مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال همکاری موشکی بیشتر هستند

خبرگزاری رویترز از تلاش آمریکا برای همکاری گسترده تر موشکی این کشور با رژیم صهیونیستی و تجهیز هرچه بیشتر این رژیم اشغالگر خبر داد.


رویترز با اعلام خبرفوق درمطلبی می نویسد: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را پذیرفت که هدفش همکاری نزدیک تل آویو- واشنگتن در زمینه موشکی است.


در این لایحه ادعا شده است که این همکاری در زمینه سپر دفاع موشکی برای مقابله با انواع موشک هایی است که می تواند از سوی ایران شلیک شود.


این مصوبه، بخشی از لایحه هزینه دفاعی 504 میلیارد دلاری آمریکا بود که روز پنجشنبه به تصویب رسید و این مصوبه 205 میلیون دلار از بودجه بخش دفاعی را به سمت پروژه هایی که در حال حاضر در اسرائیل وجود دارد، هدایت می کند.


همچنین این مصوبه مبلغی به میزان 25 میلیون دلار بیشتر را برای تولید مشترک و سرهم بندی موشک آرو فراهم می کند و 45 میلیون دلار برای یک سامانه دفاع مشترک بین دو طرف خواهد بود و 135 میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات نظامی است.


هرسه مورد در طراحی موشک های رهگیری هزینه خواهد شد که برای ساقط کردن موشک های بالستیک در زمان آغاز شلیک آنها در جایی که حرکت خود را در مقصد آغاز می کنند بکار برده خواهد شد.
موشکهای بالستیک


یکی از ادعاهای رژیم صهیونیستی تهدید آن از سوی توان موشکی ایران است.اسرائیل، یکی از طرف هایی است که علاوه بر کمک های موشکی آمریکا خود نیز به ساخت موشکهای "جریکو 1و 2" مبادرت کرد و ساخت اولین موشک از این نوع را در دهه شصت در منطقه اریحا با موفقیت به پایان رساند. این موشک در واقع نسخه ‌برداری یا کپی موشک "ام دی-620" فرانسه است. اولین نوع تولیدات این موشک قریب به 640 کیلومتر برد داشته است.


در اوایل دهه هفتاد، توسعه و گسترش موشک "جریکوی 2" آغاز شد و در پایان دهه هشتاد موشک های دارای برد 1500 کیلومتری به خدمت گرفته شد.
"
آنتونی کوردسمن" یکی از تحلیل گران ارشد نظامی در آمریکا به نقل از گزارش های مستند می‌گوید : اسرائیل به پیشرفته نمودن و گسترش موشک های جریکو 3 اهتمام نموده است.


دیدگاه های نظری دیگری مبنی بر در اختیار داشتن موشک های قاره ‌پیما توسط اسرائیل وجود دارد، ضمن اینکه امکان دارد، تل آویو موشک های موسوم به "شافیت" را که در پرتاب ماهواره به فضا کاربرد دارند، به موشک های قاره پیما با برد بیش از 5000 کیلومتر تبدیل نماید.


"کوردسمن" خاطرنشان می ‌سازد که موشک های اسرائیلی "جریکو" بر روی سکوهای سیارمستقردرمنطقه "جولان" و صحرای نقب منتقل شده‌ اند.


به گفته وی، گزارش هایی نیز وجود دارد که نشان می ‌دهد موشک های جریکو دارای کلاهک های هسته ‌ای هستند و تعداد زیادی از آنها در داخل مخفی گاه های بسیار مستحکم در نزدیکی تل ‌آویو و منطقه "کفرزهریا" جاسازی شده ‌اند.


به گزارش مهر، رژیم اسرائیل حتی، تنها بازیگری در منطقه است که شبکه پیشرفته‌ ای متشکل از موشک های "حیتس- 2" (ساخت اسرائیل) و موشک های "پاتریوت باک-3"(ساخت‌آمریکا) را در اختیار دارد.


www.mehrnews.com


مسابقه پرتاب‌ گلایدر دانشجویان کشور

دانشجویان‌ مهندسی‌ هوافضا ظهر امروز با حضور در ششمین‌ دوره‌ از مسابقات‌ کشوری‌ پرتاب‌ گلایدر با هم‌ به‌ رقابت‌ پرداختند‌.
 
علیرضا مانی‌ رئیس‌ دانشکده‌ هوافضای‌ دانشگاه‌ امیرکبیر در مصاحبه‌ با واحد مرکزی خبر گفت‌‌ این‌ رقابت‌ ها چهار سال‌ پیش‌ به‌ پیشنهاد دانشجویان‌ مهندسی‌ هوافضا و به‌ منظور اشنایی‌ با رشته‌ های‌ هوافضا و ایجاد علاقمندی‌ در این‌ رشته‌ اغاز شد‌ .مانی‌ افزود ‌ دانشجویان‌ دانشگاههای‌ صنعتی‌ خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی‌‌ -مالک‌ اشتر- ‌امیرکبیر- ‌ فردوسی‌ مشهد- ‌ کاشان‌ ‌- دبیرستان‌ فرزانگان‌ اسلام‌ شهر و دانشکده‌ فنی‌ دانشگاههای‌ تهران‌ و ازاد اسلامی‌ به‌ همت‌ انجمن‌ علمی‌ دانشکده‌  مهندسی‌ هوافضای‌ دانشکده‌ امیرکبیر در طراحی‌ و پرتاب‌ گلایدر به‌ رقابت‌ پرداختند‌ .

رئیس‌ دانشکده‌ مهندسی‌ هوافضا با اشاره‌ به‌ اینکه‌ دانشجویان‌ حاضر با توجه‌  به‌ امکاناتی‌ که‌ در اختیار داشتند گلایدرهای‌ خوبی‌ بر مبنای‌ علمی‌ دانشجویی‌ طراحی‌ کرده‌ و ساخته‌ بودند گفت‌‌ اگر بتوانیم‌ امکانات‌ بهتر و موتورهای‌ پیشرفته‌ گلایدر در اختیار این‌ دانشجویان‌ قرار دهیم‌ شاهد کارهای‌ بهتری‌ از انها خواهیم‌ بود‌.
 
مانی‌ افزود‌ این‌ رقابتها علاوه‌ بر ایجاد شور و هیجان‌ و علاقه‌ در دانشجویان‌ منجر به‌ تمرین‌ دروس‌ تئوری‌ نیز می‌ شود‌ .وی‌ گفت‌‌ دانشجویان‌ با ساخت‌ گلایدرها ‌ مباحث‌ و مبانی‌ علمی‌ را که‌ در کلاسهای‌ تئوری‌ اموخته‌ اند به‌ ازمایش‌ می‌ گذارند‌ مانی‌ اضافه‌ کرد‌ نوع‌ داوریها حاکی‌ از توجه‌ برگزارکنندگان‌ به‌ نحوه‌ طراحی‌ و نکات‌ علمی‌ مسابقه‌ دارد‌.

روزجهانی‌ ارتباطات‌ باحضور کارشناسان‌ ومدیران‌ صنعت‌ هوانوردی‌ ک

به‌ مناسبت‌ روزجهانی‌ ارتباطات‌ گردهماییبا حضورکارشناسان‌ ومدیران‌ صنعت‌ هوانوردی‌ و ارتباطات‌ کشور در برج‌ تکنیکال‌ بلاک‌ فرودگاههای‌ فارس‌ برگزار شد‌.

معاون‌ اداره کل‌ ارتباطات‌ و ناوبری‌ فرودگاههای‌ کشور امروز در این‌ مراسم‌ گفت‌ نامگذاری‌ روز جهانی‌ ارتباطات‌ که‌ همزمان‌ با بیست‌ و هفتم‌ اردیبهشت‌ است‌ به‌ مناسبت‌ راه‌ اندازی‌ نخستین‌ اتحادیه‌ بین‌ المللی‌ تلگراف‌ برای‌ قانونمند شدن‌ ارتباطات‌ صورت‌ گرفت‌ و ایران‌ نیز حدود ‌80‌ سال‌ پیش‌ با عضویت‌ در اتحادیه‌ بین‌ المللی‌ رادیو و تلگراف‌ قانونمندی‌ ارتباطات‌ را پذیرفت‌‌ .

عبدلی‌ با اشاره‌ به‌ اختصاص‌ سه‌ مدار ماهواره‌ ای‌ به‌ ایران‌ در سال‌ ‌1356‌ تصریح‌ کرد در حال‌ حاضر ماهواره‌ سینا در مدار قرار گرفته‌ است‌ و امیدواریم‌ ماهواره‌ های‌ مصباح‌ و زهره‌ نیز به‌ زودی‌ در مدار قرار گیرند‌ .معاون‌ ادارهکل‌ ارتباطات‌ و ناوبری‌ فرودگاههای‌ کشور با بیان‌ اینکه‌ در حال‌ حاضر ‌54‌ فرودگاه‌ در کشور فعالیت‌ دارند گفت‌ خودکفایی‌ متخصصان‌ فرودگاه‌ شیراز در مقایسه‌ با متخصصان‌ دیگر شهرها قابل‌ تحسین‌ است‌ ‌ .

مدیر کل‌ فرودگاههای‌ فارس‌ نیز با تشریح‌ اهداف‌ واحد ارتباطات‌ و ناوبری‌ , انتقال‌ سیستم‌ های‌ کمک‌ ناوبری‌ برج‌ , اپروج‌ و سیستم‌ های‌ بخش‌ عملیاتی‌ را عمده‌ ترین‌ فعالیت‌ صورت‌ گرفته‌ در ساخت‌ و بهره‌ برداری‌ برج‌ تکنیکال‌ بلاک‌ فرودگاه‌ شیراز عنوان‌ کرد‌ .سید مجید حجازی‌ گفت‌ برقراری‌ ایمنی‌ پروازها , برقراری‌ ارتباط خلبان‌ با عوامل‌ زمینی‌, ایجاد بستر مناسب‌ برای‌ نظارت‌ بر پروازها , تامین‌ امکانات‌ لازم‌ برای‌ امنیت‌ پرواز و تمهیدات‌ مناسب‌ برای‌ مسافران‌ از جمله‌ اهداف‌ واحد ارتباطات‌ و ناوبری‌ فرودگاه‌ شیراز است‌‌ .

مدیر عامل‌ شرکت‌ مخابرات‌ استان‌ فارس‌ نیز با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ارتباطات‌ زیر بنای‌ توسعه‌ در هر کشور محسوب‌ می‌ شوند گفت‌ تا کنون‌ یک‌ میلیون‌ و ‌558‌ هزار شماره‌ تلفن‌ در فارس‌ نصب‌ شده‌ است‌ و در حال‌ حاضر واگذاری‌ تلفن‌ ثابت‌ در شهرهای‌ این‌ استان‌ به‌ روز است‌‌ تصویر دارد.

کمی در مورد جیان-10 بدانیم

  J-10 یا جیان-10 جنگنده برتری هوایی چینی است که بر پایه طرح لغو شده صنایع هوافضای اسرائیل موسوم به لاوی بوجود آمده است. هدف اصلی از طراحی و ساخت این جنگنده اولا ایجاد جنگنده ای برای برابری با جنگنده های جدید شرقی نظیر میگ-29 و سوخو-27 و غربی نظیر اف-16 و اف-15 و دوما کسب تکنولوژی های نوین در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده بود. پروژه ساخت این جنگنده با کد 8610 در دهه هشتاد توسط موسسه چنگدو شروع شد، در مراحل ساخت این جنگنده علاوه بر اسرائیلی ها روس ها و پاکستانی ها نیز به کمک چینی ها شتافتند، طرح اصلی بدنه جیان-10 بر پایه لاوی اسرائیلی بوجود آمده است.

لاوی اسرائیلی

پیشران جنگنده یک دستگاه موتور AL-31FN ساخت روسیه است، این موتور در واقع همان موتور AL-31F می باشد که بمنظور استفاده در جنگنده یک موتوره جیان-10 دستخوش تغییراتی شده است، قرار است در آینده نزدیک با کمک روسیه این موتور ها تحت عنوان WS10A در چین مونتاژ شوند که این امر موجب کاهش قیمت تولید این جنگنده نیز خواهد شد.
پاکستانی ها نیز با فراهم آوردن اطلاعات جنگنده اف-16 (که هواپیمای پایه در طراحی لاوی بود) به چینی ها کمک کردند. لازم به ذکر است بیشترین سرعت جیان-10 در سطح دریا 1.2 ماخ و 2.2 ماخ در ارتفاع است، حد اکثر وزن برخواست این جنگنده نیز 18 تن می باشد.

موتور توربوفن AL-31FN جنگنده جیان-10

سیستم راداری هواپیما (موسوم به Type 1473) به احتمال زیاد همان سیستم مورد استفاده در لاوی است که ممکن است در چین  در حال ساخت کامل یا مونتاژ باشد، این سیستم تقریبا با رادار F-16C/D برابری کرده و حتی برتر از آن خوانده می شود، این سیستم با موشک حرارت یاب PL-8 که کپی چینی پایتون-3 می باشد و موشک نیمه فعال PL-11 و با موشک هدایت فعال مدرن PL-12 مطابقت داده شده و می تواند در نبرد های هوا به هوا از این تسلیحات استفاده کند، در نبرد های هوا به زمین نیز این جنگنده می تواند به انواع بمب های هدایت شونده و فاقد هدایت و احتمالا برخی موشک های هوا به زمین چینی مجهز شود.
گفتنی این رادار بردی حدود 100 کیلومتر دارد و توانایی تعقیب 10 هدف بطور همزمان را داشته و می تواند همزمان با دو فروند از آنها درگیر شود. از دیگر تجیزات موجود می توان به سیستم گیرنده اخطار راداری ARW-9101 اشاره کرد.
در مورد موشک PL-12 لازم به ذکر است که این موشک برپایه موشک زمین به هوای HQ-61 تولید شده و با انجام اصلاحاتی مانورپذیری آن بسیار افزایش یافته، در زمینه هدایت نیز باید گفت طراحی سیستم هدایتی آن توسط شرکت روسی آگات که پیش از این سیستم هدایتی موشک توانمند R-77 را نیز طراحی کرده بود انجام شده، موشک PL-12 گاها (SD-10 (Shen Dian-10 نیز خوانده می شود.

جیان-10 در کنار مجهز به PL-8 و PL-11 در کنار Su-30MKK

علاوه بر تسلیحات مدرن، هدایت جنگنده و بکارگیری سیستم های تسلیحاتی نیز در جیان-10 بسیار ساده است، سیستم پرواز با سیم بکار رفته در جیان-10 بصورت رایانه ای فرامین پروازی صادره از سوی خلبان را کنترل نموده و در صورت وجود اشتباهی در این فرامین (مانند فرامینی که با وارد آوردن فشار به خلبان موجب بیهوشی و یا در مواردی مرگ خلبان شده و یا فرامینی که به از دست رفتن کنترل هواپیما می انجامد) آنها را اصلاح می نماید، بعلاوه سیستم های رایانه ای کنترل تسلیحات موجود در جیان-10 این امکان را برای خلبان فراهم می کنند که در حین نبرد کمتر در میان کلید های مختلف سردرگم شده و بار فکری خود را به تناسب بین هدایت هواپیما و کنترل تسلیحات تقسیم نموده و بدین ترتیب در شرایط مناسب تری از لحاظ فکری به نبرد ادامه دهند.
علاوه بر سیستم های رایانه ای طراحی آیرودینامیکی جیان-10 نیز بسیار مناسب بوده و در نبرد های نزدیک هوایی ترکیب مانورپذیری و موشک بسیار دقیق PL-8 می تواند این هواپیما را پیروز میدان گرداند. بنا به ادعای وبسایت های چینی این جنگنده توانسته در یک آزمایش سه مرحله ای در تمام مراحل جنگنده J-11/Su-27SK را شکست دهد.

 

با تمام این اوصاف جیان-10 دارای مشکلاتی نیز می باشد که اصلی ترین آنها برد 1300 کیلومتری (بدون مخازن اضافی و سوختگیری هوایی) است، کارشناسان چینی علاقه مندند جنگنده ای در اختیار داشته باشد که بتواند بدون نیاز به سوختگیری هوایی عملیات های دوربردتری را انجام دهد که این امر نیازمند ایجاد تغییراتی در جیان-10 است، این احتمال وجود دارد که چینی ها در آینده دست به اصلاح موتور جنگنده به منظور کاهش مصرف سوخت بزنند و یا مخازنی مانند مخازن سوخت تطبیقی اف-16 را بر روی جیان-10 تطبیق دهند.

منبع:skyfire.blogfa.com

عکس روز

دو پیر دوست داشتنی

هلیکوپترهای جدید اورژانس تهران(نیاز مفرط نیروهای امدادی ایران)

Tu-142 نگهبان اقیانوس

  
مقدمه:
هواپیمای گشت دریایی و ضد زیردریایی توپولف 142 موسوم به آلباتروس یا نگهبان اقیانوس از جمله هواپیماهای روسی است که بر پایه بمب افکن نام آشنای توپولف 95 موسوم به خرس بوجود آمده است، این بمب افکن بلند پرواز ترین و سریعترین هواپیمای توربوپراپ جهان است و به همین واسطه توپولف 142 نیز از چنین صفاتی برخوردار است، حد اکثر سرعت توپولف 142 برابر 531 مایل بر ساعت و بیشترین ارتفاع پروازی آن نیز 36000 فوت می باشد. این هواپیما که دارای 11 تا 13 خدمه می باشد بطور رسمی از سال 1957 وارد خدمت شد و از چهار موتور توربوپراپ Kuznetsov NK-12MV (هرکدام 11033 کیلووات) با ملخ های 8 تیغه ای AV-60N استفاده می کند.
 

ملخ هشت تیغه ای AV-60N بکار رفته در Tu-142 (Bear-F)

از دیگر ویژگی های این هواپیما برد بسیار زیاد (حدود 12550 کیلومتر) است که به هواپیما اجازه می دهد بدون هیچگونه سوختگیری هوایی از بمبئی در هند به ژوهانسبورگ در افریقای جنوبی پرواز کرده و دوباره به بمبئی باز گردد. بعلاوه امکان تعبیه یک لوله سوخت گیری برای انجام سوخت گیری هوایی در جلوی دماغه هواپیما نیز وجود دارد که به این وسیله برد نگهبان اقیانوس بیشتر نیز می شود.
 

لوله سوخت گیری Tu-142 نیروی دریایی هند

خدمه هواپیما:
خدمه این هواپیما یازده تا سیزده نفر شامل چهار خدمه پرواز است که خلبان یا فرمانده، کمک خلبان، مهندس پرواز و اخطار دهنده پرواز می باشند، یک نفر نیز در عقب هواپیما مسئول توپ است و دیگر افراد نیز مسئولیت کنترل سیستم های تسلیحاتی و شناسایی را بر عهده دارند.

سیستم های راداری، تسلیحاتی و ناوبری:
هواپیما مجهز به سیستم جستجو و دیدبانی خودکار Korshun-K می باشد و بعلاوه از مگنومتر MMS-106 Ladoga به منظور کشف زیردریایی های اتمی کم صدا، سیستم ناوبری بهسازی شده NPK-142M، سیستم ارتباطی Strela-142M، سیستم دفاع هیدرولوژیکی نرچینسک و سیستم دفاع و ارتباطات رادیویی کد گزاری شده سایانی بهره می برد. علاوه بر اینها توپولف 142 به رادار جستجو و حمله Wet Eye و تعداد زیادی بویه های صوتی از جمله بویه های RGB-15, RGB-25, RGB-55A و RGB-75 مجهز است.علاوه بر این امکان نصب سیستم مدرن Sea Dragon نیز برروی این هواپیما وجود دارد (البته هندی ها سیستم EL/M-2022A (V3) ساخت اسرائیل را برای بهسازی توپولف 142 های خود برگزیدند).

تسلیحات:
تسلیحات توپولف 142 شامل 12 اژدر و بمب های سقوط آزاد FAB 250 و توپ دو لول 23 میلیمتری DK-12 در عقب هواپیما می باشد، به علاوه امکان هماهنگ کردن موشک Sea Eagle با هواپیما نیز وجود دارد.

مشخصات:
نام: Tu-142 Bear-F (Albatross / The Sentinel of the Ocean)
کاربرد: ضد زیردریایی / گشت دریایی
سازنده: شوروی / توپولف
ورود به خدمت: 1957
خدمه: یازده تا سیزده نفر
طول: 174/08 فوت
فاصله دو سر بال: 164/17 فوت
وزن خالی: 202384 پوند
حد اکثر وزن برخواست: 407885 پوند


منابع:
www.bharat-rakshak.com
www.militaryfactory.com

انجمن هوافضا

 

کره‌شمالی موشک میان‌برد جدیدی را به نمایش گذاشت

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، آساهی به نقل از مقاماتی در دولت ژاپن و کره‌جنوبی افزود که فناوری‌های سال‌های۱۹۶۰جمهوری شوروی سابق در موشک یاد شده به کار رفته است و برد آن حدود پنج هزار کیلومتر برآورد می‌شود.


این نشریه ادامه داد که آمریکا با مطالعه تصاویر ماهواره‌ای از رژه‌ای نظامی که۲۵آوریل با حضور "کیم یونگ‌ایل" رهبر کره شمالی برگزار شد، به این نتیجه رسید که موشک تازه ساختی در این مراسم به نمایش گذاشته شده بود و نتیجه مطالعه خود را نیز در اختیار دولت‌های کره جنوبی و ژاپن قرار داد.


به نوشته آساهی شیمبون، هیچ گزارشی در خصوص پرتاب آزمایشی موشک جدید دریافت نشده است، اما تصور می‌شود جزیره "گوام" در برد این موشک قرار دارد.


براساس این گزارش، کره شمالی اواخر ژوئیه هفت فروند موشک بالستیک را آزمایش کرد که متعاقب آن، با انتقادهای شدید و تحریم سازمان ملل مواجه شد.


 

 IRNA

الهام گرفتن از مواد طبیعی برای ساخت کامپوزیت‌های مستحکم

 

الهام گرفتن از مواد طبیعی برای ساخت کامپوزیت‌های مستحک در دستور کار دانشمندان دنیا قرار گرفته است.


نیاز ویژه ای به مواد ابرسخت با ویژگی‌های مکانیکی استثنایی جهت استفاده در شرایط ویژه‌ای همچون موتور جتها، توربین‌‌های انرژی، مبدل‌های حرارتی کاتالیزوری، زرهی‌های نظامی، هواپیماها، و فضاپیماها وجود دارد.


محققانی که درگیر توسعه مواد کامپوزیتی ساخته دست بشر هستند، تلاش می‌کنند به روشی برای کپی کردن یا حتی بهبود بخشیدن برخی مواد شگفت‌آور طبیعی دست پیدا کنند.


طبیعت به روش‌های پایین به بالای پیچیده‌ای برای ساخت مواد نانوساختاری منظمی که اغلب، استحکام و سختی مکانیکی فوق‌العاده‌ای دارند، رسیده است. یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه صدف است که لایه داخلی پوسته بسیاری از نرم‌تنان را تشکیل می‌دهد. در طول سالیان متمادی این ماده تکامل یافته و به حدی از بهینه بودن رسیده است که به ندرت در مواد مهندسی شده امروزی قابل مشاهده است.


دانشمندان در یک روش جدید یک ماده نانوکامپوزیتی عالی ساخته‌اند که مزایای دو ماده طبیعی استثنایی را به طور همزمان دارا است : پوسته لایه‌ای صدف مروارید و چسب دریایی صدف دو‌کپه‌ای. فیلم کامپوزیت نانوساختاری حاصل استحکامی حتی بیشتر از پوسته صدف مروارید از خود نشان می‌ دهد.


www.mehrnews.com


میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما بزودی اعلام می‌شود

 


سعید حسامی روز یکشنبه در حاشیه افتتاح کارگاههای آموزش اضطراریrainingافSafety & Emergency Poccdures T زود: شورای عالی هواپیمایی کشور باید در خصوص تاثیر حذف یارانه سوخت هواپیما بر قیمت بلیت تصمیم‌گیری کند که اکنون نزدیک به یک ماه است این شورا در حال بررسی است که در صورت حصول نتیجه، اعلام خواهد شد.


وی، در خصوص این که چند درصد امکان افزایش قیمت بلیت وجود دارد، گفت: کارشناسان در حال بررسی هستند و به طور طبیعی به نسبت یارانه حذف شده، امکان افزایش قیمت بلیت وجود دارد.


حسامی ادامه داد: دولت قصد افزایش بلیت را نداشت اما چون حذف یارانه سوخت هواپیما توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در بودجه سال۸۶به شکل قانون درآمده است، لذا موظف هستیم آن را اجرا کنیم.


مدیرعامل هما سپس درخصوص دوره‌های آموزش اضطراری در این شرکت، گفت: این آموزشها برای نخستین بار در کشور طراحی و اجرا می‌شود که با انجام آن سالی شش میلیارد ریال فقط برای هما صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت.


وی افزود: پیش از این برای گذراندن این نوع آموزشها در خصوص مسایل امنیتی و اضطراری، باید خدمه پروازی خود را به کشورهای خارجی اعزام می‌کردیم ضمن این که هزینه‌های زیادی متقبل می‌شدیم.


حسامی با بیان این که هما آماده است خدمه پروازی سایر شرکتهای هواپیماهای داخلی را آموزش دهد، گفت: شرکت هما هم اکنون دارای هزار و ۴۰۰ خدمه پروازی شامل خلبان، کمک خلبان، مهندس پرواز و مهماندار است که با طراحی و اجرای این نوع آموزشها، می‌تواند سالی یکبار تمام خدمه پروازی خود را آموزش دهد.


وی سپس آموزشهای اضطراری هما را مطابق استانداردهای یاتا و ایکائو دانست و گفت: آموزشهای هما از نظر یاتا از جمله آموزشهای پایه‌ای منطقه شناخته شده است و هرساله تعدادی از فعالان حوزه حمل و نقل هوایی در منطقه را آموزش می‌دهد.


www.irna.ir