مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مصاحبه خواندنی با فرمانده پایگاه یکم شکاری

امیر حمیدرضا گودینی فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد

  

پایگاه یکم شکاری مهرآباد را می‌توان قلب نیروی هوایی در کشور دانست و این به دلیل اهمیت این پایگاه و قرار گرفتن آن در پایتخت و نیز استعداد پرنده‌ها و امکانات موجود در آن است.

امیر خلبان حمیدرضا گودینی فرمانده پایگاه یکم شکاری نهاجا نیز از جمله خلبانان و افسران باتجربه این نیرو محسوب می‌شود که سه سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی وارد نیروی هوایی شد و امروز با توجه به تجربه و توانمندی‌های خود به عنوان یکی از موفق‌ترین فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت است.

گفتگوی تفصیلی فرمانده پایگاه یکم شکاری با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس که در آن به مطالبی از جمله مقایسه وضعیت نیروی هوایی در پیش و پس از انقلاب، روند خودکفایی در این نیرو، ماموریت‌ها و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده، به شرح زیر است:

* مستشاران امریکایی در حقیقت برای آموزش به ایران می‌آمدند

امیر گودینی با اشاره به وضعیت ارتش در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با تاکید بر وابستگی کامل ارتش به غرب، گفت: ارتش و علی‌الخصوص نیروی هوایی در طول این سال‌ها از هر نظر چه در بعد آموزش‌های تئوری و چه عملی در وابستگی کامل به کشورهای غربی خصوصا امریکا بود و تمام دانشجویان ما برای آموزش به این کشور اعزام می‌شدند.

وی با بیان اینکه این وابستگی، امور فنی را نیز شامل می‌شد، تصریح کرد: دانشجویان ما که برای آموزش به امریکا می‌رفتند، پس از بازگشت نیز توانایی بهره‌برداری از این آموزش‌ها را نداشتند چراکه مستشاران خارجی بر تمامی امور مسلط بوده و اجازه این کار را نمی‌دادند.

این فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی ارتش در خصوص سطح توانمندی مستشاران خارجی در ایران نیز گفت: اینها در حقیقت خلبانان دست چندم بودند که به عنوان استاد خلبان به کشورما می‌آمدند اما در واقع به دنبال تکمیل آموزش خود بودند و این توانمندی‌ها را به پرسنل ما منتقل نمی‌کردند.

* وضعیت ارتش در اوایل انقلاب عادی نبود

گودینی ایجاد تغییر و تحولات عظیم در نهادهای مختلف در هنگام انقلاب را طبیعی دانست و افزود: بعد از انقلاب هم این شرایط در کشور ما و در ارتش صورت گرفت که به دنبال آن برخی فرماندهان از کشور فرار کردند و برخی نیروها نیز از بدنه ارتش جدا شدند و این وضعیت، ارتش را از حالت عادی خارج کرده بود.

وی ادامه داد: در نیروی هوایی نیز وضع به همین منوال بود و توطئه‌هایی نظیر قائله کردستان، خلق مسلمان تبریز و کودتای نوژه این نیرو را ضعیف‌تر می‌کرد.

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد در ادامه افزود: به دنبال این مسایل و با حمله همه جانبه رژیم بعث عراق به کشورمان به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خود ایستاد و شاید به همین جهت بود که امام(ره) جنگ تحمیلی را یک نعمت برای کشور عنوان کردند.

گودینی یادآور شد: پس از اخراج مستشاران خارجی، کارشناسان نظامی غرب می‌گفتند ارتش ایران و خصوصا نیروی هوایی تا دو ماه دیگر زمین‌گیر خواهد شد، اما به برکت تلاش جوانان و پرسنل متعهد نیرو، این اتفاق رخ نداد و ما امروز پس از گذشت سی سال کاملا مستقل بوده و روی پای خود ایستاده‌ایم و جنگنده‌های ما نه تنها به راحتی به پروازهای خود ادامه می‌دهند، بلکه ما به توان ساخت و نگهداری آنها نیز دست پیدا کرده‌ایم.

* قطعات و تجهیزات را به ما نمی‌دهند؛ خودمان می‌سازیم

وی با بیان اینکه جنگ و تحریم باعث شد تا ما به فکر ساخت قطعات مورد نیاز بیفتیم، تصریح کرد: این ساخت قطعات چندان هم ساده نبود. بسیاری از کشورهای جهان و حتی امریکا که پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را در اختیار دارد، به تنهایی قطعات و تجهیزات را نمی‌سازد چراکه این کار چندان منفعتی نیز ندارد.

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد ادامه داد: برای مثال امریکایی‌ها یک سری از تجهیزات مانند صندلی هواپیما که برای اجکت خلبان استفاده می‌شود را از انگلیس و یا سیستم‌های الکترونیکی را از ژاپن تهیه می‌کند اما ما در ایران به این حد رسیدیم که تمام قطعات را خودمان بسازیم چراکه این تجهیزات به خاطر تحریم، به ما داده نمی‌شود.

گودینی به توانمندی بسیار بالای متخصصان نیروی هوایی در تامین نیازهای این نیرو و ساخت جنگنده اشاره کرد و گفت: در بعد ساخت هواپیما، ما شاهد ساخت جنگنده‌های آذرخش و صاعقه و نیز طراحی و ساخت تجهیزان موشکی و پدافندی بسیار مهمی بودیم.

وی با بیان اینکه کارهای بسیار مهمی نیز در زمینه ساخت موشک در بردهای مختلف، انواع رادار و سامانه‌های پدافند هوایی صورت گرفته است، افزود: این دستاوردها به رغم تمام تحریم‌های اقتصادی و نظامی بوده که علیه کشور اسلامی ما در طول این سی سال صورت گرفته است.

* کوچکترین حرکت دشمن در زمین، هوا و دریا زیر نظر ماست

این فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی ارتش با تاکید بر اینکه این پیشرفت‌ها تنها به امر طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات منحصر نشده، به اشراف اطلاعاتی ارتش بر وضعیت دشمن فرامنطقه‌ای اشاره کرد و افزود: مطمئن باشید کوچکترین حرکت دشمن در زمین، هوا و دریا، کاملا رصد می‌شود و هیچ حرکتی نیست که از چشم ما پنهان بماند.

* "نیروهای شهادت‌طلب " بزرگترین حربه ما در مقابله با دشمن

گودینی خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است ما از لحاظ تکنولوژی‌ نسبت به برخی کشورهای پیشرفته عقب‌تر باشیم، اما آنچه اهمیت دارد، قدرت ایمان نیروهای ماست چراکه در بکارگیری تجهیزات، نیروی انسانی حرف اول و آخر را می‌زند.

وی تصریح کرد: وقتی رزمنده ما اعتقادات مذهبی دارد، با همین امکانات و تجهیزات می‌تواند در مقابل دشمن بایستد و اگر امروز می‌بینم که دشمن جرات اقدام علیه کشور ما را ندارد، به دلیل وجود همین نیروهای مومن، متخصص و شهادت‌طلبی است که به عنوان بزرگترین حربه ما در مقابل آنها محسوب می‌شود.

* توان ایران برای اورهال هواپیما در خاورمیانه نظیر ندارد

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فارس، توانمندی اورهال هواپیماها را یکی از مهمترین دستاوردهای نیروهای مسلح دانست و افزود: عمر انقلابی که حضرت آقا فرمودند، یعنی اینکه ما نباید به تاریخ مصرفی که کشورهای سازنده تجهیزات تعیین می‌کنند توجه کنیم بلکه با انجام تغییر و تحول در این تجهیزات می‌توان استفاده بیشتری از آنها برد و به همین خاطر است که ما امروز تمامی هواپیماها چه جنگنده و چه هواپیماهای مسافربری و پهن پیکر را در داخل کشور خودمان اورهال می‌کنیم.

گودینی اورهال هواپیما را یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین علوم و تحصص‌ها دانست و افزود: برای اورهال باید تمامی قطعات هواپیما از هم باز شود و سختی کار به اندازه ساخت خود هواپیماست.

وی اورهال هواپیماهای پهن‌پیکر را یک امر بی‌نظیر در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: در حقیقت در اکثر کشورها، اورهال هواپیماها در کشور سازنده آن انجام می‌شود ولی ما در ایران، این کار را در داخل کشور خودمان انجام می‌دهیم.

* تجهیز جنگنده‌های ارتش به سامانه نبرد در تمام شرایط آب و هوایی

این فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی ارتش همچنین به دستاوردهای صنایع دفاع و نیروهای مسلح در زمینه طراحی، ساخت و نصب سیستم‌های ناوبری و موشکی جدید بر روی جنگنده‌ها اشاره کرد و گفت: برای مثال درخصوص موضوع توان رزمی هواپیماها در تمام شرایط آب و هوایی ما نیاز به دستگاهای ناوبری بروز و تجهیزات متناسب داریم که این تجهیزات بر روی جنگنده‌ها نصب شده و ما امروز توان نبرد در تمام شرایط آب و هوایی را داریم.

* از تیراندازی‌ و سوخت‌گیری‌های شبانه تا آموزش خلبانان به زبان فارسی در نهاجا

گودینی افزود: در ماه‌های اخیر نیز شاهد تمرین تیراندازی موفق شبانه جنگنده‌های سوخو24 و اف4 در پایگاه همدان بودیم که هرچند این اقدامات در گذشته نیز انجام می‌گرفت، اما در این حد نبوده است.

وی انجام سوختگیری‌های شبانه و موضوع آموزش خلبانان جوان در داخل کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اگر ما در گذشته مجبور بودیم دانشجویان خود را برای آموزش به کشورهای دیگر مانند امریکا بفرستیم، اما امروز در داخل کشور و با زبان فارسی این دانشجویان را آموزش می‌دهیم.

* تشکیل گردان‌های پهپاد در سایر یگانهای نیروی هوایی

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد موضوع طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های مورد توجه نیروی هوایی ارتش مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم به گونه‌ای که گردان‌های پهپاد در سایر یگانهای نیرو تشکیل شده و اخیرا نیز یکی از پهپادهای بمب‌افکن نیروی هوایی در یکی از رزمایش‌ها مورد تست قرار گرفت.

گودینی با اشاره به علم و تخصص پیشرفته مورد نیاز در حوزه پهپادها خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها و دیگر کشورها نیز یک شبه به این تکنولوژی نرسیدند ولی ما با توجه به وضعیتی که داریم، توانستیم در کمترین زمان ابعاد گسترده‌ای از این دانش را در اختیار بگیریم.

* به دنبال تغییر و تحول در سیستم موشکی جنگنده‌ها هستیم

وی همچنین با اشاره به توان بالای موشکی و نصب انواع موشک‌ بابردهای مختلف بر روی جنگنده‌ها گفت: ما هیچگاه به موشک‌های قدیم بسنده نکرده و به دنبال بهینه‌سازی و افزایش برد این موشک‌ها هستیم تا توان هرگونه مقابله با اقدامات احتمالی دشمن را افزایش دهیم.

این فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه کشورهای زیادی در جهان در زمینه موشکی فعالیت می‌کنند، افزود: ما نیز اقدامات ویژه‌ای درخصوص افزایش برد موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین داشته‌ایم و در آینده اخبار خوبی در زمینه افزایش برد و ایجاد تغییر و تحول در سیستم‌ موشکی جنگنده‌ها خواهیم داشت.

* چند مورد هواپیمای ناشناس را مجبور به فرود و بازرسی کرده‌ایم

گودینی یکی از مهمترین ماموریت‌های نیروی هوایی را مقابله با هواپیماهای متخاصم دانست و افزود: این موضوع حالات مختلفی دارد. گاهی مانند ایام جنگ، هواپیماهای دشمن به مرزهای هوایی ما حمله می‌کنند که در این حالت ما وظیفه مقابله شدید با آنها را داریم.

وی ادامه داد: اما گاهی هواپیمای ناشناس وارد فضای کشور می‌شود که این موضوع شرایط خاص خود را دارد و عملکرد در این موارد بسیار ظریف و حساس است.

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد با بیان اینکه در سال‌های اخیر چندین مورد ورود هواپیماهای ناشناس به فضای کشور را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در برخی موارد هواپیماهای بدون کد وارد فضای کشورمان شدند که نیروی هوایی بنابر دستورالعمل، اقدام به نشاندن آنها کرد.

گودینی این اقدامات را جزو شرح وظایف نیروی هوایی معرفی کرد و یادآور شد: برای نشاندن هواپیما نیاز به رهگیری توسط رادار است و بعد از آن، جنگنده‌ها در حداقل زمان ممکن به پرواز درآمده و توسط رادار به سمت هدف هدایت می‌شوند.

وی افزود: سپس جنگنده‌ها با علامت به هواپیمای ناشناس اخطار داده و در صورت عدم رعایت اخطار، با استفاده از زور یعنی شلیک به سمت آن، هواپیما را مجبور به فرود می‌کنند که بحمدالله در تمامی مواردی که پیش آمده است موفق بودیم و هواپیمای ناشناس نیز پس از بررسی و شناسایی، اجازه ادامه مسیر را می‌یابد.

* جنگنده های ارتش، دشمن را در فواصل دور دست هدف قرار می‌دهند

این فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی ارتش در پاسخ به این سوال که آیا برد پروازی 3هزار کیلومتری جنگنده‌ها امکان افزایش نیز دارد، جواب داد: این امر یعنی افزایش برد پروازی هواپیماها منوط به امکان سوختگیری است که ما امروز هم امکان سوختگیری هوایی جنگنده‌ها و هم امکان سوختگیری شبانه آنها را داریم.

گودینی با اشاره به تعبیه مخازن سوخت در برخی جنگنده‌ها افزود: جنگنده‌های ما عملیات سوختگیری در ارتفاع پست و ارتفاع بالا را براحتی انجام می‌دهند تا در صورت نیاز و در زمان تهدید بتوانیم دشمن را در فواصل دور دست مورد هدف قرار داده و جنگنده‌ها به سلامت به پایگاه‌های خود بازگردند.

وی یادآور شد: در ایام دفاع مقدس نیز ما تجربه پروازهای طولانی مدت را داشتیم که برای مثال یکی از جنگنده‌های ما به مدت 14 ساعت به پرواز درآمد که فاصله بسیار زیادی را در بر می‌گرفت.

* پرواز موفقیت‌آمیز نمونه هواپیمای رادارگریز ارتش

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد، دانشگاه شهید ستاری را به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی مهم در نیروی هوایی ارتش دانست و گفت: این دانشگاه علاوه بر توان علمی کارکنان خود تعاملاتی نیز با مراکز علمی خارج از سازمان و خارج از ایران دارد و در زمینه‌های متعددی به انجام تحقیقات می‌پردازد.

گودینی برای مثال به موضوع رادارگریزی هواپیماها اشاره کرد و افزود: ما به این تکنولوژی رسیده‌ایم و نمونه آن نیز به پرواز درآمده اما قطعا زمان می‌خواهد تا این تکنولوژی در وسعت بیشتری به کار گرفته شود.

* غربی‌ها علیرغم تبلیغات رسانه‌ای به حقیقت توان نظامی ایران آگاهند

وی در بخش پایانی این گفتگو به موضوع کارشکنی و جوسازی‌های روانی رسانه‌های غربی درجهت کمرنگ جلوه دادن دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تصریح کرد: وقتی دشمن راهپیمایی‌های میلیونی ملت ایران را ده‌ها هزار نفری معرفی می‌کند، تعجبی ندارد که بخواهد دستاودرهای عظیم علمی و تحقیقاتی ما در نیروهای مسلح را نیز زیر سوال ببرد.

این فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی ارتش گفت: برای مثال وقتی جنگنده‌های بومی صاعقه ساخته شد، آنها سعی کردند تا با طرح مسایلی ازجمله اینکه این هواپیما همان جنگنده اف 5 است که تنها در ظاهر تغییراتی جزئی داشته است، این دستاورد بزرگ را زیر سوال ببرند.

گودینی ادامه داد: مگر ما چند فروند جنگنده اف5 در اختیار داریم؟ درحالی که امروز اسکادران‌های صاعقه تشکیل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه اورهال وقتی ما هواپیماهای پهن پیکر 747 را در همین پایگاه یکم شکاری اورهال می‌کنیم، یک نفر متخصص خارجی پای کار نیست و تمام این اقدامات توسط کارکنان خدوم، مومن و متخصص خودمان صورت می‌گیرد و وقتی ما به چنین توانی رسیده‌ایم، ساخت قطعات و تجهیزات دیگر کار راحتی می‌شود.

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد تصریح کرد: این صحبتها به همان کارشکنی‌های رسانه‌ای بر می‌گردد اما خود آنها حقیقت امر را می‌دانند.

گودینی همچین اظهار داشت: ما کشوری نوپا هستیم که اندکی پس از انقلاب خود، جنگ 8 ساله تحمیلی را تجربه کرده و در آن با 30 کشور جهان جنگیدیم و در طول این سال‌ها نیز تحریم‌های سنگین اقتصادی و نظامی را تجربه کردیم اما علیرغم تمام این موارد، کارهای بزرگی صورت گرفته و ملت ایران باید بدانند که فرزندانشان در نیروهای مسلح همیشه آماده‌اند و همانطور که در گذشته نیز ثابت شده، اجازه نخواهیم داد هیچ کشور بیگانه‌ای گوشه چشمی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد