مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس هایی دسته اول و بی نظیر از رژه امسال

 
 

 

 
 
 
 
           تقدیم به شما همراهان 

منبع:www.military.ir

پرواز نسل جدید جنگندههای F 14 !!

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش، جنگندههای امروز این نیرو همچون اف 14 را یک هواپیمای کاملا متحول شده توصیف کرد و گفت: نسل جدید جنگندههای F 14 با رادار ایرانی و موتور ارتقاء یافته در حال پرواز است.


"امروز نیروى هوائى شما با نیروى هوائى اول انقلاب قابل مقایسه نیست. مهارتهاى امروز شما، توانائىهاى امروز شما، تجهیزات امروز شما، پیشرفتهاى نیروى انسانى، ابتکارهاى گوناگون، با اول انقلاب قابل مقایسه نیست؛ با 20 سال قبل هم قابل مقایسه نیست. "
این جملات بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار 19 بهمن ماه سال گذشته است. معاون هماهنگ کننده فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگوی تفصیلی با فارس، تلاش کرد بخشهایی را از مصادیق این تاکیدات فرمانده معظم کل قوا بیان کند.
امیر خلبان عزیرنصیرزاده که از رویشهای نیروی هوایی پس از انقلاب محسوب میشود، از جمله خلبانان مجرب و متخصص ارتش بوده که از 14 شهریورماه سال 88، مسئولیت معاونت هماهنگ کننده نهاجا را بر عهده دارد.
وی در بخش ابتدایی سخنان خود، به نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب اشاره و بیعت تاریخی همافران با امام راحل را از جمله ضربات نهایی بر پیکر رژیم طاغوت توصیف کرد.
وی یادآور شد: پس از انقلاب نیز نیروی هوایی فعالیت تاثیرگذار و موفقی در 8 سال دفاع مقدس داشت و در مرحله بازسازی، آموزش و انتقال تجربه به نسلهای بعدی نیز خودکفا بوده و در حقیقت در اوج شکوفایی قرار دارد. 
 


* هیچ امید و توقعی به تامین قطعات و تجهیزات از خارج نداریم

نصیرزاده با اشاره به برنامهریزی گسترده استکبار برای نیروی هوایی ارتش در پیش از انقلاب گفت: بواسطه این سرمایهگذاری کشورهای استکباری، بیشترین تجهیزات ما همین امروز هم از بهترینهای دنیا است چون کشورهای استکباری برنامه خاصی برای نیروی هوایی پیش از انقلاب داشتند و به همین دلیل تجهیزات خوبی را در اختیار این نیرو قرار دادند که امروز نیز از آنها بهره میبریم.
وی ادامه داد: در زمینه بازسازی تجهیزات علاوه بر اینکه سعی می کنیم تا این امر به بهترین نحو صورت گیرد، باید بیشترین بهرهوری را نیز داشته باشیم تا بتوانیم تجهیزات مورد نظر را خودمان طراحی و مطابق با استانداردهای روز دنیا و مطابق با فرایندی که در کشورهای پیشرفته دنبال میشود، بسازیم.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش خاطر نشان کرد: با وجود تهدیدات همیشگی و تحریمهای مختلف علیه کشورمان، توجه ویژه به موضوع خودکفایی و استقلال از دیگر کشورها برای ما مهم خواهد بود چرا که هیچ امید و توقعی به تامین قطعات و تجهیزات از بیرون نداریم.

* به کاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپیماها درست نیست

وی همچنین با اشاره به تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر "عمردهی انقلابی به تجهیزات نظامی "، افزود: سیاست استکبار در آن زمان این گونه بود که عمر مشخصی را برای قطعات تعیین میکردند تا بتوانند از این طریق هر چه بیشتر درآمد نفتی ایران را به غارت ببرند چرا که پس از بروز ایراد در قطعات، آنها تعمیر نمیشدند بلکه میبایست قطعه را عوض کرد و این در حالی است که این عمر قانونی، واقعی نبود.
معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: اصولا به کاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپیماهای نیروی هوایی درست نیست چرا که این جنگندهها مدام در حال اورهال و بهینهشدن هستند.
نصیرزاده ادامه داد: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عمردهی انقلابی به تجهیزات به این معناست که باید همواره این تجهیزات را بازنگری، اورهال و بهینه کنیم و اگر سیستمی نیاز به ارتقاء داشت، یک عمر قانونی دیگر برای آن تعریف شود.

* ساخت رادار ایرانی و موتور بهینهسازی شده برای جنگندههای ایرانی

وی با تاکید بر اینکه ما امروز هواپیماهای خارج از چرخه نداریم، افزود: در حقیقت میتوان گفت که قالب هواپیماها همان قالب گذشته است اما تمام محتوا شامل سیستمها و قطعات آن دائماً بهینهسازی شده و ارتقاء مییابد. برای مثال بمب قاصد که بر روی همین هواپیماها نصب شده، در حقیقت توانمندی یک بمب نسل جدید و هوشمند است که قبلا امکان نصب روی هواپیماهای ما را نداشت اما امروز به این توان دست پیدا کردهایم.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش با اشاره ارتقا تجهیزات و توانمندی های صورت گرفته بر روی انواع جنگنده های نیروی هوایی گفت: در حقیقت میتوان گفت ما امروز نسل جدید جنگهای F14 را در اختیار داریم که رادار آن توسط متخصصان داخلی خودمان ارتقاء داده شده است.
نصیرزاده تصریح کرد: از آنجا که ساخت این رادار توسط نیروهای خودمان صورت گرفته و اکنون نیز روی این جنگنده رهگیر نصب است، بنابراین مرتبا میتوانیم آن را ارتقاء دهیم و در کنار موتور آن، می شود گفت که این جنگنده نیروی هوایی، نسل جدیدی از آن هواپیمای قبلی است.
وی همچنین با اشاره به توانمندیهای متخصصان نیروی هوایی در بعد ساخت قطعات موتور هواپیما، اظهار داشت: امروز حرکت خود را برای ساخت موتور هواپیما به طور کامل شروع کردهایم و به نتایج قابل قبولی نیز رسیدهایم که انشاء در موقع لازم، اطلاعرسانی میشود.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: اقدامات ما دقیقا مطابق با استانداردهای روز دنیا است و این در حالی است که بسیاری از کشورها این قبیل کارها را به کشورهای دیگر واگذار میکنند. برای مثال انواع جنگندههای کشورهایی مانند لهستان، بلغارستان و ترکیه که نمونههای آن در ایران نیز موجود است توسط رژیم صهیونیستی بهینه میشوند.
نصیرزاده ادامه داد: البته این کار یعنی واگذاری بهینهسازی تجهیزات به کشورهای دیگر یک روش مرسوم در دنیاست اما ما نیازی به این امر نداریم.   



* به سمت شعار "یک بمب برای یک هدف " حرکت میکنیم

وی به طراحی و ساخت جنگنده بومی صاعقه به عنوان یک نمونه کاملا داخلی اشاره کرد و افزود: تمام مراحل طراحی، ساخت و تولید انبوه این جنگنده در داخل کشور صورت گرفته و همانطور که در اخبار نیز منتشر شد اولین یگان آن در پایگاه دوم شکاری تشکیل شده است.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: در فرایند بکارگیری هواپیماها، نیازمندیها دائما منعکس میشود و میتوان گفت که قطعا در آینده شاهد ساخت نسلهای جدیدی از جنگده صاعقه خواهیم بود.
نصیرزاده با تاکید بر عزم کارکنان نیروی هوایی ارتش برای تحقق چشمانداز 20 ساله که فرمانده معظم کل قوا طراحی شده است، یکی از سرفصلهای مهم این برنامه را خودکفایی محض مطابق با علم روز دنیا دانست و گفت: در عرصههای مختلف علمی خصوصا در زمینه الکترونیک روز به روز شاهد ارتقاء علوم هستیم که باید برای رسیدن به خودکفایی و بینیازی از دیگر کشورها، روز به روز توان علمی خود را افزایش دهیم.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش همچنین هوشمندسازی و افزایش برد را یکی از نکات مهم در بحث مهمات هوا به زمین ارزیابی کرد و افزود: اگر در گذشته یک هدف توسط چندین بمب نابود میشد امروز باید به سمت شعار "یک بمب برای یک هدف " حرکت کنیم.
نصیرزاده خاطرنشان کرد: امروز ما به این مهم دست یافتیم و تست موفق پروژه قاصد نیز در همین راستا بود اما باید کاری کنیم تا برد آن بیشتر شود.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا مهماتهای ما از زوایای مختلف قابل شلیک باشد، ادامه داد: در زمینه مهمات هوا به هوا نیز تلاش موفقیتهای فراوانی داشتهایم هرچند باید توجه داشت که وقتی موضوع تسلیحات دورزن مطرح میشود، اهمیت مهمات هوا به هوا کمتر خواهد شد ولی با این حال ما در این زمینه و خصوصاً در زمینه ارتقاء برد رادارها تلاش خودمان را میکنیم که یکی از نمونه های آن ارتقاء رادار جنگندههای F14 و F4 است.

* اطلاعات دقیق دستگیری ریگی تا سالها منتشر نخواهد شد

معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش در بخش دیگری از گفتگوی خود به عملیات موفق و افتخارآمیز دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان کشورمان توسط جنگندههای نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و در این باره گفت: در تمام دنیا رسم بر این است که سیستمهای اطلاعاتی، شگردهای خود را تا سالهای متمادی توضیح نمیدهند چرا که این یک اشتباه محسوب میشود که شما توانمندیهای خود را در معرض دید دشمنان بگذارید، لذا گاهی در این زمینه مسائل انحرافی نیز برای فریب دشمن مطرح میشود.
نصیرزاده افزود: همین امر که جمهوری اسلامی توانست یک فرد شرور را دستگیر و از پیش روی ملت ایران بردارند یک عمل بسیار مهم بود. هر چند معتقدیم این فرد به تنهایی اهمیتی نداشت اما این عمل نشان داد که جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه مقابله با کسانی که به دشمنی با ملت ایران میپردازند، بیدار است.
وی به توضیح مختصری در این باره اکتفا کرد و اگفت: باید توجه داشته باشیم که اگر جنگندههای نیروی هوایی کمی دیرتر و یا زودتر وارد عمل میشدند، احتمال داشت تا هواپیمای حامل ریگی از کشور خارج شود.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه باید به گونهای عمل میشد که قوانین بینالمللی زیرپا گذاشته نشود، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که همیشه هدف قرار دادن متجاوز بسیار آسانتر از نشاندن یک هواپیمای ناشناس است و نیروی هوایی به این عملیات خود افتخار میکند.

* رژه 29 فروردین نماد آمادگی کامل ارتش

نصیرزاده 29 فروردین را یک روز بزرگ برای ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: در مقطعی از اوایل انقلاب عدهای ضد انقلاب شعار انحلال ارتش را مطرح کردند و فضا به گونهای بود که عدهای از انقلابیون هم با این شعار موافق بودند اما پیام حکیمانه امام خمینی(ره) باعث شد تا این امر صورت نگیرد و بعدها در دفاع مقدس این بصیرت بلند امام(ره) معلوم شد و ارتش از این امتحان سخت سربلند بیرون آمد.
وی همچنین رژه باشکوه 29 فروردین را نشان دادن اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد و افزود: یک رژه خوب وقتی شکل میگیرد که نیروهای ما در آمادگی کامل به سر ببرند و نیروی هوایی نیز در این مراسم حضوری مناسب داشت.
نصیرزاده هدف و تکلیف اصلی نیروهای مسلح را دفاع از تمامیت ارضی کشور و جهاد در رکاب نایب امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: یک نیروی نظامی همواره باید احساس تهدید کند و به همین واسطه ما در طول سال همیشه آماده هستیم و رزمایشهای مختلف نیز به منظور تمرین حفظ آمادگی و نشان دادن قدرت نیروهای مسلح کشورمان به دشمنان است.

* احتمالاً ستاد نیروی هوایی چند متری عقبنشینی خواهد داشت

وی در خصوص خروج پادگان نیروی هوایی از تهران نیز گفت: مصوبهای که قبلا تصویب شده این بود که پادگانهای نظامی از داخل شهرها بیرون بروند اما این یک پروسه طولانی و سخت است چرا که این پادگانها دارای تجهیزات پیچیده و مختلفی هستند که ابتدا باید مکان مناسب برای انتقال آنها و همچنین منتقل کردن این تجهیزات صورت بگیرد که البته متولی اصلی این کار ستاد کل نیروهای مسلح است.
نصیرزاده تاکید کرد: در خصوص تعریض خیابان پیروزی نیز احتمالاً ستاد نیروی هوایی چند متری عقبنشینی خواهد داشت که این امر در حال بررسی است.

* گفتگو از مهدی بختیاری

جزئیات رژه یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران

امروز در مراسم روز ارتش رژه یگان ها و نمایش دستاوردهای موشکی و پدافندی ارتش 

همزمان با 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزون بر رژه یگان های مختلف پیاده و زرهی از مقابل جایگاه، دستاوردهای موشکی و پدافندی ارتش نیز به نمایش گذاشته شد.
در این مراسم که صبح امروز با حضور آقای احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و شماری از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشورمان در جوار حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، یگان هایی از جمله یگان نمونه دژبان ارتش، دانشگاه افسری امام علی و شهید ستاری، لشکر 3 تکاور و پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیاء از مقابل جایگاه رژه رفتند.

رژه جانبازان ارتش با ویلچر و حضور نیروهای احتیاط بسیج ارتش با شعارهای حماسی انقلابی و تاکید بر حق مسلم کشورمان در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای، از دیگر بخش های این مراسم بود که باشکوه برگزار شد.

پیشاپیش این یگان ها، تصاویر شهدای عزت آفرین ارتش پرچم های رنگین مزیّن به نام عملیات مختلف دوران دفاع مقدس به چشم می خورد.

چتربازان تیپ 25 یگان هوابرد ارتش نیز بر فراز مرقد مطهر حضرت امام (ره) نمایش های هوایی اجرا کردند.

همچنین یگان های زرهی و موتوری ارتش با حرکت از مقابل جایگاه، بخشی از دستاوردهای موشکی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به نمایش درآوردند.

سامانه موشکی زمین به زمین "قدر یک"، با برد 2 هزار کیلومتر؛ موشک زمین به زمین "فاتح سجیل 2"؛ موشک کروز ضد کشتی "رعد و نصر یک"؛ موشک "شاهین" و سامانه میان برد "مرصاد"؛ موشک "زلزال 2 و نازعات 6 و 10" نمونه ای از دستاوردهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی بود که به نمایش درآمد.

همچنین نخستین سامانه دریافت ماهواره ای سیار بومی از دیگر دستاوردهای ارتش، و یک سامانه موشکی پدافند هوایی نیز به نمایش گذاشته شد که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

اس ۳۰۰ در ایران؟!

                                        S-300 داخلی؟!

مراسم رژه یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز 29 فروردین در حالی انجام شد که برای اولین بار یک سامانه موشکی جدید که شباهت زیادی به S-300 های روسی دارد از مقابل جایگاه عبور کرد و مراسم را تحت الشعاع قرار داد.


همچنین وقتی این سامانه موشکی که برخلاف سایر سامانه های موشکی نامی روی آن درج نشده بود از مقابل جایگاه عبور داده شد مجری تلویزیونی رژه اعلام کرد اطلاعات این سامانه موشکی دوربرد در در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.

S-300 یک سامانه پیشرفته دفاع ضدهوایی است که تکنولوژِی آن در دست روس هاست و ایران از سه سال پیش با انعقاد قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار خواستار خرید آن شده اما روس ها برغم فرارسیدن موعد تحویل و اخذ بهای آن ، هنوز به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده اند.

اسرائیل ، تجهیز ایران به این سیستم ضدهوایی را مانعی برای حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران می داند و از این رو ، به کمک غرب و مخصوصا آمریکا مانع از تحویل آن به ایران شده است.

پیش از این مقامات ایرانی گفته بودند که در صورت عدم تحویل این سیستم ، صنایع دفاعی ایران ناگزیر خواهد شد سیستم مشابهی را برای دفاع از آسمان کشور در برابر حملات احتمالی طراحی و تولید کند زیرا نمی توان به امید روس ها ، آسمان کشور را بی دفاع گذارد.

به نظر می رسد این مهم ، اکنون محقق شده و ارتش کشورمان بدون تبلیغات و جنجال ، مجهز به سیستمی مشابه S-300 شده و آن را در مراسم روز ارتش به نمایش گذارده است.
بی گمان ، این اتفاق مهم ، از یک سو روس ها را غافلگیر خواهد ساخت و از دیگر سو ، رشته خرسندی اسرائیلی ها از عدم تحویل S-300 به ایران را خواهد گسست.

البته هنوز جزئیات این سیستم و توانمندی های آن در قیاس یا S-300 روسی منتشر نشده است اما همین اندازه که صنایع دفاعی کشورمان دست روی دست نگذاشته و روس ها و اسرائیلی ها را در مقابل عمل انجام شده قرار داده ، اقدام بزرگی است که قطعاً در تحلیل های امنیتی منطقه موثر خواهد بود. 

منبع:عصر ایران

آتش فشان در اروپا

 


فوران آتشفشان در منطقه ای در جنوب ایسلند ، بیش از پانصد تن از ساکنان ان را وادار به ترک خانه هایشان کرد.
مسئول اداره مبارزه با حوادث غیرمترقبه ایسلند با بیان اینکه فوران آتشفشان در منطقه یخچالی در جنوب این کشور جان هیچ کسی تهدید نمی کند گفت با این حال عملیات تخلیه ساکنان را آغاز کرده ایم و بین پانصد تا ششصد نفر در حال ترک خانه هایشان هستند.
رادیو دولتی آر یو وی نیز اعلام کرد به سه پرواز از مبداهای بوستون، اورلاندو و سیاتل دستور داده شده که وارد ایسلند نشوند و به امریکا بازگردند.
بنا به اعلام این شبکه رادیویی، فوران آتشفشان اندکی پس از نیمه شب روی داد و علت تخلیه ساکنان از منطقه نیز خطر وقوع سیل ناشی از ذوب شدن یخها بوده است.
رادیو آر یو وی افزود در حال حاضر نشانه ای از جاری شدن سیل مشاهده نمی شود اما بنا به پیش بینی کارشناسان احتمال وقوع سیل وجود دارد

   


در پی پراکنده شدن دود و خاکستر ناشی از فعال شدن آتشفشان ایسلند پرواز هواپیماها در این کشور لغو شد. منابع خبری انگلیس اعلام کردند، فعالیت کوه آتشفشان در ایسلند باعث توقف رفت و آمد هواپیماها در این کشور شده است. بدنبال پراکنده شدن دود و خاکستر در فضای منطقه اسکاتلند، در حدود یکصدو بیست کیلومتری شرق ریکیاویک ، مرکزاسکاتلند، مقامات خطوط هوایی انگلیس پرواز هواپیماها را دراین خطوط هوایی متوقف کردند.سخنگوی فرودگاه استنستد لندن گفت، فعال شدن آتشفشان ایسلند سبب شده است مقامات اداره خطوط هوایی ملی انگلیس امروز صبح محدودیت هایی در برنامه پرواز هواپیماها در این مسیر اعمال کنند. دستورالعمل های مقامات خطوط هواپیمایی لندن در باره کاهش پرواز هواپیماها در مسیرهای هوایی فرودگاههای آبردین، ادینبرگ و گلاسکو را نیز در بر می گیرد. به گزارش خبرگزاری آلمان ، اقدامات مشابهی در خطوط هوایی نروژ و ایسلند اتخاذ خواهد شد.
مقامات فرودگاه ریکیاویک همچنین خاطر نشان کردند، احتمال دارد برخی پروازها به مقصد بخش هایی از مسیرهای هوایی سوئد، فنلاند و مناطقی در شمال غربی روسیه و دانمارک نیز مشمول این محدودیت ها بشود.
در همین حال نروژ و اسکاتلند دسترسی به حریم هوایی خود را محدود کردند. به گزارش شبکه فرانس بیست و چهار ، نروژ و اسکاتلند بدنبال فورال آتشفشان در ایسلند و برخاستن ابرهای متراکم خاکستر تصمیم گرفتند دسترسی هواپیماها را به حریم هوایی خود محدود کنند. فوران آتشفشان در ایسلند موجب آب شدن یخ ها و جاری شدن سیل شده است. هشتصد نفر از ساکنان منطقه برای پیشگیری از حوادث احتمالی به مراکز صلیب سرخ منتقل شدند. فوران این اتشفشان ده تا بیست برابر بیش از حادثه مشابه در مارس گذشته است. کارشناسان پیش بینی می کنند این حادثه می تواند پیامدهای مخربی به دنبال داشته باشد
 
دانمارک کل حریم هوایی خود را در دریای شمال به روی هواپیماها می بندد
مقامات دانمارکی بامداد پنج شنبه به سبب ابرهای خاکستر ناشی از فوران آتشفشانی در ایسلند حریم هوایی این کشور را در دریای شمال بستند و آماده می شوند کل تردد هوایی را متوقف کنند.
"بو پدرسن" سخنگوی" ناوی ایر" ،سازمان کنترل هوایی دانمارک، اعلام کرد ما در ساعت هشت به وقت گرینویچ حریم هوایی را در بخش دانمارکی دریای شمال در مجاورت انگلیس و نروژ بستیم و قصد داریم حدود ساعت یازده به وقت گرینویچ نیز حریم هوایی را در نزدیکی شمال غربی آلمان ببندیم.
شرکت های هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی" اس ای اس" پروازهای دانمارک به نروژ ،اسکاتلند و شمال انگلیس را به حال تعلیق در آوردند.
به گفته این سخنگو، "ناوی ایر" انتظار دارد اگر پیش بینی های هواشنایی همچنان باقی باشد کل حریم هوایی دانمارک را حدود سا عت هفده به وقت گرینویچ ببندد زیرا خاکستر حدود عصر امروز کل آسمان دانمارک را در برخواهد گرفت.
وی تاکید کرد ما بر اوضاع مسلط نیستیم.
اگر باد همچنان به سمت دانمارک بوزد ما وادار خواهیم شد هرگونه پرواز هواپیماها را به حال تعلیق درآوریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کپنهاگ، به گفته پدرسن چنانچه شرایط ایمنی درباره بهبود اوضاع مطمئن نشوند مقامات دانمارکی به هیچ یک از هواپیماها اجازه نخواهند داد از حریم هوایی دانمارک عبور کنند . 


مقامات انگلیسی از بسته شدن حریم هوایی این کشور خبر دادند
مقامات هواپیمایی انگلیس روز پنجشنبه اعلام کردند به علت دود و خاکستر ناشی از فوران یک کوه آتشفشان در ایسلند حریم هوایی این کشور از ساعت 11:17 به وقت گرینویچ به صورت کامل بسته خواهد شد.
اداره ملی حمل و نقل هوایی انگلیس خاطر نشان کرد در این مدت هیچ هواپیمایی به غیر از مواقع اضطراری اجازه ندارد وارد حریم هوایی این کشور شود.
این اداره افزود بر اساس سیاست هواپیمایی غیر نظامی بین المللی این تصمیم را اتخاذ کرده است.
لغو هزاران پرواز در شمال اروپا و سرگردانی میلیون ها مسافردر پی فعالیت آتشفشانی در ایسلند و رسیدن ابر آتشفشانی به انگلیس و کشورهای شمال اروپا، پرواز هواپیماها در این مناطق لغو و میلیون ها مسافر سرگردان شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر از لندن، فعالیت آتشفشان در ایسلند، فرودگاه های انگلیس و شمال اروپا را حداقل تا امشب تعطیل کرد. وزش باد شدید، موجب شد ابر آتشفشانی ناشی از فعالیت آتشفشان در ایسلند، صبح امروز به منطقه اسکاتلند برسد و فرودگاه های این منطقه راتعطیل وهواپیماها در مناطق میانی همچون منچستر و سپس فرودگاه های جنوبی از قبیل هیث رو را در لندن، زمین گیر کند. بدین ترتیب میلیون ها مسافر سرگردان شدند و تقاضا برای خرید بلیت کشتی، راه آهن و اتوبوس، به شدت افزایش یافت.

به گزارش رسانه های اروپایی، میلیون ها مسافری که بر اثر بسته شدن فرودگاه های انگلیس و کشورهای شمال اروپا همچون بلژیک، هلند و فرانسه نتوانسته اند به سفرشان ادامه دهند، در هتل های نزدیک به فرودگاه های اسکان داده شده اند به گونه ای که در این هتل ها، اتاق خالی پیدا نمی شود.
کارشناسان هواشناسی می گویند آتشفشان ایسلند ماه پیش نیز فعالیت کرد اما از دیروز، این فعالیت شدت گرفت و از آنجایی که حدود دویست متر برف و یخ بر روی دهانه آتشفشان قرار داشت، برخورد مذاب با این یخ موجب شد حالتی شبیه به انفجار در قله آتشفشان ایجاد شود که ابری حاوی خاکستر آتشفشانی پدید آورد.
ابری که صبح امروز به شمال انگلیس رسید و تا ظهر، مناطق شمال اروپا را درنوردید، حاوی ذرات کوچک یخ، سنگریزه و خاکستر آتشفشانی است که همچون ذرات شیشه، قادر است به موتور هواپیماها آسیب بزند و آن ها را از کار بیندازد.
روزانه 5500 هواپیما از فرودگاه های انگلیس استفاده می کنند که برای اولین بار، فعلا تا ساعت 6 بعد از ظهر، همه پروازها بر فراز انگلیس، لغو شده است.
فرودگاه هیث رو در لندن که دومین فرودگاه بین المللی بزرگ و شلوغ ترین فرودگاه جهان است، کاملا تعطیل است و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما که پرواز امروزش از این فرودگاه لغو شده است، از مسافران خواست پیش از مراجعه به فرودگاه، از طریق تلفن اطلاعات لازم را درباره زمان پرواز بعدی، به دست آورند.
مقامات مسوول هواپیمایی در انگلیس اعلام کرده اند تا زمان امن اعلام نشدن فضای انگلیس توسط سازمان های هواشناسی، درباره چگونگی ادامه از سر گیری سفرهای هوایی نمی توان اظهار نظر کرد.
در همین حال وزیر حمل و نقل بلژیک روز پنج شنبه اعلام کرد با رسیدن ابرهایی از خاکستر ناشی از فوران یک کوه آتشفشان در ایسلند، حریم هوایی بلژیک نیز به تدریج بسته می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ،" اتین شوپه " در این باره گفت: حریم هوایی غرب کشور در ساعت چهارده و سی دقیقه به وقت محلی - دوازده و سی دقیقه به وقت گرینویچ- و سپس کل کشور در ساعت شانزده و سی دقیقه -چهارده و سی دقیقه به وقت گرینویچ - بسته خواهد شد

گزارشی خواندنی از پایگاه هوانیروز اصفهان

 خلبانان بالگرد کبرا قبل از پرواز

پایگاه چهارم رزمی و پشتیبانی هوانیروز مستقر در اصفهان را می‌توان قلب پایگاه‌های هوانیروز در کشور نامید. وسعت پایگاه، حجم تجهیزات، تعداد بالگردها و برخی ویژگی‌های دیگر از جمله آموزش خلبانان بالگرد شنوک که منحصرا در اختیار این مرکز قرار دارد، این پایگاه را به عنوان مهمترین مرکز هوانیروز در کشور تبدیل کرده است.
انجام بیشترین ساعات پروازی با کمترین سانحه که میزان آن در حد استاندارهای بین المللی محسوب می‌شود و نیز انجام تمامی ماموریت‌های محوله از جمله مقابله با اشرار، امداد و نجات و نیز پشتیبانی لشکرها و یگان‌های زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دیگر ویژگی‌های پرکارترین مرکز هوانیروز در کشور است.
سرهنگ محمدعلی احمدآبادی فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز در حاشیه بازدید خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس از این پایگاه در آستانه 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفتگویی تفصیلی به بیان ویژگی‌های امروز هوانیروز در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب پرداخته است.  

اتاق کنترل بالگرد کبرا

 

* عمردهی انقلابی به تجهیزات نظامی؛ دوراندیشی عمیق رهبر انقلاب

سرهنگ احمدآبادی، با اشاره به تدبیر حکیمانه فرمانده معظم کل قوا مبنی بر عمردهی انقلابی به تجهیزات نظامی، آن را یک دوراندیشی پیامبرگونه از سوی معظم‌له دانست و با بیان اینکه عمر وسایل پرنده با قطعات آن سنجیده می‌شود، افزود: هر کدام از قطعات، عمر تعریف شده خود را دارند که در پایان این عمر باید آنها را جایگزین کرد اما بخاطر پیچیدگی این تجهیزات از یک طرف و شرایط تحریم از طرف دیگر، طبیعی است که این کار برای ما بسیار سخت خواهد بود.
وی ادامه داد: این فراز از تدابیر رهبر معظم انقلاب موجب شد تا ما یک توجه جدی به نگهداری، تعمیر و استفاده بهینه از تجهیزات را ملاک قرار دهیم و وقتی تجهیزات ما در شرایط تعمیر قرار گرفتند، روی آن فکر و مطالعه دقیق صورت گیرد.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز تصریح کرد: امروز توان رزمی ما در سایه همین تدابیر در حد بسیار بالایی است و این چیزی نیست جز خودباوری، تلاش و افزایش منطقی عمر قطعات بکار رفته.
احمدآبادی در توضیح عمردهی منطقی به تجهیزات نیز توضیح داد: آمریکایی‌ها عمر قطعات را برای سود بیشتر خود، کوتاه کردند تا بتوانند قطعات بیشتری به کشورها بفروشند. اما ما توانستیم با استفاده از سیستم‌های آزمایشگاهی و توسط متخصصان داخلی این عمر قطعات را بالا ببریم. ضمن اینکه در این افزایش درصدها، به هیچ وجه از کنترل و کیفیت قطعات غافل نشدیم و همه این عوامل سبب شد تا امروز شاهد وابستگی کمتر، شرایط ایده‌آل‌تر و خودباوری بهتر در میان یگان‌های هوانیروز باشیم.  

خلبانان بالگرد های شنوک در پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان

 

* سفر همراهان رئیس‌جمهور با یک شنوک منحصربفرد !

وی به عنوان مثال به عملیات پیچیده و فنی بازسازی یکی از بالگردهای شنوک توسط متخصصان هوانیروز اشاره کرد و با بیان اینکه بالگرد شنوک نسبت به بالگردهای دیگر از پیچیدگی، دقت و پرکاری بیشتری برخوردار است، افزود: در دنیا به این بالگرد، "هلی‌کوپتر - هواپیما " می‌گویند چراکه تمام قابلیت‌های هواپیما را داشته و علاوه بر آن می‌تواند در سطح آب نیز نشست و برخاست داشته باشد.
احمدآبادی ادامه داد: یکی از بالگردهای شنوک ما به شماره 4092 در سال 56 در یک پرواز ناوبری، اشتباها با ورود به فضای شوروی، مورد اصابت پدافند هوایی این کشور قرار گرفته و پس از اصابت 162 گلوله به این بالگرد، به زمین می‌خورد به طوری که بازسازی و برگرداندن آن به ناوگان، عملا کاری غیر ممکن می‌نمود.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز خاطرنشان کرد: ولی اراده پولادین و مصمم همکاران ما سبب شد تا این بالگرد شنوک پس از انجام عملیات 14 ماهه بازسازی، به ناوگان برگردد و امروز 2 سال است که تمام ماموریت‌ها را بخوبی انجام می‌دهد.
احمدآبادی اظهار داشت: این بالگرد حتی در یک سفر طولانی رئیس جمهور در تبریز به انجام 90 ساعت ماموریت پرداخت، بدون اینکه کوچکترین نقصی در پرواز داشته باشد. 
 

آشیانه تعمیر و نگهداری بالگرد

 
* خلبانان ما توان پرواز در شب را بصورت کلاسیک تمرین می‌کنند

وی به اهمیت تجهیز بالگردها به تجهیزات جدید و نیز اهمیت توانمندی پرواز در شب اشاره کرد و با بیان اینکه شیوه جنگ امروز در دنیا عوض شده بنابراین دیگر نباید محدودیتی برای پرواز در شب داشته باشیم، افزود: اقدامات مناسبی در این حوزه صورت گرفته و تجهیزاتی برای پرواز در شب و پروازهای ناوبری مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمرین‌های کاملا رسمی و کلاسیک متعددی نیز در یگاه‌ها دنبال می‌شود.

* 7000 ساعت پرواز بالگردهای پایگاه چهارم هوانیروز در سال گذشته

احمدآبادی به اهمیت بالای پایگاه چهارم رزمی هوانیروز در اصفهان اشاره کرد و گفت: این پایگاه از نظر نوع تجهیزات و تعداد بالگرد، بزرگترین پایگاه هوانیروز در کشور است که با در اختیار داشتن 2 گردان سنگین بالگرد شنوک که منحصرا در اختیار این پایگاه قرار دارد، ماموریتی متفاوت‌تر از همه یگان‌های آجا به این پایگاه محول می‌شود به طوری که ما علاوه بر پشتیبانی لشکرها، ماموریت‌های امداد و نجات را نیز در کشور برعهده داریم.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز همچنین به انجام بیش از 7 هزار ساعت پرواز در قالب پروازهای آموزشی، ماموریت‌های محوله، عملیات مقابله با اشرار و امداد و نجات توسط خلبانان این پایگاه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این رقم در دنیا یک رقم قابل توجه است و همچنین در دور اول سفرهای استانی ریاست جمهوری، این پایگاه بیش از 2هزار ساعت پرواز به نقاط مختلف کشور داشته است.
بالگردهای 214 در پایگاه چهارم هوانیروز در اصفهان 
* اولین بالگرد بومی هوانیروز را در سال‌های آتی خواهیم ساخت

وی در ادامه اظهار داشت: تصور همه این است که فناوری بالگرد ساده‌تر از هواپیماست ولی باید بدانیم که ساخت و حتی پرواز بالگرد عملا پیچیده‌تر و سخت‌تر از هواپیماست اما ما امیدواریم طی 3 تا 4 سال آینده موفق به ساخت اولین بالگرد توسط متخصصان هوانیروز شویم.

* خلبانان ما تمامی جنگنده‌های دشمن در اطراف کشور را می‌شناسند

احمدآبادی به اهمیت موضوع آموزش خلبانان هوانیروز اشاره کرد و افزود: بخاطر شرایط خوبی که ایجاد شده، می‌توان گفت که تمامی خلبانان کنونی هوانیروز را جوانان بعد از انقلاب تشکیل می‌دهند و توان رزمی همه پایگاه‌ها نیز یکنواخت و در سطح بسیار بالا قرار دارد.
وی همچنین از آمادگی پایگاه‌های آموزشی هوانیروز برای آموزش خلبانان کشورهای همسایه و نیز کشورهای اسلامی خبر داد.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز همچنین اشراف اطلاعاتی بر اقدامات دشمن و رصد تحرکات آنها در اطراف کشور را به موضوع مهم و موثر در امر دفاع دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی صورت دادیم و این اطلاعات در همه سطوح یگان‌های ما گسترش یافته است.
احمدآبادی تصریح کرد: در این پایگاه خلبانان ما با تمامی نمونه‌های جنگنده‌های دشمن در اطراف کشور آشنا می‌شوند تا در هنگام مشاهده این جنگنده‌ها براحتی آنها را شناسایی کنند. 
 

بالگردهای پایگاه چهارم هوانیروز در اصفهان

 
* برای برقراری صلح باید همیشه آماده جنگ باشیم

فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز دکترین تجهیزاتی و آموزشی نیروهای مسلح را یک دکترین دفاعی معرفی کرد و اظهار داشت: دین اسلام دین صلح و دفاع است اما اعتقاد داریم که اگر کسی گوشه چشمی به ما کند باید جواب او را بدهیم و حضرت علی(ع) نیز می‌فرماید "اگر طالب صلحی، آماده جنگ باشد ". بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا وضعیت آمادگی‌مان حفظ شود تا اگر اتفاق رخ داد، پاسخ مناسبی به متجاوز بدهیم.

تاریخچه ی موشکی ایران-قسمت اول

این مطلب از ماهنامه ی صف ، متعلق به ارتش ج.ا. هست که به صورت تصویری تقدیم می کنم .

تاریخچه ی موشکی ایران-قسمت اول
ماهنامه ی ارتش ج.ا.- شماره ی 351  

منبع:http://www.centralclubs.com/topic-t66425.html


 



ادامه دارد...

بدون شرح!

رنگین‌کمان سهم کسانی است که تا آخرین لحظه زیر باران می‌مانند 

 

Boeing 777-206/ER aircraft picture