایران  سوار بر  بهترین مرکب ها آسمان ایران زمین را برای تمامی دشمنان نا امن سازند.سرفراز باشید.

سیستم رادار ضدموشکی ایکس باند

تذکر:مقاله فوق نقل مستقیم بوده و مورد تائید یا رد مسئولین وبلاگ مجله هوایی نمی باشد. 
سیستم رادار ضدموشکی ایکس باند
US X-Band radar
تصویر
رادار آمریکایی ایکس باند، جهت شناسایی دقیق موشکهای پرتابی زمین به زمین از سمت ایران طراحی شده است.

US FBX radar
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل به تاریخ 30 جولای 2008 اعلام کرد: «ایالات متحده، موافقت کرده است تا اسرائیل را حداکثر به دو سیستم دفاع ضدموشکی در برابر موشکهای زمین به زمین ایران مجهز کند.» با این حال مقامات ارشد ایالات متحده به روشنی اظهار کردند که تا زمانی که اسرائیل به این سیستم دفاعی در برابر موشکهای زمین به زمین ایران مجهز نشده است، از هرگونه حمله به سایتهای اتمی ایران پرهیز نمایند.

منابع نظامی نزدیک به پنتاگون اظهار می دارند که واشینگتن، رادار سیستم دفاع ضدموشکی X-band FBX-T را در ظرف حداکثر شش ماه آینده تحویل اسرائیل خواهد داد، قبل از آنکه رئیس جمهور جدید در ماه ژانویه به کاخ سفید وارد شود. این رادار، امکان دسترسی به برنامۀ پشتیبانی دفاعی از طریق ماهواره (DSP یا Defense Support Program) را فراهم می‏آورد و محل دقیق نقاط شلیک موشکهای زمین به زمین را مشخص می‏سازد. در چارچوب تحویل این سیستم، دولت بوش، اسرائیل را تا جایی که امکان داشته باشد، از حمله به مراکز اتمی ایران منع کرده است.

باراک در گفتگو با دیک چنی (معاون رئیس جمهوری)، رابرت گیتس (وزیر دفاع) و کاندولیزا رایس (وزیر خارجه)، در واشنگتن، در مورد تحویل این سیستم، به توافق های زیر دست یافتند:

(1) سیستم رادار قابل حمل و نقل FBX-T ساخت کمپانی رایتئون، با هدف پیش یابی و ردگیری دقیق اهداف و ثبت دقیق اطلاعات مربوطه ساخته شده است، فضای موثر درگیری با موشکهای زمین به زمین را توسعه و بهبود می بخشد. مقامات ارشد ایالات متحده می گویند که این رادار قادر است شیء ای را که از زمین، هوا یا دریا شلیک شده و به اندازۀ توپ بیسبال است، از فاصله ای در حدود 4700 کیلومتر تشخیص دهد. این رادار به اسرائیل امکان می‏دهد تا سیستم دفاع ضدموشکی آرو (Arrow) را جهت درگیری با موشکهای شهاب3 پرتابی از سمت ایران، از میانه های راهی که در حدود 11 دقیقه طول می کشد، وارد کارزار کند؛ به همین جهت، یک زمان بالقوۀ 5 دقیقه ای جهت نجات مردم در برابر اصابت موشکهای ایران بدست می آید. این سیستم، نقص رادار گرین پاین را برطرف خواهد کرد. رادار گرین پاین تنها قادر است موشک پرتاب شده از سمت ایران را، پس از اینکه موشک وارد فضای مورد نظر خود جهت اصابت به هدف اسرائیلی گردید، آن را شناسایی کند.

(2) سیستم رادار ایکس باند، زمان دسترسی به اطلاعات ماهواره های پشتیبانی دفاعی ایالات متحده را افزایش می‏دهد که قادر به نقطه گذاری محل دقیق شلیک موشکها می باشند. برای اسرائیل، زمانی در حدود 5.5 دقیقه پس از شلیک موشک شهاب در اختیار خواهد بود. دسترسی به اطلاعات ماهواره، پیش از این، تنها با درخواست رسمی دولت اسرائیل، شبیه به حمله سپتامبر گذشته به کوره اتمی سوریه، در اختیار قرار می گرفتند و دائمی نبودند.

منابع نظامی اظهار می دارند که این دسترسی دائم به اطلاعات ماهواره، در ادامۀ برچیدن حصارهایی است که تاکنون به دلایلی، بحث های فراوانی برای امکان پذیر بودن آن در جریان بوده است. از آنجا که بعید به نظر می‏رسد این سیستم تا پیش از ورود رئیس جمهوری بعدی به کاخ سفید در دسترس قرار گیرد، به همین دلیل، باید به تایید وی نیز برسد. همچنین دولت بوش سعی دارد به نحوی از حملۀ خودسرانۀ اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران جلوگیری کند.

(3) رضایت رسمی مقامات آمریکایی جهت بهینه سازی سامانۀ ضدموشکی آرو که اساسن یک سیستم آمریکایی محسوب می‏شود. پروژۀ آرو 3 قادر بود هر نوع موشکی را در فضایی وسیع تر و مرتفع تر از گونۀ موجود یعنی آرو 2، ساقط کند و در برابر بمباران اتمی اقدام دفاعی انجام دهد. هنوز به درستی روشن نیست که آیا دولت ایالات متحده تمایل دارد تکنولوژی لازم را جهت جایگزینی آرو با سیستم‏های آمریکایی در اختیار اسرائیل قرار دهد.

نتیجۀ دیدار وزیر دفاع اسرائیل از واشینگتن جهت ارتقاء توانایی نظامی اسرائیل برای انجام یک حملۀ دفاعی بر ضد تاسیسات هسته ای ایران آن گردید که آمریکایی ها قول دادند سخت افزاری تحویل اسرائیل شود تا (به هنگام شلیک موشکهای زمین به زمین از سوی ایران) زمان بیشتری جهت دفاع و اقدام متقابل موجود باشد.


سیستم رادار پیشرفته ضد موشکهای جمهوری اسلامی
یک نماینده کنگره ایالات متحده گفت: «کاخ سفید یک سیستم رادار قوی را به اسرائیل اهداء خواهد کرد که این سیستم موجب تقویت نیروی دفاعی اسرائیل علیه موشکهای بالستیک ایران خواهد شد و می‏تواند با تهدید موشکی بالقوۀ ایران مقابله کند.»

تصویر
ضدموشک پاتریوت PAC3

مارک کرک (Mark Kirk) نماینده جمهوریخواه از ایالت ایلینوی گفت: «سیستم رادار جدید باعث خواهد شد شانس رسیدن موشکهای بالستیک دوربرد ایران به اسرائیل کاهش یابد.» کیرک که مسوول برقراری تماس با اعضای کنگره در خصوص ایجاد روابط تنگاتنگ دفاع موشکی با تل آویو است، افزود: «این بهترین چیزی است که به کاهش تنش میان ایران و اسرائیل منجر می‏شود.» وی در گفت و گو با رویترز اظهار داشت: «این سامانه به اسرائیل اجازه می‏دهد با تهدید موشکهای بالستیک شهاب 3 ایران مقابله کنند.» برپایۀ این گزارش، نزدیک به 70 عضو کنگره از جمله نمایندگان ارشد حزب دموکرات و جمهوریخواه در کمیتۀ خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بوش خواسته‏اند یک سیستم رادار هشداردهنده را که با سپر موشکی رو به رشد آمریکا «یکپارچگی کامل» دارد به اسرائیل عرضه کند.

سامانه جدید پیشنهادی به اسرائیل «رادار باند ایکس» نامیده می‏شود که قادر است اشیایی به اندازۀ حتا یک توپ بیسبال را از فاصله حدود 4 هزار و 700 کیلومتری ردیابی کند. «ریکی الیسون» یک کارشناس دفاع موشکی نزدیک به پنتاگون گفت: «پیشنهاد واگذاری سامانه ردیاب موشکی (باند ایکس) به اسرائیل اکنون بر روی میز قرار دارد.» این گزارش می افزاید: «آژانس دفاع موشکی پنتاگون، اکنون در حال توسعه طرح چند میلیارد دلاری سامانۀ رادارهای باند ایکس است.»

علاوه بر پیشنهاد عرضه این سامانه های موشکی به اسرائیل پنتاگون پیشتر عملیات نصب یک سامانه رادار باند ایکس در شمال ژاپن را آغاز کرده و قرار است دومین سامانه نیز در نزدیکی مرز ایران در شرق ترکیه یا گرجستان مستقر شود. از سوی دیگر واشینگتن همچنان منتظر موافقت نهایی برای استقرار سامانه دفاع موشکی خود در لهستان و جمهوری چک است که اکنون با مخالفت روسیه روبه‏روست. استقرار این سامانه برای سال 2013 برنامه‏ریزی شده است. گفتنی است بوش در سفر خود به اسرائیل، علاوه بر پیشنهاد سامانه راداری پیشرفتۀ فوق‏الذکر، قطعات و تکنولوژی‏های نظامی پیشرفته را نیز به طرف اسرائیلی عرضه کند.

بحران گرجستان و لشگرکشی نیروی های روس به داخل خاک گرجستان، روابط روسیه و آمریکا را به مرز تیرگی کامل کشاند و روسها تهدید کرده‏اند که از همکاری با سازمان ناتو خودداری خواهند ورزید. در چنین شرایطی، روسها اعلام کرده‏اند که اگر ایالات متحده و اروپایی‏ها، گرجستان را به عضویت در ناتو بپذیرند، روسها نیز از کارت ایران استفاده کرده و هرگونه قطعنامه در مورد کنترل برنامۀ اتمی ایران را وتو خواهند کرد. در نهایت دخالت بی مورد ارتش سرخ در داخل خاک گرجستان، در نهایت باعث سقوط ارزش سهام به میزان 25 درصد در بورس مسکو گردید و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را از روسیه فراری داد. اینکه آمریکایی‏ها، به بهانۀ دخالت ارتش روسیه در بحران گرجستان، سیستم‏های دفاع موشکی خود را یکی از پس دیگری در جای جای منطقه و به ویژه در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر می‏سازند؛ امری که تا پیش از جنگ گرجستان، با کندی و تعلل پیش می‏رفت. یکی از این سیستم‏های راداری پیشرفته در نزدیکی مرزهای ایران در شرق ترکیه، دیگری در اسرائیل و مهمترین بخش آن در خاک لهستان و در 180 کیلومتری مرزهای روسیه نصب خواهند شد و تمامی اینها، واکنش خشم‏آلود واشینگتن به اقدام نظامی روسیه در خاک گرجستان است که تاکنون باعث بدست آمدن بهانه‏‏های قوی برای استقرار نیروی نظامی ایالات متحده در منطقه شده گشته است.

ارسال دو سیستم پیشرفته ردیاب موشکی به اسرائیل
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت آمریکا به زودی با ارسال دو سیستم بسیار پیشرفته ردیاب موشکی، به اسرائیل کمک می‏کند تا سیستم دفاعی خود را در برابر هرگونه حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد. وزیر دفاع اسرائیل که پس از دیدار با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا سخن می‏گفت افزود: «این دو گفتگوهایی نیز در مورد تقویت سپر دفاع ضد موشکی آروو 2 یا Arrow II متعلق به اسرائیل داشتند، هرچند هنوز در مورد ترکیب آن با موشکهای رهگیر آمریکایی توافق نظر حاصل نشده است. در عین حال این مقام جنگی اسرائیل از پاسخ دادن به این پرسش خبرنگاران که آیا اسرائیل خود را آماده می‏کند به تنهایی با ایران رویارویی کند، خودداری کرد.»

وزیر دفاع اسرائیل پیشتر از آمریکا درخواست کرده بود تا برای جلوگیری و خنثا کردن پرتاب راکتهای قسام به شهرک اسرائیل سدیروت که زیر آتش روزانه تروریستهای حماس است، سیستم توپخانه موشکی فالانکس را به این کشور فروخته و یا قرض دهد. شهرک غیرنظامی اسرائیلی سدیروت در صحرای نقب و در داخل خاک اسرائیل، از داخل نوار غزه، روزانه مورد حمله موشکی فلسطینی های عضو گروهک حماس قرار می‏گیرد و این امر باعث اعتراض گستردۀ مردم این شهرک شده و نگرانی مقامات اسرائیل را نیز دربرداشته است.

اسرائیل با این سامانه راداری می تواند به راحتی حملات موشکی و راکتی را شناسایی و رهگیری کند. این تکنولوژی که «ایکس باند» نام دارد اسرائیل را قادر می‏سازد تا در برابر حملات راکتهای کوتاه برد قسام و خمپاره‏های فلسطینیان از خود دفاع کند. ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که تا پیش از پایان ریاست جمهوری بوش، این سامانۀ دفاعی را از امریکا تحویل خواهند گرفت.

تصویر
بقایای راکتهای اصابت کرده به شهر سدیروت در صحرای نقب


جزئیات بیشتری ازسیستم ضد موشکی اسرائیل
روزنامه اسرائیلی هاآرتس، برخی از ویژگی‌ها و جزئیات سیستم دفاع ضد موشکی اسرائیل را که قرار است توسط آمریکایی‏ها نصب شود، فاش ساخت.

تصویر
JTAGS (ایستگاه زمینی تاکتیکی مشترک)


روش کار این سیستم در سه مرحله است:
(1) در مرحله اول شبکه‌ای از ماهواره‌ها فعال می‌شوند که این ماهواره‌ها قادر به کشف هر نوع موشک دوربردی هستند که از هر نقطه از کره زمین شلیک شود، ضمن اینکه ماهواره‌های مذکور، مسیر حرکت موشک شلیک شده را نیز به طور دقیق مشخص می‌کنند.
(2)در مرحله دوم یک پایگاه زمینی موجود در یک خودرو در منطقه، سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت کرده و بلافاصله به پایگاه سوم در صحرای نقب در داخل خاک اسرائیل ارسال می‌کند. در این منطقه، یک سیستم رادار آمریکایی بسیار پیشرفته و دقیق کار گذاشته شده است که با موج «ایکس» کار می‌کند.

روزنامۀ هاآرتس نوشت: «ارتباط میان رادار نصب شده در صحرای نقب با سیستم هشدار موسوم به JTAGS، در واقع هدیه گرانبهایی بود که اسرائیل به تازگی از آمریکا دریافت کرده است و دلیل آن نیز اظهارات شدید ضداسرائیلی محمود احمدی نژاد در سه سال گذشته می‏باشد. در جریان دیدار اخیر ایهود باراک با جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در واشینگتن، پرزیدنت بوش موافقت کرد تا این سیستم بسیار پیشرفته را در اختیار اسرائیل قرار دهد». به نوشتۀ هاآرتس: «سیستم پیشرفته ضد موشکی باعث می‌شود تا اسرائیل قدرت بسیار زیادی برای مقابله با موشکهای شلیک شده از طرف ایران و سوریه داشته باشد ولی در هر حال هرگونه فعالیت نظامی اسرائیل علیه ایران و سوریه، باید با چراغ سبز آمریکا همراه باشد، چرا که آمریکا نگران است تا پاسخ احتمالی سوریه و ایران متوجه سربازان آن در منطقه شود». هاآرتس همچنین نوشت: «اختلافاتی در داخل دستگاه امنیتی اسرائیل پیرامون گسترش شبکه ضد موشکی ایجاد شده است به گونه‌ای که برخی معتقدند این شبکه، دست اسرائیل را برای اقدام احتمالی علیه رژیم اسلامی ایران می‌بندد و گروهی دیگر نیز می‌گویند که استفاده از این شبکه باعث می‌شود تا حکومت اسلامی ایران از این به بعد منافع آمریکا در منطقه را نیز به عنوان یکی از اهداف خود در نظر داشته باشد». در این زمینه یکی از مسئولان امنیتی اسرائیلی به خبرنگار هاآرتس گفت: «نصب سیستم ضد موشکی آمریکایی، یکی از راههای واشنگتن برای جلوگیری از هرگونه حملۀ خودسرانۀ اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران است».


مزایای سیستم دفاع ضد موشکی اهداء شده به اسرائیل
گزارشگر: هانا لووی
در این سیستم موشکی که در کشورهای اروپایی به منظور حمایت اسرائیل در برابر موشکهای ایران و سوریه مستقر شده، سه آمریکایی فعالیت دارند که یکی از آنها فرمانده و دو تن دیگر از متخصصان ارشد راه‌اندازی سیستم رادار موجود در کامیون حامل این سیستم موشکی هستند. ساخت این سیستم موشکی متحرک، حدود 30 میلیون دلار هزینه داشته است و استقرار آن در خارج از اسرائیل آن را فعال‌تر می‌کند، چرا که می‌تواند بردش را گسترش دهد. یک کادر بسیار زبدۀ ارتش آمریکا، پرتاب موشکهای ایران و سوریه به سوی اسرائیل را در کمتر از چند ثانیه رصد خواهند کرد و اطلاعات را بلافاصله به رادار هشدار دهندۀ متصل به موشک که در منطقه صحرای نقب در جنوب اسرائیل نصب است، منتقل می‌کنند.

به توجه به گزارشهای منتشر شده پیرامون سیستم جدید دفاع ضدموشکی، ایالات متحده و اسرائیل قراردادی را جهت نصب و راه اندازی سیستم رادار و موشک پیش اخطار و بسیار قدرتمند X-Band FBX-T را به امضاء رسانده‏اند. در واقع سخنان ضداسرائیلی مقامات ارشد جمهوری اسلامی و به ویژه محمود احمدی نژاد مبنی بر محو کشور اسرائیل از نقشه‏های جهان باعث شده است تا چنین سیستم راداری پیشرفته ای در اختیار اسرائیل قرار گیرد. این سیستم به طور مستقیم با شبکۀ ماهواره‏های نظامی پیش‏اخطار ایالات متحده اتصال دارد.

تصویر
سیستم رادار ایکس باند، به طور مستقیم با شبکۀ ماهواره‏های نظامی پیش‏اخطار ایالات متحده متصل است

نصب و راه اندازی رادار قدرتمند X-band، به عنوان جزئی از توافق نامۀ آمریکایی‏ها جهت کمک به سیستم دفاعی اسرائیل در برابر رفع هرگونه تهدید از جانب رژیم اسلامی ایران، محسوب می‏شود. برای نخستین مرتبه در تاریخ اسرائیل، نیروهای نظامی آمریکا متعلق به مرکز فرماندهی ایالات متحده در اروپای غربی، به طور دائم در اسرائیل مستقر خواهند شد تا به عنوان اپراتور سیستم رادار قدرتمند ساخت کمپانی آمریکایی رایتئون (Raytheon) عمل نمایند. اگرچه در ابتدا قرار بود راه اندازی رادار یاد شده در اوائل سال 2009 باشد، اما به نظر می‏رسد که تاریخ یاد شده به پائیز امسال (2008) منتقل گردد تا پرسنل آمریکایی رادار، فرصت کافی را جهت ایجاد انطباق و یکپارچگی با سیستم ضدموشکی اسرائیلی Arrow پیدا کنند.

تصویر
رادار ایکس باند با سیستم دفاع موشکی آرو یکپارچه خواهد شد و جای رادار گرین پاین را خواهد گرفت

مطابق اظهارت سخنگوی دفاع ضدموشکی پنتاگون (M.D.A)، انتظار می‏رود سیستم رادار پیش اخطار یاد شده، دو تایی یا سه تایی نصب گردد تا موشکهای پرتاب شده به سمت اسرائیل، در محدودۀ مناسبی شناسایی گردند. این مقام رسمی پنتاگون همچنین اظهار داشت که سیستم رادار X-band قادر است شیء‏ای به اندازۀ یک توپ بیسبال را از فاصلۀ بیش از 2000 کیلومتر به راحتی تشخیص دهد.

سیستم رادار و ضدموشکی که امروزه توسط ارتش اسرائیل به کار گرفته می‏شود، ترکیبی از موشکهای اسرائیلی Arrow متصل شده به رادار گرین پاین (Green Pine) است که بردی در حدود 800 تا 900 کیلومتر دارد، اما یک مجموعۀ رادار X-band یکپارچه شده با سیستم دفاع ضدموشکی Arrow، بردی بیش از 2000 کیلومتر خواهد داشت. برد شناسایی افزایش یافتۀ جدید، این امکان را در اختیار دولت اسرائیل می گذارد تا چشم انداز مفید 5 دقیقه‏ای را جهت مقابله با موشکهای بالستیک شهاب-3 ایران جهت هدایت غیرنظامیان به داخل پناهگاهها در اختیار داشته باشد؛ و به طور مشابه، 5 دقیقه نیز در اختیار ارتش اسرائیل قرار دارد تا این موشکها را رهگیری و منهدم نماید.

ایالات متحده در جستجوی رادار جدید و قدرتمدی برای اسرائیل
گزارشگر: جیم ولف از رویترز
واشینگتن، خبرگزاری رویترز: دولت بوش، ضمن اینکه قصد دارد پوستۀ دفاع ضدموشکی خود را در جهان گسترش دهد، بنا دارد سیستم بسیار قدرتمند راداری را که توانمندی ارتش اسرائیل در برابر موشکهای بالستیک را بهبود بسیار می بخشد، در اختیار این کشور قرار دهد . . .

پرزیدنت جورج دبلیو بوش، موضوع عرضه و نصب این رادار پیشرفته را در جریان سفر خود به اورشلیم، جهت شرکت در مراسم جشنهای 60 امین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل مطرح ساخت. این رادار قرار است به رفع یا کاهش خطرات ناشی از حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران کمک نماید. مارک کرک از نمایندگان حزب جمهوریخواه از ایالت ایلینویز، به عنوان یکی از طرفداران سرسخت نصب سپر دفاع ضدموشکی در اسرائیل در کنگرۀ آمریکا می‏گوید: «این مسئله شاید دومین دستور جلسۀ بوش با مقامات اورشلیم باشد، و به عنوان دومین مرحله از پیشبرد روند صلح خاورمیانه این موضوع خواهد شد.»

گوردون جاندرو، یکی از سخنگویان کاخ سفید از طریق یک ائی میل می‏گوید: «هنگامی که ایالات متحده و اسرائیل، همکاری تنگاتنگی در امور دفاع با یکدیگر دارند، انتظار نداشته باشید این موضوع را در جریان سفر بوش به اسرائیل جار بزنند.» بوش همچنین برای یکپارچه‏سازی تقابل کشورهای منطقه در برابر خطر موشکهای بالستیک دوربرد جمهوری اسلامی ایران، به عربستان سعودی و مصر نیز سفر نمود.

ریچارد لهنر (Richard Lehner) یکی از سخنگویان آژانس دفاع موشکی پنتاگون، که طراحی و توسعۀ این سیستم چند میلیارد دلاری به وسیلۀ پنتاگون صورت گرفته است، پاسخهایی دربارۀ سیستم راداری جدید ویژۀ اسرائیل ارائه داد که این ارائۀ اطلاعات، خارج از مشی کاری آژانس دفاع موشکی محسوب نمی‏شد.

ریکی الیسون (Riki Ellison)، یک مقام بلندپایۀ سیستم دفاع موشکی، از همکاری تنگاتنگ پنتاگون و کمپانی های درگیری در ساخت سخت افزار سیستم دفاع موشکی حمایت کرد و گفت که می‏داند تحویل این سیستم جستجوگر موشکی به اسرائیل اکنون بر روی میز قرار دارد.

به همراه سیستم دفاع موشکی یاد شده، رادار پرقدرت ایکس باند (X-band) نیز ارائه خواهد شد که از طریق هواپیماهای باری قابل حمل و نقل است. این رادار، از آنتن‏های پالس زنندۀ بسیار پرقدرتی جهت بدست آوردن بیشترین دقت شناسایی اشیاء در آسمان، نظیر یک موشک که کلاهک آن محتوی گازهای شیمیایی، میکروبی یا هسته ای است، بهره می‏برد. این رادار پرقدرت، توسط کمپانی رایتئون (Raytheon) ساخته شده است و به طور معمول به راحتی قادر است شیئی به اندازۀ یک توپ بیسبال را فاصلۀ بیش از 2900 مایلی شناسایی کند.

تصویر

کرک در یک مصاحبۀ تلفنی گفت: «رادار یاد شده به اسرائیل این امکان را خواهد داد تا سیستم دفاع موشکی Arrow، از میانۀ راه، موشکهای شهاب3 را شناسایی نماید؛ که پرواز موشکهای شهاب-3 از ایران تا اسرائیل، حدود 11 دقیقه به طول می انجامد. که این زمان، شش برابر سریع تر از رادار اسرائیلی گرین پاین است که اکنون مورد استفادۀ اسرائیلی ها قرار می گیرد.» کرک یکی از فرماندهان ذخیرۀ نیروی دریایی ایالات متحده است که با مقامات اسرائیلی دربارۀ سیستم دفاع موشکی مشورت می‏کند. وی در یکی از تعطیلات پایان هفتۀ خود، به عنوان جانشین نمایندۀ اطلاعاتی در مرکز فرماندهی نظامی پنتاگون، انجام وظیفه نموده است. کرک همچنین گفت: «از لحاظ تئوریک، با یک سیستم ایکس باند در حال کار، یک موشک زمین به زمین باید بر روی فضای ایران یا یکی از کشورهای همسایه و نه در روی فضای اسرائیل، شناسایی گردد.» ... «این بهترین چیزی است که می تواند تنش میان ایران و اسرائیل را کاهش دهد؛ زیرا رژیم اسلامی ایران، تمایل به حمله در چنین شرایطی را نخواهد داشت.»

نزدیک به 70 عضو کنگره، شامل اعضای ارشد حزب دموکرات و جمهوریخواه، در محل «خانۀ کمیتۀ خدمات جنگ افزار» (House of Representatives Armed Services Committee) نامه ای را خطاب به جرج بوش امضاء کردند و به وی رادار اخطار دهندۀ تمامن یکپارچه سازی شده با سپر دفاع موشکی ایالات متحده را پیشنهاد کردند. این نامه که به تاریخ 5 می 2008، و با کمک کرک و نمایندۀ حزب جمهوریخواه از کالیفرنیا، جین هارمان (Jane Harman)، به امضاء رسیده است، دربارۀ اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر حذف اسرائیل از نقشۀ جهان و همچنین برنامۀ توسعۀ روزافزون ساخت انواع و اقسام موشکهای بالستیک توسط رژیم اسلامی ایران نیز اخطار می‏دهد. در این نامه همچنین آمده است: «یک رادار ایکس باند، مدیریت جنگ را بهبود بسیاری می بخشد به اضافه اینکه به عنوان یک پیش اخطار، در اختیار اسرائیلی قرار می گیرد که از سال 2001 در جستجوی یک سامانۀ پشتیبانی برنامۀ ماهواره های نظامی خود بوده است، که به عنوان یک زیرشاخۀ شبکۀ ایالات متحده در این شبکه، به امر شناسایی موشکهای شلیک شدۀ بالستیک کمک نماید.»

یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل گفت که اسرائیل تا پیش از خارج شدن بوش از کاخ سفید در 20 ژانویه 2009، بر روی برد این رادار، شامل مسائل مربوط به قراردادهای نظامی و تکنولوژی های آن بحث خواهد کرد.

لهنر، سخنگوی آژانس دفاع ضدموشکی ایالات متحده گفت که پنتاگون برنامه ای جهت در اختیار گیری چهار سیستم قابل حمل و نقل رادار ایکس باند در نظر دارد که یکی از آنها، نصب یک رادار آماده به کار در منطقه ای به نام Shariki در شمال ژاپن، جهت ایجاد سپر دفاعی در برابر موشکهای شلیک شده از سوی رژیم کمونیست کره شمالی می‏باشد. دومین رادار در مکانی که به طور دقیق مشخص نشده است، یا در نزدیکی مرز ایران در شرق ترکیه یا در گرجستان نصب خواهد شد که ادعا شده اهدایی است. به جز اینها، ایالات متحده منتظر کسب مجوز جهت نصب یک سامانۀ بسیار بزرگ ثابت جستجوگر بسیار پرقدرت رادار در جمهوری چک می‏باشد که طبق برنامۀ زمان بندی شده، انتظار می‏رود تا سال 2013 استقرار یابد. لهنر همچنین گفت: «سیستم رادار ایکس باند قابل حمل و نقل، با درخواست فرماندهان جنگی ایالات متحده، به هرجایی که نیاز باشد انتقال می یابد.»

نگارش های جالب:
گرجستان به سامانه هشدار سریع ناتو پیوست: viewtopic.php?f=5&t=12388
سپر موشکی آمریکا علیه روسیه نیست؟ viewtopic.php?f=5&t=11434
رادار گرین پاین، شهاب3 را ردگیری می کند: viewtopic.php?f=5&t=10831
دفاع موشکی در دولت آینده ایالات متحده: viewtopic.php?f=5&t=12003
بحران موشکی کوبا پس از 45 سال تکرار می شود: viewtopic.php?f=5&t=11816
گزارش رویترز: http://www.reuters.com/article/politics ... 6620080512
گزارش هاآرتس: http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/127216
و DEBKA