ایمنی هواپیماها چطور؟
عرض کردم هواپیماهای ما از نظر ایمنی هیچ مشکلی ندارند. این را من نمیگویم، اتحادیه اروپایی میگوید. بازرسیهای آنها خیلی متعدد بوده است. در 3 سال اخیر شاهد بیش از 30 بار بازرسی بودهایم؛ به انگیزههای سیاسی یا غیرسیاسی. به نظر ما این همه بازرسی واقعا بازرسی نیست و بهانهگیری است که بوی توطئه از آن میآید، الان هیچ ایرلاینی در دنیا به اندازه هما توسط اتحادیه اروپایی بازرسی نمیشود.
ما تمامی استانداردهای پروازی اتحادیه اروپایی را پشت سر گذاشتهایم. آنها فکر میکردند با این بازرسیها ما را غافلگیر میکنند. خیال کرده بودند! اگر میدانستند نتیجه بازرسیهایشان به تایید ما منجر میشود، هرگز اینکار را نمیکردند؛ چرا که به خودشان و دنیا ثابت شد پروازها و هواپیماهای ما بدون اشکال است.
آنها میخواستند پروازهای هما به اروپا را قطع کنند و به دنبالش هم بودند، اما نتوانستند. محاسبه کرده بودند که ما تحریم هستیم و تحریم بر بدنه کار ما اثر گذاشته و منتظر یک تلنگر هستیم تا همان که آنان میخواهند، بشویم، اما خودشان بر اشتباه بودن محاسباتشان مهر تایید زدند.
با این حال میدانید که سوانح هواپیمایی در سالهای اخیر چقدر افزایش پیدا کرده. اخبار متعددی میرسد که فلان هواپیما موتور یا چرخش دچار اشکال شد، فرود اضطراری کرد، آتش گرفت و غیره. اینها با سخنان شما که اینقدر قاطعانه سخن میگویید، تناقض دارد.
من باید برخی چیزها را برای شما توضیح بدهم که فکر کنم ناشی از سوءتفاهم باشد. ببینید، الان حدود 50 سال از عمر هما میگذرد. باور میکنید ما در این 50 سال فقط یک سانحه هوایی داشتهایم؟
فقط یکی؟! پس این همه ...
بله، فقط یکی. مال هما فقط یکی. ایرانایرتور یا سایر شرکتها که به هما مربوط نیست. اعلام میکنم ایرانایر کمسانحهترین شرکت هواپیمایی در دنیا شناخته شده. این افتخار بزرگی است که نباید با انتشار اخبار غیرواقعی آن را کمرنگ کرد. این افتخار کشور است. هما فقط یک سانحه داشت که آن هم چند سال پیش یکی از هواپیماهای ما هنگام بلند شدن به کوههای البرز برخورد کرد. غیر از آن دیگر سانحه نداشیم.
آنچه احتمالا منظور شماست اتفاقات هوایی است که مثلا موتور یک هواپیما آتش میگیرد یا چرخش باز نمیشود و غیره. اینها اسمش سانحه نیست، اتفاق است و در تمام شرکتهای هواپیمایی دنیا که در ذهن بسیاری از ما سابقه خوبی دارند اتفاقا بیشتر است.
بالاخره هواپیما هر قدر هم که نو باشد، ممکن است برایش اتفاق رخ دهد. بسیاری از شرکتهای هوایی دیگر در ایران طی سالهای گذشته سانحه داشتهاند، اما هما فقط یکی داشته، این را به خاطر داشته باشید.
در بحث خدمات فرودگاهی نیز بسیاری مسافران از هما گله دارند. تاخیرها زیاد است و هنگامی که تاخیر ایجاد میشود، برخلاف سایر شرکتهای خارجی که هوای مسافرینشان را دارند، برای آنها هتل میگیرند، اسکان و حمل و نقلشان را عهدهدار میشوند، برخورد مودبانه و مسوولانهای دارند و غیره، هما ظاهرا اینگونه نیست. موقع تاخیر هیچکس پاسخگوی مسافران نیست و ماموران فرودگاهی هما آب میشوند و میروند زیر زمین. این مساله شاید در کشور خودمان چندان به چشم نیاید، اما مسافرانی که در فرودگاههای خارجی وضعیت خدمات سایر شرکتها با هما را مقایسه میکنند، این تفاوتها به گونهای آزاردهنده به چشمشان میآید. در این باره چه میگویید؟
ببینید، من در مقام مقایسه نیستم و به ایرادات کار خودمان هم واقفم، اما واقعا اینگونه نبوده است. ما مثل بسیاری شرکتهای دیگر خدماتمان را هنگام تاخیر ارائه میکنیم، مگر موردی باشد که شما به من بگویید و پیگیری کنم و جواب بدهم، اما ما نیز برای مسافران هتل میگیریم و آنها را به هتل میبریم و خدمات رفاهی و تغذیهای در اختیارشان قرار میدهیم البته عرض کردم ما در مورد نیروی انسانی مشکل داریم و برای رفع آن هم برنامه ریختهایم که این برنامه هم معطوف به کاهش نیروی انسانی است و هم معطوف به برگزیدن افرادی است که هنگام تماس مستقیم با مردم انگیزه خدمت بالایی داشته باشند.
بزودی خواهید دید که بافت نیروی انسانی شاغل در بخش فرودگاهی و مهمانداری ما در حال ترمیم شدن است و اثراتش را در همان برخوردها و اصلاح رفتارها خواهید دید.
کی منتظر باشیم؟
به زودی. خودتان حس میکنید.
درباره افزایش تاخیرها چه میگویید؟
ببینید، ما درباره مساله تاخیرها بر سر یک دوراهی قرار داریم. از یکسو کاهش تاخیرها مستلزم داشتن هواپیمای جایگزین دوم و سوم است که ما دستکم فعلا و به این سرعت امکان تهیه آن را نداریم. وقتی هواپیمای جایگزین باشد ، روشن است که در صورت بروز نقص فنی در یک هواپیما بدون آن که منتظر رفع نقص بمانید و تاخیر ایجاد شود ، بلافاصله هواپیمای سالم جایگزین و پرواز انجام میشود. اما سوی دیگر دوراهی اهدافی است که ما برای رشد جابهجایی مسافر و ارائه خدمات کمی در نظر گرفتهایم تا با همین ناوگان موجود، به تعداد بیشتری از مردم خدمات بدهیم.
واقعا در این دوراهی ماندهایم چه کنیم. گاهی به این سو و گاهی به آن سو میرویم. کاهش تاخیرها با تعداد مسافر جابهجا شده رابطه عکس دارد و ما سعی در تنظیم آن داریم. با این حال عرض میکنم که آمار عملکردی ما با همین شرایط به معجزه میماند. در این شرایط دشوار تحریم ما معجزه کردهایم.
ما به رقم جابهجایی 10 میلیون مسافر در سال رسیدهایم که واقعا جز یک همت بسیجی کارکنان هما نام دیگری نمیتوان بر آن گذاشت. هما در سال 57 در شرایطی که از ناوگان هوایی و تجهیزات نو برخوردار بود ، قادر به جابهجایی یک میلیون مسافر در سال بود اما اکنون و تقریبا با همان ناوگان ما الان که تحریم هستیم سالانه 10 میلیون مسافر جابهجا میکنیم. شما نام این را جز معجزه چه میگذارید؟
ناوگان شما الان چه وضعیتی دارد؟
ما الان 39 فروند هواپیما داریم که 8204 صندلی را در بر میگیرد. هواپیماهای ما از فوکر 100، بویینگ و ایرباس تشکیل شده که اخیرا قرار است چند فروند توپولف نیز به آن اضافه شود. برای خرید برخی دیگر از هواپیماها نیز در حال رایزنی هستیم که اعلام میکنیم.
زیرساخت و اکثر هواپیماهای شما غربی است، فکر نمیکنید خرید هواپیماهای شرقی در این ناوگان جالب نباشد؟
خرید توپولف 204 به لحاظ قیمت و کیفیت واقعا به نفع ماست، حتی از نظر ظاهر. شما اگر ریخت این هواپیما را ببینید اصلا نظرتان راجع به توپولف تغییر میکند، اصلا یک چیز دیگری است. درباره دغدغه شما هم باید بگویم خیر، تناقضی ایجاد نمیکند، چرا که مثلا در رده هواپیماهای غربی مگر ایرباس با فوکر خدماتی یکسان یا ساختار فنی یکسانی دارند؟ خیر، جدا هستند. پس این مورد هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
توپولفها کی به ایران میرسند؟
هنوز زمان داریم. زمان تحویل 18 ماهه است که حدود 8 ماه از آن میگذرد. حدود یک سال دیگر زمان لازم دارد.
و قیمتش؟
محرمانه است. از من نخواهید.
برنامهتان برای خرید هواپیماهای دیگر چیست؟
از بیان جزییاتش معذورم، اما در این حد میتوانم بگویم که ما در حال افزایش خرید هواپیما هستیم و میانگین خریدهایمان 2/6 هواپیماست که در دولت نهم اتفاق افتاده است.
مساله دیگری که این روزها ایرانایر را دچار چالش کرده، ظاهرا تعلل این شرکت در ورود به فرآیند خصوصیسازی است. چرا نمیخواهید خصوصی شوید؟ چه موانعی بر سر راه وجود دارد که اعتراضاتی را نیز در مجلس و وزارت راه ایجاد کرده است؟
چه کسی گفته هما نمیخواهد خصوصی شود؟ چه کسی گفته ما تعلل میکنیم؟ آیا مدارکی برای اثبات حرفهایشان در دست دارند یا فقط حرف میزنند؟ ما در حال طی مراحل لازم هستیم، اما طی برخی از این مراحل در دست ما نیست. ما الان هم یک بنگاه خصوصی هستیم، ما تحت مقررات دولت نمیتوانیم رفتار واقعی داشته باشیم، در نتیجه ضرر عملیاتی میدهیم. حالا چه کسی با وجود این ضرر عملیاتی حاضر به خرید سهام ماست؟ وقتی ما سهامی را میخریم که سود داشته باشد، وگرنه نذر که نداریم سهام شرکت ضررده را بخریم.
این مانع اصلی است که در حال رفع آن هستیم و برای کاهش ضرر برنامههای خاصی را داریم که شروع هم شده است. اما بحث دیگر، بحث کنترل قیمت بلیت است که دولت با وجود آن که ما مدتهاست پیشنهاد افزایش قیمت را به دولت و شورایعالی هواپیمایی دادهایم، حاضر به اعمال آن نیست، چرا که احتمال میدهند افزایش قیمت بلیت هواپیما هم باعث کاهش دسترسی اقشار مردم به هواپیما شود و هم به طور روانی بر افزایش قیمت سایر کالاها تاثیر بگذارد.
در نتیجه ما باید ابتدا این موانع و بویژه بخش سوددهی را حل کنیم و بعد به سوی خصوصیسازی پیش برویم. البته ما فرآیند و مطالعات فنی و اقتصادی لازم را شروع کردهایم که به زودی به نتیجه میرسد، اما این که تعللی در کار باشد، فقط خبرسازی برخی رسانههاست.
مقدار ضرر شما الان چقدر است؟
ضرر ما به طور متوالی در حال کاهش بوده و هست. ما در سال 84 معادل 46 میلیارد تومان ضرر دادیم که این رقم در سال 85 به 27 و در سال 86 به 19 میلیارد تومان رسید.
و برای امسال؟
به یاری خدا تا پایان امسال میخواهیم زیان عملکردی هما را به صفر برسانیم و این شرکت از اول سال 88 دیگر یک شرکت زیانده داخلی نخواهد بود. آنگاه مقدمات ورودش به بورس و خصوصیسازی نیز فراهم میشود.
یکی از مسائلی که بتازگی شایعه شده است، مهاجرت پرسنل ماهر هما به ایرلاینهای حاشیه خلیج فارس بویژه قطر و کویت است. ظاهرا این مهاجرت به سبب دستمزدهای بالایی است که آنها میپردازند. این مساله را تایید میکنید؟
متاسفانه بله. تعدادی از پرسنل ماهر ما در بخشهای مهمانداری، خلبانی و پرسنل فنی که حدود 100 نفر میشوند، به خاطر حقوقهای بالای ایرلاینهای کشورهای همسایه به آنجا رفتهاند. متاسفانه فعلا بضاعت ما برای پرداخت حقوق زیاد نیست ولی امیدواریم بتوانیم ترمیمش کنیم.
اصولا پرسنل هوایی ایران و بویژه خلبانهایش در دنیا بهترین هستند. این را نیز من نمیگویم. همان اتحادیه اروپایی گفته. کارشناسان کمیته ایمنی این اتحادیه دانش فنی بسیار بالای پرسنل ما را تایید کرده و اعتراف کردهاند متخصصان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیاز به آموزش فنی ندارند.
حالا عرض میکنم که این ایرلاینهای همسایه ما هر چه پیشرفت فنی و کیفی کردهاند، مدیون پرسنل ایرانی هستند و بدون وجود آنها امکان این ارتقا وجود نداشت. واقعا ما در بهرهوری نیروی انسانی که در هما انجام دادیم، مشاهده کردیم که چه پرسنل توانمند و غیرتمندی داریم که در این تحریمها کارشان را به نحو احسن انجام دادند.
ما قبلا به ازای هر هواپیما 400 نفر پرسنل داشتیم، الان به ازای هر هواپیما 200 نفر داریم. یعنی بهرهوری بالا رفته و این که عرض میکنم ما داریم زیانمان را کاهش میدهیم، با همین روشهاست.
شایعاتی نیز درباره فروش خط پروازی تهران توکیو به امارات مطرح شده که ظاهرا در راستای صرفهجویی انجام میشود.
جالب است! این را من هم میگویم که خط تهران توکیو بزودی تعطیل میشود، چون از نظر اقتصادی به صرفه نیست و ضرر میدهد. بله! تعطیل میشود، اما این که مالکیت خط پروازی را به کشور دیگری بفروشیم، از آن حرفهاست. خط هوایی که قابل خرید و فروش نیست. صرفا ما یک مکاتبه با ژاپن خواهیم داشت که از این پس پروازهایمان انجام نمیشود و خط تعطیل میشود، همین!
البته ما برنامههای دیگری نیز در همین راستا برای کیفی کردن و گسترش خطوط هوایی به سایر نقاط ایران داریم که مهمترین آن برقراری پرواز مستقیم میان مراکز استانهاست. فعلا به این صورت است که مثلا اگر شما بخواهید از شیراز به تبریز بیایید، پرواز مستقیم وجود ندارد.
شما باید به تهران بیایید و بعد با پروازی دیگر عازم تبریز شوید، اما بزودی این دو مرکز استان به طور مستقیم به یکدیگر وصل و توقف پروازها یا شهر واسط حذف میشود. این یک تحول در خطوط هوایی کشور است و بسیاری از منافع را که قبلا نداشتیم برای ما ایجاد و رفاه مردم را نیز بیشتر خواهد کرد.
آقای حسامی! بسیاری از ایرانیانی که در خارج کشور هستند، میگویند پرواز با سایر خطوط هوایی دنیا را به مسافرت با هما ترجیح میدهند. واقعا این طور است؟
عجب قضاوتی! من در فرودگاههای معتبر دنیا افرادی را دیدهام که وقتی آرم آبی هما را میبینند، اشک میریزند، افرادی را میبینم که با تعصب پای هما ایستادهاند. ما حداقل 57 هزار مسافر را سراغ داریم که به هما همیشه وفادارند و با هیچ هواپیماییای جز هما سفر نمیکنند. اسامیشان را دارم! شخصی از ایرانیان مقیم خارج به من میگفت من یک اخم مهماندار هما را به هزاران رنگ و لعاب و زرق و برق مهمانداران ایرلاینهای خارجی نمیفروشم.
اینها برای ما افتخار است و من برای حفظ آن همیشه استرس دارم. شاید باور نکنید، اما این درون من است. شاید خیلی افراد فکر کنند مدیریت ایرلاین کار باکلاسی است، اما من میگویم کار پراسترسی است. من شبانهروز استرس دارم. وقتی به من خبر میدهند موتور یک هواپیما آن بالا از کار افتاده یا آتش گرفته یا چرخ هواپیما باز نمیشود، خدا میداند تا هواپیما به زمین بنشیند چه بر من میگذرد. استرس مثل لباس همراه من است.
در مدتی که وارد هما شدهاید، آیا موردی از اخلال در امنیت پروازها مثل اقدام به هواپیماربایی و غیره وجود داشته است؟
خیر. حتی یک مورد. با افتخار میگویم که امنیت پروازهای ما در این سالها و سالهای گذشته در بین سایر ایرلاینها تک بوده است و حتی یک مورد کوچک هم نداشتهایم که بخواهیم به آن اشاره کنیم. این نیز یکی از شاخصههایی است که من را به این نتیجه میرساند تاکید کنم بهترین هستیم.
هیچ آشپزی نمی گه آشم شوره
نمی دانیم قصم حضرت عباس آقایون رو باور کنیم یا دم خروس رو (بابا به هر ایرانی که توی هواپیما های داخلی نشسته و تمام مقدسات رو توی دهنش قرقره نکرده باید جایزه داد )
فرنام عزیز نظر شما نظر اکثریت مردم ایران است ولیکن خواهشن حدود ومرزهای دینی را رعایت کنید تا از نظرات شما استفاده بیشتری بیریم.
الان چند سالی است که مرتب میگن توبولف ۲۰۴ ولی خبری نیست . راستش یا روس ها گذاشتنشون سر کار یا اینا ما رو گذاشتن سرکار . خلاصه جریان سرکاری به نظر میرسه .
این آقا هم فکر کنم خیلی از خودش خوشش میاد . لااقل اگه مدیر عامل ماهان این حرف ها رو میزد یه چیزی ولی ایران ایر ؟!؟!؟ چی بگم والا !!
ابی عزیز
ناوگان ایرلاین های ما از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند علی رقم تمام تلاش های که از سوی مسئولین انجام می شود.تحریم های سفت و سخت علیه کشورمان مهمترین عامل ایجاد این وضعیت می باشد اگرچه عدم وجود مدیران کاربلد بر مشکلات پیش آمده افزوده است.ولیکن در مورد توپولف ها باید خدمتتان عرض کنم این قرارداد بین شرکت روسی و ایرتور بسته شده به تعداد حداقل پنج فروند از نوع ۲۰۴ مدل ۱۰۰ که اولین فروند ان یکسال دیگر وارد ناوگان ما خواهد شد و بقیه به مرور خواهد آمد.
اصلا آقا من یه پیشنهاد دارم
در حال حاضر سپاه و ارتش دارای حداقل بیست فروند ایلوشین و هرکولس عملیاتی هستند . خب تا زمانی که توپولفها برسند وقت داریم که صندلی مسافری روی این ها نصب کرده و یک شرکت هواپیمایی جدید تاسیس کنیم که فعلا چند سالی جور ایران ایر را بکشه . فکر کنم هر هرکولس یا ایلوشین بتونه به اندازه یک ارباس یا حداقل 727 مسافر حمل کنه .
بقیش هم خدا بزرگه بالاخره جور میشه D: ( با کمی تبسم)
پیشنهاد بدی نیست حتما بررسی می کنیم.(اگر جای مسئولین هوایی کشور بودیم)
آقای هادی . بابا ولمون کن . حتما سقوط ایلوشین حامل زائران مشهد و سقوط
هرکولس حامل خبرنگاران رو فراموش کردی که از این پیشنهادات میدی .
نه قربونت . صبر میکنیم . یا توپولف ها میرسن یا پیاده این ور و اون ور میریم
روزی هما بهترین بود. فکر میکنم منطور آقای مدیرعامل منظور همان روز ها است. حال اگر میخواهید بدانید که هما درسطح جهانی چه مقامی داشت و هم اکنون به چه روزگاری افتاده، توصیه میکنم کتاب تاریخچه هواپیمای بازرگانی ایران نوشته عباس عطروش را بخوانید. این کتاب مدتی نایاب بود اما هم اکنون تجدید چاپ شده.