دوستان خوب با تلاش شبانه روزی و دلسوزانه پرسنل و تکنسین های نیروی هوایی کشورمان بوم سوخترسانی بروی دومین بوئینگ ۷۴۷ سوخترسان کشورمان نصب شد .بنا بر اخبار این عملیات با دستور اکید و فوری ریاست نیروی هوایی کشورمان مبنی بر آماده سازی پنج فروند هواپیمای سوخترسان در زمان بسیار کوتاهی به منظور بالابردن آمادگی این نیرو صورت می پذیرد .در حال حاضر یک فروند ۷۰۷ و دو فروند ۷۴۷ سوخترسان نیروی هوایی آماده خدمت می باشند.در ادامه عکس هایی از این ۷۴۷ تازه آماده شده بهمراه عکس هایی از دو سوخترسان دیگر کشورمان تقدیمتان می گردد.به امید روزی که تمامی سوخترسان های کشورمان شرایط و آمادگی خدمت را داشته باشند.
و اما
ایران و ایرانی همواره جاودان
اعلام ایجاد پایگاه جدید دریایی ایران در تنگه هرمز از سوی ایران، توجه برخی رسانه های جهان را به خود جلب کرد.
به گزارش عصرایران ، روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا و گاردین انگلیس از جمله رسانه هایی بودند که این اقدام ایران را مورد توجه قرار دادند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار خبر احداث پایگاه دریایی جدید ایران در تنگه هرمز ، این اقدام ایران را بیشتر اقدامی در راستای مقابله با حمله احتمالی ایالات متحده به ایران ارزیابی کرد و از ارایه تحلیل بیشتر بر آن خودداری کرد.
اما روزنامه انگلیسی گاردین توجه بیشتری به موضوع نشان داده است و با چاپ گزارشی درباره احداث پایگاه جدید دریایی ایران ، این اقدام ایران را از جنبه مزایای استراتژیک با کارشناسان امور نظامی بریتانیا به گفت و گو گذاشته است.
گاردین با انتشار نظرات "جیسون آلدرویک" کارشناس امور دریایی در مرکزبین المللی مطالعات استراتژیک در بریتانیا،موقعیت جغرافیایی و استراتژیک جاسک را از نظر این کارشناس بریتانیایی مورد بررسی قرار داده است.
از نظر آلدرویک موقعیت استراتژیک جاسک به لحاظ اشراف بیشتر بر دریای عمان از بندر عباس بهتر است.وی در این باره به گاردین می گوید:"موقعیت این بندر به لحاظ دست رسی آسان تر به آب های آزاد و نزدیکی به اقیانوس هند برای فرماندهان نظامی بسیار بهتر است.اما سؤال مهم این است که آنها (ایرانی ها)قصد دارند چه تجهیزات یا نیروهای خود را در این پایگاه جدید مستقر سازند که تا این لحظه اطلاعی از این امر نیست و اطلاع از این مورد در ارزیابی موقعیت و اهداف تاسیس چنین پایگاهی مهم است.مثلا ممکن است ایران این پایگاه را مرکز تجمع و استقرار زیردریایی های خود قرار دهد."
گاردین در ادامه نظرات "لی ویلت"یک کارشناس دریایی دیگر بریتانیا در این زمینه را نقل می کند و به نقل از وی می نویسد:"شاید تنها هدف ایران از اعلام رسمی این مطلب صرفا اعلام آن باشد. به عبارت دیگر یک نگاه بدبینانه می گوید ایران یک کشور نفتی است و بر تنگه هرمز تسلط دارد.هر وقت آنها مطلبی از تنگه هرمز و یا خلیج فارس و موارد مشابه به زبان می آورند قیمت نفت کمی جابه جا می شود و افزایش می یابد.حالا هم با توجه به کاهش قیمت نفت شاید آنها می خواهند به وسیله این سخنان کمی قیمت نفت را بالا ببرند."
مجید هدایت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که در نمایشگاه هوایی کیش سخن میگفت با اشاره به انجام فعالیتهای گسترده در راستای طراحی و تولید انواع هواپیما و بالگرد در کشور گفت: ما شرکت کاموف روسیه را برای طراحی مشترک و تولید انبوه یکی از ارزندهترین بالگردهای نیمه سنگین به عنوان شریک انتخاب کردهایم.
وی افزود: در چارچوب این قرارداد همکاری بیش از 50 فروند بالگردهای تجاری کاموف مدلهایی چون 32 در طراحی جدید و غیرنظامی، در ایران تولید خواهد شد.
هدایت همچنین از ایجاد یک جهش بزرگ هوانوردی در کشور خبر داد و گفت: در 10 سال آینده تامین حداقل 20 هزار صندلی هواپیمای مسافربری جت میان برد از طریق طراحی و ساخت انبوه هواپیماهای باریک پیکر در کشور محقق می شود.
به گفته مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، براساس برنامهریزی ها و توافقات انجام شده با وزارت راه و ترابری، طی سه سال آینده 30 فروند از هواپیمای ایران 140 برای بهره گیری در مسیرهای کوتاه پروازی داخل کشور تحویل ناوگان هوایی خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه گزارش موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن درباره جنگ نامتقارن دریایی ایران آمده است: توانمندیهای نیروهای دریایی نامتعارف ایران از شش بخش کشتی های سطحی، زیردریایی های متعارف و بسیار کوچک، موشک ها و راکتها، مینهای دریایی، هوابرد و دیگر صنایع نظامی تشکیل می شوند.
* کشتی های سطحی
هرچند که توپخانه ساحلی دوربرد و موشک های ضدکشتی ایران می تواند سطوحی از امنیت بخشهای مهم خلیج فارس را تأمین کند، کشتیهای سطحی برای کنترل واقعی این منطقه ضروری است. ایران برای رسیدن به این منظور، قایق های کوچک و متوسط تندرو را طی دهه گذشته تولید یا تهیه کرده است تا برای عملیات احتمالی در خلیج فارس و دریای عمان آماده باشند. نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از این قایق ها استفاده می کنند.
قایق های سپاه از جمله طارق، ذوالقدر، ذوالجناح و یا گشتی بهمن می توانند سامانه پرتاب اژدر و موشک را حمل کنند و قابلیت استفاده در مأموریت های مین گذاری را در خط سیر کشتی های خلیج فارس دارا هستند، همچنین قایق های تندرو آذرخش و ذوالفقار 2 موشک ضدکشتی را حمل می کند.
نیروی دریایی سپاه نیز از تله راداری کنترل از راه دور یا قایق های مملو از مواد منفجره برای منحرف کردن عملیات دفاعی دشمن یا حمله به کشتی های آنها استفاده می کند.
جدیدترین قایق های ناوگان نیروی دریایی سپاه شامل قسمت های دور از دیدرس می شود. هر دو این قایق ها اژدرهای 324 میلیمتری را حمل می کنند در حالی که قایق قبلی می توانند فقط 2 موشک کوثر را حمل کند. این قایق ها طی رزمایش های اخیر نیروی دریایی ایران بسیار فعال بودند و گزارش ها حاکی از آن است که ایران شمار بیشتری از این قایق ها را در دست ساخت دارد.
ایران همچنین تعدادی زیردریایی کوچک در اختیار دارد که گفته میشود به اژدر کوتاه برد 324 میلیمتری مجهز هستند.
کشتی های تندرو ایرانی موسوم به تندر نیروی دریایی سپاه تنها امکان توانمندی متعارف را در مقایسه با موارد مختلف تجهیزات متعارف نیروی دریایی ارتش می دهد و چند محافظ عملیاتی و تعداد 6 قایق موشک انداز در کاروان خود دارد. هر یک از این کشتی ها نیز با وزن تقریبی 200 تن و سرعت 35 گره دریایی مجهز به پرتابگرهای دوگانه موشک های دریایی هستند.
* زیردریایی ها و اژدرها
زیردریایی کوچک غدیر ساخت ایران است و می تواند اژدرهای 533 میلیمتری را حمله کند. همچنین زیردریایی های ساحلی نهنگ که هر دو آنها هم اکنون در نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش ایران وجود دارند ظاهراً برای عملیات در خلیج فارس استفاده خواهند شد.
این زیردریایی ها احتمالاً برای مین گذاری، عملیات ویژه و حملات ضدکشتی به کار می روند و بیانگر تلاش ایرانیان برای توسعه توانمندی رزمی در زیر دریا محسوب می شوند. علاوه بر این، نیروی دریایی سپاه یک شبکه پیچیده از دوربین های ویدئویی دوربرد برای روز و شب در محل های مختلف امتداد خط ساحلی نصب کرده است تا نفوذ مخفیانه را ردیابی کند و شاید حتی اطلاعات هدف مورد نظر را به زیردریایی های مورد استفاده در ارتباطات زیرآبی که توسط صنایع الکترونیک ایران توسعه یافته اند، منتقل کند.
آب برعکس هوا یک رسانای نامناسب به شمار می رود که جریان انتقال صدا را به آسانی بر هم می زند. نیروی دریایی آمریکا از انواع ابزارها برای ردیابی زیردریایی ها برخوردار است اما آب های کم عمق ساحلی و صداهای بالا عملکرد دستگاه ها را با مشکل مواجه می کند و کار ردیابی، مکان یابی و تشخیص زیردریایی ها را بسیار مشکل می سازد.
دما و شوری آب شاید ردیابی زیردریایی ها را در مناطق خاص تسهیل کند. شوری بیش از حد آب بر انتقال موج صدا تأثیر می گذارد و هر چه شوری آب بیشتر باشد امواج صدا سریعتر منتقل می شوند. بنابراین، ترکیب دمای بالا و شوری آب در یافتن راهکار برای خلیج فارس می تواند ردیابی را برای کشتی مستقر در سطح آسانتر کند.
ایران همچنین در حال آزمایش زیردریایی های بسیار کوچک سازگار با رطوبت است که به خدمه کاملاً آموزش دیده و باانگیزه نیاز دارد. این زیردریایی های کوچک نه تنها قابلیت عملیاتی بهتری را نسبت به کشتی های بزرگ دارا هستند بلکه همچنین می توانند به دکل های بدنه قایق های تیپ نهنگ برای عملیات دوربرد نصب شوند. ایران همچنین از اژدرهای دارای خدمه استفاده می کند.
حتی کشتی های به ظاهر تجاری یا مسافرتی می توانند زیر سطح آب حفره ها و تأسیساتی برای ارسال و تجدید قوای زیردریایی های کوچک داشته باشند. این ترتیبات برای عملیات راهبردی دوربرد در دریای عمان و دریای عربی مناسب است و مشابه این اقدام توسط نیروی دریایی ایتالیا در جنگ جهانی دوم در آبهای مدیترانه به کار رفت.
ایران در سالهای اخیر توانمندی خود را در بخش اژدرها بسیار توسعه داده است و گفته می شود که خط تولید دست کم 2 نوع از اژدرهای داخلی 533 و 324 میلیمتری را آغاز کرده است. اژدرهای ایرانی تا 20 کیلومتر را هدف قرار می دهند. ایران همچنین اعلام کرده است که یک اژدر ویژه برای هدف قرار دادن زیردریایی و کشتی های روی سطح آب در تنگه هرمز طراحی کرده است و گفته می شود که در اختیار نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه است. همچنین حوت نیز یک اژدر موشکی با سرعت بالاست که 360 کیلومتر در ساعت سرعت دارد. تسلط و برتری ایران با چنین سیستمی می تواند به منزله تغییر روند بازی در خلیج فارس باشد.
چهارمین نمایشگاه بین المللی هوایی خلیج فارس ایران
به دنبال برگزاری موفقیت آمیز سه نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در جزیره کیش در سالهای 1381 ، 1383 و 1385، سازمان منطقه آزاد کیش چهارمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران را با هدف ارائه توانمندیهای صنایع هوایی ، هوانوردی و هوافضایی جمهوری اسلامی ایران و معرفی آخرین دستاوردها و فناوریهای مربوط در سطح بین المللی با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری از امروز در این جزیره برگزار نموده است..
برگزاری سه نمایشگاه گذشته با استقبال بی نظیر بازرگانان، متخصصان، محققان و خبرنگاران داخلی و (تا حدودی ) بین المللی مواجه شد. در این نمایشگاه واحدهای تولیدی، تجاری و تحقیقاتی داخلی همراه با شرکت کنندگان خارجی آخرین دستاوردها، تجهیزات و قطعات مختلف صنایع هوایی و خدمات مرتبط را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. این نمایشگاهها توانستند موقعیت مناسبی را برای مذاکره و تعامل عرضه کنندگان و خریداران فراهم آورند.
بی شک چهارمین نمایشگاه نیز نقش بسزایی در گسترش گفتگوها و بسط مناسبات تجاری تولید کنندگان و بازرگانان داخلی با یکدیگر و با طرف های خارجی آنها ایفا خواهد نمود.
در پایان با آرزوی موفقیت برپایی این نمایشگاه و تاثیر مثبت بر صنعت هوافضای کشور عزیزمان ایران از همه دوستان عزیز وبلاگ که از این نمایشگاه دیدن می کنند تقاضا داریم عکس هایی را که از نمایشگاه تهیه می نمایند برای وبلاگ فرستاده تا به اسم خود این عزیزان در وبلاگ قرار دهیم.
سپاسگزاریم.
نووستی: هواپیمای منطقه ای "آن-148" روز دوشنبه در فرودگاه جزیره کیش واقع در خلیج فارس بر زمین نشست.
به گزارش «ریا نووستی» این هواپیما قرار است که از روز سه شنبه در نمایشگاه Iran Kish AirShow-2008 شرکت کند.
این هواپیمای "توربو پروپی"می تواند کمبود مشهود در هواپیمایی غیر نظامی ایران را پر کند. ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 به خاطر مسائل سیاسی امکان خرید تجهیزات هوایی از آمریکا را نداشته و به همین دلیل مدت هاست که هواپیماهای شوروی سابق و سپس روسیه و اوکراین را تهیه می کند که در نمایشگاه مذکور توسط کمپانی هوایی "آنتونوف" همراه با کمپانی لیزینگی "ایلوشین فینانس اند کو" نمونه ای از آن به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
به غیر از این کمپانی "ایلوشین فینانس" مذاکرات جدیدی را با سفارش دهندگان ایران درباره صدور و فروش مجوز تولید هواپیماهای میانبرد منطقه ای "توپولف-204-100" را انجام می دهد. در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات ایران می تواند که از سال 2011 کار مونتاژ این هواپیما را در کشور تحت مجوز آغاز و چهار سال بعد از آن تولید آن را دایر سازد.
کمپانی "ایلوشین فینانس" پیش از این قرار داد صدور پنج فروند "توپولف-204-100" به کمپانی Iran Air Tour را امضا کرده است.
بنا به ارزیابی های انجام شده نیاز ایران به هواپیماهای توپولف-204 در حدود 100 فروند است.
استقبال گرم از EP-CPO در Budapest به خاطر اولین پرواز از Minsk
http://www.myaviation.net/search/photo_search.php?id=00749593