مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس روز

 f2.jpg

f1.jpg

اوریون های ایرانی در لاکهید مارتین (زمان تحویل)

رزمایش هوایی ارتش تابستان برگزار می‌شود

سرلشگر صالحی اعلام کرد: در رزمایش هوایی ارتش که با همکاری وزارت دفاع تا اواخر تابستان برگزار می‌شود، ارتش جمهوری اسلامی ایران هواپیمای جنگنده آذرخش را برای اولین بار به پرواز در خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشگر صالحی فرمانده کل ارتش، در حاشیه یادواره وزرای دفاع شهید و 890 شهید وزارت دفاع سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال جاری رزمایشی را با وزارت دفاع برگزار خواهد کرد که در این رزمایش برای اولین بار هواپیمای جنگنده آذرخش به پرواز در خواهد آمد.

سردار نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این خصوص گفت: امروز وزارت دفاع با تلاش وهمت متخصصان خود توانسته است در ساخت جنگنده به پیشرفت های چشم گیری دست پیداکند که ساخت هواپیماهای جنگنده صاعقه و آذرخش از جمله این توانمندی هاست.

وی گفت: امروز ما در بعد صنعت هوایی توانمندی های خوبی را کسب کرده ایم که ساخت هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین، تهاجمی و انتحاری از جمله این توانمندی هاست.

سردار نجار همچنین با اشاره به ساخت 6 نوع بالگرد در وزارت دفاع گفت: به زودی وزارت دفاع ، بالگرد ملی دفاعی خود را به طور رسمی به پرواز در خواهد آورد که این امر صنعت دفاعی ما را به سمت خودکفایی سوق خواهد داد.

وزیر دفاع ادامه داد: اگر امروز ما در صنعت هوایی به پیشرفت های چشم گیری دست پیدا کرده ایم به خاطر این است که در مسیری حرکت می کنیم که آن را رهبر معظم انقلاب مشخص کرده و اشخاصی همچون شهید چمران در آن گام برداشته اند.

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص مشخص شدن اشیاء نورانی در آسمان کشور گفت: این موضوع درحال بررسی است و تا کنون اقدامات خوبی برای به نتیجه رسیدن این موضوع انجام شده است.

متکی‌‌ : سپر دفاع‌ موشکی‌ تلاشی‌ برای‌ اغاز دوباره‌ جنگ‌ سرد است

سخنگوی‌ وزارت‌ امور خارجه‌ کشورمان‌ گفت‌‌ تصمیم‌ غرب‌ برای‌ ایجاد سپر دفاع موشکی‌ برای‌ اغاز دوباره‌ جنگ‌ سرد است.
‌‌
منوچهر متکی‌ در نشست‌ خبری‌ عصر امروز وزرای‌ خارجه‌ کشورهای‌ ساحلی‌ دریای خزر افزود‌ من‌ از اقای‌ لاوروف‌ پرسیدم‌ این‌ گفته‌ امریکائیها را که‌ ایران تهدیدی‌ برای‌ غرب‌ و سپر دفاع‌ موشکی‌ برای‌ مقابله‌ با تهدیدات‌ ایران‌ است پذیرفته‌ اید؟‌ که‌ اقای‌ لاوروف‌ به‌ من‌ گفتند ما این‌ گفته‌ را نپذیرفته‌ ایم.وی‌ افزود‌ واقعیت‌ ایجاد سپر دفاع‌ موشکی‌ که‌ موجب‌ نگرانی‌ ماست‌ تصمیم دوباره‌ برای‌ اغاز جنگ‌ سرد است‌ و توصیه‌ ما به‌ این‌ کشورها این‌ است‌ که خاتمه‌ جنگ‌ سرد را اعلام‌ و هزینه‌ رقابت‌ تسلیحاتی‌ را برای‌ رفاه‌ و اسایش ملت‌ ها هزینه‌ کنند.

متکی‌ گفت‌‌ در سال‌ های‌ اخیر تجربه‌ تلخ‌ استفاده‌ از زور و تحمیل‌ در‌ جنگ‌ نشان داده است که به‌ هیچ‌ نتیجه‌ ای‌ نمی‌توان رسید و هر کسی‌ شک‌ دارد به‌ عراق‌‌ افغانستان‌ ومنطقه‌ خلیج‌ فارس‌ سفر کند.متکی‌ ابراز امیدواری‌ کرد‌ صورت‌ واقعی‌ مسئله‌ که‌ نگران‌ کننده‌ است‌ در تصمیم امریکا و روسیه‌ پاک‌ شود.

پس‌ از اتمام‌ سخنان‌ منوچهر متکی‌ ‌ سرگئی‌ لاوروف‌ گفت‌‌ ما به‌ هیچ‌ وجه‌ نمی خواهیم‌ مسابقه‌ تسلیحاتی‌ را تکرار کنیم‌ و نظر خود را صادقانه‌ درباره‌ طرح ضد موشکی‌ به‌ انها گفته‌ ایم.وزیر امور خارجه‌ روسیه‌ اضافه‌ کرد‌ پیشنهادهایی‌ را برای‌ گفتگوی‌ پوتین‌ وبوش‌ اماده‌ می‌ کنیم.
‌‌
لاوروف‌ درباره‌ زمان‌ برگزاری‌ نشست‌ سران‌ کشورهای‌ حاشیه‌ دریای‌ خزرگفت‌ ‌ این نشست‌ به‌ نظر روسای‌ جمهور این‌ کشورها بستگی‌ دارد.‌


 

برنامه صادرات جنگنده های روسی

روسیه‌ تا سال‌ ‌2020‌ میلادی‌ قصد دارد ‌350‌ فروند هواپیمای‌ شکاری مدرنیزه‌ شده‌ از نوع‌ میگ‌ ‌29‌ به‌ ارزش‌ حدود ‌12‌ میلیارد دلار به کشورهای‌ مختلف‌ صادر می‌ کند.

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از مسکو ‌ ولادیمیر ویپریاشکین‌ ‌ معاون شرکت‌ میگ‌ گفت:هم‌ اکنون‌ بیش‌ از ‌1600‌ فروند هواپیمای‌ میگ‌ ‌29‌ در ناوگان‌ هوایی‌ ‌ 9‌ کشور جهان‌ مورد استفاده‌ قرار می‌ گیرد جنگنده‌ های‌ مدرنیزه‌ شده‌ میگ‌ ‌29‌ اکنون‌ به‌ مسلسل‌ کالیبر ‌30‌ میلیمتری‌ و موشک‌ های‌ برد متوسط و کوتاه‌ کلاس‌ صهواهوا‌ مجهز شده‌ وقابلیت‌ حمل‌ گلوله‌ های‌ غیر قابل‌ هدایت‌ راکتیو و بمب‌ ها را دارد.

یاشکین‌ درباره‌ روزامدکردن‌ میگ‌ ‌31‌ گفت‌ شرکت‌ میگ‌ برای‌ بازارخارجی‌ طیف‌ جدیدی‌ از خدمات‌ پس‌ از فروش‌ مدل‌ های‌ مختلف‌ میگ‌ را مورد توجه‌ قرار داده‌ است.روسیه‌ در عین‌ حال‌ ‌18‌ فروند هواپیمای‌ مدرن‌ شده‌ شکاری‌ سوخو سی را که‌ یکی‌ از پیشرفته‌ ترین‌ هواپیماهای‌ جهان‌ است‌‌ تا پایان‌ سال اینده‌ میلادی‌ تحویل‌ مالزی‌ خواهد داد.

همچنین‌ روسیه‌ اجرای‌ قرارداد یک‌ میلیارد دلاری‌ فروش‌ پنج‌ جنگنده رهگیر میگ‌ ‌31‌ از نوع‌ صعه‌‌ و مجموعه‌ ای‌ از هواپیماهای‌ میگ‌ ‌‌29‌ ام‌‌ام‌ ‌‌2‌ را به‌ سوریه‌ اغاز کرد که‌ می‌ توان‌ از ان‌ به‌ عنوان عرضه‌ مجدد سلاح‌ به‌ خاورمیانه‌ پس‌ از وقفه‌ یک‌ ساله‌ از زمان‌ جنگ لبنان‌ یاد کرد.‌

نقص فنی در هواپیمای مسافربری بندرعباس - تهران

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، خبر سقوط یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مهرآباد را تکذیب کرد.

رضا جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت "ایران ایرتور" که از بندرعباس به مقصد تهران پرواز کرده بود، حدود ساعت 10 دیشب(چهارشنبه)، پس از فرود در فرودگاه مهرآباد با نقص فنی مواجه می شود.
وی افزود: پس از فرود هواپیما، خلبان متوجه مشکلی از ناحیه باتری هواپیما می‌شود که بلافاصله نیز به تخلیه حدود 150 مسافر خویش از هواپیما اقدام می‌کند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: در جریان این اتفاق، هیچگونه آسیبی به مسافران هواپیما نرسیده و همگی آنها بلافاصله به داخل ترمینال فرودگاه منتقل شدند.
وی در پاسخ به این سؤال که علت بروز چنین مشکلی در هواپیما چه بوده است؟ گفت: علت بروز مشکل پس از بررسی کارشناسی "تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری " مشخص و به زودی اعلام خواهد شد.

یک پیام روشن

امیر سرلشگر عطا الله صالحی:

اگر دشمن سنگی بیندازد سربازی به سرزمینش بر نمی‌گردد

خبرگزاری فارس: فرمانده کل ارتش تاکید کرد: اگر دشمن سنگی بیندازد رهایش نمی‌کنیم و دیگر چیزی به نام سرباز به سرزمینشان بر نمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس؛ امیر سرلشگر عطا الله صالحی فرمانده کل ارتش که پیش از ظهر امروز چهارشنبه در یادواره وزرای شهید دفاع و 890 شهید وزارت دفاع سخن می‌گفت، در ابتدا با ذکر ویژگی‌های مجاهدی همچون شهید چمران گفت: بنای وزارت دفاعی که توسط آن وزرای شهید شکل گرفت و امروز قدرتمند شده و اگر می‌شد نام تولیدات این بخش را تماماً اعلام کنیم، همگان متعجب می‌شدند.
وی با اشاره به استحکام و اقتدار سامانه‌های مختلف دفاعی در کشور گفت: این استحکام به نحوی است که دشمن را در رابطه با اندیشیدن به هر نوع تهاجم ناکار کرده است.
فرمانده کل ارتش با ذکر این نکته که برخی می‌گویند دشمن در این موضوع تعارف می‌کند خاطرنشان کرد: دشمن به این دلیل تعارف نمی‌کند، چون ما با آنها تعارف نداریم.
صالحی اضافه کرد: دشمن امروز مانند قمار بازی است که فکر می‌کند شاید اینبار بتواند برنده شود و به امیدواری‌هایی دست می‌آویزد که بعضاً امید موقت هم ایجاد می‌کند که مثال آن وجود شبکه‌های تروریستی در منطقه است.
وی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر حمله اظهار داشت: اگر دشمن سنگی از روی هوا بیندازد در زمین و دریا رهایش نمی‌کنیم و در وضعیت فعلی نیز ناکارآمدترش خواهیم کرد.
فرمانده کل ارتش تاکید کرد: در آن صورت چیزی به نام سرباز به سرزمینشان باز نمی‌گردد.
وی در پایان استحکام نیروها، پشتیبانی علمی، اراده و تعهد به اسلام را موجب به وجود آمدن قدرتی دانست که به زودی شاهد اضمحلال دشمنان در تمام جبهه‌ها خواهیم بود.

RPG7: ارزان، کارآمد، محبوب

در اواخر جنگ جهانی اول(۱۹۱۴-۱۹۱۸)، نخستین تانک های جنگی پا به عرصه نبرد گذاشتند. آلمانی ها به

 سرعت به این امر واکنش نشان دادند و با استفاده  از تفنگ های ۱۳mm با گلوله های قابل نفوذ در زره افراد

 داخل تانک رو می کشتند. این تفنگ های تک تیر تا اواخر دهه ۳۰ میلادی در ارتش های شوروی و انگلیس

 استفاده می شدند. اما با شروع دومین جنگ جهانی(۱۹۳۹-۱۹۴۵) و ظهور نسل جدید تانک های مدرن و

قدرتمند آلمانی که زرهی نفوذ ناپذیر داشتند تفنگ های تک تیر کنار گذاشته شدند.

در آن زمان تنها راه مقابله با یک تانک استفاده از تانکی دیگر بود که بتواند به نبرد در برابر تانک دشمن

 بپردازد. در سال ۱۹۴۳ آمریکایی ها سلاحی جدید به نام "بازوکا M9" را وارد عرصه نبرد کردند که قادر

 بود تانک های آلمانی را منهدم کند. بازوکا اولین راکت انداز ضدتانک جهان بود که توسط نفر حمل می شد.

 این سلاح تاثیر زیادی در تعیین سرنوشت جنگ داشت. بعدها بازوکا در جنگ کره و جنگ ویتنام هم به کار

 گرفته شد.

در اواخر جنگ جهانی دوم(۱۹۴۴) آلمانی ها یک سلاح جدید ضدتانک به نام "پانزرفاست" را به خدمت

گرفتند. این سلاح هرگز مانند بازوکا به شکل وسیع به خدمت گرفته نشد. پس از جنگ پانزرفاست مورد توجه

متخصصان روسی قرار گرفت و با الهام گرفتن از آن سلاحی جدید به نام "RPG2"را ساختند. RPG2 در

سال ۱۹۴۹ وارد خدمت شد. و پس از گذشت چند سال از خدمت خارج شد. 

 

                          

                                                          RPG2   

 

                          

                                          پانزر فاست ساخت آلمان نازی

 

پس از آن مشهورترین راکت انداز جهان با نام RPG7 که تکامل یافته RPG2 بود، ساخته شد. و با توجه به

 اینکه خود RPG2 هم از پانزرفاست الگوبرداری شده بود، می توان به نوعی مبدا RPG7 را کشور آلمان

 نازی دانست. RPG7 دارای برد و قدرت تخریب بیشتر نسبت به مدل قبلی بود. RPG7 به سرعت جای خود

 را در بین ارتش های دنیا و چریک ها باز کرد و به سلاحی محبوب و مشهور تبدیل گشت. راکت RPG7 هم

 مانند RPG2 دارای پره های از پشت است، که پس از شلیک این پره ها باز شده و باعث تعادل در هنگام

پرواز می شوند.

 

                  

                                                   نمای ظاهری RPG7

 

RPG7 دارای مدل ها های متفاوتی است که برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مانند RPG7

D که مخصوص نیروهای هوابرد است و تاشو است و یا مدل OG-7V که دارای کلاهک خوشه ای و

مخصوص نبردهای شهری است. و همین طور مدل های RPG7-V1 و RPG7-V2 که از پرکاردبردترین

 مدل ها هستند و در ایران هم موجودند. تولید این سلاح در چین، ایران، بلغارستان، لهستان، پاکستان و...

همچنان ادامه دارد اما تولید آن در روسیه متوقف شده است و با مدل های جدیدتر مانند RPG22  جایگزین

 شده است. در حال حاضر قدرتمندترین راکت ضدتاک جهان RPG29 است که تولید آن منحصرا در اختیار

 روسیه قرار دارد.

RPG7 در اکثر جنگ های پس از جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) حضور داشته است که یکی از این جنگ ها

جنگ هشت ساله ایران با عراق بوده است. یقینا همه ما این سلاح ضدتاک را اکثر فیلم ها یا سریال ها جنگی

 دیده ایم و از تاثیر گذاری آن در هشت سال دفاع مقدس باخبریم.   

در زمان شروع جنگ لشکرهای زرهی ارتش عراق از قدرتمندترین یگان های زرهی جهان به حساب می

 آمدند و در مقابل ارتش بحران زده و ضعیف ایران قرار داشت. در ماه های ابتدایی جنگ به جرات می توان

 گفت تعداد سلاح های ضدتانک ما از تعداد تانک های عراقی کمتر بود و تانک های عراقی می توانستند با

پیشروی و رد شدن از روی سنگرها و رزمندگان ما تا مرکز کشور هم پیشروی کنند. در این زمان هوانیروز

همیشه قهرمان ارتش به داد کشور رسید و با مقاومت سرسختانه در مقابل ستون های زرهی ارتش بعثی، جلوی

 پیشروی سریع آن ها را گرفت. در برخی روزهای ابتدایی جنگ، بالگردهای کبرا هوانیروز از صبح تا شب

 مشغول موشک باران تانک های عراقی بودند و فقط برای سوخت گیری و مهمات گیری به پایگاه می آمدند.

 کبراهای ایرانی به واقع کابوس لشکرهای زرهی عراق بودند.

 

             

                             بالگرد کبرا هوانیروز ارتش، کابوس تانک های عراقی

 

اما به تدریج سلاح RPG7 با سه برابر قیمت و با واسطه وارد ایران شد. و اگر این گونه نبود ما در بیش از

۸۰٪ عملیات ها مغلوب عراق می شدیم. بنابراین ما به نوعی مدیون RPG7  هستیم.

همان گونه که گفته شد RPG7 دارای مدل های گوناگونی است که از نظر مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت

های زیادی دارند. اما مشخصات نمونه تولید شده در ایران به شرح زیر است:

 

سرعت اولیه: ۳۲۰ متر بر ثانیه

وزن لانچر: ۶.۶ کیلوگرم

وزن راکت: ۲.۴ کیلوگرم

برد موثر: ۵۰۰ متر

کالیبر: ۴۰ میلیمتر

طول سلاح: ۹۵۰ میلیمتر

 

                                                تصاویری از رزمایش ضربت ذوالفقار در شهریور ۸۵

 

 

نزدیک به دو دهه است که با ورود تانک های جدیدی مانند M1 آمریکایی، مرکاوای اسراییلی، لئوپارد آلمانی،

 چلنجر انگلیسی، لکرک فرانسوی و... دیگر جایی برای RPG7 به عنوان یک سلاح ضدتانک باقی نمانده

است. زیرا زره مستحکم و چند لایه تانک های امروزی کاملا نسبت به سلاح هایی از این قبیل مقاوم هستند.

 اما هنوز هم می توان از RPG7 به عنوان وسیله ای برای منهدم کردن خودروهای دشمن، تاسیسات، محل

تجمع نفرات، بالگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و... استفاده کرد.

منبع:www.artesh-iran.blogfa.com

امان از این عرب ها

بی‌ ای‌ ئی‌ سیستمز یک‌ ایرباس‌ به‌ شاهزاده‌ بندر تقدیم‌ کرد‌ه است

روزنامه‌ گاردین‌ چاپ‌ انگلیس‌ در شماره‌ امروز خود بدون‌ انکه‌ نامی‌ از منابع خبری‌ خود ببرد نوشت‌ شرکت‌ دفاعی‌ بی‌ ای‌ ئی‌ سیستمز انگلیس‌ یک‌ ایرباس‌ A340 را به‌ ارزش‌ هفتاد و پنج‌ میلیون‌ پوند ‌صد و یازده‌ میلیون یورو‌ در چارچوب‌ قرارداد سلیحاتی‌ الیمامه‌ تقدیم‌ شاهزاده‌ بندر کرده است.
‌‌
به‌ گزارش‌ واحد مرکزی خبر به نقل ازخبرگزاری‌ فرانسه‌ از لندن‌‌ روزنامه‌ گاردین‌ که‌ طی‌ روزهای‌ اخیر خبرها و گزارش‌ های‌ افشا کننده‌ متعددی‌ درباره‌ پرداخت‌ های‌ کلان‌ به شاهزاده‌ بندر در چارچوب‌ قرارداد الیمامه‌ منتشر کرده‌ است‌ افزود این هواپیما که‌ به‌ رنگ‌ های‌ نقره‌ ای‌ و ابی‌ است‌ در سال‌ هزار و نهصد و نود و هشت‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد تولدش‌ تقدیم‌ شده‌ بود.

این‌ روزنامه‌ در شماره‌ های‌ پیشین‌ خود فاش‌ کرده‌ بود که‌ این‌ شرکت‌ انگلیسی تولید و فروش‌ اسلحه‌ هر سال‌ میلیونها دلار به‌ یکی‌ از شاهزادگان‌ صعودی پرداخت‌ کرده‌ است‌‌. بر اساس‌ تحقیقاتی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ انجام‌ گرفته‌ است نشان‌ می‌ دهد که‌ شرکت‌ انگلیسی‌ بی‌ ای‌ ئی‌ سیستمز دربیش‌ یک‌ دهه‌ چند صد میلیون‌ پوند به‌ حساب‌ های‌ مورد استفاده‌ شاهزاده‌ بندر بن‌ سلطان‌‌ سفیرسابق‌ صعودی‌ در امریکا و از مقامات‌ ارشد این‌ کشور‌ پرداخت‌ کرده‌ است‌‌.

براساس‌ این‌ تحقیقات‌ ‌ وزارت‌ دفاع‌ انگلیس‌ نیز از پرداخت‌ این‌ مبالغ اگاهی داشته‌ است‌‌ بر اساس‌ این‌ تحقیق‌ ‌ هر سال‌ مبالغی‌ تا یکصد و بیست‌ میلیون پوند توسط شرکت‌ انگلیسی‌ بی‌ ای‌ ئی‌ سیستمز به‌ دو حساب‌ بانکی‌ متعلق‌ به سفارت‌ صعودی‌ در ایالات‌ متحده‌ واریز می‌ شد و این‌ پرداخت‌ ها برای‌ بیش‌ ازیک‌ دهه‌ ادامه‌ داشته‌ است‌ ‌ظاهرا این‌ حساب‌ های‌ بانکی‌ در اختیار شاهزاده بندر قرار داشت‌ که‌ از وی‌ به‌ عنوان‌ طراح‌ معامله‌ الیمامه‌‌ بزرگترین قرارداد تسلیحاتی‌ سعودی‌ و انگلیس‌ ‌ نام‌ برده‌ می‌ شود.

در این‌ تحقیق‌ امده‌ است‌ که‌ هدف‌ از افتتاح‌ این‌ دو حساب‌ بانکی‌ پرداخت هزینه‌ رفت‌ و امد هواپیمای‌ ایرباس‌ اختصاصی‌ امیر بندر بوده‌ است.

نظر وبلاگ:امان از دست این عرب ها .فقط این یک کار را نکرده بودند آنها خود بزرگترین رشوه دهندگان بودند .حال خود رشوه بگیر شده اند .آن هم چه شخصی.شاهزاده بندر .نماینده تام الاختیار عربستان برای مدت بیش از ده سال در آمریکا و کسی که یکی از مدعوین همیشگی جشن های خصوصی جرج بوش در مزرعه اش در دالاس است و کسی که از هم اکنون خود را برای ریاست بر عربستان آماده میکند.دنیای عجیبی است.بی شک او از معدود نفراتی است که(به نظر بنده) پازل های سیاسی منطقه را می چیند مثل جورج سوروس و راکفلر در امریکا .پیشنهاد میکنم کمی در مورد این شخص مطالعه کنید.با تشکر