مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هواپیما های آتش نشان یک ضرورت

آبپاشی برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی



به بهانه:

مرگ 200 هکتار از جنگل های بلوط کرمانشاه




نویسنده: شهرام قلی پور
جنگل های کرمانشاه زغال شدند؛ این را ابرهای سیاهی که ماه های طولانی است بر آسمان شهرهای این استان ایستاده اند، نشان می دهد؛ جنگل هایی که به گفته دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمانشاه، از خردادماه در حال سوختن هستند و همچنان هم می سوزند؛ آتش سوزیای که به گزارش خبرنگار محلی اعتماد ملی دویست هکتار از مراتع مشعر بلوط شهرستان جنگلی <گیلانغرب> را نابود کرده است.


آتشی که تاکنون حتی تکانی هم به صندلی های مدیران این مناطق نداده، تا آنجا که حتی نمایندگان مردم این شهرها در مجلس شورای اسلامی هم موضوع را پیگیری نکرده اند؛ شاید اصلااز اتفاق های حوزه انتخابی خود بی خبر هستند. این آتش سوزی علاوه بر آسیب رساندن به ارزشمندترین رویشگاه های طبیعی کرمانشاه که بخش های بسیار مهمی از این ثروت سرشار در رشته کوه های زاگرس <گیلانغرب> متراکم است، موجب تهدید و تخریب زیست بوم جانوری غنی و منحصر به فرد این مناطق شده است. این شرایط نگرانی های فعالان محیط زیست را هم افزایش داده، چون پیگیری های آنها هم به نتیجه نرسیده است.


این اتفاق ادامه همان گزارش قدیمی طهماسب نجفی، دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمانشاه است، او در آن زمان از <آتش سوزی 2 هزار و 31 هکتار از مراتع و جنگل های استان> خبر داده و گفته بود: <شهرستان پاوه با یکهزار و 23 هکتار بیشترین میزان حریق را در خردادماه امسال داشته است. حریق های وقوعی در استان در شهرستان های پاوه، اسلام آباد، گیلانغرب، سرپل ذهاب، کرمانشاه، جوانرود و ثلاث باباجانی بوده است.> او همان زمان هم دلایل این آتش سوزی را کشف نکرده بود و انگار هنوز هم کشف نکرده است. نجفی آن زمان به ایسنا گفت: <امسال به دلیل بارندگی بسیار خوب و رشد مراتع، حریق ها اینگونه وسیع بوده است>!


او با اشاره به اینکه مسوولان استان در تلاشند تا هواپیمای آبپاشی برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی تهیه کنند، گفت: <با اعتباری که به منابع طبیعی استان اختصاص می یابد، این هواپیما خریداری می شود که می تواند نقش موثری در خاموش کردن آتش داشته باشد.>

اما گزارش های مردمی حکایت از فاجعه ای جبران ناپذیر دارد. بنابراین گزارش ها <این حریق که از راس کوه <بلاله> موسوم به <کان> که دارای پهنای وسیع، انبوه و پراهمیتی است، شروع شده و پس از سوزاندن مسافت قابل توجهی از مراتع مرغوب و غنی و جنگل های نادر بلوط از یک سو به منطقه اکوسیستمی دست نخورده <ناودار> و از سوی دیگر به ارتفاعات متراکم کوه <سریوان> ختم شده و در کل بیش از 200 هکتار مراتع جنگلی مرغوب و کمیاب را طعمه خود کرده است.>


مناطقی که پیش از این محل چرای دام بوده است، این روزها محل تهیه زغال صادراتی به کشور عراق است. البته پیش از آنکه همه درختان و مناطق جنگلی سیاه [سوخته] شود. در مناطقی که امروز جولانگاه زبانه های آتش است، پناهگاه پلنگ، خرس، آهو، کل و بز، انواع پرندگان به خصوص دراج سبزی دوست، هدهد و بلبل خرمایی قرار دارد.


البته در کنار آتش سوزی هایی که این روزها آسمان استان کرمانشاه را سیاه کرده، هفته گذشته هم دست کم 30 هکتار از جنگل های بلوط بخش گهواره از توابع شهرستان دالاهوسوختند، بدون اینکه حتی مسوولی تلاشی برای یافتن علل آن انجام دهد.


منطقه سوخته کرمانشاه نشان می دهد که <از شهریور امسال تاکنون بیش از 120 هکتار از مراتع جنگلی مهم بخش <گهواره> دچار آتش سوزی شده است که دامداران را دچار آشفتگی و سردرگمی کرده است. تداوم این آتش سوزی های پی در پی و لجام گسیخته که علت اصلی آن بیشتر سهل انگاری عنوان می شود، در جای خود پیامدهای غیرقابل جبرانی را به محیط زیست و به تبع آن اقتصاد معیشتی مردم تحمیل می کند که جای بسی تامل دارد.>


این آتش سوزی های رقت بار دغدغه و ناامیدی آگاهان مسائل زیست محیطی و متعاقب آن تلنبار شدن تلی از خاکستر، زغال هایی افراشته، از بین رفتن گیاه خاک، تخریب ریه سبز، کوچ اجباری حیوانات و زمینی به رنگ سیاه مخملی است که چشم دوستداران و پاسداران منابع طبیعی را سخت می آزارد.


منبع: روزنامه اعتماد ملی شماره 479 16/7/86 صفحه 13


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد