مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پایگاه فضایی روسیه بایکانور(به روایت تصاویر)
















 

منبع:http://www.centralclubs.com/forum-f50/topic-t65797.html#p264263

جشن هفدهمین سال پرواز بدون سانحه در هوانیروز کرمان


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر خلبان کیومرث احدی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: حوادث و سوانح هوایی برای ما درس عبرت است که در کار سهل انگاری نکنیم و همه می‌دانیم خلبان و گروه فنی عامل بیشتر سوانح هوایی هستند.
وی با بیان اینکه سوانح هوایی در کمترین زمان ممکن و در حد ثانیه رخ می‌دهد، اظهار داشت: در بسیاری از این سوانح از شروع تا وقوع سانحه حداکثر 10 الی 15 ثانیه طول کشیده است.
فرمانده هوانیروز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: 50 درصد از سوانح هوایی در زمان نشستن و برخاستن وسیله پرنده اتفاق می‌افتد لذا باید در طول این زمان از صد درصد حواس ستفاده کرد.
احدی در ادامه تصریح کرد: حفظ خونسردی کامل نخستین شرط پرواز است و در بعضی مواقع نیز نقص فنی عامل سانحه بوده که تشخیص عیب اولین شرط خلبان و خدمه فنی پرواز است که باید با مهارت آن را تشخیص دهند و رفع کنند.
وی ادامه داد: پایگاه هوانیروز کرمان با وجود پروازهای عملیاتی و پشتیبانی از قرارگاه‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان و کرمان در بحث مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مسلح مواد مخدر نیز کارنامه درخشانی داشته است.
احدی در پایان گفت: این پایگاه در دوران دفاع مقدس نیز در بسیاری از عملیات‌ها شرکت داشته و افتخار و برگ زرینی در تاریخ هوانیروز از خود به جا گذاشته است که این امر تنها با مدیریت، کنترل، نظارت، دلسوزی و مسئولیت به انجام رسیده است

ضبط دو فروند هواپیمای فوکر قاچاق

ضبط دو فروند هواپیمای فوکر قاچاق
یک شرکت خصوصی هواپیمایی که اقدام به قاچاق دو فروند هواپیمای فوکر کرده بود علاوه بر ضبط هواپیماها به نفع دولت به پرداخت مبلغ 123 میلیارد ریال از سوی سازمان تعزیرات حکومتی محکوم شد.

به گزارش ایسنا، حسب شکایت گمرک ایران دایر بر ورود هواپیما از طریق ورود موقت و عدم اقدام برای ترخیص قطعی، پرونده‌ای در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شد.

سازمان تعزیرات تخلف را محرز تشخیص و شرکت خصوصی هواپیمایی را علاوه بر ضبط کالا به نفع دولت به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ بیش از دوازده میلیارد تومان محکوم کرد. بنا بر این گزارش هواپیماهای ضبط شده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داده شده است

نسل جدید بمب‌های 2 هزار پوندی ایران

 

امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با بیان اینکه بمب هوشمند و 2 هزار پوندی قاصد 1 عملیاتی شده و با تولید انبوه، در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته است، اظهار داشت: در یگان‌هایی که به این سلاح نیاز داشته باشند از آن استفاده می‌کنیم.
شاه‌صفی با اشاره به قابلیت‌های مهمی چون قدرت تخریب و دقت عمل این بمب‌ها از تست "قاصد 2 " با بردی بیشتر از نمونه اولیه آن در آینده نزدیک خبر داد.
فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین با بی‌اثر توصیف کردن نصب سامانه‌های موشکی آمریکا در کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس، خاطرنشان کرد: این کار اتفاق جدیدی نیست و آنها هم قبلاً این سامانه‌ها را در جاهای دیگر نصب و تست کردند که البته در هیچ کجا جواب نگرفته‌اند.


ورود پنج فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: با ورود این پنج فروند هواپیما، تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور به 197 فروند افزایش می‌یابد.
وی ابراز امیدواری کرد به دنبال طرح توسعه ناوگان هوایی کشور و تلاش شرکت‌های هواپیمایی، تا اوایل فروردین‌ماه 1389 تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور به 200 فروند افزایش یابد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در خصوص نوع این پنج فروند هواپیما و نام شرکت‌های هواپیمایی خریداری کننده هواپیمای مذکور، اظهارنظری نکرد.
‌به گزارش فارس از زمان آغاز فعالیت حمید بهبهانی در وزارت راه و ترابری به عنوان وزیر این وزارتخانه (پاییز 1387) تاکنون 36 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است.

* تشکیل واحد ویژه مراقبت ایمنی استاندارد پرواز

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، از تشکیل واحد ویژه مراقبت ایمنی استاندارد پرواز در این سازمان خبر داد.
جعفرزاده انگیزه تشکیل این واحد را افزایش پروازها در ایام نوروز و لزوم رعایت دقیق استانداردها عنوان کرد.

* رسیدگی به نظریات و مطالبات مسافران در ایام نوروز

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این که برای پاسخگویی به بخشی از مطالبات مردم در ایام نوروز مجوز انجام بیش از 830 پرواز فوق‌العاده صادر شده است، تصریح کرد: متوسط پروازهای روزانه در کشور 500 تا 550 پرواز داخلی و خارجی است.‌

تکنیک های جنگ هوایی تغییر کرده است

بهمن ماه هر سال یادآور خاطره بیعت تاریخی کارکنان نیروی هوایی ارتش است که به دریای خروشان مردم ایران پیوستند و باحرکت تاریخی و سرنوشت ساز 19 بهمن 1357 و در دیدار پرشکوه با حضرت امام خمینی این حماسه و افتخار را در برگهای تاریخ نیروهای مسلح ثبت نمودند. در این موضوع و نیز درباره برنامه های آینده راهبردهای نیروی هوایی در منطقه و پروژه های خودکفایی و اقدامات انجام شده با امیرسرتیپ خلبان حسن شاه صفی فرماندهی نیروی هوایی ارتش به گفت و گو نشسته ایم .

ضمن تشکر از شما درباره نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب توضیح دهید.

از شما عزیزان تشکر می کنم که این وقت را در اختیار من گذاشتید تا از این طریق بتوانم با همکاران خودم در پایگاه های شکاری و مناطق هوایی و خانواده های محترم نیروی هوایی ارتش در سراسر کشور اسلامی ارتباط برقرار کنم . با یک نگری عمیق اگر جو خفقان دوران شاهنشاهی را طی سال های آخر پیش از انقلاب در جامعه مخصوصا نیروهای مسلح ترسیم کنیم متوجه خواهیم شد که حضور کارکنان نیروهای مسلح در اجتماعات سیاسی و همراه بودن با مردم یک جرم نابخشیدنی از سوی مقامات مملکتی آن دوره به شمار می آمد. آن روزهایی که رایحه خوش انقلاب در سراسر کشور به مشام می رسید کارکنان نیروی هوایی به دلیل ویژگیهای خاص ماموریت سازمانی و مکان خدمتی شان این رایحه و موهبت را زودتر از سایر نیروهای نظامی استشمام کردند.

رژیم گذشته در بکارگیری مجموعه نیروی انسانی متخصص نیروی هوایی در سطح کلانی سرمایه گذاری کرده بود از جمله اینکه برای تکمیل دوره های پروازی خلبانان و متخصصان نگهداری هواپیما و سامانه های پدافندی به خارج اعزام می شدند. رژیم برای این امر اهدافی را دنبال می کرد بعنوان مثال استجابه فرهنگی کارکنان جوان تحت تاثیر فرهنگ غرب یکی از برنامه های ضد فرهنگی رژیم گذشته بود.

اما خوشبختانه بخش اعظمی از این کارکنان که به خارج اعزام شده بودند از آنجایی که فطرت آنها اعتقادات و عشق به مردم رشید است در اثر جریان انقلاب حتی پیشروتر از بعضی بخشهای مردم به انقلاب پیوستند که در این میان قشرهای مختلف اعم از افسر همافر و درجه داران و کارکنان وظیفه در روند انقلاب باحرکت های مختلف مثل پخش اعلامیه های حضرت امام (ره ) تجمع و اعتصاب غذا برپایی جلسات خصوصی مذهبی اعتراض های جمعی و شرکت در سخنرانی ها در بیشتر پایگاه ها به تحقق انقلاب کمک بزرگی کردند.

فعالیت های ایثارگرانه نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب چگونه تداوم یافت؟

کارکنان نیروی هوایی از لحظه پیروزی انقلاب برای حفظ دستاوردهای این موهبت الهی انقلاب اسلامی همراه با کار و تلاش مضاعف و آماده به خدمت بودن در مقاطع حساس هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگی از آرمانهای انقلاب دفاع کرده اند امروز قدردانی از آن تلاش و ایثارگری کارکنان نیروی هوایی در فراز پیام گهربار رهبر فرزانه انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر اطلاق عنوان « کارکنان خوشنام نیروی هوایی » تجلی یافته است .

بالاترین بخش توان عملیاتی رزمی یک تشکیلات نظامی علاوه بر داشتن تجهیزات پیشرفته بکارگیری نیروی انسانی کارآمد متعهد با ایمان و دارای تخصص بالاست تا این تجهیزات بی روح را در جهت انجام ماموریت های محوله به کار گیرند. از آنجایی که اوج استخدام در نیروی هوایی در سال های گذشته بوده است لذا بخشی از نیروهای متخصص ما در فاصله زمانی سال های 80 تا 87 از گردونه خدمت خارج شدند . بنابراین جایگزینی نیروی انسانی با بالابردن بنیه علمی و تخصصی نیروهای جوان اعم از خلبانان و کارکنان تخصصی نگهداری هواپیماها و سایر متخصص ها همتاسازی آنان با نیروهای قدیمی متخصص و با تجربه در اولویت ها بوده است . نیروهای جوان به خدمت گرفته شده در دانشگاه هوایی شهید ستاری فرماندهی آموزش های هوایی شهید خضرایی و همچنین جمعی از دانش آموختگان و کارشناسان مراکز آموزش عالی پس از آموزش های نظامی و تخصصی به جمع آبی پوشان نیروی هوایی می پیوندند. بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده این جوانان در کنار متخصصان بادانش و با تجربه سال های دفاع مقدس و سازندگی قرار می گیرند و از این طریق علاوه بر انتقال تجربیات به نیروهای جوان و تازه نفس و همتاسازی جایگزین نیروهای قدیمی شده و ماموریت های محوله را انجام خواهند داد.

مهم ترین اولویت در نیروی هوایی و در شرایط حاضر چیست؟

اولویت مهم در نیروهای هوایی تاکید بر بهینه سازی و ارتقای سامانه ها و تجهیزات آفندی موجود می باشد. امروزه حتی کشورهای پیشرفته و قدرتمند از لحاظ مالی و تخصصی به دلیل هزینه های هنگفت ساخت و خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی با فناوری پیشرفته جدید را یا در برنامه خود ندارد و بیشتر به دنبال بهینه سازی تجهیزات موجود خود هستند همان گونه که برخی از کشورهای منطقه با ارتقا بخشیدن به سامانه های مختلف هواپیماهای شکاری خود را تا سال 2020 در خط عملیاتی کشورشان قرار داده اند . یقینا راهی که این کشورها می خواهند بروند . ما از قبل انتخاب کرده بودیم و در طول هشت سال دفاع مقدس و دوره بازسازی نهایت تلاش را در این زمینه انجام داده و همچنان به این سیاست اصولی ادامه می دهیم .

همان طوری که می دانید یکی از اصول و ویژگی های انقلاب اسلامی استقلال بر اساس سیاست نه شرقی و نه غربی است لذا نیروی هوایی بر اساس این اصل بنیادین علاوه بر بهره گیری از دانش و تجهیزات پیشرفته روز دنیا با حفظ ماهیت شعار نه شرقی نه غربی از تمامیت ارضی کشور و اهداف انقلاب پاسداری می نماید. طبیعتا برای دو مقوله حفظ امنیت و اقتدار ملی و رسیدن به استقلال و عدم وابستگی باید از فکر توانمندی خلاقیت ها ابداعات و نوآوری های کارکنان جوان ایرانی بهره مند شویم تا دست ما به سوی کشورهای غرب و شرق برای خریدتجهیزات پیشرفته دراز نشود.

ممکن است آن کشورها در مقاطعی ما را تجهیز کنند در مقابل ما را به حال خودمان نمی گذارند و نمی توانیم آن اصالت واقعی انقلابمان را حفظ کنیم بنابراین برای حفظ اصول انقلاب و پاسداری از آرمان های حضرت امام خمینی (ره ) و برآورده نمودن منویات مقام معظم رهبری باید در تمامی ابعاد خودکفا باشیم لذا تا حد ممکن برای عملیاتی بودن تجهیزات آفندی نیروی هوایی از مهارت ها تخصصی ها و توانمندی های کارکنان خوشنام نیروی هوایی ارتش دیگر نیروهای مسلح وزارت دفاع و حتی مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی غیر نظامی در داخل کشور استفاده خواهیم کرد و اگر در بخش هایی احساس نیاز شود می توانیم به طور نسبی از بازار آزاد و بخش هایی که نیازهای ما راتامین کنند استفاده نماییم .

در حال حاضر خرید تسلیحات توسط نیروی هوایی چگونه انجام می شود؟

تهیه و خرید تسلیحات برعهده نیروی هوایی نیست . مهیا نمودن اقلام عمده دفاعی از وظایف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر اساس سیاستهای تعیین شده از سوی ستاد فرماندهی کل قواست و قطعا مسئولان وزارت دفاع منکر نیستند که ما به تجهیزات مطابق روز و پیشرفته احتیاج داریم . نیروی هوایی به سبب ماموریت سازمانی خود در صورت رویارویی با حوادث غیرمترقبه تهاجمی باید با حفظ آمادگی و تجهیزات پیشرفته در سریع ترین زمان با خطر مقابله کند اما ما باید تنگناهای اعتبارات مالی را هم لحاظ کنیم و همچنین برای حفظ تمامیت ارضی کشورمان و پاسداری از کیان مقدس جمهوری اسلامی در عین حرکت به سمت خودکفایی و تلاش در جهت قطع وابستگی باید به فکر خرید تجهیزات دفاعی پیشرفته هم باشیم . داشتن تجهیزات پیشرفته و به روز در نیروی هوایی خوب است ولی اگر هم نداشته باشیم با بهینه سازی و ارتقای تجهیزات موجود می توانیم ماموریت های محوله را به خوبی انجام دهیم و اگر این قدرت و توانمندی در نیروهای متخصص وجود داشته باشد یعنی کارکنان متخصص و متعهد بتوانند تسلیحات موجود را مطابق روز نمایند به اعتقاد من که یک خلبان هستم همان کارایی را خواهد داشت که وسایل پیشرفته و به روز دارند. از سوی دیگر درجنگ های امروزه شیوه های قدیمی که خلبان به روی هدف برود و با نشانه روی بصری آن را مورد اصابت قرار دهد منسوخ شده است . خلبان باید از فاصله دور با بهره گیری از مهمات هوشمند و دور ایستا اهداف مورد نظر را منهدم کند. حتی هدفی که مورد اصابت واقع شده است صدای هواپیما را نمی شنود چرا که از فاصله دور بمب و موشک از هواپیما جدا و به سوی هدف شلیک می شود.

اگر جنگ های دو دهه گذشته را بررسی کنید می بینید تاکتیک هر جنگی با جنگ قبلی کاملا متفاوت است . جنگ تحمیلی در عراق علیه کشور ما باجنگی که آمریکا علیه عراق انجام داد دو مقوله کاملا متفاوت است . سلاح ها و تاکتیک ها با هم تفاوت دارند و یا جنگ « کوزوو » منطقه بالکان اخیرا هم در افغانستان می بینید که از سلاح های خاصی استفاده شد. پس نتیجه می گیریم که نباید تمامی هم و غم خودمان را معطوف به خرید تجهیزات و هواپیماهای جدید نماییم بلکه با بهینه نمودن هواپیماهای موجود و بکارگیری سلاح های هوشمند و دور ایستا که بخشی از آن در داخل کشور قابل تامین می باشد و با ارج نهادن به تجربیات ارزشمند خلبانان و متخصصان در هشت سال دفاع مقدس و تلفیق و انتقال تجربیات و تاکتیک های ارزشمند آنان به نیروهای جوان ماموریت های محوله را به خوبی به انجام برسانیم .

ما از جنگ تحمیلی هشت ساله عراق که تمامی دنیا از صدام حمایت می کردند به مدد الهی و ابداعات اختراعات و نوآوری های کارکنان متخصص خودمان با بهینه سازی و تغییر کاربردی و ارتقای بخش های مختلف هواپیماها توانستیم با سربلندی و عزت بیرون بیاییم و یقینا می توانیم با همین هواپیماها و امکانات موجود حتی بدون خرید تجهیزات جدید نیاز عملیاتی مان راتامین کنیم .
ضمن آن که ما با رعایت اصول سیاسی از تجهیزات نوع شرقی هواپیماهای شکاری پیشرفته نیز بهره مندیم . هواپیمای شکاری میگ 29 و سوخو24 که از بهترین و پیشرفته ترین جنگنده ها در دنیا هستند در خدمت نیروی هوایی ارتش می باشند و ما به خوبی از آنها استفاده می کنیم و در سایر موارد پروژه هایی را که معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی نیرو به نوعی در افزایش توان عملیاتی ما موثر بوده با شدت پیگیر هستیم تا پس از ساخت نمونه تحقیقاتی آن را به تولید انبوه برسانیم .

خوشبختانه در این راه نیز ضمن ارتباط و همکاری بامراکز آموزش عالی دانشگاههای معتبر کشور و تجربیات متخصصان نیروی هوایی توانسته ایم انواع بمب ها را ساخته و با فناوری های روز دنیا برخوردار شویم و از آن درجهت بالا بردن توان رزمی نیروهای مسلح و نیروی هوایی استفاده کنیم .

آنچه مشخص است ما احترامی خاص به کشورهای دوست و همسایه خود می گذاریم و تمامیت ارضی آنها برای ما محترم است و حق حاکمیت آنان را محفوظ می داریم .

از سوی دیگر اگر دسیسه ای در منطقه ای به وجود بیاید و کشوری به حریم مرزهای هوایی زمینی و دریایی میهن اسلامی ما تعرض نماید خلبانان و کارکنان نیروی هوایی هوشیار ما آمادگی لازم را دارند که باتمامی قوا با آنها مقابله نمایند. و این صرفا یک ادعا نیست بلکه امری ثابت شده است و ما یک بار این مسئله را در دفاع مقدس تجربه کرده ایم و آن را نشان داده ایم و جهان و جهانیان هم شاید بودند که بعد از هشت سال با مقاومت پایداری و عزم راسخ آحاد مردم به همراه نیروهای مسلح کشور درس فراموش نشدنی به متجاوزان دادند و آنان را برای همیشه از کار خود پشیمان کردند.

البته این بدان معنی نیست که دیگر در منطقه اتفاقی نمی افتد. پاسداران آسمان تمامی تحرکات را در منطقه و مرزهای خودمان دقیقا زیر نظر دارند ما حاضر هستیم که برای ثبات منطقه با کشورهای همجوار همکاری نماییم چرا که معتقد هستیم بدون داشتن متولی و قیم خارجی کشورهای منطقه با همت ملت ها و دولت های خودشان قادر هستند صلح و امنیت و ثبات را در منطقه حفظ نمایند.

در زمینه تامین رفاه کارکنان چه اقداماتی انجام یافته است؟

در زمینه تمهیدات و فعالیت هایی که در زمینه مسائل رفاهی کارکنان این نیرو اقداماتی انجام پذیرفته است با توجه به اینکه نیروی هوایی به سمت جوانگرایی سوق پیدا می کند از برنامه های در اولویت ما در بخش مسکن ساخت خانه هایی در حد متراژ متوسط خواهد بود که امیدوارم با اجرای طرح های مربوطه تا 10 سال آینده مشکل مسکن این نیرو حل شود.

از دغدغه های دیگر من برنامه ریزی وتلاش برای تامین مسکن غیرسازمانی برای کارکنان است . در این زمینه هم قدم های نخست را برداشته ایم و تعاونی های موجود نیروی هوایی در حال ساخت و ساز می باشند. بخشی از تجهیزات مهندسی نیرو با توجه به طرح حکمت دراختیار تعاونی ها قرار گرفته تا علاوه بر کاهش هزینه های اعضا تکمیل پروژه ها را سرعت بخشند.

در بخش تامین اقلام معرفی کارکنان برای کاهش هزینه ها سر نوبت در طول سال اقلامی مانند برنج و روغن و مواد پروتئینی واگذار می شود. همچنین خرید تجهیزات پزشکی برای درمان بیماری های خاص آماده سازی مکانی مناسب جهت اسکان کارکنانی که از پایگاه های سراسر کشور جهت درمان به بیمارستان مرکزی مراجعه می کنند از جمله موارد رفاهی است که بخشی از آنها به اجرا درآمده و امیدواریم بقیه طرح ها در آینده نزدیک اجرا شود.

منبع: جمهوری اسلامی

تشکیل اولین گردان جنگنده‌های صاعقه !!

 


امیر خلبان سید محمد‌علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر گفت: این گردان اولین گردان شکاری بمب‌افکن با تجهیزات و جنگده‌های ساخت داخل است که این جنگده‌ها توسط پرسنل نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع به صورت مشترک ساخته شده است.
علوی با بیان اینکه معمولا اسکادران‌ها از 12، 18 و 24 فروند جنگده تشکیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: امروز ما به استعدادی رسیده‌ایم که می‌توانیم یک اسکادران جنگده تشکیل داده و به دنبال آن هستیم تا با اضافه کردن جنگده‌های جدید با کمک وزارت دفاع، این تعداد را به حد نهایی خود برسانیم.
وی آموزش خلبانان این اسکادران در داخل کشور را از نقاط قوت آن دانست و تاکید کرد: تمامی خلبانان حاضر در این اسکادران در داخل کشور آموزش دیده‌اند و این جنگده‌ها نیز طی چندین مرحله در رزمایش‌های مختلف با مهمات مشقی و جنگی تست شده‌اند و توانایی حمل انواع مهمات را نیز دارند.

* نسل 4 و 5 صاعقه در راه تولید

معاون عملیات نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: این جنگده‌ها پرواز در سطح آب و خشکی و هدف قرار دادن اهداف دوربرد را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند و ما امیدواریم بتوانیم ضمن ارتقاء جنگده صاعقه، نسل‌های 4 و 5 آن را نیز تولید و به توان نیروی هوایی ارتش اضافه کنیم.
علوی پشتیبانی سطحی از نیروها، ماموریت شکاری بمب‌افکن و مأموریت شکاری رهگیر را از جمله مأموریت‌های این اسکادران جدید دانست و یادآور شد: این اسکادران هم توانایی رهگیری هواپیماهای متجاوز و مقابله با آنان را دارد و هم می‌تواند اهداف زمینی را در هر نقطه‌ای به خوبی مورد حمله قرار دهد و این جنگده‌ها توانایی حمل بمب، انواع راکت و مسلسل را دارا هستند.

رصدکامل خلیج فارس با رادار دانشگاه شریف

رئیس دانشگاه صنعتی شریف از طراحی و ساخت رادار OTH در این دانشگاه خبر داد و گفت: این رادار در خلیج فارس نصب و راه اندازی شده است که قادر به رصد کامل این حوزه است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید سهراب پور صبح امروز سه شنبه در مراسم افتتاح سمینار فناوری سیستمهای راداری به بیان فعالیتهای این دانشگاه در حوزه رادار پرداخت و خاطرنشان کرد: رادار OTH یکی از دستاوردهای این دانشگاه است که در خلیج فارس نصب و راه اندازی شده است و قادر است از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین آن را رصد کند.

وی به همکاریهای علمی دانشگاهها با دولت اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت ناوچه جماران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و ساخت ناوچه سینا با همکاری همه دانشگاهها انجام شد.

سهراب پور یکی از برنامه های این دانشگاه در حوزه سیستم های راداری را ایجاد پژوهشکده با همکاری دانشگاهیان و صنایع دفاع ذکر کرد و افزود: این اقدام باعث می شود که نخبگان جایگاه مناسبی برای تحقیقات در این حوزه داشته باشند.

رئیس دانشگاه شریف، این دانشگاه و دانشگاه صنعتی اصفهان را از اولین دانشگاههایی نام برد که اقدام به راه اندازی رشته هایی در حوزه فناوری رادار کرده اند و ادامه داد: این دو دانشگاه جزء اولین دانشگاههایی در کشور هستند که اقدام به راه اندازی رشته رادار در مقطع کارشناسی ارشد کردند. علاوه بر این دانشگاه صنعتی شریف اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های جنگ الکترونیک و مخابرات رادار کرده است.

وی کادر گروه مخابرات دانشگاه صنعتی شریف را ازقوی ترین گروهها در کشور معرفی کرد و یادآور شد: در حال حاضر هفت شرکت خصوصی برآمده از دانشگاه صنعتی شریف هستند و فعالیتهای آنها به گونه ای بوده است که تاکنون بیش از 90 درصد پروژه های راداری بخش خصوصی توسط اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شده است.

خبری خوش تر از اخبار خوش هوایی

ما وبلاگی در خصوص هوافضا هستیم  ولیکن نمی توانیم از این موضوع (نا مرتبط با وبلاگ)نیز به سادگی بگذریم. یعنی دستگیری جنایتکار وحشی چون عبدالمالک ریگی  

رهبر گروه جند الاشیطان 

درود بر همه زحمت کشانی که امنیت را برای کشور به ارمغان می آورند 

 

خبر دستگیری معروف ترین تروریست شرق کشور، بی هیچ تردیدی، به عنوان مهم ترین و البته خوشحال کننده ترین خبر، در صدر اخبار قرار گرفت و علاوه بر رسانه های ایرانی، خبرگزاری های خارجی نیز آن را مخابره کردند.

به گزارش «عصرایران»، عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی را از یک سو می‌توان دستاوردی برای دستگاه دیپلماسی خارجی دانست که در طول ماه های گذشته، در تعامل نزدیک با وزارتخانه های اطلاعات و کشور، رایزنی های ویژه‌ای را برای متقاعد کردن پاکستان به همکاری در زمینه های امنیتی داشته است و از دیگر سو، می‌شود آن را شاهکاری از مأموران اطلاعاتی کشورمان دانست که با اقدامات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی، توانستند یکی از پیچیده ترین عملیات سال های اخیر را شکل دهند و کسی که در پناه لابی های سازمان ISI پاکستان، حمایت های سیاسی، مالی و لجستیکی آمریکا و عربستان گمان نمی‌کرد "دم به تله " بدهد، در نهایت ناباوری، چنان غافلگیر شد که حتی نفهمید از چه ناحیه‌ای ضربه خورده و ایراد کارش کجا بود که دستبند بر دست هایش نشست.

او بر این باور بود، همان طور که بن لادن، به مرد نامرئی دنیای تروریست ها تبدیل شده و "سیا" قادر به دستگیری او نیست، نیروهای اطلاعاتی ایران نیز نخواهند توانست مدل ایرانی بن لادن را دستگیر نمایند.اما وزارت اطلاعات ایران با عملیات اخیر توانمندی های خود را به رخ کشید.

بی گمان، این اقدام موفقیت آمیز ماموران اطلاعاتی کشورمان، نه تنها مهلک ترین ضربه را به گروه تروریستی ریگی وارد کرده، بلکه یک قدرت نمایی سیاسی و امنیتی در برابر سعودی هایی بود که ترجیح می‌دادند با برگ برنده ریگی با ایران مواجهه کنند.

ضمن قدردانی از این اقدام موفقیت آمیز، در اینجا مروری داریم بر روزشمار ریگی، از جنایت تا دستگیری و البته بدیهی است که در آینده، مجازات و مکافات او نیز به این مجموعه افزوده خواهد شد تا پرونده یکی از جنایتکار ترین چهره های سال های اخیر بسته شود.

12 دی 84: در حمله به یک پاسگاه نیروی انتظامی در نزدیکی شهر سراوان 9 نفر از نیروهای انتظامی گروگان گرفته شدند. مسوولیت این اقدام را گروهک جندالله در تماس با شبکه ماهواره‌ای العربیه برعهده گرفت.



25 دی 84:  گروهک جندالله سه کایت سوار ترکیه‌ای را در سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته و خواستار دریافت یک میلیون دلار غرامت در برابر آزادی آنها شد.

25 اسفند 84: اعضای گروهک جندالله با بستن جاده زابل - زاهدان در منطقه تاسوکی به شش خودروی عبوری حمله کردند. در این عملیات تروریستی 22 نفر شهید و تعداد دیگری به گروگان گرفته شدند. در میان شهدای این حادثه برخی از مسولان از جمله مسول حراست فرمانداری، مسول حراست امور آب زاهدان و  یکی از روحانیون عضو دفتر نمایندگی ولایت فقیه در استان سیستان و بلوچستان از جمله شهدای این حادثه بودند. همچنین فرماندار زاهدان و معاونش نیز در میان زخمیان این حادثه بودند.


16 فروردین 85: خبرگزاری فارس از کشته شدن عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک جندالله به همراه 11 نفر دیگر در شرق ایران خبر داد اما این خبرها تکذیب شد.

25 بهمن 85: انفجار در خودروی بمب گذاری شده در مسیر اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بلوار ثارالله زاهدان، 13 نفر شهید و 30 نفر دیگر زخمی شدند. گروهک جندالله مسوولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت.

23خرداد87:  گروهک جندالله با حمله به یک پاسگاه در سراوان، ۱۶ مامور انتظامی را گروگان گرفتند و به پاکستان بردند.

25 خرداد 87:  پاکستان عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروهک جندالله و ۱۵ عضو دیگر این گروه را به ایران تحویل داد.

21مرداد87: تلویزیون العربیه گزارش داد که گروهک جندالله دو سرباز تحت اسارت خود را شهید و سه مامور سپاه پاسداران را به گروگان گرفته است.

14 آذر 87: معاون فرمانده نیروی انتظامی ایران تایید کرد گروهک جندالله 15 نفر از 16 سربازی را که از پاسگاهی در سراوان به گروگان گرفته بود، شهید کرده است. پیشتر یکی از سربازها آزاد شده بود.


7 خرداد88: گروهک ریگی مسولیت انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان  را برعهده گرفت. دراین حادثه ۲۵ نفر شهید شدند و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند. این حادثه توسط عامل انتحاری انجام شد.

26 مهر 88: جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمع دیگری از فرماندهان ارشد سپاه و سران عشایر سنی بلوچ در بمب گذاری انتحاری در شهر سرباز به شهادت رسیدند. گروهک ریگی مسولیت این حمله را برعهده گرفت.




 
ریگی  

حمله یک هواپیما به اداره مالیات تگزاس

مقام های انتظامی آمریکا می گویند در حال بررسی احتمال عمدی بودن برخورد یک هواپیما به ساختمان اداره مالیات تگزاس هستند.

نام خلبان این هواپیمای تک موتوره که به یک ساختمان هفت طبقه برخورد کرد جوزف اندرو استک اعلام شده است.

سخنگوی اداره آتش نشانی آستین می گوید بیشتر ساکنین این ساختمان تخلیه شده اند اما از سرنوشت یکنفر هنوز خبری نیست.

کاخ سفید می گوید بنظر نمی رسد این حمله ای تروریستی بوده است.

یک سایت اینترنتی نامه ای منتشر کرده که گفته می شود توسط خلبان این هواپیما نوشته شده و در آن به مقام های مالیاتی آمریکا حمله شده است.

اما هنوز صحت این نامه تایید نشده است.

رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید می گوید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در جریان این حادثه قرار گرفته است.

وی افزود وزارت امنیت داخلی آمریکا مشغول بررسی این ماجراست.

دو فروند جت اف 16 نیروی هوایی آمریکا از هوستون تگزاس عازم محل حادثه شده و به گشت زنی هوایی در منطقه پرداختند.

هتر ویلز به بی بی سی گفت مشغول رانندگی بوده که ناگهان متوجه توده ای از دود سیاه شده است:
"با نزدیک تر شدن متوجه آتش داخل ساختمان شدم. شعله ها به اندازه دو طبقه بود. می توانستم صدای شکستن شیشه ها در اثر حرارت زیاد را بشنوم."

مقام های انتظامی آمریکا به رسانه ها گفته اند در حال بررسی ارتباطات احتمالی این حادثه با یک درگیری خانگی در جورج تاون تگزاس هستند. گفته می شود خلبان این هواپیما قبل از پرواز این منزل را آتش زده است.

اداره هوانوردی آمریکا گفته است این خلبان مسئولین را از برنامه پرواز خود مطلع نکرده بوده است.

یک سخنگوی اداره آتشنشانی تگزاس اعلام کرد این حادثه در ساعت 9:56 صبح به وقت محلی رخ داد.

وی افزود دو نفر به بیمارستان منتقل شده اند، اما هنوز شدت جراحت آنها اعلام نشده است. 

 







 

منبع:http://aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=260169#post260169