مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

فروش اسکندر به خارجی ها!

روسیه فروش موشک های تاکتیکی"اسکندر " را دراقلام صادراتی خود قرار داد
مسکو - معاون شرکت دولتی صادرکننده تسلیحات روسیه " روس آبارون اکسپورت " امروز چهارشنبه از اعلام آمادگی این کشور ،برای فروش موشک های تاکتیکی " اسکندر " به کشورهای خارج خبر داد.


به گزارش ایرنا از مسکو، ژنرال " آلکساندرمیخییف " به خبرنگاران گفت: روسیه آماده است تا مجموعه های پدافند موشکی " اسکندر" را به کشورهای خارجی بفروش رساند.
وی افزود: شرکت "روس آبارون اکسپورت " در حال ارزیابی درخواست ها است ،اما تاکنون قراردادی در این زمینه با متقاضیان خارجی به امضا نرسیده است .
وی همچنین افزود: شفارش دهندگان خارجی به خرید موشک های اسکندر علاقه نشان داده و در حال حاضر رایزنی و مشورت با آنان ادامه دارد.
موشک های اسکندر با سوخت جامد و 3 هزار و 800 کیلوگرم وزن ،دارای 280 کیلومتر برد است .
به گفته وزارت دفاع روسیه ، این موشک از سال 2007 در این کشور تولید می شوند.
منابع روسی اعلام کردند: روسیه در جریان جنگ پنج روزه با گرجستان در تابستان سال 2008 برسر منطقه اوستیای جنوبی ، از موشک های اسکندر علیه اهداف نظامی استفاده کرده
است.
روسیه بعداز امریکا دومین صادرکننده تسلیحات نظامی در جهان بحساب می آید و این کشور در سال گذشته میلادی بیش از 8 میلیارد دلار انواع سلاح به کشورهای مختلف فروخته است و امسال در نظر دارد این رقم را به 9 میلیارد دلار افزایش دهد.
خبرگزاری ایرنا

هواپیمای ایران 140 مخصوص گشت دریایی پائیز عملیاتی می‌شود

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حاشیه همایش و نمایشگاه موتورهای هوایی در جمع خبرنگاران از ورود مدل جدید هواپیمای ایران 140 به ناوگان هوایی خبر داد و گفت: این هواپیما برای موارد ویژه از جمله بررسی حوادث و آسیب‌های طبیعی و گشت‌های دریایی کاربرد دارد و هم اکنون مراحل آزمایش نهایی را می گذراند و تا اواخر فصل پاییز وارد ناوگان هوایی می‌شود.
منطقی با بیان اینکه مدل دیگری از هواپیمای ایران 140 نیز در سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد، تصریح کرد: موضوع تجاری سازی هواپیمای ایران 140 تاکنون مورد توجه نبوده اما برای افزایش شمار تولید این هواپیما و استفاده از آن در خطوط هوایی داخل و خارج کشور برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در پایان اظهار داشت: هواپیمای ایران 140 موجب غرور صنعت هوایی کشور و جهان است و وقتی ما به دانش طراحی و ساخت هواپیما دست یافتیم، می‌توانیم مدل‌های متعددی از آن طراحی کنیم و اگر سفارش مدل‌های ویژه برای این هواپیما داشته باشیم قادریم آن را در یک یا دو سال تحویل دهیم.

راه اندازی مرکز منطقه ای تعمیرات هواپیماهای نظامی در امارات

امارات، مرکز منطقه ای ارائه خدمات تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی ایجاد می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الوسط چاپ منامه،  یک شرکت اماراتی اعلام کرد طرحی را برای راه اندازی مرکز منطقه ای تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی امارات و دیگر ارتش ها و نیروهای نظامی کشوهای خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان، اجرا می کند.

شرکت "فناوری های هواپیماهای ابوظبی" وابسته به کابینه ابوظبی افزود: این طرح جدید با مشارکت شرکت خدمات هوایی "سکورسکی" آمریکا و با سرمایه گذاری 800 میلیون دلاری اجرایی می شود.

"حمید الشمری" رئیس هیئت مدیره این شرکت اماراتی افزود:  مرکز دائمی برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی در فرودگاه بین المللی العین در نزدیکی شهر ابوظبی ایجاد می شود. همچنین مرکز دیگری در یکی از پایگاه های نیروهای مسلح امارات راه اندازی خواهد شد.

پس از اجرای این طرح، خدمات نگهداری و تعمیرات برای همه انواع جنگنده ها، بالگردها و هواپیماهای ترابری نظامی ارائه خواهد شد. این خدمات به هواپیماهای ارتش امارات و دیگر نیروهای نظامی در منطقه ارائه می شود.

نیروی هوایی امارات

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت ویکی پدیا، شمار اعضای نیروی هوایی امارات حدود چهار هزار نفر است. امارات و آمریکا در سال 1999 برای خرید 80 فروند جنگنده پیشرفته از نوع اف -16 و خرید 30 جنگنده میراژ -9  - 2000 توافق کرده بود.
امارات علاوه بر این، 38 جنگنده فرانسوی با توانایی انجام ماموریت های مختلف از نوع میراژ 2000، هواپیماهای هوک انگلیس، بالگردهای یورو کوبتر ای اس 332، سوبر بیوما فرانسه و آپاچی ای اچ - 64 آمریکا نیز در اختیار دارد.

موافقت ایران برای فروش هواپیمای بدون سرنشین به گرجستان

به گزارش فارس به نقل پایگاه خبری "اخبار الشرق الجدید "، منابع مطلع اعلام کردند که ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین خود به کشور گرجستان موافقت کرده است.
اخبار الشرق الجدید تصریح کرد: منابع آگاه خبر دادند که جمهوری اسلامی ایران اخیرا موافقت خود را با فروش هواپیماهای بدون سرنشین خود به گرجستان که ساخت صنعت نظامی ایران است، اعلام کرده است.
گفته می‌شود فروش این نوع هواپیماها به گرجستان که ایران را به بازار سلاح جهانی وارد می‌کند، یکی از تولیدات اصلی است که رژیم صهیونیستی از طریق آن صنعت [نظامی] خود را اداره می‌کند.
این پایگاه خبری افزود: از آنجا که ارتباط مستحکم گرجستان با آمریکا و کشورهای عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) بسیار روشن است، درخواست گرجستان از ایران برای خرید اینگونه سلاح‌ها، نشان‌دهنده نفوذ سیاسی بزرگ ایران در منطقه قفقاز یکی از قلعه‌های نفوذ غرب است.
بنا بر این گزارش، این اقدام همچنین می‌تواند پیامی از ایران برای روسیه باشد؛ روسیه‌ای که اخیرا "دیمیتری میدویدیف " رئیس جمهوری از برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و تحریم‌های اخیر ایران را تایید کرد.

عراق 18 فروند هواپیمای جنگی F-16 خرید

فارس: عراق 18 فروند از هواپیماهای جنگی اف 16 را که‌ به‌روزترین و مدرن‌ترین جنگنده‌های صادراتی حال حاضر جهان هستند ، خریداری کرد.

 فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت آمریکا با درخواست عراق نسبت به‌ خرید 18 فروند هواپیمایشی جنگی F16 موافقت کرده‌ است.

در این بیانیه‌ آمده‌ است: در آینده‌ای نزدیک دولت آمریکا طبق تعهدات خود این هواپیماها را در اختیار نیروی هوایی عراق قرار خواهد داد.

ژنرال "ریموند اودیرنو " فرمانده‌ نظامیان آمریکایی در بیانیه‌ خود به‌ رقابت کشورهای غربی برای فروش سلاح به‌ عراق اشاره‌ کرد و گفت: هر یک از کشورهای چین ، فرانسه‌ و روسیه‌ سعی می‌کنند حجم بیشتری از سلاح‌های خود را به‌ عراق بفروشند.

هواپیمای اف-16 ، جدیدترین، به روزترین و مدرن‌ترین جنگنده‌های صادراتی حال حاضر جهان هستند که در حال حاضر ، تنها توسط امارات عربی متحده و به تعداد 80 فروند، سفارش داده شده‌اند.

این هواپیماها، که با نام دیزرت فالکون یا شاهین صحرا نیز شناخته می شوند، جزء پیچیده‌ترین هواپیماهای روز جهان به شمار می‌آید.

ملاقات زوج خلبان در آسمان

                            ملاقات زوج خلبان در حین سوختگیری در آسمان پاکستان


زوج خلبان آمریکائی در حین عملیات نظامی و در هنگام سوختگیری برفراز آسمان پاکستان همدیگر را ملاقات کردند. در تصویر فوق یک فروند جنگنده F/A-18 Super Hornet به خلبانی Lt. Jeff McLean  در حال سوختگیری از تانکر سوخترسان KC-135 Stratotanker به خلبانی Capt. Christine McLean میباشد. این زوج خلبان که در سال 2009 ازدواج کردند بیشتر مدت 1 سال گذشته را در ماموریت سپری کرده اند. در آسمان های مختلف، در کاکپیتهای مختلف. Christine McLean برای ماموریت سوخترسانی به عراق و افغانستان اعزام شده بود و امیدوار بود که در یکی از این ماموریت ها همسر خود را در آسمان ملاقات نماید.

Lt. Jeff McLean  هم از ماه ژانویه به ناو هواپیمابر USS Eisenhower اعزام شده بود. اما وی خوش شانس بود که در چهلمین پرواز از ماموریت خود در هنگام عملیات سوختگیری همسر خود را به عنوان خلبان تانکر سوخترسان در آسما پاکستان ملاقات نماید!



Christine McLean  بدون لباس مخصوص پرواز (به علت گرمای زیاد) قبل از پرواز



July 1, 2010
www.jsonline.com

اسکورت تیم ملی هلند با جنگنده ی F-16

 

جنگنده اف-16 تیم ملی فوتبال هلند را اسکورت خواهد کرد
تهران- وزارت دفاع هلند روز شنبه اعلام کرد که یک هواپیمای جنگنده اف-16 تیم ملی فوتبال این کشور را هنگام بازگشت به هلند در روز دوشنبه پس از پایان جام جهانی اسکورت خواهد کرد.


وزارت دفاع هلند خاطرنشان کرده است: هنگامی که هواپیمای تیم ملی هلند که باید یکشنبه شب در دیدار پایانی جام جهانی 2010 آفریقای جهانی در مقابل اسپانیا قرار گیرد، وارد حریم هوایی هلند شود،یک حنگنده اف-16 که به رنگ نارنجی، رنگ ملی این کشور در آمده است در کنار هواپیما پرواز خواهد کرد تا اینکه در فرودگاه " شیفول " آمستردام به زمین بنشیند.

یک بالگرد نظامی از نوع چینوک، بازیکنان هلند را به هتلی خواهد برد تا در این هتل به خانواده هایشان بپیوندند.

خبر خوش ماهانی

 

دوستان عزیز مطلع بودید سال گذشته تعداد شش فروند ایرباس ۳۰۰ سری ۶۰۰ از شرکت لوفتانزا وارد ایران شدند که خون تازه ای بود در رگ های پیر ناوگان هوایی کشور عزیزمان ایران(اگرچه سن و سال آنها نیز خیلی کم نیست ولیکن این نکته قابل توجه است که عملیات تعمیرات و نگهداری آنها زیر نظر بهترین و متخصص ترین کارشناسان هوایی در شرکت لوفتانزا انجام می پذیرفته).امروز نیز می خواهیم خبر خوش دیگری به شما بدهیم و آن ورود سری دوم این هواپیماها به تعدادهفت یا هشت فروند به کشور عزیزمان ایران می باشد.بنابر اطلاعات بدست آمده از دوست عزیزمان اتابک عزیز در انجمن هوافضا(که در این خصوص پیگیری های زیادی انجام دادند) تا امروز سه فروند از آنها وارد ایران شده اند و بقیه نیز طی چند روز آینده وارد ایران خواهند شد. با ورود این هواپیماها به ماهان می بایست شاهد ارتقا خدمات پروازی و افزایش مقاصد پروازی این شرکت هواپیمایی باشیم. 

منبع خبر و عکس:انجمن هوافضا

تعمیر اساسی میگ ۲۹ در ایران

نخستین جنگنده میگ 29 کشور بدست متخصصان داخلی تعمیر شد و با موفقیت در تبریز به پرواز درآمد.
فرمانده نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران هنگام پرواز این هواپیما گفت: تمام مراحل بازسازی و تعمیرات اساسی این هواپیمای راهبردی که 9 سال زمین گیر بود، بدست کارکنان متعهد و مجرب پایگاه دوم شکاری تبریز انجام شده است.

سرتیپ شاه صفی افزود: کارکنان متعهد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در سراسر کشور هم اکنون در این زمینه رقابتی سازنده دارند و دیگر هواپیمای زمین گیر در یگانها نداریم.

وی با اشاره به آمادگی کامل نیروی هوائی برای دفاع از آسمان کشورمان گفت: نهضت قطعه سازی و ارتقا و بهینه سازی انواع هواپیما اکنون و با جدیت هر چه تمام در این نیرو پیگیری می شود.
سرتیپ حلت آبادی، فرمانده پایگاه دوم شکاری تبریز هم گفت: این جنگنده، با بهره گیری از دانش و تجربه متخصصان 18 رشته مرتبط و صرف 14 هزار ساعت کار، بازسازی و آماده پرواز شده است.
همزمان با پرواز این هواپیما نخستین گردان تاکتیکی هواپیماهای آموزشی بدون سرنشین نیز در پایگاه دوم شکاری تبریز آماده فعالیت شد.

اتحادیه صنایع هوایی روسیه

 

اتحادیه صنایع هوایی روسیه

شرکت سهامی عام "اتحادیه صنایع هوایی"(OAK) طبق مصوبه شماره 140 رییس جمهور روسیه در تاریخ 20 فوریه سال 2006 با عنوان" تاسیس شرکت سهام عام "اتحادیه صنایع هوایی روسیه"" تاسیس شد.
ریاست هیات مدیره این اتحادیه بر عهده سرگئی ایوانف معاون اول نخست وزیر روسیه و ریاست اتحادیه نیز بر عهده الکسئی فیدروف است.
  
 
ثبت شرکت‌های مرتبط با صنایع هوایی روسیه همانند شخص حقوقی در 20 نوامبر سال 2006 انجام شد.بخش اعظم سرمایه این اتحادیه در بودجه هوافضایی دولت روسیه(بر اساس مصوبه ریاست جمهوری این کشور) از سوی دولت و شرکت های صنایع هوایی روسیه تامین شده و شرکت "ایرکوت" مهم ترین سهام دار آن است.

اولویت‌های شرکت سهامی عام "اتحادیه صنایع هوایی" روسیه در تمامی شرکت های تابعه شامل:توسعه، تولید،پیاده سازی،تعمیر و نگهداری، ضمانت و خدمات، مدرنیزه کردن ، تعمیرات و تجهیز فناوری هوافضای نظامی و غیر نظامی می‌شود.
 
تولیداتدر حال حاضر اتحادیه صنایع هوایی روسیه مسئولیت پیاده سازی هفت پروژه را که شامل ساخت جت منطقه ای سوپرجت ssj100 و هواپیما میان برد MS-21 توسط شرکت های ایرکوت، ایلیوشن و توپولف است.

مقام های ارشد سوخوی پیش بینی نموده اند که به دنبال تحویل نخستین فروند این هواپیما به تعداد بیش از 170 فروند سوپر جت 100 را تا سال 2016 تولید نمایند. شرکت سوخو در این اتحادیه تاکنون بیش از 230 سفارش از مشتریان مختلف دریافت نموده و این امر سبب گردیده تا روس ها برنامه های تولیدی خود را فشرده تر نمایند تا به نیازهای متعدد این هواپیما پاسخ دهند.
 
  
سوخو سوپرجت ssj100-جت منطقه‌ای
 
در سال 2009 اتحادیه موفق به تحویل 90 فروند هواپیما، که شامل 17 هواپیمای مسافر بری شده است.این رقم شامل تحویل 31 فروند میگ 29 و دو جنگنده سوخو 34 به نیروی هوایی روسیه است.دراتحادیه در سال 2009 مقداری معادل 115 تا 120 میلیارد روبل محاسبه می شود.این اتحادیه بناست تا نمونه‌های صادراتی جنگندهٔ پک فا را نیز تولید خواهد کرد.
 
سوخو پک فا
 
 
سوخو پک فا (به روسی: ПАК ФА) یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط اتحادیه صنایع هوایی روسیه طراحی و ساخته می‌شود. شرکت سوخو پیمانکار اصلی ساخت این جنگنده است. نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که ‬سوخو ت-۵۰ ‪‬ نام دارد، نخستین پرواز آزمایشی خود را در روز ۹ بهمن ۱۳۸۸ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۰) با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در سال ۲۰۱۰ آغاز شده، نخستین نمونه‌های عملیاتی آن در سال ۲۰۱۳ به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده خواهد شد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد گشت.
 
 
پروژه های اتحادیه

مسافربری1. Ilyushin Il-114
2. Ilyushin Il-96
3. Tupolev Tu-204
4. Tupolev Tu-334
5. Sukhoi Superjet 100
6. MS-21

کارگو1. Ilyushin Il-76
2. Ilyushin Il-96-400T
3. Ilyushin Il-112
4. Ilyushin Il-114T
5. Irkut Multirole Transport Aircraft
6. Tupolev Tu-204C

اهداف خاص
1. Beriev Be-200

با سرنشین نظامی2. Ilyushin Il-76
3. Ilyushin Il-78
4. Mikoyan MiG-29
5. Mikoyan MiG-31
6. Mikoyan MiG-35
7. Sukhoi Su-25
8. Sukhoi Su-27
9. Sukhoi Su-30
10. Sukhoi Su-33
11. Sukhoi Su-34
12. Sukhoi Su-35BM
13. Sukhoi T-50
14. Tupolev Tu-160*
15. Yakovlev Yak-130

بدون سرنشین1. MiG Skat (UCAV)
 
میزان سهم سرمایه اتحادیه در شرکت های مرتبط با صنایع هوایی روسیه
  • شرکت هولدینگ هوافضایی "سوخو"- سهامی عام                              100%
  • اتحادیه اقتصاد خارجی "آویا اکسپورت"-سهامی عامل                           15%
  • شرکت "ایلیوشن فینانس کو"-سهامی عام                                         38%
  • اتحادیه هواپیماسازی آمور-کامسامولسک با نام گاگارین-سهامی عام      25.5%
  • شرکت هواپیماسازی بین دولتی ایلیوشن- سهامی عام                        86%
  • کارخانه هواپیماسازی نیژگوراد "سوکول"- سهامی عام                          38%
  • کارخانه هواپیما سازی نوواسیبیرسک با نام چکالوف- سهامی عام         25.5%
  • شرکت توپولوف-سهامی عام                                                           90.8%
  • شرکت لیزینگ و فینانس-سهامی عام                                               58%
  • شرکت علمی تولید "ایرکوت"-سهامی عام                                         38.3%
سرمایه اولیه شرکت در زمان تاسیس 96.72 میلیارد روبل بوده است.در جریان ثبت اتحادیه در سازمان فدرال نظارت بر امور مالی، 8.246.603.100 سهم با قیمت هر کدام یک روبل وارد اتحادیه شده است.
 
 مقاله از:
محمد سجاد جوزدانی
دانشجوی دوره دکترا مهندسی هوافضا-دانشگاه ماتی مسکو
منابع
وب سایت اتحادیه صنایع هوایی روسیه
وب سایت شرکت سوخو