مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایران هم در لیست سیاه اتمی آمریکا پس از روسیه و چین

 

اسناد ارایه شده حاکی از ‌این است که آمریکا برنامه حمله هسته‌ای به هفت کشور شامل چین، روسیه، ‌ایران و کره شمالی را در نظر دارد. ولادیمیر پوتین اعلام کرد: نیروهای اتمی روسیه باید برای هرگونه واکنش به هر متجاوزی به این کشور حاضر باشند

هفته گذشته از مرکز فرماندهی استراتژیک آمریکا، اسنادی به بیرون درز کرده که برنامه‌های جدی، مبنی بر بمباران کشورهایی که در زمینه هسته‌ای فعالند، دارد و کشورهای‌ ایران و کره شمالی، جزو ‌این اهداف هستند.

هرچند برخی این موضوع را چندان جدی تلقی نکردند، اما واکنش رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر آماده‌باش نیروهای اتمی این کشور، از جدیت آن حکایت دارد.

بنا بر 26 صفحه از 123 صفحه اسناد طبقه‌بندی شده که هم‌اکنون به وسیله «‌هانس کریستنسن»، دانشمند هسته‌ای آمریکا و عضو فدراسیون دانشمندان آمریکایی در زمینه برنامه استراتژیک جنگ هسته‌ای آمریکا، درز کرده، شوک بزرگی به جامعه جهانی وارد آمده و نخستین اقدام پیشگیرانه از آن، توسط ولادیمیر پوتین ابراز شده است.

روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: نیروهای اتمی روسیه باید برای هرگونه واکنش به هر متجاوزی به این کشور حاضر باشند و هشدار داد، مسکو نباید به تحرکات ناتو بی‌تفاوت باشد.

به گزارش «رویترز» از مسکو، پوتین در جمع ژنرال‌های ارشد خود و تنها دو هفته پیش از انتخابات پارلمانی 2 دسامبر گفت: اتحاد نظامی ناتو، نیروهایش را به مرز روسیه نزدیک کرده است.
پوتین گفت: «ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم در برابر این قدرت‌نمایی‌ها بی‌تفاوت بمانیم».
وی تأکید کرد: نیروهای اتمی استراتژیک روسیه و موشک‌های دوربرد آنها باید برای نشان دادن واکنش مناسب به هر متجاوزی آماده باشند.

برنامه حمله هسته‌ای، گزینه‌ای است در پاسخ به کشورهایی که از نگاه واشنگتن به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی هستند؛‌ این برنامه، سریعا پس از واقعه یازده سپتامبر از سوی کاخ سفید تدوین شد.
این اسناد مهم، بر حمله هسته‌ای علیه چین و روسیه تمرکز داشت، اما جزییات آن منتشر نشده است. همچنین کشورهایی که به «دولت‌های منطقه‌ای» معروفند، در ‌این لیست قرار دارند.
کریستنسن، دانشمند آمریکایی می‌گوید: با توجه به مشخصاتی که از سه تصویر مورد اشاره در ‌این برنامه حمله هسته‌ای مشهود است و جای هیچ‌گونه تردیدی در آن نیست، مشخص است که دولت‌های منطقه‌ای، چه دولت‌هایی هستند.

یکی از ‌این تصاویر، موشک «تئو پدنگ» کره شمالی و تصویر دوم یک موشک «اسکاد.بی» را نمایش می‌دهد که دوازده کشور ‌این موشک را در اختیار دارند.

کریستنسن می‌گوید: در سال 2003 نیروی هوایی آمریکا اعلام نمود دوازده کشوری که موشک‌های «اسکاد.بی» دارند، شامل ‌ایران، کره شمالی و لیبی جزو دشمنان آمریکا هستند.
او همچنین می‌گوید: ماهنامه گزارش هسته‌ای آمریکا می‌نویسد که ‌ایران، عراق، لیبی، کره شمالی و سوریه کشورهایی هستند که واکنش سریع نسبت به یک عملیات حمله هوایی آنها مد نظر بوده است.

اما به ‌رغم ارایه ‌این اسناد، دولت آمریکا در سه سال گذشته، تغییرات مهمی را در ارتباط با ‌این کشورها ‌ایجاد نموده است، از جمله ارتباط از راه مجاری دیپلماتیک با کشور لیبی تا ‌این کشور برنامه سلاح‌های کشتار جمعی خود را برچیند. آمریکا همچنین به دنبال یک راهکار دیپلماتیک با کره شمالی است تا از طریق شش کشور بتواند با ‌این کشور به توافقی دست پیدا کند.

اما اسناد ارایه شده و گزارش‌های دیگر، حاکی از ‌این است که آمریکا برنامه حمله هسته‌ای به هفت کشور شامل چین، روسیه، ‌ایران و کره شمالی را در نظر دارد.

www.tabnak.ir

تیر خلاص آمریکا به صادرات نظامی روسیه

 



چند روز پیش طرحی قانونی به مجلس نمایندگان کنگره آمریکا ارائه شد که از جرج بوش تحریم کمپانی های روسی که به ایران و سوریه تسلیحات صادر می کند را مطالبه می کرد. بعقیده کارشناسان، چنین اقدامی از سوی لابی تسلیحاتی آمریکا پیشنهاد شده بود که نگران توسعه طلبی صنایع نظامی روسیه در بازار بین المللی تسلیحات است و این تحریمات آمریکایی باید هشداری به خریداران بالقوه محصولات روسی باشند.

در کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا که این طرح قانونی را ارائه کرده است، نتوانستند به خبرنگار RBC daily فهرست دقیق موسسات روسی و سازمان هایی که قرار است مشمول تحریم قرار گیرند را اعلام کنند و اطلاع دادند که این فهرست باید با حضور کارشناسان بررسی شود.

احتمال می رود موسسه "استارت"، تولید کننده مجموعه پدافند موشکی "تور-ام1" تحریم شود. توافقنامه صدور 29 مجموعه "تور" در سال جاری با ایران منعقد شده بود. اتحادیه "آلماز آنتی" نیز ممکن است تحریم شود، این اتحادیه تولید کننده سیستم های ضد هوایی "استریلتس" است که مسئله صدور آنها به سوریه در مرحله بررسی است.

اولین بار نیست که موسسات صنایع نظامی روسیه با تحریمات آمریکایی مواجه می شوند. در ماه ژانویه سال جاری، آمریکا دفتر طراحی و ساخت دستگاه ها در تول، دفتر طراحی و ساخت ماشین آلات در کالومنا و نیز تنها کمپانی واسطه دولتی برای صادرات نظامی، یعنی "روس ابارون اکسپورت" را تحریم کرد. بهانه آمریکا برای تحریم این موسسات نیز عرضه تسلیحات و کمک به برنامه های نظامی ایران و سوریه بود.

"پاول زولوتاریف" معاون مدیر انستیتوی روسی مطالعه آمریکا و کانادا در رابطه با اینکه تحریمات جدید آمریکا چه تاثیری بر صنایع نظامی روسیه خواهند داشت، گفت که "هیچ تاثیری" نخواهند داشت. به گفته وی تحریمات بسیاری می توان تنظیم کرد، اما این ها هیچگونه تاثیری بر همکاری های مسکو با تهران و دمشق نخواهند داشت. وی معتقد است که تحریم علیه صنایع نظامی روسی، اقدامی علیه صدور تسلیحات به ایران و سوریه نیست، سهم سوریه تنها 4% از صادرات نظامی روسیه است و مبلغ کل معاملات با ایران بیش از 700 میلیون دلار نیست. در صورتی که، حجم کل صادرات نظامی روسیه در سال 2006 برابر با 8.1 میلیارد دلار بوده است. روسیه پس از آمریکا بطور دائم جایگاه دوم از نظر صدور تسلیحات را دارد و حتی در سال 2005 در این زمینه از آمریکا پیشی گرفت.

همین نگرانی مسئولین صنایع نظامی آمریکا از رقابت با روسیه، سبب فعال شدن نمایندگان کنگره شده است. زولوتاریف تصریح کرد که لابی تسلیحاتی آمریکا تکانی خورده و از طریق کنگره تیری به سمت روسیه می فرستد که می تواند سایر خریدارانی که به مراتب بیشتر از ایران و سوریه خریداری می کنند را بترساند.

Pe.rain.ru

هما: 5 فروند توپولوف مدرن می خریم

 
وی گفت : پیش پرداخت شرکت (( ایلوشین فاینانس)) برای ساخت این هواپیماها آماده شده است و 18 ماه پس از واریز این پیش پرداخت هواپیماهای سفارشی به تدریج ، تحویل و وارد ناوگان می شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان اینکه رشد تقاضای سفر هوایی در ایران 3 برابر این شاخص در جهان است ، گفت : این شرکت برنامه های متعددی برای تامین ناوگان دارد و 5 فروند توپولف 214 مدرن خریداری می کند.

سعید حسامی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر ، افزود: این نوع هواپیما با توپولف های فعال در ناوگان هوایی کشور کاملا متفاوت است و امکانات مدرن و سفارشی دارد.

وی گفت : پیش پرداخت شرکت (( ایلوشین فاینانس)) برای ساخت این هواپیماها آماده شده است و 18 ماه پس از واریز این پیش پرداخت هواپیماهای سفارشی به تدریج ، تحویل و وارد ناوگان می شود.

مدیر عامل هما با اشاره به اینکه هم اکنون همه ناوگان این شرکت در خطوط پروازی فعال است ، گفت : با وجود تحریم های ناجوانمردانه آمریکا ، همه ناوگان تعمیرات اساسی شده و حتی برخی از هواپیماهای زمین گیر شده نیز با تلاش متخصصان هما وارد عملیات پروازی شده است.

حسامی افزود : در دوسال گذشته 11 فروند هواپیمای ملکی با 2200 صندلی به ناوگان هما اضافه شده و بیش از 52 فروند هواپیما با 10500 صندلی در هما فعال است.

وی تصریح کرد : این در حالی است که با شرایط موجود پیش بینی می شد ، تعداد ناوگان هما اکنون به 24 فروند هواپیما با 4500 صندلی کاهش یابد.

عکس روز

عکس اول متعلق است به میل ۱۷ سپاه پاسداران مستقر در جزیره خارک

این بی ادب هم پشتش را به ما کرده(فوکر ۵۰ شرکت نفت)

این هم نقش تکنولوژی در ارتقاء صنایع هوایی

منتظر نظرات شما دوستان هستیم

ایر فرانس روی باند اعتصاب

اتحادیه کارکنان شرکت هواپیمایی فرانسه ایر فرانس (ث.ژ.ت)  از کارکنان تحت پوشش خود خواست سه‌شنبه آینده دست به اعتصاب۲۴ساعته بزنند.

سه‌شنبه آینده قراراست اعتصاب ملی در فرانسه برگزار شود و در آن، کارکنان اغلب بخش‌های دولتی و خصوصی در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزدها ، سختی شرایط کار و مردم عادی نیز بخاطر کاهش قدرت خرید عمومی، دست به اعتصاب و تظاهرات خواهند زد.

گزارش‌های رسیده حاکی است که دانشجویان فرانسه نیز همنوا با کارمندان در اعترض به سیاست اصلاحات دولت در دانشگاه‌ها ، دست به اعتصاب و تظاهرات سراسری خواهند زد.

اتحادیه ث.ژ.ت فرانسه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای در پاریس اعلام کرد که کارکنان شرکت هواپیمای ایر فرانس در اعتراض به کاهش قدرت خرید و پایین بودن حقوق ماهیانه خود همراه با کارکنان دیگر نهادهای دولتی فرانسه دست به اعتصاب۲۴ساعته خواهند زد.

براین اساس، فرودگاه‌های شارل دوگل و اورلی پاریس بار دیگر با لغو و تاخیر پرواز هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایر فرانس مواجه خواهند بود که ضررهای مالی دیگری به این شرکت فرانسوی تحمیل خواهد کرد.

فرودگاه‌های پاریس اوایل آذر ماه جاری به مدت پنج روز شاهد اعتصاب کادر پروازی شرکت هواپیمایی ایر فرانس بخاطر پایین بودن سطح دستمزدها و سختی شرایط کار بود که در اثر آن ، روزانه بیش از۴۰۰پرواز لغو گردید و براساس ارزیابی بعمل آمده بیش از۵۰میلیون یورو به این شرکت هواپیمایی خسارت وارد شد.

Www.hamshahrionline.ir

تعقیب 'بشقاب پرنده' برفراز تهران

 
 
سرتیپ دوم پرویز جعفری
ماجرای تعقیب و گریز اشیای پرنده ناشناس به وسیله پرویز جعفری یکی از شناخته شده ترین حوادث مستند در این باره است
نیمه شب بیست و هشتم شهریور ۱۳۵۵ برای کارکنان برج مراقبت فرودگاه مهرآباد شبی معمولی و خسته کننده بود تا این که تماس های مکرر ساکنان مناطق شمالی تهران آنها را متوجه حضور شی پرنده ناشناسی برفراز شمیران کرد.

لحظاتی بعد دو فروند جنگنده اف-۴ پایگاه هوایی شاهرخی (نوژه) در همدان را به سمت تهران ترک می کنند تا درباره پرواز این شی ناشناس تحقیق کنند.

فردای آن روز روزنامه های پایتخت در گزارش مختصری از حضور اشیای پرنده ناشناس برفراز تهران و تلاش "ستوان جیم" برای تعقیب آنها خبر دادند.

سی و یک سال پس از این حادثه، سرتیپ دوم خلبان پرویز جعفری که روزنامه ها از او به دلایل امنیتی با نام مستعار "ستوان جیم" نام برده بودند، از تهران به واشنگتن سفر کرده تا به همراه تعدادی از مسوولان رسمی و افسران نظامی نه کشور جهان از دولت آمریکا بخواهد با انتشار اسناد طبقه بندی شده بررسی های خود درباره اشیای پرنده ناشناس به تحقیقات بین المللی در این باره کمک کند.

این گروه که علاوه بر آقای جعفری شامل فرماندار سابق ایالت آریزونا، مدیر سابق اداره اشیای پرنده ناشناس وزارت دفاع بریتانیا و تعدادی از خلبانان آمریکایی و غیرآمریکایی است، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن از دولت آمریکا به خاطر کنار گذاستن طرح تحقیقاتی "کتاب آبی" در دهه ۶۰ میلادی انتقاد کرد.

این در حالی است که در هفته های گذشته با مطرح شدن موضوع مشاهده اشیای پرنده ناشناس به وسیله جیمی کارتر از روسای جمهور سابق آمریکا و دنیس کوسینیچ از داوطلبان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، این موضوع دوباره مورد توجه رسانه های این کشور قرار گرفته است.

"هواپیمایم از کار افتاد"

پرویز جعفری (ستوان جیم) که در زمان حادثه با درجه سرگردی فرماندهی دو فانتوم اعزامی از پایگاه شاهرخی را بر عهده داشت، در گفتگو با بی بی سی فارسی در واشنگتن، خاطرات خود از وقایع شب بیست و هشتم شهریور ۱۳۵۵ را بازگو کرد.

به گفته سرتیپ جعفری، پس از تماس مسوول برج مراقبت مهرآباد با تیمسار یوسفی، فرمانده کشیک نیروی هوایی، دو فانتوم این نیرو از همدان روانه تهران می شوند.

سرنشینان جنگنده اول پس از نزدیک شدن به شی پرنده ناشناس برفراز تهران متوجه از کار افتادن آلات دقیق و وسایل ارتباط رادیویی خود می شوند و مجبور به برگشت به پایگاه شاهرخی می شوند.

موجودات فضایی؟
 "(شی ناشناس) حرکت های خیلی سریع می کرد و با سرعت بالا جابجا می شد. از خود چهار نور ساطع می کرد. از قسمت بالای آن نوری قرمز و چشمک زن، در پایین نوری نارنجی رنگ و در طرفین نوری آبی رنگ ساطع می شد. این نورها به قدری شدید بودند که امکان دیدن بدنه این شی وجود نداشت"
 
سرتیپ جعفری

در این حال، آقای جعفری که به همراه سروان دمیریان، خلبان دوم خود به فاصله ده دقیقه پس از هواپیمای اول پایگاه را ترک کرده بود، سعی می کند با نزدیک شدن به شی ناشناس، با چشم و به وسیله رادار آن را ارزیابی کند.

آقای جعفری مشاهدات خود از این شی را این طور بیان می کند: "حرکت های خیلی سریع می کرد و با سرعت بالا جابجا می شد. از خود چهار نور ساطع می کرد. از قسمت بالای آن نوری قرمز و چشمک زن، در پایین نوری نارنجی رنگ و در طرفین نوری آبی رنگ ساطع می شد. این نورها به قدری شدید بودند که امکان دیدن بدنه این شی وجود نداشت."

با نزدیک شدن جنگنده اف-۴ به فاصله ۴۰ کیلومتری شی پرنده ناشناس که به سمت بیابان های جنوب تهران در حال حرکت بود، جسم نورانی کوچکی از آن جدا می شود و به سمت هواپیمای ایرانی حرکت می کند.

سرتیپ جعفری در این باره می گوید: "من فکر کردم موشکی به سمت من شلیک شده و سعی کردم با موشک حرارتی آن را هدف قرار دهم. ولی وقتی موشکم را انتخاب کردم، متوجه از کار افتادن آلات دقیق و خاموش شدن همه چراغ ها بر روی صفحه مقابلم شدم. در آن لحظه آلات دقیق شروع به نوسان کردند و ارتباط رادیویی هم از کار افتاد."

آقای جعفری درباره احساس خود در آن لحظه می گوید: "هم حس کنجکاوی داشتم و هم این که با گذشت زمان وحشت برم داشت."

با ادامه حرکت جسم نورانی به طرف جنگنده اف-۴، آقای جعفری تصمیم می گیرد در صورت نزدیک تر شدن آن، به بیرون بپرد ولی با فاصله گرفتن هواپیما از شی پرنده ناشناس اصلی، جسم نورانی به سوی سفینه اصلی بر می گردد.

در این حال، به گفته آقای جعفری به او دستور فرود در تهران داده می شود و همزمان جسم نورانی دیگری از شی ناشناس جدا می شود و با سرعت بالا به دور جت اف-۴ حرکت می کند.

تعقیب و گریز برفراز تهران

پرویز جعفری می گوید هنگام پرواز به سمت مهرآباد،ناگهان متوجه حرکت یک شی ناشناس دیگر از شمال تهران به سوی خود می شود.

شی پرنده ناشناس
مشاهده چندین مورد پرواز اشیای پرنده ناشناس برفراز ایران در سال 2004 سوال برانگیز شد

" یک چیزی از ارتفاع خیلی پایین از بالای سر من رد شد. این یکی خط کش مانند بود و مانند شی ناشناس اول گرد نبود."

پرویز جعفری هنگام فرود متوجه حرکت جسم نورانی دیگری از شی پرنده ناشناس اصلی به سمت زمین در منطقه کهریزک می شود و با گزارش این موضوع بار دیگر ماموریت پیدا می کند به سمت آن حرکت کند.

با نزدیک شدن مجدد جت اف-۴ به شی پرنده ناشناس، آلات دقیق و رادار آن بار دیگر از کار می افتد و در نهایت مجبور به بازگشت به فرودگاه مهرآباد می شود.

آقای جعفری با اشاره به وقایع آن شب می گوید علاوه بر مسوولان ایرانی، آمریکایی ها هم به این موضوع کنجکاوی نشان دادند و اسناد خود درباره آن را تا سال ها به حالت طبقه بندی شده نگهداری می کردند.

به گفته سرتیپ جعفری، اسنادی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد یکی از ماهواره های نظامی آمریکا پرواز شی پرنده ناشناس برفراز تهران را ردگیری کرده بود.

پس از فرود هواپیمای آقای جعفری در تهران، او به همراه سروان دمیریان و دو خلبان اف-۴ دیگر مورد آزمایش پزشکی قرار گرفتند و هواپیماهای آنها از نظر آلودگی رادیواکتیوی بررسی شد.

به گفته آقای جعفری، آزمایش های پزشکی به طور متناوب برای ماه ها ادامه داشت و هیچ مورد غیرطبیعی در بدن او و سایر خلبانان مشاهده نشد.

پرویز جعفری پس از این حادثه به خدمت در نیروی هوایی ایران ادامه می دهد و در سال ۱۳۶۸ با درجه سرتیپ دومی بازنشست می شود.

سروان دمیریان در جریان جنگ هشت ساله کشته شد.

منبع:بی بی سی

قرارداد نهایی می شود

رویترز خبر داد:

مذاکره ایران برای خرید یک میلیارد دلاری 30 فروند توپولف 204 روسیه

خبرگزاری فارس:ایران مذاکراتی را با روسیه برای خرید 30 فروند هواپیمای مسافربری توپولف 204 از این کشور به ارزش بیش از یک میلیارد دلار آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه در مصاحبه با رویترز گفت، ارزش این معامله بیش از یک میلیارد دلار خواهد بود و انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی قرارداد مربوط به آن به امضاء طرفین برسد.
بر اساس این گزارش در حالی روسیه و ایران بر سر معامله ای به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با هم مشغول مذاکره هستند که امریکا به شدت در تلاش است تا کشورهای دیگر را با خود در تحریم ایران همراه کند.
سخنگوی شرکت ایلوشین فایننس که مامور فروش این نوع هواپیماها است خبر مذاکره ایران با روسیه در این خصوص را مورد تایید قرار داد.
آندرو لیپوفسکی گفت:«ما مذاکرات خود بر سر یک سفارش جدید را آغاز کرده ایم».
در عین حال وی از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.
بر اساس این گزارش روسیه و چین که از حق وتو در شورای امنیت برخوردار هستند روابط تجاری نزدیکی با ایران دارند.

نظر وبلاگ:شاید دوستان عزیز بپرسند چرا اطلاعات مربوط به این خبر را چندین بار در این وبلاگ درج کرده اید .در پاسخ باید بگوییم یک دلیل دارد و آن هم ذوق زدگی است زیرامدت های زیادی است که ایران و ایرانی رنگ هواپیماهای مسافربری نو را به خود ندیده و عموما هواپیماهای کارکرده و فرسوده برای کشور خریداری شده است(البته آن هم دلایل خواست خود را دارد).در ضمن هواپیمای فوق هواپمای مناسبی است زیرا در ساخت آن از تکنولوژی های کشورهای غربی نیز استفاده شده و مورد تایید سازمان هواپیمایی اروپا نیز میباشد و اگر به همین تعداد که ذکر شده وارد کشور شود قطعا تاثیر بسیاز زیادی در ارتقاءایمنی و رفا هموطنان عزیزمان خواهد داشت.

ایران‌ایر 10 فروند توپولف 254 از روسیه خریداری می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون عمران مجلس از انعقاد قرارداد خرید 5 فروند توپولف 254 طی دو ماه گذشته بین ایران‌ایر و یک شرکت روسی خبر داد و گفت: بر اساس قرارداد جدید تعداد این هواپیماها هم‌اکنون به 10 فروند افزایش پیدا کرده است.

حبیب‌الله اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، اظهار داشت: در این بازدید عملکرد هما در دو بخش تجهیز ناوگان و تعمیرات مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت.
وی ضمن تقدیر از مجموعه مدیریتی ایران‌ایر، تصریح کرد: از سال 84 تا کنون تعداد ناوگان این شرکت از 30 فروند با 6 هزار و 117 صندلی پروازی به 42 هواپیمای ملکی با 8 هزار و 942 صندلی پروازی ارتقا پیدا کرده است که این میزان به غیر از 10 فروند هواپیمای استیجاری است که در شرکت ایران‌ایرتور مشغول به پرواز هستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور متوسط هر سال 5/5 هواپیما به ناوگان هما اضافه شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این شرکت مطالعه برای خریداری 41 فروند هواپیمای غربی و بسیار ایمن را در دستور کار خود دارد.
نماینده فلاورجان در ادامه از انعقاد قرارداد خرید 5 فروند توپولف 254 طی دو ماه گذشته بین ایران‌ایر و یک شرکت روسی خبر داد و گفت: بر اساس قرارداد جدید تعداد این هواپیماها هم‌اکنون به 10 فروند افزایش پیدا کرده است.
عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: فقط با اجرایی شدن این قرارداد 2 هزار صندلی به ناوگان ملکی هواپیمایی جمهوری اسلامی اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات مناسبی که در این شرکت برای انجام اورهال هواپیما انجام شده است، خاطرنشان کرد: مجموعه فنی ایران‌ایر پس از انجام موفقیت‌آمیز تعمیرات اساسی بر روی هواپیمای بوئینگ 747، تعمیرات چند فروند بوئینگ 737 را در دست اقدام دارند.

عکس روز

عکس بالا متعلق است به یک هواپیمای سبک تازه وارد و زیبا (ما نیز اطلاعات کمی در مورد آن داریم)

این عکس نیز توپولف ایران ایر تور را نشان میدهد که خود را آماده خواب میکند.

عکس آخر نیز مربوط است به گردهمایی شبانه فوکر۵۰ های شرکت نفت

عربستان 24 جنگنده سفارش می‌دهد

 
«عربستان قصد دارد تعدادی از هواپیماهای خود را بازنشسته کند و اکنون به فکر سفارس 24 هواپیمای جنگنده دیگر اروپایی است.»
گزارش یک نشریه اقتصادی حاکی است عربستان سعودی احتمالاً 24 جنگنده اروپایی از نوع "تایفون" می‌خرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز از دبی، نشریه "میدل‌ایست اکونومیک دایجست" در گزارش اخیر خود نوشت که عربستان و انگلیس در ماه سپتامبر از قرارداد چهار میلیارد و 430 میلیون پوندی برای خرید 72 جنگنده خبر داده بودند.
این نشریه به نقل از یکی از مشاوران دولت عربستان سعودی که نام وی را فاش نکرد، گزارش داد: «عربستان قصد دارد تعدادی از هواپیماهای خود را بازنشسته کند و اکنون به فکر سفارس 24 هواپیمای جنگنده دیگر اروپایی است.»
وی مدعی شد: «با توجه به شرایط منطقه بخصوص ایران، به جنگنده‌های جدید نیاز است.»
خرید جنگنده‌های "رافائل" فرانسه و یا نسل جدید بمب‌افکن‌های اف‌15 از دیگر گزینه‌های عربستان است اما به گفته مشاور مذکور، ریاض جنگنده‌های کلاس اروپا را ترجیح می‌دهد.

عربستان سعودی و انگلیس از دهه 1960 توافقات تسلیحاتی امضا کردند که قرارداد "یمامه" که قرارداد نفت در برابر اسلحه بود نخستین ‌بار در دهه 1980 تصویب شد و 43 میلیارد پوند ارزش داشت