مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تفاوت های موشک شهاب 3 و سجیل

 "استراتژی پیج"که یک سایت تخصصی درباره مسایل نظامی و استرتژیک است در مطلبی با عنوان "ایران به دنبال سوخت جامد"به آزمایش اخیر موشک "سجیل"پرداخته است.

در این مطلب با اشاره به اینکه موشک سجیل دارای سوخت جامد و در مقایسه با موشک های شهاب 3 که دارای سوخت مایع هستند قابلیت بیشتر و ضریب خطای کمتری دارد، مدعی شده است که این موشک سال گذشته آزمایش ناموفقی داشته است اما با کار بیشتر متخصصان نظامی ایران عیوب موشک قبلی رفع شده و این موشک با نام جدید به آزمایش گذاشته شد.

این سایت در ادامه می نویسد:"مشخص نیست که ایران تکنولوژی لازم سوخت جامد برای موشک های دوربرد را از کجا به دست آورده است ؛از کره شمالی، روسیه و یا چین و یا از طریق سرقت اطلاعاتی از کشورهای غربی؟ اما لازم به ذکر است که ایرانی ها قریب 10 سال است که تکنولوژی ساخت راکت های کوتاه برد با سوخت جامد را در اختیار دارند.

این مطلب در ادامه درباره موشک های شهاب 3 ایران می نویسد:"ایران در 4 سال گذشته دست به تولید بیشتر موشک شهاب 3 زده است که قادر است اسراییل را هدف قرار دهد. این موشک در 80 درصد مواقع درست عمل می کند (اعتماد به کارکرد آن 80 درصد است) کلاهک آن می تواند هزار کیلوگرم ماده انفجاری را حمل کند."

این سایت آمریکایی در ادامه با توجه به آزمایش موفقیت آمیز موشک سجیل می نویسد: "تفاوت موشک سجیل با موشک های شهاب 3 با سوخت مایع در افزایش قابلیت های آن است. از جمله اینکه طبق برآوردها این موشک 10 درصد کمتر از موشک شهاب3 ضریب خطا دارد و به لحاظ نظامی و سطح تخریب پیشرفته تر است."

این مطلب در ادامه درباره احتمال حمله موشکی ایران به اسراییل می نویسد: "علی رغم اینکه اسراییل مجهز به یک سیستم ضد موشکی فوق پیشرفته برای مقابله با موشک های ایرانی است اما اگر ایران تعدادزیادی از این موشک ها را به یکباره به سمت اسراییل شلیک کند سیستم ضدموشکی اسراییل نخواهد توانست همه این موشک ها را قبل از رسیدن به هدف منفجر کند بنابراین در این حالت احتمالا تعدادی از این موشک ها به اسراییل اصابت خواهد کرد و با توجه به توان تخریب این موشک ها باید گفت که هر موشک شهاب 3 تا شعاع 100 متر را تخریب می کند."

در این مطلب با اشاره به توان مقابله به مثل اسراییل می نویسد:"اسراییل در مقابله با حمله احتمالی ایران توان حمله موشکی (زمین به زمین) ندارد و مجبور خواهد بود یا با حمله هوایی جواب ایران رابدهد یا اینکه از موشک های کروز مستقر بر زیردریایی های اسراییل در سواحل اقیانوس هند و یا خلیج فارس ،ایران رامورد حمله قرار دهد.
البته اسراییل توان موشک های بالستیک دوربردی با نام "جریکو 2 "داردکه این موشک ها مجهز به کلاهک هسته ای هستند و اسراییل تنها 30 عدد از آنها را در اختیار دارد. بنابراین به نظر نمی رسد اسراییل در صورت حمله متعارف و موشکی ایران از این موشک استفاده کند و بیشتر ترجیح می دهد با حملات هوایی و موشک های کروز مستقر در زیردریایی هایش مقابله به مثل کند".

برنامه موشکی ایران؛غیر قابل رصد ترین در خاور میانه

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برنامه موشکی ایران تنها برنامه موشکی غیر قابل رصد در خاور میانه است.

"حشمت الله فلاحت پیشه" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عوامل خارجی که در این ارتباط تحلیل های انحرافی می دهند به خوبی می دانند که تنها برنامه موشکی غیرقابل رصد در خاورمیانه برنامه موشکی ایران است.

وی افزود: برنامه های موشکی کشورهای هند و پاکستان برای کشورهای قدرتمند قابل رصد است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر اصل خود اتکایی در برنامه موشکی سجیل تاکید کرد و اظهار داشت: در طول جنگ تحمیلی بخصوص درسال آخر که مظلوم واقع شدیم، یکی از تجهیزاتی که طرف عراقی روی آن کار می کرد و از کشورهای مختلف می گرفت، موضوع موشک بود.

فلاحت پیشه افزود: بعد از جنگ ابتدا راهبرد دفاعی دیده شد و بعد هم این راهبرد با موضوع دفاع و توان وارد آوردن ضربات موشکی در دستور کار قرار گرفت و امروز ما به حدی رسیده ایم که دشمنان تاکید دارند موشک ها ی ایران از توان وارد آوردن ضربات پشیمان کننده برخوردار است.

وی افزود: ما موضوعات امنیتی لازم را در این کار در نظر گرفته ایم.

به گفته فلاحت پیشه ایران تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از راهها و شیوه های خاص ارزی در ایران عمل شد که اکنون توان موشکی ایران برای روسها غیرقابل رصد شده است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: برغم اینکه قادر به افزایش برد موشک ها هستیم به دلایل دیپلماتیک آن را در دستور کار خود قرار نداده ایم ولی از لحاظ فنی موشک ها را با فن آوری روز دنیا روزآمد کنیم.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم راهبرد دفاعی ما راهبرد منطقه ای است و موشک هایی که تهیه می شود دارای برد منطقه ای است.

تلاش برای خرید هواپیماهای نو


مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران گفت: تلاش‌های این شرکت برای خرید هواپیماهای نو متوقف نشده و مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، سعید حسامی با بیان این مطلب افزود: هرچند ما روش‌های گوناگونی برای خرید هواپیماهای بدون کارکرد و نو انجام داده‌ایم و تاکنون نتیجه نداشته است، اما به دنبال روشهای جدیدی می‌گردیم تا به این هدف برسیم.

وی ادامه داد: همان گونه که می‌دانید صنعت حمل و نقل هوایی کشور، مستقیم تحت تحریم آمریکاست و شرکت‌های سازنده هواپیما به دلیل منافع خود تمایلی به شکستن این تحریم ندارند، برای همین، خرید هواپیمای نو تا کنون امکان‌پذیر نبوده است.

حسامی همچنین درباره بهره‌گیری از هواپیمای ایران140 در خطوط هوایی کشور نیز گفت: چند فروند از این هواپیما تحویل گرفته شده که مراحل مقدماتی ورود آنها به خطوط در حال پشت سر گذاردن است.


وی افزود: این مراحل شامل آموزش گروه پرواز و ساپورت تعمیرات است و تا یک دو ماه آینده این هواپیماها وارد خط می‌شوند، همچنین خطوطی که از لحاظ کارآیی و ایمنی با این هواپیماه‌ها تناسب دارند نیز در دست بررسی است.

مدیرعامل هما، کمبود هواپیما را باعث توقف در راه‌اندازی خطوط جدید دانست و گفت: ما در گشودن راه هوایی مشکلی نداریم، بلکه مشکل ما کمبود هواپیماست و اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم، قطعا راه‌ها و تعداد پروازهای داخلی و خارجی خود را افزایش خواهیم داد.

حسامی گفت: اتصال مراکز استان‌ها با مسیرهای هوایی اولویت برنامه‌های هماست که امیدواریم هر چه زودتر تحقق یابد.


منبع : تابناک

تلسکوپ فضایی هابل چیست ؟


تلسکوپ فضایی هابل دقیقا چیست؟ چرا به این اندازه استثنایی است؟ چگونه این چنین عکس های شگفت انگیزی می گیرد وما کجا می توانیم آنها را ببینیم؟ما به طور دقیق به بررسی این وسیله ای که انقلابی را در ستاره شناسی و نجوم پیش آورد می پردازیم.

مشکل بزرگ تلسکوپ های مستقر در زمین این بود که مشاهده ی نور ستاره های دور دست قبل از اینکه از اتمسفر زمین بگذرند ممکن نبود-از کنار ابر ها و آب و هوا-و اتمسفر زمین که مکان غلیان است-با گرد و غبار وهوای گرمی که جریان دارد و به بالا صعود می کندو هوای سرد با نزول به سمت زمین می آید و آب ها بخار می شوند.

همه ی این عوامل باعث می شوند که عکس های ستارگان تیره و غیر دقیق از آب در بیایند و فواید تلسکوپ های زمینی را محدود کنند.

در سال 1946یک متخصص فیزیک نجومی با نام دکتر لمن اسپیتزر(1997-1914)پیشنهاد داد که تلسکوپی در فضا می تواندعکس های واضح تری را از چیز های دورتربگیرد که تلسکوپ های زمینی قادر به آن نمی باشند.این یک ایده ی عصبانی کننده بود با توجه به این که هنوز هیچ موشکی به فضای خارجی پرتاب نشده بود.به عنوان مثال برنامه های فضایی ایلات متحده ی آمریکا در سالهای بین 1960 و 1970 توسعه یافت و برتری پیدا کرد.اسپیتزر در ناسا و همایش توسعه دادن تلسکوپ های فضایی سخن رانی کرد.در سال 1975 آژانس فضایی اروپاو ناسا شروع به توسعه دادن تلسکوپ های فضایی کردند.در سال1997مجلس برای تلسکوپ های فضایی بودجه ای را تصویب کردو ناسا با یک شرکت درجه یک قرار داد بست و پیمان کاری برای سرکشی کردن به ساختمان آنها انتخاب کرد.

در سال 1983 تلسکوپ فضایی به نام ستاره شناس آمریکائی ادوین هابل نام گذاری شد.هابل کسی بود که با مشاهداتی بر روی ستاره های متغییر در کهکشان های دیگر مطمئن شد که جهان در حال انبساط و بزرگ شدن است که نظیریه ی مهبانگ یا انفجار اولیه در عالم را تائید می کرد.ساخت تلسکوپ فضایی هابل 8سال به طول انجامید.

این تلسکوپ بیش از چهار صد هزار قطعه داردو بالغ بر بیست و شش هزار مایل سیم کشی الکتریکی دارد.

تلسکوپ فضایی هابل 50 بار حساس تر از تلسکوپ های زمینی است و همچنین 10 بار دقیق تر و تفکیک پذیر تر از تلسکوپ های زمینی است.بعد از تاخیری طولانی وبدهی- تلسکوپ فضایی هابل در سال 1990 در مدارش قرار گرفت.

لسکوپ فضایی هابل (HST) از بسیاری جهات توانمندترین تلسکوپ اپتیکی است که تا کنون ساخته شده است. این تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ نیست، آینه اصلی آن با قطر 2.4 متر در مقایسه با تلسکوپ کک در هاوایی که 10 متر قطر دارد کوچکتر است. ولی این تلسکوپ ، که در مداری به فاصله 500 کیلومتری سطح زمین قرار دارد، از اثرات مختل کننده جو زمین به دور است. این امر امکان می‌دهد تا جزئیات دقیقتری نسبت به تلسکوپهای مستقر در زمین دیده شوند و نیز طول موجهایی مثل فرابنفش که به سطح زمین نمی‌رسند قابل مشاده باشند.

تاریخچه تلسکوپ فضایی هابل

این تلسکوپ به نام اختر شناس آمریکایی ، اووین هابل که در دهه 1920 به دو کشف عمده در اختر شناسی نایل آمد. نام گذاری و عملا تمام کهکشهانها در حال دور شدن از ما هستند (یعنی عالم در حال انبساط است). کشف اخیر به مفهوم مهبانگ به عنوان سرآغاز انبساط عالم منجر شد. در طرح اصلی که به درستی برای HST1 در نظر گرفته شده‌اند، عبارتند از مطالعه کهکشانها و مطالعه مهبانگ.

مشخصات تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ HST تقریبا 14 متر طول 5 متر و 11500 کیلوگرم وزن دارد. این تلسکوپ طوری طراحی شده است که از تمام ظرفیت سفینه فضایی که آن را در 25 آوریل 1990 در مدار قرار داد استفاده کند. صفحه‌های خورشیدی که در مدار برافراشته شده‌اند و 10 متر طول دارند، توسط آژانش فضایی اروپا فراهم شدند. نوری که لوله تلسکوپ را بپیماید و به آینه اصلی برخورد کند که بازتابیده می‌شود و به آینه کوچک دومی که در مرکز لوله قرار دارد بر می‌گردد.

این آینه نور را به طرف آینه اصلی بر می‌گرداند و از سوراخی که در مرکز آن قرار می‌گذارند. این طرح اپتیکی را تلسکوپ کاسگرینی نوع ریچی - کرتن می‌نامند. در پشت سوراخ چهار سنجش افزار علمی عمده قرار دارند که عبارتند از دو دوربین عکاسی و دو طیف نگار ، هر دو دوربین عکاسی می‌توانند تصویرهایی مرئی و فرابنفش گرفته ، دوربینها طوری طراحی شده‌اند که تفکیک بسیار بهتری نسبت به آنجه بر روی زمین قابل دستیابی است بدست می‌دهند.

دهانه ورودی طیف نگارها بسیار کوچک است و این امر امکان می‌دهد که HST تفکیک خوبی داشته باشد و طیف نمایی اجسام منفرد در میدانهای شلوغی مثل مرکز خوشه‌های ستاره‌ای کروی مسیر شود، در حالی که چنین مشاهداتی از روی زمین غیر ممکن هستند و همچنین طیف نگارها می توانند نسبت به سیگنال به نوفه بسیار بزرگتر و تفکیک طیفی بهتری نسبت به تلسکوپهای فرابنفش قبلی در حال چرخش مدار بدست دهند و اندازه گیری وی‍ژگیهای طیفی ضعیفی را که قبلا هرگز دیده نشده است امکان پذیر کنند.

تعمیرات تلسکوپ هابل

کمی پس از پرتاب معلوم شد که آینه اصلی HST دارای ابیراهی کروی است و این نقصی است که باعث می‌شود که تصویرها حاوی 15 درصد نور متمرکز شده باشند و باقی به صورت نامشخص پخش شود. این نقص ، در نهایت با تجهیزات آزمایشی معیوبی مرتبط می‌شد که سالها قبل از پرتاب موقع ساختن آینه بکار رفته بود. اگر چه پردازش شدید رابانه‌ای توانسته بود بیشتر مشکلات تصویرها را بر طرف کند و مشاهدات طیف نوری را همچنان به انجام برساند، توانایی تلسکوپ در ایجاد تصویر اجسام ضعیف نسل آنهایی که در لبه عالم قرار دارند از بین رفته بود.

فضانوردان سفینه فضایی در دسامبر 1993 بیشتر از ده تعمیر عمده روی تلسکوپ انجام دادند. و از جمله ژپروسکوپهای جدید ، صفحه‌های خورشیدی ، آینه‌های تصحیح کننده بسیار دقیق و کوچکی روی آن نصب کردند و تلسکوپ را به کارآیی اپتیکی طرح اولیه بازگرداند. نصب دستگاههای اپتیکی تصحیح کننده مستلزم این بود که یکی از پنج سنجش افزار اصلی HST ، یعنی نورسنج خیلی سریع را بردارند. اکنون ، توان تفکیک در این دستگاه نزدیک به حدی است که از خواص موجی نور انتظار می‌رود.

شرایط استفاده از تلسکوپ هابل

استفاده از HST مستلزم کارهای تدارکاتی دقیق است. قبل از پرتاب ، همه آسمان نقشه برداری شد و نزدیک به 20 میلیون ستاره راهنما مشخص شدند. این نقشه خیلی کاملتر از جامع‌ترین کاتالوگ ستاره‌هاست که تا آن زمان تهیه شده بود. هر اختر شناسی که شخصا خواهان استفاده از این تلسکوپ باشد (همه منجمان جهان واجد شرایط هستند) ، از حدود یک سال جلوتر با مشخص کردن پرسش علمی مورد نظرش و مشاهدات پیشنهادی‌اش می‌تواند متقاضی استفاده از HST شود.

برای استفاده از HST معمولا 800 تقاضا در هر سال دریافت می‌شود. گروههای شش تا هفت نفری اختر شناسایی که نماینده عرصه‌های مختلف تخصصی‌اند. یک هفته را صرف رده بندی پیشنهادها و تعیین زمان استفاده از تلسکوپ می‌کنند. در برنامه پذیرفته شده متوسط ممکن است بیست و پنج ساعت وقت استفاده از تلسکوپ را به خود اختصاص می‌دهد.

کشفیات تلسکوپ هابل در چهار سال اول

در خلال چهار سال اول کارکرد HST ، کشفهای مهم زیادی حاصل شده‌اند. بیشترین این کشفها از تکنیک بی سابقه یا از ترکیب طیف نمایی با تفکیک خوب طیف نمایی با دقت زیاد بدست آمده‌اند. نمونه‌های اول ، کاوش هسته‌های مربوط به خوشه‌های کروی ستاره‌ها و کهکشانهای بیضوی غول آسا را شامل می‌شوند. افزوده شدن طیفها به اندازه گیری انتقالهای دوپلری ، سرعتهای بسیار زیادی را درست در هسته چندین کهکشان بیضوی نشان داده است.

این امر شاهد ضمنی مهمی بر وجود سیاه چاله‌ای در حدود 109برابر جرم خورشید در آنجاست. تصویرگیری در سحابی جبار ، که ناحیه‌ای جوان از لحاظ تشکیل ستاره‌هاست و در فاصله‌ 1500 سال نوری از خورشید قرار دارد. شواهدی از وجود قرصهایی از ماده را در اطراف بسیاری از ستاره‌ها نشان داده است. این موارد را به احتمال قوی می‌توان نمونه‌هایی از منظومه شمسی در حال تشکیل دانست.

پیش بینی هابل

ادومین با شناسایی غلیظ و سیال در کهکشان امراه المسلسله در سال 1924 برای اولین بار ثابت کرد که کهکشانها از راه شیری خیلی دورترند. مطالعه این ستاره‌ها در کهکشانهای دورتر توسط SHT ظاهرا به جمع آوری دلایلی منجر می‌شود که عالم از آنچه قبلا تصور می‌شد کوچکتر و جوانتر است.

پیش بینی مهم دیگر نظریه مهبانگ این است که در آغاز پیدایش عالم فقط سه عنصر اول هیدروژن ، هلیوم و اندکی لیتیوم تولید شده‌اند. به کمک رصدهای SHT نشان داده می‌شود که این پیش بینی در واقع صحیح است و عناصر دیگر به مرور زمان در طول تاریخ کهکشان راه شیری در ابر نواخترها ساخته شده‌اند.
آینده تلسکوپ هابل
تلکسوپ فضایی هابل SHT با قابلیت استفاده از خدمات سفینه فضایی و اینکه قرار است در آینده به وسایل جدیدی مثل طیف نگار قدرتمندتر و دوربین عکاسی فرو سرخ مجهز شود، باید برای بیشتر از یک دهه کارش را ادامه دهد.


منبع: دانشنامه رشد

سودان خرید جنگنده های "میگ-29" را تایید کرد

"عبدالرحیم  حسین" وزیر دفاع سودان روز جمعه طی کنفرانسی اعلام کرد که سودان از روسیه جنگنده های "میگ-29" را خریداری کرده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: بله همه چیز انجام شده است. هواپیماها خریداری شده اند.

به گزارش تیک آف از نووستی - کمپانی "روس آبارون اکسپورت" در ماه جولای سال جاری خبر رسانه های گروهی در خصوص صدور جنگنده های "میگ-29" به سودان را تکذیب کرد. در آن زمان "ویچسلاو داویدنکو" دبیر مطبوعاتی کمپانی به «ریا نووستی» اطلاع داد که جنگنده های "میگ-29" از طرف "روس آبارون اکسپورت" به طور مستقیم و یا از طریق کشورهای سوم به سودان صادر نشده اند.

روزنامه "سودان تریبون" متعلق به اپوزیسیون سودان که در فرانسه منتشر می شود روز دوشنبه ادعا کرد که دولت سودان از طریق یک کمپانی بلاروس،  12 فروند میگ-29دریافت کرده است که در حال حاضر در پایگاه "وادی سیدنا" مستقر هستند.

ناو هواپیمابر چینی به رقبا لبخند زد!

تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


دوستان عزیز و گرامی همانطور که در عکس های بالا مشاهده می نمائید چینی ها اولین ناو هواپیمابر خود را ساختند که اگرچه این ناو رقیب سرسختی برای ناوهای هواپیمابر غربی نیست ولیکن هشداری به آنهاست زیرا چینی ها نشان داده اند زمانی که اراده کنند در صنعتی وارد شوند خواهند توانست.این شروع کار است و در آینده نزدیک ناوهای پیشرفته هواپیمابر چینی را مشاهده خواهیم نمود. 

منبع عکس ها:انجمن هوافضا

فرودگاه رامسر دومین فرودگاه مدرن دنیا می شود

با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری؛
فرودگاه رامسر دومین فرودگاه مدرن دنیا می شود
یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی پروژه توسعه فرودگاه رامسر گفت: با اعتبار 100 میلیون دلاری پس از اتمام کار توسعه، فرودگاه رامسر دومین فرودگاه مدرن دنیا خواهد شد.به گزارش فارس از رامسر، مدیر شرکت رویال هولدینگ گروپ کانادا یکی از سرمایه گذاران پروژه توسعه فرودگاه در حاشیه بازدید از این فرودگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کار ما تجهیز فرودگاه جدید برای پذیرش 10 هزار مسافر است که با احداث سه باند یکی از مدرن ترین فرودگاه های دنیا خواهد بود. شهریار ناصریان افزود: این پلان فقط در یکی از کشورهای آمریکایی اجرا شده است که پس از آن این پلان دومین فرودگاه مدرن دنیا خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: تجهیزات مدرن شامل لوله های خرطومی، جرثقیل، هواپیماهای نو و ایرباس است که در حقیقت پلان هواپیماهای ایران از این نقطه کارش را آغاز و تمام فرودگاه های کشوربه تجهیزات هواپیماهای مدرن و جدید تجهیز می شوند.ناصریان افزود: براساس طرح مشاور اقدام به نقشه برداری و شروع زیرسازی باند جدید فرودگاه رامسر به طول 2 هزار و 700 متر شد که از زمین های نهاد ریاست جمهوری آغاز و از زمین های شخصی می گذرد و به باند فرودگاه رامسر متصل می شود. وی با اعلام اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور در رامسر به اجرا در می آید افزود: فاز اول این طرح تا شش ماه آینده در فروردین 88 به پایان می رسد.