مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

چتربازان امداد



شیراز - خبرنگار«ایران»: با پایان یافتن دوره هاى آموزشى تخصصى، نخستین گروه چتربازان آتش نشان ایران در سازمان آتش نشانى و خدمات ایمنى شهردارى شیراز تشکیل شد.
این تیم عملیاتى با هدف امدادرسانى سریع در حوادثى مانند زلزله، سیل، آتش سوزى جنگل و امداد کوهستانى در سراسر کشور و انجام خدمات امدادى برون مرزى راه اندازى شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانى و خدمات ایمنى شیراز، گروه چتربازان آتش نشان را گامى مهم و مؤثر در زمینه مدیریت عنصر زمان در سوانح و حوادث و عملیات هاى بحران ستیزى و کاهش گستره تلفات حوادث ارزیابى کرد. مهندس حسن دلگشا در رابطه با جزییات تشکیل این گروه امدادرسان، گفت: نظریه شکل گیرى تیم چتربازان آتش نشان از یکى، دو سال قبل در سازمان آتش نشانى شیراز شکل گرفت و از همان زمان تلاش هایى براى راه اندازى این گروه آغاز شد تا این که پس از رایزنى هاى بسیار و طى مراحل قانونى، قرارداد آموزش اعضاى گروه با مرکز ورزش هاى هوایى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى کشور امسال به امضا رسید.
وى افزود: استادان مرکز ورزش هاى هوایى از میان ۱۵۰ نیروى داوطلب امدادرسانى پس از انجام آزمون هاى مختلف، ۲۴ نفر را به عنوان اعضاى اصلى تیم برگزیدند که این افراد از تیم هاى غواصى، واکنش سریع، امداد کوهستان و دیگر تخصص هاى امدادرسانى با میانگین سنى ۲۸ تا ۳۲ سال و سابقه فعالیت ۵ تا ۱۰ سال انتخاب شدند.
دلگشا با تأکید بر این که نیروى انسانى متخصص و کارآزموده، نخستین ضرورت و مهم ترین عامل موفقیت در انجام یک عملیات امدادى است،
خاطرنشان کرد: با توجه به این که بسیارى از عملیات هاى امدادرسانى ما به صورت استانى و فرااستانى و با فاصله هاى زیاد از شیراز انجام مى گیرد، نیروهاى امدادرسانى پس از پیمودن مسافت هاى طولانى با خودروهاى سبک و نیمه سبک یا پیاده چند ساعت پس از وقوع حادثه به محل مى رسند و ما معتقدیم در چنین شرایطى، نیروهاى امدادى، بخش زیادى از انرژى خود را از دست داده اند و خود نیازمند امدادرسانى هستند.
به گفته وى، استفاده و اعزام چترباز براى امدادرسانى در سوانح و حوادث، علاوه بر سرعت بخشیدن به عملیات، از هدر رفتن نیرو و انرژى امدادرسانان جلوگیرى خواهد کرد.
دلگشا با اشاره به این که تیم هاى امدادى آتش نشانى در سطح استان فارس هلى کوپتر در اختیار ندارند، اظهار داشت: هم اکنون از میان سازمان هاى امدادرسانى استان تنها جمعیت هلال احمر یک فروند هلى کوپتر دارد که آن هم بسیار فرسوده و قدیمى است و اخیراً رایزنى و تلاش هایى براى تهیه هلى کوپتر از سوى سازمان آتش نشانى شیراز آغاز شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد