مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ورنر فون براون

ورنر فون براون

 

او را کسی می دانند که بشر را به کره ماه برد :

ورنر ماگنوس ماکسیمیلیان فون براون، دانشمند، افسر اس اس آلمان نازی، از رهبران توسعه فناوری راکت V2 در آلمان و قهرمان برنامه های فضایی آمریکا . اینها همه عناوینی هستند برای یک نفر .

برای کسی که در لهستان امروزی متولد شد، کسی که در 16 سالگی یک مشت ترقه به یک واگن اسباب بازی بست و آن ها را فرستاد هوا و خودش رفت اداره پلیس . خودش رفت نازی شد ، اما با میل خودش نبود که افسر اس اس شد . می گفت که تحت فشار بوده . اوایل دهه 40 میلادی بود که خودش را وسط پروژه ساخت راکت های V2 دید . همان ها که بعدا بد بلایی سر لندنی ها آوردند و جنتلمن های لندنی را به خاک سیاه نشاندند .

موضع گیری وی علیه سیاست های آلمان نازی باعث شد تا گشتاپو او را روانه زندان کند و اگر نیاز آلمان به او برای ساخت موشک های V2 نبود ، اعدام می شد . اما نشد . تا او یک روز از پس از برگشت از محل تولید موشک های V2 چمدان هایش را ببندد و با گروه طراحی اش از کشور فرار کنند . روس ها که قابل اعتماد نبودند ، فرانسوی ها و انگلیسی ها هم آهی در بساط نداشتند ، فقط آمریکا باقی مانده بود .

فون براون به ایالات متحده رفت و نقشه های V2 و محل ساخت آنها در آلمان و اطلاعات دیگری از این دست رادر اختیار آمریکایی ها قرار داد . وی 45 سال داشت که از « ماریافن کوئیستورپ » دختر عموی 18 ساله اش خواستگاری کرد. 

آمریکایی ها با کمک این دانشمند اکسپلورر -1 را در سال 1958 به مدار زمین فرستادند، راکت های ساترن را ساختند و اصلاح کردند و 16 جولای 1969 سه فضانورد را به وسیله آپولو – 11 با راکت ساترن -5 به ماه فرستادند .

بعد از ماهواره ی اکسپلورر ، ناسا شکل گرفت و او به سمت قائم مقام ریاست طراحی مرکز فرماندهی کل ناسا منصوب شد.

سال 1972 این سمت را رها کرد ودر سال 1977 دار فانی را وداع گفت .

منبع:آویا

هزار و یک شب توپولف های روسی-۱

هزار و یک شب توپولف های روسی

ایران باهدف تجهیز ناوگان هواپیمایی مسافربری، از سه سال پیش مذاکرات با مقامات روسیه و شرکت "توپولف" بزرگترین مجموعه هواپیماسازی مسافربری روسیه برای خرید انواع پیشرفته این هواپیمارا آغاز کرد.


توافق کلی همکاری دو کشور در این خصوص در جریان دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران از روسیه در ماه مارس۲۰۰۱میلادی حاصل شده بود.


"حسن حاج علی فرد" رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در آبانماه۱۳۸۲ در راس هیاتی مرکب از چهار کمیته مدیریت و برنامه ریزی، فنی ،عملیاتی و طراحی داخلی به بررسی دقیق و علمی تواناییها، ظرفیتها و امکانات هواپیمای مسافربری توپولف ۲۰۴و ۲۱۴پرداختند.


کمیته‌های مذکور از کارخانجات توپولف ۲۰۴در اولیانوفسک و پرم بازدید کرده و استاد خلبان ایرانی نیز به همراه مهندس پرواز اقدام به انجام عملیات پرواز با توپولف ۲۰۴کردند.


"احمد خرم" وزیر راه و ترابری ایران نیز در سال ۸۲با اعلام تصمیم خرید تعدادی از هواپیماهای "توپولف" روسیه گفت: قیمت توپولف ۲۰۴بین۲۲تا۲۷ میلیون دلار است درحالی که قیمت هواپیمای ایرباس مشابه حدود  ۸۰میلیون دلار می‌باشد.


یک روزنامه روسی در مورد سخنان "خرم" نوشته بود: علت اصلی خرید هواپیماهای روسی توسط ایران ارزان بودن آنهانیست بلکه اختلافات این کشور با غرب باعث شده که غیر از هواپیماهای روسی انتخاب دیگری نداشته باشد.


یک کارشناس دفتر طراحی توپولف نیز دراین‌باره گفت : مسلما هواپیماهای ما را کشورهایی که به دنبال صرفه‌جویی هستند، خریداری می‌کنند.


"ماکسیم پیادوشکین" معاون مرکز تحلیل راهبردی و فناوری روسیه نیز گفت : ما در مورد فروش هواپیمای توپولف ۲۰۴به ایران با آمریکاییها هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت زیرا درمورد این هواپیماها مجازاتهای بین‌المللی وضع نشده است.


دو کارخانه "اویاستار" و "کاپو" در روسیه باظرفیت ۴۰فروند در سال این نوع هواپیماها را تولید می‌کنند.


"آندری اوسیپف" معاون اداره کل برنامه‌های پیشرفت فناوری سازمان هواپیمایی و فضانوردی روسیه گفته بود: هواپیمای توپولف ۲۰۴مشابه بویینگ ۷۵۷و ایرباس آ-۳۲۰ است ولی قیمت و هزینه خدمات بهره‌برداری آن از این نوع هواپیماها ارزانتر است.


جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه فروردین ماه ۸۳یادداشت تفاهمی در زمینه گواهی پرواز هواپیمای توپولف۲۰۴ -۱۰۰ را امضا کردند.


رییس سازمان هواپیمایی کشوری پس از امضای یاداشت تفاهم تایید گواهی پروازبا طرف روسی در مسکو گفت: بر اساس برنامه کاری موجود دولت ایران قصد خرید پنج فروند هواپیمااز نوع توپولف۲۰۴ -۱۰۰ از روسیه را دارد.


به گفته وی شرکتهای هواپیمایی ایرانی می‌توانند پس از امضای تفاهم نامه سازمان هواپیمایی کشوری با آژانس هوا-فضای روسیه، مذاکرات برای خرید را شروع کنند.


حاجعلی فرد" گفت : مجموعه‌ای از خواسته‌های طرف ایرانی برای تغییر دراین هواپیما و در قالب ۷۰مورد به روسیه ارایه شد.


طرف روسی همچنین موافقت کرده است تا ساختار پیشرفته ناوبری غربی را در این هواپیما مورد استفاده قرار دهد.


به گفته وی گواهی پرواز این هواپیما در ایران هم بزودی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود.


هواپیمای "توپولف۲۰۴ -۱۰۰ یک هواپیمای میان برد با شرایط پرواز دو تا ۲/۵ساعت است که ظرفیت حمل ۲۰۰مسافر را دارد.


این هواپیمای دوموتوره در رده خانواده ایرباس قرار داشته و به ایرباس روسی شهرت دارد.


موافقت نامه "مسایل فنی" مربوط به هواپیمای توپولف۲۰۴-۱۰۰نیز همانزمان از سوی نماینده ایران و مسوولان و نمایندگان آژانس "هوا- فضا" ، شرکت "آویاکسپورت" ،شرکت "توپولف" ، کارخارنجات "آویااستار" و موتور هواپیماسازی "پرم" امضا شد.


این موافقت نامه بیانگر نهایی شدن مذاکرات پنج ماهه دو طرف و ایجاد امکان خرید هواپیمای توپولف۲۰۴-۱۰۰بوسیله شرکتهای هواپیمایی ایرانی بود.


ادامه دارد ...

منبع:آویا

اخبار هوایی روز

مقام اول فرودگاه بن گورین اسرائیل در بین فرودگاه های اروپایی  


فرودگاه بین المللی بن گورین اسرائیل در یک بررسی بین المللی فرودگاه­ها که محبوبیت فرودگاه­ها در بین مسافران را می­سنجید، با پشت سر گذاشتن بیش از 40 فرودگاه اروپایی دیگر مقام اول را بدست آورد.
انجمن بین المللی فرودگاه­ها این بررسی را انجام داده بود که از 350 مسافر نظر خواهی کرده و از آنها خواسته بود که فرودگاه­ها را از نظر رضایت عمومی، زیربنای مجموعه و خدمات دیگر ارائه شده به آنها رتبه­بندی کنند.
بر طبق این بررسی فرودگاه بن گورین بیشترین امتیاز رضایت عمومی را با کسب میانگین امتیاز 3.95 از 5 در میان مسافران بدست آورد. بروکسل با 3.9، زوریخ 3.76، هلسینکی 3.71، مونیخ 3.6 و امستردام 3.57 در صدر این لیست قرار داشتند.
این فرودگاه همچنین رتبه پنجم میان 77 فرودگاه دنیا را دارد.



منبع خبر: http://www.jpost.com/
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3770&T=مقام%20اول%20فرودگاه%20بن%20گورین%20اسرائیل%20در%20بین%20فرودگاه¬های%20اروپایی

______________________________________________________________________________________________________________


________________________________________________________________________________________________________

طرح دفاع ماهواره‌ای آمریکا بیم جنگ فضایی را تشدید کرده است  


یک روزنامه آمریکایی گزارش داد گفت‌وگوها و لفاظی‌ها در دولت آمریکا درباره دفاع ماهواره‌ای این هراس را به وجود آورده که این امر به جنگ فضایی منجر شود.
به نقل از روزنامه‌ واشنگتن‌پست، آمریکا تهدید کرده حمله به سیستم‌های مهم این کشور پاسخ شدیدی به همراه خواهد داشت.
به نوشته این روزنامه، از آنجایی که ارتش آمریکا بطور فزاینده‌ای برای ارتباطات خود و جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی و همچنین کنترل موشک‌های هدایت شونده به ماهواره‌های پیچیده متکی است این امکان وجود دارد به این سیستم‌های مستقر در فضا حمله صورت گیرد.
از این رو دولت آمریکا حفاظت از این مراکز ماهواره‌ای را اولویت اصلی خود می‌داند.
این روزنامه افزود: «این امر در عوض این نگرانی را به همراه داشته که بار دیگر انسانیت را درگیر مناقشه‌ای کند که به زودی از مرزهای زمین فراتر خواهد رفت.»
یکی از مقامات ارشد دولت بوش در سخنان هفته گذشته خود هشدار داد که دیگر کشورها و شاید گروه‌های تروریستی در حال دستیابی به قابلیت حمله متقابل و شکست سیستم‌های فضایی آمریکا هستند.
به نوشته واشنگتن‌پست، این مقام افزود: «بنابراین آمریکا باید توانایی خود را برای حفاظت از این تجهیزات حیاتی با استفاده از فن‌آوری‌ها و سیاست‌های جدید افزایش دهد.»
"رابرت جوزف" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در توضیحاتی که برای نخستین بار از زمان انتشار سیاست فضایی ملی این کشور ارایه می‌کرد بر این امر تاکید کرد دولت آمریکا به هر گونه اقدامی که مخل فن‌آوری فضایی باشد به شدت واکنش نشان خواهد داد.
وی تصریح کرد که واکنش واشنگتن به این تهدیدها با استفاده از ابزار نظامی و یا تجاری انجام خواهد شد.
جوزف ادامه داد: «هیچ کشوری، هیچ عامل غیردولتی نباید این گونه تصور کند که آمریکا از حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از فضا کوتاه خواهد آمد.»
به نوشته واشنگتن‌پست، دولت بوش تلاش دارد اینگونه جلوه دهد که این اقدام آن هیچ مسابقه تسلیحاتی در فضا ایجاد نخواهد کرد.
آمریکا تنها کشوری از جهان بوده که با درخواست جدید سازمان ملل برای ممنوعیت تسلیحاتی کردن فضا مخالف است.
برخی از دموکرات‌های آمریکایی و نمایندگان دیگر کشورهای نگرانی‌بیشتری درباره لفاظی‌های دولت بوش و احتمال در نظر گرفتن طرح‌های دفاع فضایی ابراز کرده‌‌اند.
آمریکا یکی از امضاء کنندگان پیمان فضایی سازمان ملل مصوب 1967 است که امکان استفاده صلح‌امیز از فضا را می‌دهد و برخی اعتقاد دارند که واشنگتن به سمت تسلیحاتی کردن فضا بخصوص در ارتباط با دفاع موشکی در حرکت است.




منبع خبر: www.farsnews.com
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3766&T=طرح%20دفاع%20ماهواره‌ای%20آمریکا%20بیم%20جنگ%20فضایی%20را%20تشدید%20کرده%20است

_______________________________________________________________________________________________________

پرواز نمایشی هواپیماهای مدل در اهواز برگزار شد  


به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش،پرواز نمایشی هواپیماهای مدل روز دوشنبه در زمین فوتبال دانشگاه شهید چمران اهواز به اجرا درآمد.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز درحاشیه این برنامه گفت: هدف از به نمایش گذاشتن پرواز هواپیماهای مدل ، آشنایی دانشجویان دانشگاه با این نوع هواپیماها، تشویق دانشجویان به نوآوری و خلاقیت و آشنا ساختن آنان با آموزشگاه هوانوردی اهواز است.
دکتر"ابراهیم حاجی دولو" افزود: این هواپیماها توسط کارآموزان و دانشجویان آموزشگاه هوانوردی اهواز ساخته شده است.
وی با بیان اینکه ساختار و طرز کار این هواپیماها هیچ تفاوتی با کار هواپیماهای واقعی ندارد و تنها تفاوت موجود در سیستم کنترل از راه دور آنها است خاطر نشان کرد: در این نمایش، دانشجویان به صورت عملی با نحوه پرواز و کنترل هواپیما آشنا می‌شوند.



منبع خبر: www.irna.ir
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3764&T=پرواز%20نمایشی%20هواپیماهای%20مدل%20در%20اهواز%20برگزار%20شد

_________________________________________________________________________________________________________

خرید شش فروند هواپیمای لاکهید C-130 توسط هند  


هند اطلاعات خرید شش فروند هواپیمای لاکهید باری C-130 را عنوان کرد. در صورت امکان فروش این هواپیما اولین خرید هواپیمای نظامی امریکایی توسط هند خواهد بود.
C-130 یک هواپیمای توربوپراپ چهار موتوره است که برای نشست و برخاست روی باندهای کوتاه و نامناسب طراحی شده است. لاکهید در حال حاضر حدود 70 میلیون دلار برای هر هواپیما  قیمت مشخص کرده است. C-130J در حال حاضر در تمامی بخشهای ارتش امریکا استفاده می­شود.

منبع خبر: http://www.aero-news.net/
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3761&T=خرید%20شش%20فروند%20هواپیمای%20%20لاکهید%20%20C-130توسط%20هند

_________________________________________________________________________________________________________

استفاده از تجهیزات ویژه نیروی دریایی امریکا برای یافتن هلیکوپتر هاوک گمشده استرالیا  


نیروی دریایی استرالیا توانست موقعیت امواج رادیویی اضطراری هلیکوپتر ارتش را که در ماه گذشته در سواحل فیجی سقوط کرد، مشخص کند.
امواج رادیویی از هاوک سیاه با استفاده از تجهیزات خاص که از نیروی دریایی امریکا گرفته شد، شناسایی شدند.
جستجوی بیشتر نشان داده است که امواج از عمق 2900 متری آب هستند.
نیروی دفاعی استرالیا گفته است که هیچ راهی برای فهمیدن اینکه آیا هنوز دستگاه ارسال امواج متصل به هلیکوپتر است یا نه، وجود ندارد.
خلبان این هلیکوپتر بلافاصله پس از سقوط مرد  و  جسد سرباز دیگر همراه وی هنوز پیدا نشده است. بررسی­ها برای امکان نجات این هلیکوپتر که در حدود 8 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، ادامه دارد.



منبع خبر: http://www.abc.net.au/news/
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3760&T=استفاده%20از%20تجهیزات%20ویژه%20نیروی%20دریایی%20امریکا%20%20برای%20یافتن%20هلیکوپتر%20هاوک%20گمشده%20استرالیا

_____________________________________________________________________________________________________________

خرید دو فروند هواپیمای باربری بوئینگ 777 توسط قطر ایرویز  


قطر ایرویز روز یکشنبه اعلام کرد که دو فروند هواپیمای باربری بوئینگ 777 برای تحویل در سال 2009 خریداری خواهد کرد.
این شرکت هواپیمایی در حال حاضر 20 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 به ارزش 4.9 میلیارد دلار سفارش داده است.



منبع خبر: http://reuters.com/
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3755&T=خرید%20دو%20فروند%20هواپیمای%20باربری%20بوئینگ%20777%20توسط%20قطر%20ایرویز

______________________________________________________________________________________________________________

برای اولین بار: ارتباط لیزری میان یک هواپیما و ماهواره از فاصله دور


آژانس فضایی اروپا برای نخستین بار در جهان ارتباط لیزری موفقیت آمیزی میان یک هواپیما و ماهواره به فاصله 40 هزار کیلومتری از یکدیگر برقرار کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان اسا در این مانور فضایی بی سابقه توانستند در یک ارتباط دوسویه پیچیده، شعاع لیزری را از هواپیمایی در ارتفاع 6 هزار متری از زمین به سوی ماهواره Artemis اروپا در ارتفاع 10 هزار متری از سطح زمین تابانده و با موفقیت بازگشت آن را به هواپیما را مشاهده کنند.
این ماموریت طی شش ارتباط اپتیکی دو سویه در حالی در اوایل دسامبر انجام شد که فاصله مداری این تجهیزات هوا و فضانوردی بالغ بر 36 هزار کیلومتر بوده است یعنی فاصله ای بالغ بر هدف قرار دادن توپ گلف میان پاریس و بروکسل اما با گذر از دور زمین!
این مانور فضایی از سوی Astrium SAS در فرانسه که سازنده اصلی هواپیما و ماهواره یاد شده بوده صورت گرفت که در حقیقت بخشی از برنامه ارتباط لیزری اپتیکی در فضا از سوی آژانس MoD در فرانسه محسوب می شود.
بر اساس گزارش آژانس فضایی اروپا، این ماهوراره اروپایی پیش از این یعنی در نوامبر 2005 نیز سیگنال های اپتیکی از ماهوراه ارتباطاتی اپتیکی ژاپن موسوم به KIRARI  منعکس کرده بود.
به گفته دانشمندان اسا، موفقیت اخیر این ماهواره راه را برای توسعه سیستم های رصد نجومی در زمین هموار می سازد.

منبع : تیک آف

_________________________________________________________________________________________________________

وزیر دفاع: وزارت راه و ترابری 40 فروند IRAN 140 می خرد


تا پایان برنامه چهارم توسعه کشور باید 1800 واگن مسافربری وارد ناوگان حمل‌ و نقل ریلی شود که با انعقاد قرارداد ساخت 220 واگن مسافربری با مجتمع شهید کلاهدوز، تعداد واگن‌های مسافری به 800 واگن می‌رسد.
به گزارش خبرنگار حمل و نقل ایسنا، محسن پورسیدآقایی ـ مدیرعامل قطارهای رجا ـ امروز (سه‌شنبه) در مراسم عقد قرارداد ساخت 220 واگن مسافربری با مجتمع صنعتی شهید کلاهدوز وابسته به وزارت دفاع که در نمایشگاه تخصصی حمل و نقل و ترانزیت به امضا رسید، اظهار کرد: طبق برنامه چهارم توسعه ما تاکنون 800 واگن مسافربری برای ناوگان ریلی تهیه کرده‌ایم و تا پایان برنامه چهارم توسعه یک هزار واگن دیگر باید وارد شبکه کنیم که رجا قصد دارد قرارداد ساخت واگن‌ها را با شرکت‌های داخلی که توان ساخت دارند را منعقد و بقیه نیاز را از خارج از کشور تهیه کند.
او تصریح کرد: در اواسط سال 87 قرار است این 220 واگن وارد شبکه شود و وزارت دفاع با استفاده از مشاور آلمانی خود به نام کلر که تعهد کرده فن‌آوری ساخت واگن‌ها را به داخل کشور منتقل کند، هم زمان سه کارخانه تامین کننده قطعات این واگن‌ها در کشور را می‌سازد.
پورسید آقایی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان مسافری مردم مجبور هستند از سایر وسایل نقلیه خصوصا اتومبیل استفاده کنند که به همین دلیل شاهد سالانه 30 هزار نفر تلفات جاده‌یی در کشور داریم.
در ادامه مهندس محمد رحمتی ـ وزیر راه و ترابری ـ گفت: مشکلاتی که در سازمان‌های وابسته به وزارت راه اتفاق می‌افتد هیچ گونه تعهدی در کار نیست و عوامل راه‌سازی کشور در صورت تامین بودجه مناسب کارها را طبق برنامه جلو می‌برند و نباید مشکلاتی که پیش می‌آید را به حساب کم کاری گذاشت.
در ادامه سردار سرتیپ پاسدار مصطفی پورنجار ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ ضمن اعلام آمادگی این وزارت‌خانه برای وارد شدن در عرصه‌های مختلف صنعت کشور گفت: وزارت دفاع فعالیت‌های صنعتی غیرنظامی خود را در سه محور انرژی، ارتباطات و حمل ‌و نقل متمرکز می‌کند. وزارت دفاع در صنعت حمل‌ و نقل در بخش هوایی ساخت هواپیمای کوچک ایران ـ 140 و در بخش دریایی ساخت ناوچه‌های کوچک‌جنگلی را انجام می‌دهد و در بخش ناوگان جاده‌یی نیز هم‌اکنون اتوبوس، مینی‌بوس و انواع خودروهای نظامی را می‌سازد و امروز نیز با تغییر کاربری مجتمع صنعت شهید کلاهدوز که قبلا به ساخت نفربر و تانک می‌پرداخت از امروز قرار است به تولید واگن با مشارکت مشاور آلمانی خود بپردازد.
وی گسترش و تجهیز صنعت حمل‌ و نقل به آخرین علم روز را عامل پیشرفت دانست و گفت: صنعتی کارآمد و پویا است که از علوم و فنون روز عقب نماند. زمانی که این صنعت تحرک مناسب داشته باشد در سایر بخش‌های کشور نیز تاثیرگذار است.
وی در پایان از خرید 40 فروند هواپیمای ایران ـ 140 توسط وزارت راه و ترابری خبر داد.

منبع: تیک آف

_______________________________________________________________________________________________________

تولید B777 از مرز ششصد فروند گذشت


شرکت هواپیماسازی بویینگ پس از 11 سال تولید ششصدمین هواپیمایی مدل 777 خود را به خط هوایی ملی سنگاپور تحویل داد.
به گزارش ایسنا، این هواپیما که 2 راهرو دارد روز جمعه به خط هوایی سنگاپور ارلاینز تحویل شده بود.
خط هوایی سنگاپورارلاینز در حال حاضر 61 فروند هواپیمای 777 در اختیار دارد و قرار است 16 فروند دیگر نیز در سال‌های آینده تحویل بگیرد.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ در وب سایت خود عنوان کرده است که تا کنون 889 فروند هواپیمای 777 به فروش رسانده است که مشتریان این هواپیماها 49 خط هوایی از سراسر جهان هستند.
این شرکت چندی پیش سفارش جدیدی از شرکت هواپیمایی قطر ارویز برای خرید 2 فروند هواپیمای باری 777 دریافت کرد و مقرر شد در سال 2009 این هواپیماها را تحویل قطر ارویز دهد.
براساس آمارهای موجود در وب سایت شرکت بوئینگ، با انجام این سفارش مجموع سفارش‌ها برای هواپیمایی باری بویینگ 777 در سال جاری به 64 فروند می‌رسد که این میزان در سال گذشته 155 فروند بوده است.

منبع: تیک آف

_____________________________________________________________________________________________________

رکورد جدید ارباس


شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد که در ماه نوامبر 46 فروند هواپیما به مشتریانش تحویل داده است که رکورد جدیدی در تحویل ماهانه این شرکت محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، ارباس در گزارش خود عنوان کرد که با ثبت هواپیماهای تحویلی در ماه نوامبر مجموع هواپیماهایی که این شرکت در سال جاری تحویل مشتریان داده به 399 فروند رسیده است.
بنابراین اعلام در مدت فوق سفارش‌هایی به میزان 127 فروند به ثبت رسیده است که عمده آنها هواپیمای A320 بوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارباس امیدوار است امسال 430 فروند هواپیما به مشتریانش تحویل دهد.
این شرکت در سال منتهی به نوامبر 2006 در حدود 635 سفارش جدید برای هواپیماهای تولیدی خود دریافت کرده است.
این در حالی است که شرکت هواپیما‌سازی ارباس اعلام کرد که تولید هواپیما‌های خانواده A320 را افزایش خواهد داد.
ارباس که از تاخیر‌های مکرر در تحویل هواپیمای A380 رنج می‌برد، امیدوار است با افزایش تولید هواپیماهای خانواده A320 از 30 فروند در حال حاضر به 36 فروند تا دسامبر سال 2008 مشتریان را راضی و فروش خود را افزایش دهد.

منبع: تیک آف

 

روسیه چهار فروند بالگرد نظامی به قرقیزستان اهدا می‌کند

خبرگزاری ‪ kg.۲۴قرقیزستان روز دوشنبه با استناد به‌گزارش سفارت روسیه در بیشکک خبرداد: مسکو چهار فروند بالگرد نظامی به قرقیزستان اهدا می‌کند.
براساس این گزارش ، مراسم اهدای دو فروند بالگرد می -۸و دو فروند بالگرد می -۲۴مجهز به سلاح دوم دی۲۳) ۸۵دسامبر۲۰۰۶)درپایگاه هوایی کانت روسیه واقع در استان چوی در شمال قرقیزستان برگزار می‌شود.
در این گزارش تصریح شده است که ولادیمیر میخاییل‌اف سرفرمانده نیروهای هوایی روسیه نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.
می -۸مشهورترین بالگرد در روسیه است که‌تاکنون۱۱هزار و۵۰۰فروند ازاین بالگرد در دو کارخانه شهرهای قزان و اولان اودی روسیه تولید شده است.
می -۲۴با بال۱۷متر قادر است حدود دو هزار و۵۰۰کیلوگرم محموله را منتقل کند.
سرعت نهایی این بالگرد مجهز به سیستم دفاع از موشک۳۱۵کیلومتردر ساعت و طول پروازش۴۵۰کیلومتر است.
روسیه چند روز پیش نیز یک فروند هواپیمای مسافربری آنتونف -۱۵۴به قرقیزستان اهدا کرد که به نوشته رسانه‌های روسیه این هواپیما در یکی از کارخانه‌های روسیه با هزینه دولت قرقیزستان به عنوان هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری به تجهیزات تشریفاتی مجهز و سپس تحویل قرقیزستان خواهد شد.



منبع خبر: www.irna.ir

موشک جستجو گر حرارتی AIM-9 Sidewinder

sidewinder موشکی مافوق صوت با جستجوگر حرارتی است که توسط هواپیماهای جنگنده حمل می شود . این موشک مجهز به یک کلاهک انفجاری بسیار قوی است و یک هدایتگر مادون قرمز فعال آن را هدایت می کند. سیدویندر بوسیله نیروی دریایی آمریکا ساخته شده و سازگارسازی آن برای هواپیماهای جنگنده توسط نیروی هوایی آمریکا انجام پذیرفت. مدل های اولیه این موشک در درگیری های جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار گرفت.

در سپتامبر 1985، هواپیماهای F-86s

حذب خلق چین اولین موشک های هوا به هوای سایدویندر را برای انهدام 11 فروند MIG-17
حذب کومونیست بر فراز تنگه تایوان به کار برد.
تا قبل ازآن، وسایل دفاعی و درگیریهای هوایی محدود به خلبان و توپچی عقب هواپیما بود که
با استفاده ازمسلسل های کالیبر کوچک به درگیریهای نزدیک می پرداختند

Dog-Fight
این موشک دارای بدنه ای استوانه ای شکل است دارای بال های تثبیت کننده غلتان و همچنین دارای 2 بالچه جداشدنی است که مسئولیت کنترل سطح را بر عهده داشته و همچنین باعث افزایش مانورپذیری موشک می شود.این بالچه ها به حالتی عمود بر بال های عقب و پشت دماغه آن قرار می گیرند. اجزای اصلی موشک عبارتند از : هدایت گر مادون قرمز ، هدف یاب نوری فعال ، کلاهک انفجاری و موتور موشک.
سیستم هدایت مادون قرمز موشک را قادر می سازد تا اگزوز موتور هواپیما را مورد هدف قرار دهد. این سیستم از سایر سیستم های هدایتی ارزان تر است و می توان آن را در روز یا شب و یا در حالت های جنگ الکترونیکی مورد استفاده قرار داد. این سیستم همچنین شرایطی برای خلبان ایجاد می کند تا موشک را شلیک کند و از منطقه خارج شود ویا حات تدافعی – فرار به خود بگیرد در حالی که موشک خود را به سمت هدف هدایت می کند. این موشک دارای 11 گونه است در طی فرایند تکمیل آن ساخته شده اند و سعی شده در هر گونه نواقص موارد قبلی رفع شود(مانند رفع نقص موجود در گونه اولیه که توانایی حمله به اهداف نزدیک به زمین را نداشت )

قیمت هر موشک : تقریبا 84000
این موشک می تواند بر اکثر هواپیما های جنگنده همچون هواپیما   اف 86 اس
 هواپیما های امریکایی هم میتوانند این موشک را حمل کنند مثل اف 14 اف 15
 از هواپیما های روسی هم میگ 29 هم میتواند ان را حمل کند
برد این موشک در سال 1985 که چین از انها استفاده میکرد نزدیک 30 کیلو متر برد داشت


v-22 پرنده ای همه کاره برای تمام نیروها

v22 یک وسیله ی جنگی هواییست که با استفاده از تکنولوژی تیلتروتر (کج شونده) همانند یک هلیکوپتر توانایی پرواز عمودی را داراست و نیز میتواند مانند یک هواپیما با سرعت و ارتفاع بالا پرواز کند.

این پرنده میتواند توسط موتورهایی که در جهت عمودی هستند به طور عمودی تیک آف و لندینگ انجام دهد و یا مانند یک بالگرد   در هوا معلق بماند.در هنگتم پرواز موتورهای این پرنده قادر به چرخش هستند و این پرنده را تبدیل به یک هواپیمای جت میکنند که دارای قابلیت پرواز در ارتفاع و سرعت نسبتا زیاد می باشد.
این ویژگیها سبب شده که v22 تبدیل به یک پرنده ی بی همتا شود و هیچ پرنده ی دیگری جایگزین آن نشود.

v22 میتواند 24 سرباز مجهز و یا 20000 پوند در داخل خود به صورت بار داخلی و یا 15000 پوند به صورت معلق(آویزان یا بار خارجی) با بیش از دو برابر سرعت یک هلیکوپتر حمل کند.

 v22 دارای یک جعبه دنده ی Cross-Couppled است که این قابلیت را به موتورها میدهد که   در صورتی که یکی از موتورها از رده خارج شود  موتور سالم قادر است هر دو پره را به حرکت در آورده و پرنده به راه خود ادامه دهد.

پره ها و بالهایش قابلیت تا شدگی را دارا هستند و این امکان باعث میشود که در ناو هواپیما بر و یا ناو جنگی فضای کمتری اشغال شود.

v22 تنها پرنده ایست که قابلیت عملیات در هر نقطه ی جهان متناسب با هر گونه آب و هوا  را داراست که این قابلیت باعث تسریع عملیات و فراهم شدن نیروها در عملیات جنگی میشود و باعث کاهش درخواست انتقال هوایی و دریایی استراتژیک محدود میشود.

خریداران:

در حال تولید برای نیروهای کماندویی آمریکا(US MARINE)

نیروی عملیات ویژه ی هوایی آمریکا(US Air Force Special Operation)

نیروی دریایی آمریکا(US NAVY)

هم اکنون نیروی کماندویی آمریکا سفارش تولید 360 فروند mV-22bs برای انجام دادن عملیات تهاجمی و عملیات پشتیبانی نیروها سفارش داده است.
نیروی ویژه ی هوایی آمریکا (نیروی هوایی آمریکا مختص عملیات ویژه) 50 فروند cV-22s برای پشتیبانی و تعقیب زمینی در ارتفاع کم و در عین حال با سرعت زیاد در مکانهای مختلف برای انجام عملیات های ویژه ی مختلف سفارش داده است.
نیروی دریایی 48 فروند hV-22s برای انجام عملیات پشتیبانی سفارش داده است.



اولین اسکادران وی22  در تاریخ 2006.3.3 برای نیروی کماندویی آمریکا با نام phumder-Chickensتشکیل شد که این اسکادران در سال 2007 کاملا عملیاتی خواهد شد.

cV-22 در سال 2009 کاملا عملیاتی خواهد شد.

مشخصات عمومی:

نیروی پیشرانه:
2 * Rolls Roys AE-1107c , 6.150 SHP (4586KW *2)

طول:57.3 Feet (17.48 Metr) ,63 Feet (19.08)در حالت باز شدن درب عقب


قطر پره ها : 11.56 Metr
  
ارتفاع در حالت عمودی بودن موتورها : 6.63 metr

ارتفاع تا سکان: 5.38 meter

بیشینه وزن برخاست :23495kg

وزن خالی برخاست:  8460Kg

سرعت:  463-km/h555.6

مسافت قابل طی کردن با حد اکثر وزن:  1182km

مسافت قابل طی کردن بدون بار: 4239Km  

خدمه: 3 نفر


تولید : بخش هلی بویینگ مسول ساخت بدنه و سیستمهای کمکی و سیستمهای دیجیتال و سیستم کنترل الکتریکی میباشد.
و همکار آن شرکت هلیکوپتر سازی بل مسول ساخت بال و جعبه دنده و سکانها و سیستم چرخش پره ها و موتور میباشد.
هم اکنون این دو شرکت در حال تولید 13 فروند وی22 برای تحویل در اواخر سال 2006 میباشند.

پیش زمینه : سازمان دفاع اجازه ی تولید کامل وی22 را در سپتامبر سال 2005 بعد از آنکه یک سری آزمایشات کلی و ریز که احتیاجات سازمان دفاع و نیروهای ویژه را مهیا کرد داده.

بل بیش از 70 فروند هماپیما قبل از سال 2006 برای عملیاتهای گوناگون تولید کرده که یک دهه هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بویینگ و همکاران تجاری اش در سیستمهای بزرگ یا کوچک هم در کارهای شبکه ای پیشرو هستند و به علاوه ی آنکه یک پیشتاز در تولید ادوات نظامی و تجاری برای آمریکا و متحدانش هستند.

همچنین کمپانی بل یک پیشتاز دز عرصه ی وسایل نقلیه ی عمود پرواز  برای کارهای تجاری و نظامی است.
این کارخانه تا کنون بیش از 35000 پرنده  از سال 1946 ساخته است که اولین پرنده ی تجاری بل47 نام گرفت.

منبع:www.aerospacetalk.com

http://www.boeing.com/rotorcraft/military/v22/index.htm

معرفی یک فتو گالری ایرانی

این سایت حاوی عکس های زیبایی از هواپیماهای ایرانی است که با کمک همه علاقمندان در آینده نزدیک به شکوفایی خواهد رسید

http://www.iraviation.com

عکس های نایاب از هواپیماهای نایاب

هواپیمای ایلیوشین ۷۶(بغداد ۱) یکی از آواکس های عراقی پناهنده شده به ایران (به زیر درب بارگیری هواپیما دقت کنید)

ایلیوشین نیروی هوایی کشورمان که در پایگاه هوایی شیراز استقرار دارد(با رنگ آمیزی بسیار زیبا)

منبع:www.aerospacetalk.com

در آرزوی دیدار

عکسی که در بالا می بینید تصویر شبیه سازی شده ای از جمبوجت ماهان ایر است که تازه به ناوگان این شرکت اضافه شده است