مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

اخباری از طراحی هواپیماهای مسافربری در آینده

خبر آنلاین : هواپیماهای تجاری آینده در حال حاضر بر روی میزهای طراحی قرار دارد. همزمان با اعلام نتایج برنامه بنیادی هوانوردی ناسا، برخی از طرحهای مفهومی هواپیماهای آینده نیز منتشر شد. در یک همکاری 18 ماهه بین کارشناسان صنایع سنگین و محققان دانشگاهی، اهداف خاصی را از نظر عملکرد، مسائل زیستمحیطی و مصرف انرژی برای مسافرتهای هوایی سال 2030 / 1409 و بعد از آن در نظر گرفته شد. به گفته ناسا، اهداف مذکور مفاهیم علمی و قابل دستیابی هستند.

در مقایسه با هواپیماهای فعلی، شاید شما نتوانید تفاوت طرحهای جدید را با طراحیهای فعلی متوجه شوید؛ اما بهبودهای انجام شده یک انقلاب خواهد بود. طرحهای مفهومی ارائه شده از سوی تیمهای مختلف میتوانند مصرف سوخت یا میزان سر و صدا را کاهش دهند، اما نمیتوانند هر دو کار را همزمان انجام دهند. بنابراین لازم است اهداف کلی مد نظر ناسا مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.














توپولف ها در حال پرکشیدن از ایران!!

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از ممنوعیت پرواز توپولوف 154روسی از اول مردادماه جاری در تمام فرودگاههای کشور خبر داد.

سیدعلی موسویجرف اظهار داشت: بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در مورد خروج همه هواپیماهای توپولوف 154 از خط پروازی کشور، از همه شرکتهای هواپیمایی خواسته که از یک مردادماه جاری از فروش و ایجاد تعهد پروازی با هواپیمای توپولوف 154 خودداری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در برخی از فرودگاههای کشور تنها از همین هواپیما برای پرواز استفاده میشود لازم به نظر میرسد وزارت راه هواپیماهایی جایگزین آنها کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هماکنون تعداد زیادی از این هواپیماهای در مسیر پروازی آبادان مشغول جابهجا کردن مسافر هستند که در صورت خروج آنها از شبکه پروازی معلوم نیست چه به سر این فرودگاه میآید.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: ما مخالف با خروج این هواپیماها که عمر آنها به سر رسیده نیستیم، اما از آن هراس داریم که کمبود هواپیما بهانهای برای کاهش تعداد پروازهای فرودگاه بینالمللی آبادان شود.

وی اظهار داشت: با توجه به توسعه روزافزون اقتصادی منطقه و لزوم تردد برخی سرمایهگذاران و حتی صاحبان مشاغل مختلف و همچنین مردم لازم است تعداد پروازهای موجود نیز افزایش یابد.

موسویجرف با انتقاد از عدم وجود پرواز در برخی ایام هفته همچون روز پنجشنبه گفت: لازم است وزارت راه به فکر توسعه فرودگاه مهم آبادان باشد، چرا که این فرودگاه بعد از مهرآباد قدیمیترین و با سابقهترین فرودگاه کشور به شمار میآید.

سخنگوی اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: امیدواریم مسئولان سازمان هواپیمایی با اتخاذ تدابیری زمینه ورود هواپیماهای جدید را به ناوگان فرسوده کشور را فراهم کنند.

وی اظهار داشت: امیدواریم با افزایش بیشتر پروازهای خارجی از فرودگاه بینالمللی آبادان زمینه احیای مجدد این فرودگاه فراهم شود.

موسویجرف اختصاص پروازهای حج، سوریه و عتبات عالیه را از جمله مطالبات مردم منطقه عنوان کرد و افزود: امیدواریم سازمان هواپیمایی کشوری با ایجاد مسیرهای جدید پرواز خارجی در آبادان موافقت کند.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تحت پوشش رادارهای ایران

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور با بیان اینکه همه کشورهای حوزه خلیج فارس تحت پوشش رادارهای ایران قرار دارند، تاکید کرد: پدافند جنوب شرق برای کنترل عملیاتی تنگه هرمز و جزایر پنج گانه در آمادگی کامل به‌سر می‌برد.

منطقه جنوب شرق کشور از جمله نقاط حساس و استراتژیک در زمینه پدافند هوایی محسوب شده و از جمله نقاطی است که هرگونه تحرک و جابجایی نیروهای فرامنطقه‌ای در مناطقی چون شمال اقیانوس هند و دریای عمان، از این منطقه رصد خواهد شد.

نظر به اهمیت این منطقه و تشریح اقدامات مهم صورت گرفته در پدافند هوایی جنوب شرق کشور، امیر حبیب‌الله علیزاده فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور به بیان نحوه حراست شبانه‌روزی از مرزها و منافع جمهوری اسلامی ایران در این منطقه پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به وظایف پدافند هوایی اظهار داشت: مسئولیت پدافند هوایی برقراری امنیت در فضای کشور برای هواپیماهای خودی و مجاز و ناامن کردن این فضا برای هواپیماهای بیگانه و متجاوز احتمالی با بهره‌گیری از سامانه هایی از قبیل رادارهای دوربرد، موشک‌های استراتژیک‌ دوربرد و کوتاه‌برد، توپخانه، ضدهوایی و به‌خصوص دیده‌بانان است.

علیزاده ادامه داد: اصلی‌ترین سامانه برای تأمین امنیت در پدافند، رادار و کارکنانش به ویژه متخصصین کنترل شکاری هستند که به صورت 24 ساعته و بدون تعطیلی نسبت به حراست از آسمان کشور اقدام می کنند.

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور با بیان اینکه تأمین امنیت در فضای جنوب شرق در زمان حضور مقام معظم رهبری برای الحاق ناوشکن جماران به نیروی دریایی ارتش در بندر عباس به عهده این منطقه بوده‌ است، گفت: وظیفه ما برقراری امنیت در فضای کشور است که در زمان سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس نیز این امنیت برقرار بود و هیچ مورد خاصی پیش نیامد و با توجه به اینکه تمام سامانه‌های خود را به کار گرفته بودیم، آمادگی صد درصد برای مقابله با هرگونه تهدید یا رویداد ناخواسته را داشتیم.

* هیچ مأموریتی در نیروهای مسلح بدون دخالت پدافند هوایی انجام نمی‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف شبکه یکپارچه پدافند هوایی اظهار داشت: این شبکه یکپارچه تمام سیستم‌های پدافندی نیروهای مسلح را رهبری و عملیات آن را به عهده می‌گیرد.

علیزاده افزود: هیچ مأموریتی در سطح نیروهای مسلح انجام نمی‌شود مگر اینکه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) آجا در آن دخالت و حضور داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه اگر فضای کشور برای انجام عملیات امنیت نداشته باشد امکان انجام عملیات سطحی وجود ندارد، افزود: در رزمایش ولایت 89 هم به همین صورت بود و ما با بهره‌گیری از تمام سامانه‌ها نسبت به برقراری امنیت در فضای 250 هزار کیلومتر مربعی رزمایش اقدام کردیم و از سامانه‌های بهینه شده و بومی سازی شده در پدافند استفاده کردیم.

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور افزود: سیاست ما افزایش توان رزمی ارتش در جهت بازدارندگی است.

* دستور اخطار به هواپیمای آمریکایی را سرلشکر صالحی صادر کرد

علیزاده با اشاره به اخطار به هواپیماهای آمریکایی در جریان رزمایش ولایت 89 خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند هوایی به صورت 24 ساعته آماده مقابله با هرگونه تهدید بوده و در ایام برگزاری رزمایش نیز وقتی موضوع نزدیک شدن هواپیماهای آمریکایی به رینگ رزمایش به اطلاع فرمانده کل ارتش رسید وی دستور داد که به آنها اخطار داده شود و این اخطار به هواپیماهای آمریکایی از سوی پدافند داده شد و فرمانده کل ارتش هم این موضوع را اعلام کرد و آمادگی پدافند هوایی در رزمایش به صورت عملی نشان داده شد.

وی ادامه داد: هواپیماهایی که ما به آنها اخطار می‌دهیم در منطقه حضور دارند ولی در آن روز به خصوص، تعداد هواپیماها زیاد بود و این هواپیمای آمریکایی قصد جاسوسی و کسب خبر از نحوه انجام رزمایش و چگونگی آمادگی نیروهای مسلح را داشت که با اخطار به موقع ما، هواپیمای مذکور منطقه را ترک کرد.

علیزاده افزود: آنها می‌خواستند ببینند آمادگی ما در مقابله با نفوذشان به داخل رینگ رزمایش در چه حدی است که با هوشیاری پدافند هوایی و نیروهای مسلح نفوذ به داخل رینگ رزمایش انجام نشد.

*همه هواپیماهای حاضر در منطقه در زمان رزمایش تحت کنترل عملیاتی پدافند بودند

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور با اشاره به نقش پدافند در رهگیری هواپیماها، گفت: مأموریت پدافند، کشف، شناسایی، اقدام تاکتیکی و در صورت نیاز انهدام است و در رزمایش ولایت 89 به هواپیماهای کشور نارنجی عکس العمل نشان می‌دادیم یعنی ابتدا کشفشان می‌کردیم، بعد شناسایی، سپس رهگیری و در صورت نیاز منهدم می‌شدند.

علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: ‌همه هواپیماهایی که در زمان رزمایش در منطقه حضور داشتند تحت کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بودند.

*پدافند جنوب شرق در کنترل عملیاتی تنگه هرمز و جزایر پنج گانه آمادگی کامل را دارد

وی با بیان اینکه پروازهایی که در منطقه انجام می‌شود اگر از قوانین تخطی کنند با آنها برخورد می‌کنیم، گفت: به طور کلی هیچ پرنده‌ای در فضای کشور ایران پرواز نمی‌کند مگر آنکه با هماهنگی پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد.

امیر علیزاده با اشاره به حوزه فعالیت خود در جنوب شرق کشور تصریح کرد: منطقه جنوب شرق یکی از گسترده‌ترین مناطق پدافندی است که با بهره‌گیری از تمام سلاح‌هایی که در پدافند وجود دارد، آماده مقابله با تمام تهدیدات است و در رزمایش‌ها و سفر رهبر انقلاب به بندرعباس این موضوع را به خوبی نشان داده است.

وی تصریح کرد: پدافند جنوب شرق در کنترل عملیاتی تنگه هرمز و جزایر پنج گانه آمادگی کامل را دارد.

* کشورهای حوزه خلیج فارس تحت پوشش راداری ایران قرار دارند

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور در خصوص میزان پوشش راداری منطقه، اظهار داشت: علاوه بر مرزها و آب‌های جنوب، همه کشورهای حوزه خلیج فارس تحت پوشش راداری پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) قرار دارند.

علیزاده با اشاره به تولید تجهیزات پدافند هوایی در داخل کشور، گفت: تجهیزات پدافند هوایی بومی سازی شده است و ما امروز در زمینه تامین قطعات وابستگی خود را از خارج بریده‌ایم و به هیچ کشور بیگانه‌ای وابستگی نداریم.

* سامانه‌های دیده‌بانی سیار در دریا مستقر شده است

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نقاط کور راداری منطقه جنوب شرق کشور خاطرنشان کرد: یکی از سامانه‌های مهم پدافند که سرمایه‌گذاری خوبی در آن شده، سامانه دیده‌بانی است که اکنون با توجه به آمادگی و آموزش‌های لازم، اطلاعات دیده‌بانان ما به‌روز است و ما از اطلاعات دیده‌بانی استفاده‌های فراوانی می‌کنیم.

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور افزود:‌ ارتباطات بین دیده‌بان‌ها و مرکز، ارتباطاتی چند لایه است و اطلاعات در کمترین زمان و به سرعت به شبکه یکپارچه پدافند هوایی منتقل می‌شود.

علیزاده در پایان با بیان اینکه بحث دیده‌بانی بحثی بسیار مهم است، تصریح کرد: از سامانه دیده‌بانی در کل کشور استفاده می‌شود و ما بر روی دریا نیز از سامانه دیده‌بانی سیار برای دریافت اطلاعات بهره می‌بریم.

خرید فضاپیمای روسی توسط فرانسه مدعی!

فرانسه ده فروند موشک فضاپیمای سایوز از روسیه خریداری می کند
مسکو - روسیه و فرانسه امروز شنبه در سنت پترزبورگ قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن فرانسه ده فروند موشک فضاپیمای سایوز به ارزش 16 میلیارد و 600 میلیون روبل (حدود 500 میلیون دلار) از روسیه خریداری می کند.


به گزارش ایرنا از مسکو، "آناتولی پرمینوف" رییس آژانس فدرال فضایی روسیه پس از امضای این قرارداد با طرف فرانسوی در حاشیه کنفرانس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تعدادی از این موشک ها تا سال 2014 به فرانسه تحویل خواهد شد.
وی با بیان اینکه موشک ها از پایگاه فضایی "کورو" در "گویان" فرانسه پرتاب خواهد شد ، افزود :در گذشته نیز چند فروند موشک سایوز روسی از این پایگاه پرتاب شده است.
فرانسه تنها کشور اروپایی است که با داشتن امکانات گسترده فضایی ، با روسیه در این زمینه همکاری زیادی دارد.
منبع:خبرگزاری ایرنا


به روایت تصاویر

دو عکس از بخش جراحی فرودگاه مهرآباد 

Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

 

ایران ایر و این صندلی ها؟!! 

Click here for full size photo! 

 

کوسه خشمگین ایرانی 

Click here for full size photo! 

 

زیباترین ایرباس ایران(نظر شخصی) 

Click here for full size photo! 

 

همچنان باشکوه! 

Click here for full size photo! 

 

اوجگیری ۷۴۷ ماهان (البته بدون موتور)

 

تندباد تعادل بوئینگ 747 را به هم زد
باد تندی که عصر دیروز پنجشنبه در غرب تهران وزید باعث بلند شدن دماغه هواپیمای بوئینگ 747 در مرکز نمایشهای هوایی ارم شد.

این باد تند که در مدت کوتاهی وزید با بلند کردن دماغه این هواپیما باعث نشستن آن بر روی دم شد. تلاش برای باز گرداندن هواپیما به وضعیت قبلی آن هم اکنون ادامه دارد.

 

منبع:انجمن هوافضا

حمله تلافی جویانه

                                                حمله تلافی جویانه

                       خاطره ای از سرتیپ خلبان محمد طیبی
 
 

                                             

 
بعضی ها گریه می کردند. احساس عجیبی داشتیم. قدرت خارق العاده ای در وجودمان شعله ور شده بود . فرمانده پایگاه که حالت بچه ها را حس کرده بود، اعلام کرد دستور دادم کلیه هواپیماها را مجهز به بمب و فشنگ کنند به محض فرمان از ستاد حمله می کنیم ناراحت نباشید . ضربات سنگینی بر نیروی هوایی عراق خواهیم زد. اکنون دسته های پروازی مشخص شده و لیدر دسته می توانند طرح حمله به هدف را ارزیابی و پس از توجیه آماده باشند ، به محض صادر شدن دستور پرواز همگی به عراق حمله می کنیم .
دسته پروازی من به نام علی -4 فروند بود و قرار شد دو دقیقه پس از دسته اول پرواز کنیم
 

حمله تلافی جویانه

ساعت 3 بعد ازظهر 31/6/59 وارد پست فرماندهی شدم. تعداد زیادی از برادران همرزمم جمع بودند. تا ساعت 30/3 دقیقه کلیه خلبانان در پست فرماندهی حضور بهم رساندند . همگی خشمگین از حمله خلبانان عراقی بودند که یک ساعت قبل انجام شده بود . بچه ها همه آمادگی خود را برای حمله تلافی جویانه به خاک عراق اعلام کردند و یک صدا فریاد می زدیم :
ای ایران ای مرز پر گهر
ای خاکت سرچشمه هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده باشی و جاودان

بعضی ها گریه می کردند. احساس عجیبی داشتیم. قدرت خارق العاده ای در وجودمان شعله ور شده بود . فرمانده پایگاه که حالت بچه ها را حس کرده بود، اعلام کرد دستور دادم کلیه هواپیماها را مجهز به بمب و فشنگ کنند به محض فرمان از ستاد حمله می کنیم ناراحت نباشید . ضربات سنگینی بر نیروی هوایی عراق خواهیم زد. اکنون دسته های پروازی مشخص شده و لیدر دسته می توانند طرح حمله به هدف را ارزیابی و پس از توجیه آماده باشند ، به محض صادر شدن دستور پرواز همگی به عراق حمله می کنیم .
دسته پروازی من به نام علی -4 فروند بود و قرار شد دو دقیقه پس از دسته اول پرواز کنیم 

               

                                              

آماده حمله بودیم

آن زمان من ستوان یکم بودم و در دسته پروازی علی در موقیعت شماره 2 پرواز می کردم. هدف پایگاه هوایی موصل بود. لیدر دسته شادروان سرتیپ دانش پور (سرگرد آن زمان) بود . شماره 2 من ، شماره 3 عرفانی و شماره 4 شیرازی دسته پروازی علی را تشکیل می داد.
سرگرد دانش پور که استاد خلبان با تجربه و بسیار قوی ای بود، نقشه ها را که ترسیم کرده بود به ما داد و شروع به توجیه پرواز نمود. حدود یک ساعت چهل و پنج دقیقه کلیه مطالب لازم را برای یک حمله جانانه توجیه کرد و پس از اتمام به اطاق چتر و کلاه رفتیم و با داشتن وسایل و تجهیزات پروازی، به سمت آشیانه ها حرکت نمودیم.
دوستان فنی، ظرف مدت 5/2 ساعت کلیه هواپیماها را با تلاش فراوان مجهز به بمب نموده و همگی آماده پرواز بودند .
کلیه دسته های پروازی در کنار هواپیماها منتظر دستور بودند که پرواز نمایند. همه هیجان زده منتظر بودیم. هر چه زمان می گذشت، شدت خشم بچه ها بیشتر می شد . برادران فنی گردان نگهداری با چه شوق و هیجانی در محل پارک هواپیماها دوندگی می کردند . به نظر می رسید آنها هم شوق عجیبی به منظور حمله تلافی جویانه در وجودشان ایجاد شده بود .
هدف ما پایگاه هوایی موصل در شمال عراق 250 کیلومتری غرب مهاباد و 45 کیلومتری جنوب خاک ترکیه قرار داشت و یکی از پایگاه های مهم عراق بود که هواپیماهای میگ 23 سوخو22 سوخو20 در آن جا مستقر بودند . پدافند مستقر در اطراف پایگاه از نوع موشک های سام 2و3و4و6 و تعداد زیادی توپ ضد هوایی که به طور دقیق در اطراف پایگاه گسترش یافته بودند. لحظه ها می گذشت و ما همچنان بی تاب برای حمله بودیم و متاسفانه ساعت 6 بعدازظهر دستور رسید خلبانان به پست فرماندهی برگردند . تجهیزات پروازی را به اطاق مخصوص برگرداندیم و به پست فرماندهی رفتیم . فرمانده پایگاه اعلام کرد ستاد نهاجا دستور داده پروازها فردا صبح زود انجام گیرد. دسته های پروازی فردا صبح انشاالله به فاصله 3 دقیقه از ساعت 45/4 دقیقه قبل از طلوع آفتاب به پرواز خواهند آمد . اکنون می توانید بروید و صبح فردا همدیگر را زیارت می کنیم از همه شما تشکر می کنم .
دوستان هیچ کدام از تصمیم ستاد راضی نبودند ولی کاری نمی شد کرد و بایستی تا فردا صبر می کردیم . 

اولین خداحافظی شاید آخرین خداحافظی بود

به منزل آمدم. همسرم فکر کرده بود که از ماموریت جنگی برگشتم. به ایشان گفتم نه فردا صبح قرار است پروازها انجام شود. آن شب تا صبح مثل این که حدود یک ماه طول کشید. با همه اشتیاقی که داشتم زودتر صبح شود ولی زمان خیلی کند می گذشت . پایگاه آن شب در خاموشی کامل بود. ساعت را برای 4 صبح تنظیم کردم و به هنگام خواب چندین مرتبه مسیر پرواز و تاکتیک ها را مرور کردم تا بالا خره به خواب رفتم و ناگهان با صدای ساعت بیدار شدم. هماهنگ شده بود ماشین جلوی ساختمان باشد. سریع آماده شدم. همسرم هم اصلا نخوابیده بود. قرآن را برداشت و مرا از زیر قرآن به سمت درب خروجی هدایت و دعا می خواند. قبل از خداحافظی به من گفت:
- دلم می خواد آن چنان جواب دندان شکنی به دشمن بدهید که دیگه جرات نکند به خاک عزیزمان حمله کند .
- همین کار را خواهیم کرد خیالت راحت باشد خداحافظ.
پاسخ داد :
- خدا پشت و پناهت از جدم برایت آرزوی موفقیت دارم.
دویدم، چون بچه ها پایین در ماشین منتظر بودند . سوار ماشین شدم و به سمت پست فرماندهی رفتیم. مرحوم دانش پور منتظر بود. مجددا مروری روی نقشه عملیات کردیم و پس از بجا آوردن فریضه نماز، بلند شدیم و به سمت آشیانه ها حرکت کردیم. طرح عملیات طوری برنامه ریزی شد که قبل از طلوع آفتاب چهار فروند هواپیما در باند پروازی بلند می شدیم. 

اولین عملیات برون مرزی آن هم بدون سیستم ناوبری

لیدر پرواز با مطمئن شدن از سلامت بچه ها فرمان پرواز را صادر نمود. با فشردن دسته گاز جنگنده در حالت پس سوز گذاشت ، شعله های انتهای هواپیما روشنایی جالبی را در آن فضا ایجاد نمود و لحظه بعد هواپیمایی لیدر در آسمان بود. من هم پشت سر وی در آسمان به او نزدیک شدم و خلاصه چهار هواپیما تحت عنوان دسته پروازی "علی" در تاریکی به سمت خاک عراق به پرواز درآمدیم. ثانیه هایی از پرواز نگذشته بود که متوجه شدم سیستم ناوبری هواپیمایم کار نمی کند. در این شرایط باید پرواز را کنسل می کردم و به پایگاه باز می گشتم چون در صورت گم کردن دسته پروازی امکان نداشت بتوانم به ایران بازگردم. ولی خشمی که در دلم از بعثیون داشتم، اجازه نداد پرواز را کنسل کنم . وارد خاک عراق که شدیم. هوا یواش یواش داشت روشن می شد و ما کم کم به هدف نزدیک می شدیم . در نقطه مورد نظر هواپیمای لیدر اوج گیری نمود. پس از او من اوج گیری کردم و در ارتفاع 16000 پائی سمت هواپیما را روی هدف هدایت و حالت شیرجه گرفتم . پایگاه موصل کاملا زیر پایم بود و در این لحظه انفجار بمب های هواپیمای لیدر را دیدم. آشیانه هواپیما را در سمت راستم می دیدم. بهترین هدف. بمب ها را روی آن رها کردم و طبق دستور در ارتفاع پایین با تاکتیک های لازم به سمت خاک ایران ادامه پرواز ادامه دادم . هر چه نگاه کردم هواپیمای لیدر را ندیدم و چون هواپیما سیستم ناوبری سالم نداشت و من در همان ابتدا نبایستی این هواپیما را به پرواز درمی آوردم ولی خشم و عشق به پرواز حمله به دشمن این شرایط را فراهم کرد که به فکر اشکال هواپیما نباشم .
به هرحال با توجه به این که اولین ماموریت جنگی من بودف تصمیم گرفتم با سرعت بیشتر و در ارتفاع پایین تر بدون سیستم ناوبری به سمت خاک عزیز کشورمان برگردم . تنها و یکه در ارتفاع پایین با سرعت زیاد به پرواز ادامه دادم و پس از ده دقیقه احساس کردم بایستی در خاک ایران باشم . تصمیم گرفتم اوج گیری کنم تا دریاچه ارومیه را پیدا و بتوانم خودم را به تبریز برسانم . وقتی به ارتفاع 15000 پائی رسیدم متوجه شدم دریاچه ارومیه حدود 40یا 50 کیلومتر سمت راست من است. آن جا متوجه شدم که تمام مسیر برگشت را در خاک ترکیه پرواز کردم و آنها هم متوجه من نشدند. با رادیو لیدر را صدا زدم ایشان پشت سر من بود. با خیالی آسوده تر به سمت پایگاه ادامه مسیر دادم و لحظاتی بعد در پایگاه عمل نشستن را انجام دادم. باگذشت حدود 2 دقیقه پس از فرود من، دسته پروازی علی یکی پس از دیگری عمل نشستن را انجام دادند. پس از نشستن و پارک هواپیما، توسط دوستان فنی غرق در بوسه شدیم و همچنین کلیه دسته پروازی علی یکدیگر را بغل کرده و به هم تبریک گفتیم .
حمله بمباران قشنگی بود که صورت گرفت و حدود یک ساعت بعد کلیه دوستان از حمله به پایگاه موصل به پایگاه برگشتند . پایگاه موصل در این روز (اول مهر ماه سال 59) توسط 40 فروند هواپیما بمباران شده بود و از این تاریخ به مدت 45 روز از رده عملیاتی خارج شد . آن روز ما سه نفر از بهترین یاران مان را از دست دادیم . سروان افشین آذر ، ستوان اسکندری و ستوان مجتبی به خانه بازنگشتند که مشخص نشد اسیر شدند یا شهید .

        

12 ظهر همان روز دومین عملیات برون مرزی ، تعقیب دشمن

ساعت12بعداز ظهر سه دسته پروازی جهت بمباران پایگاه کرکوک تعیین شدند. اولین دسته پروازی تحت نام ابوذر ما بودیم . مرحوم دانش پور دسته پروازی را جمع و پس از توجیه کامل ساعت 45/13 روی باند پروازی قرار گرفتیم و به پرواز درآمدیم .
پایگاه کرکوک 200 کیلومتری شمال بغداد و 150 کیلومتری جنوب شرقی پایگاه موصل قرار داشت. در این ماموریت قرار بود 4 فروند باند پروازی را بمباران کنیم و سپس فشنگ ها را روی آشیانه هواپیما و بعد از آن بقیه فشنگ ها را در پالایشگاه کرکوک که شمال پایگاه بود مصرف کنیم . طبق توجیه لیدر ماموریت انجام شد و پس از این که فشنگ ها را در پالایشگاه به کار گرفتم. هنگام گردش به طرف خاک ایران عزیز متوجه شدم دو فروند میگ عراقی با چرخش به سمت عقب هواپیما مرا تعقیب می کنند که سریع ارتفاع را کم و از ماکزیمم سرعت هواپیما استفاده و به سمت خاک ایران پا به فرار گذاشتم، اگر چه هواپیما مجهز به موشک هوا به هوا بود ولی بنزین جهت درگیری با هواپیماهای میگ موجود نبود و ضمنا ماموریت بمباران من به نحو احسن انجام شده بود و بایستی با آن آتشی که بپا کردیم سالم به وطن برمی گشتیم . با سرعت خیلی زیاد و ارتفاع کم کوه های غرب کشور را پشت سر گذاشتم و به دلیل کمبود بنزین سمت پایگاه تبریز ادامه مسیر دادم . زمانی که در پایگاه تبریز نشستم یکی از موتورها به دلیل کمبود بنزین خاموش شد . در این ماموریت هم به لطف خداوند سلامت به پایگاه برگشتم و خوشحال بودم از عملیات بمبارانی که در عمق خاک عراق انجام داده بودم. آن غم اندوهی که روز گذشته با حمله خلبانان عراقی در وجودم رخنه کرده بود با این دو ماموریت جانانه فراموش شد و از آن روز آماده شدیم برای ماموریت پی در پی که 8 سال طول کشید و خداوند این توفیق را به ما داد که مردانه با دیگر عزیزان خلبان خشم و کینه ملت عزیزمان را در غالب بمب های آهنین بر سر نیروهای بعثی فرود آوردیم .
آن روز ( اول مهر 59) در تاریخ جنگ های دنیا سابقه نداشت. با 40 فروند هواپیما و حمله به اهداف نظامی دشمن را نداشتیم ما اقتدار نیروی هوایی و میهن اسلامی را به جهانیان نشان دادیم . روز یکم مهر ماه 1359 برگی زرین بود برای نیروی ارتش جمهوری اسلامی که در تاریخ ثبت گردید.

 

منبع :  iranian-airforce.blogfa.com

بازسازی پنج بالگرد تسط هوانیروز کرمانشاه

با دستان توانمند دلیرمردان هوانیروز کرمانشاه، پنج بالگرد شامل دو فروند 206 شناسایی، دو فروند 205 پشتیبانی و یک کبرای شکاری بازسازی و به پرواز درآمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این مراسم امیر کیومرث احدی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خوشحالیم که امروز نیروهای متخصص ما اقدام به بازسازی بالگردهای از کار افتاده کردهاند، گفت: این بالگردها با 50 هزار ساعت کار مستمر و 80 ساعت پرواز آزمایشی آماده پرواز شده است.

وی گفت: هوانیروز با توانمندی خود همواره به عنوان اولین یگان آماده حفاظت از این آب و خاک بوده است.

وی ادامه داد: تک تک پرسنل هوانیروز همچنان مقاوم و استوار در خط ولایت توانستهاند خدمات شایانی را انجام دهند.

احدی گفت: در مجموعه هوانیروز بخشی از بالگردها به خاطر پروازهای زیاد جهت آموزش خلبانان، فرسوده و از رده خارج شدهاند که امروز توسط متخصصین هوانیروز کرمانشاه مجددا به چرخه ناوگان بالگردهای ارتش بازگشتند.

در ادامه این مراسم استاندار کرمانشاه با بیان اینکه به لحاظ تقدیر از هوانیروز و تسکین قلب مردم کشور یادمان شهید شیرودی در سرپل ذهاب ایجاد میشود، گفت: هوانیروز همواره با اقتدار، قدرت خود را به رخ دشمنان کشیده است.

هاشمی گفت: قبل از پیروزی انقلاب، ایران ارتش داشت، اما توان دلیرمردان ارتش امروزه به لحاظ وجود روح معنوی در آنان با گذشته قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: در جنگ همه شاهد رشادتهای بزرگ مردان هوانیروز بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر کشوری که روح شهادت و ایثار بین مردم آن وجود داشته باشد هیچ کشوری نمیتواند با آن مقابله کند، گفت: امروز هیمنه و اقتدار ملی ایران به خاطر نظام جمهوری اسلامی است.

در پایان این مراسم سرهنگ خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز کرمانشاه با بیان اینکه این پایگاه به عنوان اولین پایگاه هوانیروز ایران در سال 1354 تاسیس شد، گفت: پایگاه هوانیروز کرمانشاه از کاملترین پایگاههای کشور است که ماموریتهای زیادی را در غرب و شمال غرب کشور انجام داده است.

وی تصریح کرد: این پایگاه هوایی شهیدان زیادی را مانند شهید شیرودی و کشوری تقدیم انقلاب کرده و در حال حاضر نیروهای جان بر کف آن در مناطق شمال غرب با گروه پژاک درگیر هستند و شهدایی نیز در این راه دادهایم.

وی در پایان گفت: پایگاه هوانیروز کرمانشاه از قدرتمندترین پایگاههای هوانیروز کشور است که در عملیاتهای بسیاری از جمله مقابله با ضد انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و عملیات مرصاد حضور فعال داشته است

تشکیل گردان پهپاد در همه پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش


امیر محسن دره‌باغی جانشین نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با اشاره به افتتاح مرکز مستقل یگان پهپادی نیروی هوایی گفت: یگان پهپادی نیروی هوایی سال‌هاست که شروع به کار کرده و چند گردان در پایگاه‌های مختلف دارد که در حال حاضر پرواز می‌کنند.

وی در خصوص ماموریت این یگان تصریح کرد:
کسب اطلاعات و شناسایی از ماموریت‌های فعلی این یگان است ولی ما می‌خواهیم در آینده از آنها به عنوان هواپیماهای بدون سرنشینی که بتوانند اهداف را مورد اصابت قرار دهند، استفاده کنیم و این نیاز دارد تا صنایع وابسته به وزارت دفاع از نیروی هوایی پشتیبانی کنند و نیازمندی‌های ما رفع کنند.

دره‌باغی با بیان اینکه پهپادها در صنایع وزارت دفاع ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: ما باید به هواپیماهای بدون سرنشین جدیدتر تجهیز شویم تا ماموریت‌های حمله به اهداف را توسط آنها انجام دهیم.
جانشین نیروی هوایی ارتش در خصوص انواع پهپادهای موجود در نیروی هوایی گفت: انواع مهاجرهای 4، ابابیل 3 و یک سری پهپادهایی که قبلا در نیروی هوایی بوده و به عنوان هدف پدافند مورد استفاده قرار می‌گرفته از انواع پهپادهای موجود در نیروی هوایی است.
جانشین نیروی هوایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مناطق عملیاتی یگان پهپادی نیروی هوایی تصریح کرد: در هر پایگاه شکاری نیروی هوایی یک گردان پهپاد تشکیل می‌شود و درحال حاضر در 4 پایگاه، گردان‌های پهپاد تشکیل شده است که به عنوان مثال می‌توان به پایگاه دزفول اشاره کرد که در آن پرواز عملیاتی انجام می‌شود.
دره‌باغی با بیان اینکه زمان تجهیز همه پایگاه‌ها به یگان پهپاد به صنایع وزارت دفاع بستگی دارد، گفت: اگر آنها همین امروز هم هواپیماها را به ما تحویل دهند ما آمادگی استقرار آنها و تشکیل گردان‌ها را در کمترین زمان ممکن داریم.
جانشین نیروی هوایی ارتش در پایان در خصوص برد عملیاتی این یگان‌ها تصریح کرد: پهپادها بردهای مختلفی دارند که در حال حاضر پهپادهای موجود در نیروی هوایی بردشان از 150 کیلومتر به بالا است.  

نظر وبلاگ: همانطور که شما نیز بهتر از ما می دانید امروزه نقش پهپاد ها در معادلات نظامی و امنیتی در سطح جهان بسیار بالا بوده و در آینده نزدیک و با توجه به هزینه های بالای ساخت و نگهداری جنگنده ها و آموزش پرسنل مرتبط شاهد گرایش اکثر کشورها به این نوع از هواپیماها خواهیم بود.در کشور ما نیز از اواسط سال های جنگ تحمیلی فکر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین جهت عکسبرداری از مناطق نظامی دشمنان بروز کرد و از آن زمان تاکنون فعالیت های زیادی انجام شد که منجر به تولید انواعی از این هواپیماها نظیر مهاجر و ابابیل و شاهین و... شد. ولیکن در چند سال گذشته پیشرفت تکنولوژی و علم سبب ارتقاء این پهپادها در سرتاسر جهان شده است و این در صورتی است که در کشور ما این رشد آنچنان که می بایست انجام نپذیرفته و از سرعت کمتری(البته نسبت به کشورهای پیشرو این فناوری) مثلا برای نمونه می توان بر ایجاد توانائی حمل انواع موشک ها و راکت ها اشاره نمود و یا پروازهای بلند مدت و هزاران کیلومتری که قابلیت های فوق الذکر در ایران تاکنون نهادینه نشده است. با توجه به تحریم هایی که علیه کشور عزیز ما ایجاد شده و  عملا امکان خرید جنگنده های سرنشین دار و یا پهپاد ها را نداریم ضروری است نسبث به ساخت و استفاده از پهپاد های داخلی با قابلیت های گوناگون تصمیم راسخی بگیریم.

مصاحبه با مدیریت هما(جالب و خواندنی)


خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تشریح دلایل زیان دهی هما از آغاز واگذاری هتل های هما به بخش خصوصی از فردا خبر داد و گفت: قیمت هتلهای هما در هیئت واگذاری حدود 520 میلیارد تومان تصویب شده است.


فرهاد پرورش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد: همچنین هماکنون ارزیابیهای واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتور توسط کارشناسان امر در حال انجام است که پس از اتمام ارزیابیهای مذکور، این شرکت هواپیمایی نیز به بخش خصوصی واگذار میشود.

* برای واگذاری هما ابتدا باید زیاندهی این شرکت برطرف شود

وی با اشاره به آمادهسازی زیرساختهای لازم برای واگذاری شرکت هواپیمایی ایرانایر، تصریح کرد: در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امکانات، شرایط و بستر واگذاری فراهم است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه ایرانایر کماکان یک شرکت زیانده است، گفت: این ایرلاین برای واگذاری به بخش خصوصی باید از زیاندهی خارج شود.
پرورش با بیان اینکه شرایط برای خصوصیسازی هما در حال فراهم شدن است، تصریح کرد: این شرکت هواپیمایی را نمیتوان با سیستم دولتی اداره کرد و باید حتمأ خصوصی شود.

* وظایف حاکمیتی هما در اختیار دولت میماند

پرورش با بیان اینک وظایف حاکمیتی هما باید از وظایف تصدیگری جدا شود، تصریح کرد: ایرانایر به عنوان یک شرکت هواپیمایی ملی نوعی وظایف حاکمیتی نیز دارد که مصالح کشور اقتضاء میکند برخی مسیرهای پروازی را این ایرلاین پوشش دهد و ارتباطات بین ایران و برخی کشورها برقرار باشد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: طبق مصوبه واگذاری، بخش حاکمیتی ایرانایر در اختیار دولت میماند و بخش دیگر آن که وظیفه تصدیگری است واگذار میشود.
پرورش تأکید کرد: واگذاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ایران ایرتور و هتلهای هما متفاوت است زیرا 100 درصد ایران ایرتور و هتلهای هما واگذار میشوند.

* دو فرودگاهی بودن هما؛ یکی از دلایل اصلی زیان ایرانایر

مدیرعامل هما با بیان اینکه راهکارهای متفاوتی از سوی اینجانب به دولت، سازمان خصوصیسازی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای خروج هما از زیاندهی ارائه شده است، ادامه داد: دو فرودگاهی بودن هما (امام خمینی (ره) و مهرآباد)، انجام پروازهای عمره از فرودگاه مهرآباد و انجام پروازهای بینالمللی از فرودگاه امام خمینی(ره) چند دلیل زیانده بودن هما است.
پرورش خاطرنشان کرد: اجبار انجام پروازهای عمره از 10 نقطه ایران هزینه بالایی برای شرکت هواپیمایی هما دارد، زیرا هواپیماهای این ایرلاین باید از تهران تا شهرستان مقصد بدون مسافر پرواز کند تا از آن شهرستان به انجام پروازهای عمره بپردازد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بدان دلیل که حرکت هواپیماها از تهران به شهرستان برای انجام پروازهای حج عمره غیربرنامهای است، نمیتوان برای آن بلیت فروخت زیرا بستگی به ساعت پروازی است که کشور عربستان ارائه میدهد؛ بنابراین چون ساعت پرواز قابل پیشبینی نیست، قابلیت فروش بلیت نیز از تهران به شهرستان مقصد وجود ندارد.
پرورش در تشریح میزان زیان یک پرواز هما برای انجام پرواز حج عمره در شهرستان، خاطرنشان کرد: اینگونه پروازها ابتدا از تهران به سمت شهرستان موردنظر بدون مسافر پرواز میکنند، سپس از آنجا مسافر به سمت مدینه جابهجا میشود، سپس هواپیمای مذکور دوباره از مدینه به سمت جده بدون مسافر پرواز میکند تا حجاجی که قبلأ در جده بودهاند را از آن نقطه به سمت شهرستان موردنظر جابهجا کند؛ دوباره از شهرستان تا تهران این هواپیما بدون مسافر پرواز میکند بنابراین همین یک پرواز موجب بروز زیان زیادی برای هما میشود.

* آزادسازی قیمت بلیت برای جلوگیری از زیان ایرلاینها

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وجود راهکارهایی برای حذف زیانهای هما، تصریح کرد: نرخ بلیتهای هواپیمای در ایران باید آزاد شود زیرا هماکنون با توجه به هزینههای بالای عملیاتی ایرلاینها که به واسطه شرایط ویژه تحریم ایجاد شده است، شرکتهای هواپیمایی قادر به تأمین مخارج خود نیستند.

* ورود 16 فروند هواپیما در گرو اختصاص بودجه

پرورش در خصوص ورود 16 فروند هواپیمایی که مقرر شده است در سال 1389 به ناوگان ایران ایر افزوده شود، خاطرنشان کرد: همه ساله تجهیز و نوسازی ناوگان و جایگزینی هواپیمای نوین با هواپیمای قدیمی در برنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مدنظر است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: زمانی که برنامه سالانه ارائه شده و و پیشبینی بودجه صورت میگیرد، تعدادی هواپیما نیز برای خرید در دستور کار قرار میگیرد تا برای اخذ اعتبارات لازم آن اقداماتی صورت گیرد.
پرورش با اشاره به افزوده شدن مسیرهای جدید پروازی برای هما در سال جاری، تصریح کرد: در صورت کاهش اثرات تحریم، تخصیص اعتبارات و فراهم شدن شرایط، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد 16 فروند هواپیما به ناوگان خود بیافزاید.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در حال حاضر این پتانسیل در بخش فنی و عملیاتی هما وجود دارد که اگر هواپیما به ناوگان افزوده شد، بتوان آن را عملیاتی کرد.

* بازدید سافا از هما

پرورش در خصوص بازدید کارشناسان سافا از قسمتهای مختلف اداری و فنی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: این سؤال در ذهن کارشناسان سافا ایجاد شده بود که قطعات هواپیما در هما با وجود شرایط تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به ایران، چگونه تأمین میشود؟
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: کارشناسان سافا علاوه بر بخشهای فنی، قسمتهای اداری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را نیز بررسی کردند.
پرورش با اشاره به لزوم رعایت مصالح کشور و انتقاد از برخی رسانهها مبنی بر انتشار برخی اخبار غیر ضروری، گفت: همگی باید به این امر اذعان داشته باشند که نباید با انتشار برخی اخبار محرمانه در آسیاب حریف آب بریزند.
به گزارش فارس، کمیته ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (سافا) که از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور بازرسی از ایمنی پروازهای آسمان این کشورها تشکیل شده است، اواخر هفته گذشته بازدید خود را از ناوگان هما به اتمام رساند.