مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

Ae-45 (نخستین هواپیمای ساخت چکوسلواکی)

Ae-45

 (نخستین  هواپیمای ساخت چکوسلواکی)

 
Let Aero Ae-145 Super Aero 145 aircraft picture

 
هواپیمای Ae-45 یک هواپیما با دو پیشران پیستونی است که پس از جنگ جهانی دوم در کشور چکوسلواکی تولید شد. Ae-45 یک هواپیمای غیر نظامی با کاربری عمومی بود. این پرنده نخستین تولید صنایع هوایی چکوسلواکی پس از جنگ جهانی دوم بود و موفقیت بزرگی را در بازار به دست آورد، به طوری که بسیاری از 590 فروند تولیدی را صادر کردند.

توسعه ی Ae-45 در سال 1946 آغاز شد. طرح این هواپیما به لحاظ ظاهر شبیه به هواپیمای آلمانی Si-204 بود که در دوره ی اشغال چکوسلواکی به دست آلمانی ها در آن کشور تولید شد. پیش نمونه ی Ae-45 برای نخستین بار در 21 جولای 1947 پرواز کرد. سال بعد، دومین پیش نمونه با رجیستر OK-CDA ثبت شد. آزمون های پروازی Ae-45 بدون حادثه به پایان رسید و در سال 1948 وارد مرحله ی تولید شد.

 

  Click here for full size photo! 

 

Click here for full size photo!

 

Ae-45 به طور گسترده در کشورهای دیگر تبلیغ شد. این هواپیما مسابقه ی هوایی نورث گریفیتس (Norton Griffiths Race) در بریتانیا را برد و رکورد های بین المللی ای را به ثبت رساند. در نتیجه Ae-45 به غیر از کشورهای بلوک شرق، در کشور ایتالیا و سوئیس نیز فروش داشت. در روزهای دهم و یازدهم آگست 1958 یک Ae-45 ایتالیایی فاصله ی 3000 کیلومتری آمریکای جنوبی تا داکار را بر فراز اقیانوس اطلس طی کرد (به عنوان اولین هواپیمای ساخت چکوسلواکی). در 1981 آقای "جان سونسن" یک هواپیمای Ae-45S را از اروپا تا ایالات متحده پرواز داد. عمده ترین مشتری Ae-45 مجارستان بود.

 

  Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

 

Click here for full size photo!  
Click here for full size photo!

هواپیمای Ae-45 یک بدنه ی صاف قطره ای شکل داشت. پوزه ی این هواپیما گرد و طور گسترده ای شیشه ای بود و یک دید عالی را فراهم می آورد. بال ها از نوع پایین بال بودند و بر هر بال یک پیشران نصب شده بود. چرخ های اصلی هواپیما جمع شدنی بود اما چرخ دم ثابت بود. این هواپیما یک دم متعارف داشت.

 

Click here for full size photo! Click here for full size photo!

نکات و ویژگی ها:
کارکرد: عمومی
تولید کننده: Aero Vodochody,
Let
نخستین پرواز: جولای 1947
تولید: از سال 1951 تا 1963
تعداد تولید شده: 590
تعداد خدمه: یک خلبان.
گنجایش: 3 یا 4 مسافر.
درازا: 7.54 متر.
فاصله ی میان نوک دو بال: 21.60متر.
بلندا: 2.30 متر.
مساحت بال: 17.09 متر مربع.
وزن در حالت تهی: 960 کیلوگرم.
وزن در حالت بار شده: 1510 کیلوگرم.
بیشینه ی وزن برخاست: 1600 کیلوگرم.
پیشرانش: دو پیشران خطی چهار سیلندر از مدل Walter Miner-III . هر کدام 105 اسب قدرت.
سرعت بیشینه: 270 کیلومتر بر ساعت.
برد: 1600 کیلومتر.
سقف پرواز: 1350 متر.
نرخ صعود: 300 متر در دقیقه.

Let Aero Ae-145 Super Aero 145 aircraft picture 

با احتساب پیش نمونه، این هواپیما شش گونه داشت.

کاربران غیر نظامی Ae-45 از این کشور ها بودند: چکوسلواکی، آلمان شرقی، لهستان، ایتالیا، رومانی شوروی، سوئیس و اسلونی.

کابران نظامی Ae-45 عبارت بودند از: هوانوردی نیروی زمینی جمهوری خلق چین، نیروی هوایی چکوسلواکی، نیروی هوایی آلمان شرقی، نیروی هوایی مجارستان، نیروی هوایی هند، نیروی هوایی رومانی، و نیروی هوایی ویتنام کمونیستی. 

منبع:http://aerospacetalk.ir

یادی از گذشته(خاطره ای از خلبان سیروس باهری)

 


سی و یکم شهریور ماه 1359؛ سیروس باهری افسر جوانی بود که در پایگاه همدان خدمت می‌کرد. از سر صبح غوغایی در درونش وجود داشت. حس عجیبی در او موج می‌زد. به محل کارش رفت و ظهر از آنجا خارج شده، راهی بانک شد تا حقوقش را بگیرد. ناگهان صدای غرش مهیبی شنید. هواپیماهایی به سرعت رد شدند و صدای انفجاری وحشتناک بلند شد؛ با خود اندیشید که شاید عناصر ضدانقلاب دارند در پایگاه ایجاد اغتشاش می‌کنند.
به سرعت از بانک خارج شد تا به گردان پروازی برود. در مسیر عبورش، وضعیت آشفته‌ای را مشاهده کرد. چندین بلوک مورد اصابت بمب واقع شده بود و خانواده‌ها سرگردان بودند. اوضاع غریبی بود؛ به گردان رسید.
گردان نزدیک باند پروازی بود و باهری بود و یک سرباز روی باند.
ناگهان متوجه شد که چهار جنگنده از انتهای باند دارند به آنها نزدیک می‌شوند. جنگنده‌ها قبلاً بمبارانشان را انجام داده بودند و حالا داشتند حرکات نمایشی انجام می‌دادند و مدام روی پایگاه می‌چرخیدند.
باهری به سرعت به سرکشی از باند پرداخت و سربازی را دید که به شدت مجروح شده بود. سر سرباز را به دامن گرفت و سعی کرد او را دلداری دهد. شکم سرباز پاره شده بود و داشت نفس‌های آخرش را می‌کشید. اوضاع وخیمی بود؛ از دست باهری کاری بر نمی‌آمد. چشم‌هایش پر از اشک بود و دلش لبریز از خشمی گران.
به گردان برگشت. طبق ابلاغ ستاد فرماندهی هوایی در تهران، عملیات تلافی‌جویانه در دستور کار قرار گرفت. هشت خلبان با چهار فروند جنگنده از پایگاه همدان بلند شدند. آفتاب داشت غروب می‌کرد که عقابان از مرز گذشتند و راهی بغداد شدند. یکی از جنگنده‌ها، بر اثر برخورد با کابل فشار قوی سقوط کرد. چشم‌های باهری‌ تر شد. مصمم‌تر از پیش ادامه داد و به بالای فرودگاه بغداد رسید.


یک بار دیگر تمام اتفاقات آن روز را در کسری از ثانیه از ذهنش عبور داد؛ بمباران پایگاه، سربازی که روی زانوان باهری با شکم پاره جان داد و شهادت دو تن از بهترین همرزمانش. جای درنگ نبود. فرودگاه بغداد را به آتش کشید و عبور کرد. منازل سازمانی کنار فرودگاه توجهش را جلب کرد. یاد منازل سازمانی بمباران شده همدان افتاد؛ بهترین موقعیت برای تلافی بود.
هنوز سرگردانی خانواده‌های پایگاه و اسباب و وسایل شکسته شده پخش و پلا در اطراف بلوک‌ها مقابل دیدگانش بود. خواست پایگاه عراقی را نیز بمباران کند ولی خوب که دقت کرد، کودکانی را دید که بی‌خیال جنگ و نزاع، داشتند در حیاط پایگاه بازی می‌کردند. پایش سست شد و دلش لرزید. با خود اندیشید که آیا خلبانان عراقی، ‌کودکان ما را ندیدند؟
به خودش نهیب زد که نباید احساساتی شود ولی نتوانست؛ او رسالت خود را انجام داده بود و باید باز می‌گشتند. در راه بازگشت لیدر دسته پروازی، برای اطمینان از سلامت خلبانان، با او ارتباط برقرار کرد. بغض سنگینی در گلوی باهری بود. او خلبان هواپیمای چهارم بود و در مقابل دیدگانش، همرزمان مهربانش در هواپیمای سوم، به شهادت رسیده بودند.
صدای لیدر پروازی از رادیوی هواپیما شنیده می‌شد. لیدر در هواپیمای یک بود:
ـ شماره دو! کجا هستید و وضعیت‌تان چطور است؟
شماره دو موقعیت خود را گزارش داد.
ـ شماره سه! کجا هستید و وضعیت‌تان چگونه است؟
........
ـ شماره سه .....
ـ شماره سه؟ چرا موقعیت خودتان را گزارش نمی‌کنید؟
صدای لیدر پروازی از هواپیماها پخش می‌شد. باهری فهمید که او در جریان شهید شدن خلبانان هواپیمای سه نیست. بنابراین با صدای گرفته و کنایی به جای آنها که نبودند، پاسخ داد:
«آنها به آسمان رفتند. چطور انتظار دارید ما زمینی‌ها صدای آسمانی‌ها را بشنویم» و گریست. لیدر پروازی نیز ماجرا را فهمید و سکوت کرد.
باهری آن روز پژواک و زبان صدای آسمانی‌ها و بغض فروخورده تمام ملتی بود که درگیر جنگی ناجوانمردانه و ناخواسته شده بود.
آن روز وقتی خلبانان به پایگاه برگشتند، با وجود موفقیت در انجام مأموریتشان، غمی سنگین بر دل داشتند و فرمانده پایگاه همدان، به تک‌تکشان تسلیت گفت. جنگ شروع و وظیفه باهری و باهری‌ها سنگین‌تر شده بود. جنگی که می‌رفت تا در طول هشت سال، حضوری همیشگی بر دل و جان آنها بنشاند و ذهن و دلشان را مملو از یاد و خاطراتی کند که هر یک شرحی مفصل می‌طلبد؛ مثل یاد خلبانی که همراه با باهری، پروازها کرده و استاد جنگ‌های الکترونیک بود. خلبان یاد شده رفتار عجیبی داشت. صدام را مسئول تمام مصائب ناگواری می‌دید که دامنگیر مردم ایران و عراق شده بود. از این رو، نام تمام اهداف از پیش تعیین شده را، صدام می‌گذاشت تا میزان تنفرش از صدام، دقت او را در زدن اهداف، بالاتر ببرد.
باهری تا موقع عملیات بیت‌المقدس 50 ـ 60 صدام را با او مورد هدف قرار داده بود. دقت نظری مثال زدنی داشت.
در عملیات بیت‌المقدس، در هواپیمایی دیگر به فکر انهدام صدام‌هایی بود که برای خود نامگذاری کرده بود. آن روز در وضعیتی که خودش مورد هدف موشک‌های سام 2 میراژ‌های عراقی قرار گرفته بود، موشک‌هایش را به سمت اهداف مدنظرش‌ رها کرد و باهری شاهد بود که دقیقاً موشک‌ها به همان جا اصابت کردند که او می‌خواست؛ ولی دیگر خودش نبود که انهدام صدام‌های نفرتش را ببیند.


*خاطره سرتیپ خلبان سیروس باهری به نقل از کتاب «خاطرات و خطرات»
منبع:
خبرگزاری فارس
http://www.centralclubs.com/topic-t73122.html#p290718

آشنایی باDC-9

DC-9 هواپیمایی است که برای باندهای کوتاه ومسافتهای متوسط و کوتاه طراحی شده . این هواپیما از ِDC-8 کوچکتر بوده ودارای سکان افقی T شکل است ودارای دو موتور در انتهای بدنه می باشد.
در حالت cruse و شرایط بالای 30000 پا 500 مایل بر ساعت سرعت دارد و

مرکز ساخت هواپیما درcalifornia بوده و976 فروند از این هواپیما در طول 18 سال ساخته شده است.
این هواپیما داری 5 مدل پایه می باشد که از سری10تا 50 می باشد بعضی از سریها برای کارایی بیشتر به درخواست سفارش دهنده دارای تغییراتی می باشد تمامی مدلها از موتور JT8D شرکت Pratt&Whidney استفاده می کند.



Serie10: اولین سری این هواپیما با طول بدنه 104فیت(31.8متر)مناسب برای 90مسافربا600فیت مکعب Cargo زیر طبقه مسافرین.Wingspanآن 89.4فیت(27.2متر) وموتورهای آن JT8D-5s یا JT8D-7s با نسبت thrust به takeoff بالای 14000 pounds

DC-9:Serie20 سری20همچنان که دومین سری از این مدل هواپیما است اما چهارمین عضو این خانواده است.این سری با کارایی بالا در1966 تولید ودر دسامبر 1968 تحویل داده شد.
سری 20 برای پرواز از باندهای بار کوتاه طراحی شده است این سری از هواپیما ترکیبی از بدنه سری 10وبالهای سری 30(High-Lift) می باشد
قدرت موتورهای این هواپیما همچنین باید 14500lb یا 1500lbباشد که توسط JT8D-11s تولید میشود.



Serie30: بدنه DC-9سری30 نزدیک به 15 فیت درازتر از سری 10 میباشد واندازه آن 119.3 فیت(36.3متر) وتعداد صندلی آن 115 عدد و حجم کارگوی آن 895 فوت مکعب(25.3مترمکعب)می باشد.
Wingspan این سری نیز به93.3 افزایش پیدا کرده و با افزودن Slat به Leading Edge بال Lift بالها افزایش قابل توجهی پیدا کرده که سبب شده سری30 برای باندهای کوتاه دارای کارایی عالی باشد
اولین هواپیما از این سری در فوریه 1967 وارد خدمت شد.اکثر هواپیما ها از موتورهای JT8D-9 ویا JT8D-7 استفاده می کنند. بعضی نیز ازJT8D-11 یا JT8D-15 با Thrust 15.500lb استفاده می کنند.

Serie40: با توجه به در خواست ایرلاین ها بهDC-9 با ظرفیت بیشتر سری40 با بدنه ای به طول 125.6 فیت(38.8متر) بوجود امدتعداد صندلی های آن 10 عدد بیشتر از سری 30(125 نفر) میباشد
بالهای استفاده شده در این سری همان بالهای سری 30 می باشد. در هواپیماهای سری 40 از موتورهای JT8D-9 یا JT8D-11 ویا JT8D-15s استفاده می شود این سری در سال 1968 وارد سرویس شد.



Serie50: پنجمین وآخرین سری ازDC-9 می باشد که با 8 فیت افزایش طول به 133.6فیت(40.7متر) رسیده و 5 ردیف صندلی بیشتر از سری30 دارد. حداکثر ظرفیت مسافر آز 139 نفر می باشد.
بال این سری نز مانند سری 30 می باشدو موتورهای آن JT8D-15s یا JT8D-17s که 16000lb تراست تولید می کند
DC-9Serie50 از آگوست سال 1975 شروع به کار کرد.
منبع:http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=300593#post300593

به روایت تصویر

Photographers Choice: Hungary - Air Force Saab JAS-39C Gripen by Roel Kroes 

برخورد از نوع نزدیک 

 

 

سلام آسمان 

کاشکی می دونستم کی نوبت پرواز من می رسه!

 

Top of last 24 hours: Airbus-Skylink Aero-Spacelines-377SGT-Super-Guppy-Turbine by Luis Rosa 

لزوم ایجاد پلیس راهنمایی و رانندگی در فرودگاهها! 

 

Click here for full size photo! 

ایرباس هما در سفر فرنگستان 

 

Click here for full size photo! 

مجمع عمومی هلی کوپترهای نیروی انتظامی 

 

Click here for full size photo! 

زیبا و تنها!

آمادگی وزارت دفاع برای تولید انبوه هواپیما

 

فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه هشتمین و نهمین هواپیمای ایران 140 نیز در این وزارتخانه در دست تولید است، گفت: اگر وزارت راه و ترابری قصد خرید این نوع هواپیماها از وزارت دفاع را داشته باشد،‌ این وزارتخانه برای تولید و تحویل آمادگی کامل دارد.

سردار سرتیپ احمد وحیدی در مورد سرانجام تولید هواپیماهای مسافری ایران‌ 140، اظهار داشت: در حال حاضر فروند‌های بعدی هواپیماهای مسافری ایران 140 توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال ساخت است.

وی ادامه داد: اگر وزارت راه و ترابری قصد خرید این نوع هواپیماها را از وزارت دفاع داشته باشد،‌ این وزارتخانه برای تولید و تحویل آمادگی کامل داشته و هیچ مشکلی ندارد.

سردار وحیدی با تأکید بر اینکه وزارت دفاع آماده تولید بیشتر هواپیماهای ایران 140 برای وزارت راه و ترابری است، تصریح کرد: تاکنون حدود هفت فروند هواپیمای ایران 140 توسط وزارت دفاع تولید شده است و هشتمین و نهمین هواپیمایی ایران 140 نیز در دست تولید است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: این هواپیماها 52 نفره و برای مسیرهای کوتاه بسیار مناسب و پاسخگو است.

سردار وحیدی حدود 11 ماه پیش در خصوص روند تولید هواپیمای ایران 140 توسط وزارت دفاع به فارس گفته بود: در حال حاضر شش فروند هواپیمای ایران 140 توسط وزارت دفاع ساخته شده و آماده واگذاری به شرکت‌های هواپیمایی است؛ هم‌اکنون تعدادی از هواپیما‌های ایران 140 توسط وزارت دفاع ساخته شده است، این هواپیما در حال حاضر آماده است و وزارت دفاع مشغول مذاکره با شرکت‌های مختلف حمل و نقل هوایی است که در صورت آمادگی و دارای بودن شرایط لازم بتوانند از این هواپیماها استفاده کنند.

بنابراین گزارش ‌هواپیمای ایران 140 نوعی هواپیمای غیرنظامی 52 نفره است که توسط صنایع هوایی وابسته به وزارت دفاع تولید می‌شود.‌

* ناوشکن جماران 2 ساخته می‌شود

سردار وحیدی در خصوص توانمندی‌های وزارت دفاع در تولید بیشتر ‌ناوشکن جماران، گفت: این نوع ناوشکن‌ها تولید انبوه نداشته و تک‌تک تولید می‌شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: تولید فروند‌ بعدی ناوشکن جماران هم‌اکنون در حال انجام است که در این رابطه پیشرفت مطلوبی داشته‌ایم.

بهره برداری از نسل جدید سامانه موشکی "مرصاد "

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از افزایش برد، ارتفاع و توان انهدام اهداف بیشتر در نسل جدید سامانه موشکی "مرصاد " خبر داد.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با فارس، با اشاره به بهره‌برداری از نسل جدید سامانه موشکی برد متوسط "مرصاد " در آینده نزدیک، اظهار داشت:

سامانه مرصاد سامانه بسیار مهمی است که برد نسل جدید آن بیشتر از برد نسل فعلی این سامانه که هم اکنون در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد، خواهد بود.

وزیر دفاع در خصوص دیگر ویژگی‌های نسل جدید این سامانه، تصریح کرد: نسل جدید سامانه مرصاد علاوه بر اینکه ارتفاع بالاتری را پوشش می‌دهد، تعداد اهداف بیشتری را نیز در آن واحد مورد هدف قرار خواهد داد.

 اواخر فروردین‌ماه سال جاری اولین محصول سامانه پدافند هوایی میان‌برد "مرصاد " توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع تولید و به صورت انبوه در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) قرار گرفت که علاوه بر قابلیت انهدام هواپیماهای مدرن در ارتفاع پست و متوسط، ضمن تحرک بالا، از قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک و شبکه شدن با سایر سامانه‌های راداری و پدافندی نیز برخوردار است.

رادارهای جستجو و تعقیب هدف، شبکه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سکوهای پرتاب موشک‌های شاهین و مرکز کنترل و فرماندهی، اجزای اصلی این سامانه را که به صورت کاملاً دیجیتال طراحی و ساخته شده است، تشکیل می‌دهد که این مشخصات در نسل جدید سامانه "مرصاد " ارتقا یافته است.

آمادگی ژاپن برای فروش هواپیمای دست دوم به ایران

 

رئیس شرکت هواپیمایی ژاپن (جال) اعلام کرد که این شرکت ممکن است هواپیماهای دست دوم به ایران بفروشد .

 " کازو ایناموری " روز چهارشنبه با اشاره به فروش احتمالی هواپیماهای دست دوم بویینگ 747 این شرکت به دیگر کشورها ، گفت : " شرکت ما قصد دارد تعدادی از هواپیماهای از رده خارج ( دست دوم ) بویینگ 747  خود را به هر شرکت( یا کشوری) که بیشترین بها  را بابت آن بپردازد بفروشد ، که ایران نیز می تواند یکی از این کشورها باشد.

این مقام ژاپنی که در یک کنفرانس خبری و در جمع خبرنگاران خارجی سخن می گفت ، این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال فروش هواپیماهای دست دوم شرکت هواپیمایی ژاپن به ایران مطرح کرد .

به دلیل تحریم های بین المللی، ایران قادر به خرید هواپیما از سازندگان آن در آمریکا و فرانسه نیست و خرید هواپیماهای دست دوم از دیگر شرکت ها، یکی از راه های اصلی تامین هواپیما برای ناوگان هوایی ایران است.

شرکت هواپیمایی ژاپن در روز اول اکتبر 1950 تاسیس شد و فرودگاه های مختلفی در آسیا، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی پرواز دارد.