مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جنگنده های روسی تمرینات نظامی اتلانتیک را با موفقیت انجام دادند

سه جنگنده راهبردی روسی شب گذشته پس از شرکت در تمرینات نظامی روسیه در آتلانتیک به پایگاه خود در شهر انگلس واقع در منطقه ساراتف بازگشتند.به گزارش تیک آف از روزنامه اینترنتی روسی ایزوستیا یوری پاملف معاون فرمانده لشکر هوایی روسیه اعلام کرد جنگنده های تو-یکصدو نود و پنج روسیه درتمریناتی که با حضور نیروی هوایی و ناوگان دریایی انجام شد شرکت کردند و یکی از وظایف مهم انها طی مانور کشف گروه ضربت دشمن فرضی بودکه خلبانان با ارسال بموقع مشخصات گروه برای فرماندهی مانور به خوبی از عهده انجام ان برامده اند.وی یاداور شد پرواز جنگنده های روسی و بازگشت انها به پایگاه سیزده ساعت طول کشید.

به گفته این مقام نظامی روسیه نیروهای ناتو به دقت بر تمرینات نظامی روسیه نظارت داشته اند و حتی جنگنده های اف-شانزده نروژ قصد داشته اند هواپیماهایی روسی را رد گیری کنند که البته چنین رفتاری از سوی همسایگان شمالی روسیه یک امر عادی تلقی می شود.گفتنی است کشتیهای ناوگان دریایی سیاه و ناوگان شمال روسیه نخستین بار طی پانزده سال اخیر تمرینات مشترکی در آتلانیتک انجام داده اند.

پیام وزیر دفاع به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس سازمان هوافضا

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت 13 ابان دهمین سالگرد تاسیس سازمان هوافضای این وزارتخانه پیامی صادر کرد.
در بخشی از پیام سردارسرتیپ محمدنجار امده است :
تاسیس سازمان صنایع هوافضا در 13 آبان 1377 به فرمان فرماندهی معظم کل قوا بستر بروز خلاقیت و رشد استعداد دانشمندانی شد که فرصتها را دریافتند و در طول یک دهه با دستیابی به دستاوردهای عظیم موشکی طلایه دار تولید، قدرت ملی مبتنی بر دانش و فناوریهای بومی و تاثیرگذار در «بازدارندگی» ایران اسلامی شدند.
در این پیام اضافه شده است:
در کشور اسلامی ما، تاسیس سازمان صنایع هوافضا وقتی ضرورت یافت که این ملت بزرگ از یک سو با تنگناهای ناشی از جنگ تحمیلی و از سویی با تحریم های همه جانبه مواجه شد.
در این پیام خاطرنشان شده است:
این سازمان ولایت محور و دانش بنیاد پس از گذشت یک دهه، با تولید انواع سیستمها و سلاحهای موشکی در حوزه های «زمین به زمین»، «زمین به هوا»، «کروز» و «ضد زره» سهمی بزرگ و شگرف در «بازدارندگی» ایفا کرد.

ناسا در زمینه گردشگری فضایی با شرکت انگلیسی همکاری می کند

سازمان فضایی امریکا،‌ ناسا، برای ساخت یک روبات که قابلیت حرکت در سطح کره ماه را دارد،‌ با یک شرکت انگلیسی قرارداد امضا کرد. تا کنون این سازمان فضایی امریکا بود که از شرکتها برای ساخت قطعات و تجهیزات لازم برای برنامه های فضایی خود دعوت به همکاری می کرد اما همکاری ناسا با شرکتهای دیگر این بار در مسیری متفاوت شکل گرفته و یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه گردشگری فضایی از ناسا ساخت یک روبات قابل جابجایی در سطح کره ماه را درخواست کرده است.

در حالیکه چهل سال از فتح کره ماه توسط ستاره شناسان سازمان فضایی امریکا می گذرد،‌ مسئولان سازمان فضایی امریکا روز جمعه اعلام کردند برای اجرای برنامه های فضایی شرکت انگلیسی اودیسه مون Odyssey Moon،‌ مستقر در جزیره مان Man،‌ که در زمینه توسعه گردشگری در کره ماه فعالیت می کند،‌ به توافق رسیده اند و قرار است برای این شرکت قطعات یک روبات با قابلیت جابجایی در سطح کره ماه را بسازند. پت ووردن، مدیر مرکز تحقیقاتی ناسا،‌ به تازگی اعلام کرد امضای قرارداد همکاری با این شرکت انگلیسی یک اقدام منطقی در توسعه فعالیتهای سازمان فضایی امریکا به شمار می رود. وی خاطر نشان کرد ساخت تجهیزات علمی، تحقیقاتی و اکتشافی لازم برای ناسا در کره ماه، با برنامه هایی که این سازمان پیش از این برای ساخت ماهواره های خصوصی اغاز کرده است، ارتباط تنگاتنگ دارد.

شرکت انگلیسی اودیسه مون که چهار سال پیش فعالیت خود را اغاز کرد یکی از شرکتهایی است که برای کسب جایزه سی میلیون دلاری "ایکس پرایز" که بخشی از هزینه های ان از طرف شرکت عظیم اینترنتی گوگل تامین می شود، با دیگر شرکتها رقابت می کند. این شرکت در سال دو هزار و هفت از دیگر شرکتهای غیر دولتی خواست برای باز کردن کره ماه به روی گردشگران تلاش کنند.رامین خادم، مدیر شرکت انگلیسی اودیسی مون، در مراسمی که به منظور معرفی این طرح به عموم برگزار شده بود، اعلام کرد مردم هنوز به ظرفیتهایی که در کره ماه نهفته است، فکر نکرده اند. وی افزود کره ماه را می توان به منزله هشتمین قاره قلمداد کرد بنابراین ما باید به شیوه ای کاملا مسئولانه از ان بهره برداری کنیم. ما تلاش میکنیم جایزه گوگل را از ان خود کنیم و اگر موفق به اینکار شویم کار بزرگی انجام داده ایم. وی تاکید کرد در هر صورت ما به کره ماه خواهیم رفت.

لاری پیج و سرگی برین ، موسسان گوگل، پل آلن موسس مشترک میکروسافت، و همچنین جف بیزوس موسس شرکت اینترنتی و یارانه ای آمازون، نیز در تامین مبلغ جایزه یادشده مشارکت می کنند.جای هانیکات، رئیس جدید شرکت اودیسه مون، اعلام کرد بخش خصوصی می تواند نقش مهمی در برنامه های اکتشافی در ماه ایفا کند.خبرگزاری فرانسه از سانفرانسیسکو گزارش داد شرکت اودیسه مون در نظر دارد از کره ماه به عنوان پایگاهی برای تولید انرژی و همچنین اکتشافات جدید فضایی استفاده کند.

عکس روز

Click here for full size photo! 

فیل و فنجان در کنار هم 

 

Click here for full size photo! 

جمبو ایران ایر در بزرگراههای پکن 

 

Click here for full size photo! 

 قربانی هوایی 

 

Click here for full size photo!

فرند شیپ زیبای نیروی هوایی 

 

Click here for full size photo! 

تاسیسات پدافند هوایی و راداری فرودگاه مشهد 

 

Click here for full size photo! 

فالکن نیروی هوایی.کمیاب و کم پرواز 

 

Click here for full size photo! 

هواپیماها نیز در زمان خرابی به کنار جاده می آیند 

 

عملیات انهدام مخازن سوخت اربیل و الهوریه

دولت بعثی در شوک
سه روز است که دولتی بعثی عراق حمله ناجوانمردانه خود را علیه ایران آغاز نموده. در این زمان نیروی هوایی بیشترین بار جنگ را بردوش می کشد. پایگاه های هوایی کشور در دو روز گذشته حماسه ها آفریدند که از آن جمله حمله موفقیت آمیز کمان – 99 در روز گذشته (یکم مهرماه 59) بوده است.
عراق هنوز هم در شوک حمله روز گذشته است. اکثر پایگاه های هوایی مهم عراق بمباران شد و دشمن در سردرگمی کامل بسر می برد. آنها که حتی تصور چنین پاسخی را از تیزپروزان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نداشتند، هیچ گونه حرکتی نمی توانستند انجام دهند. هواپیماهای آنان نیز در پی حمله 140 فروندی نیروی هوایی کاملا زمین گیر شد و آن تعدادی هم که توانسته بودند برای تعقیب جنگنده های ایرانی به پرواز درآیند، به دام شکاری های اف 14 افتاده بودند. به شکلی که در کم تر از یک ساعت 5 فروند هواپیمای آنان در هوا مورد هدف قرار گرفت و مابقی از ترس به پایگاه های خود مراجعه کردند.
فرماندهان نیروی هوایی که به خوبی می دانستند به عراق نباید فرصت بازسازی داد، طی دستوری به پایگاه های هوایی از آنان خواستند تا با طراحی و اجرای عملیات گوناگون فرصت هرگونه عکس العملی را از آنان بگیرند.
آغازی بر شروع یک حمله گسترده
یکی از این پایگاه ها، پایگاه سوم شکاری همدان بود که در طول روز گذشته به همراه دو پایگاه ششم و دوم، بیشترین حملات را علیه عراق انجام داده بود. در پی این تحولات، فرمانده پایگاه سوم از طراحان اتاق عملیات پایگاه خواست که طرح های خود را جهت حملات متعدد به مراکز نظامی و اقتصادی عراق آماده کنند.
روز دوم مهر سال 59 تصمیم گرفته شد تا یکی از مهم ترین مراکز عراق مورد حمله تیزپروازان نیروی هوایی قرار گیرد. در این زمان سوخت برای هر دو کشور عامل حیاتی بود و با توجه به شرایط بحرانی، امکان تهیه سوخت برای جنگ افزارها به سختی انجام می شد. لذا فرمانده عملیات پایگاه و دیگر همکاران دست بکار شدند و طرحی را آماده نمودند تا مخازن نگهداری سوخت عراق را مورد آماج حملات خود قرار دهند که طی این طرح انهدام بزرگ ترین مخزن سوخت عراق در الهوریه و تجمع مخازن اربیل در دستور کار قرار گرفت. مقرر شد ابتدا مخازن سوخت شهر اربیل و سپس مخازن الهوریه منهدم شوند.
با توجه به این که عراق اینک هوشیار شده بود، لازم بود تا با دقت خیلی زیاد عملیات طراحی شود. لذا تصمیم بر این گرفته شده که این عملیات با رعایت کامل اصول حافظتی و استفاده از بهترین خلبانان پایگاه انجام شود.
گروه اول آماده حمله به اربیل
خیلی سریع گروه اول آماده پرواز شد. چهار فروند فانتوم هر کدام مسلح به شش بمب mk82 از پایگاه سوم شکاری به پرواز درآمدند. فانتوم ها با ارتفاع گرفتن به میزان 15000 پا و با آسودگی کامل به پرواز ادامه دادند و از قسمت جنوبی شهر بیجار گذشتند. سپس با عبور از شهر دیواندره شروع به کم کردن ارتفاع نموده و خارج از دید رادارهای دشمن از قسمت جنوبی سردشت و از لابه لای کوهستان ها وارد خاک عراق شدند. هدف 10 کیلومتری شهر اربیل در شمال بغداد بود. خلبانان در خاک عراق با تعجب درحال پرواز بودند زیرا کوچک ترین خطری آنان را تهدید نمی کرد. با نزدیک شدن فانتوم ها به شهر اربیل و هدف طبق نقشه، می بایست از شمال شهر اربیل دور زده و در راه بازگشت مخازن را که در جنوب شهر بود مورد هدف قرار دهند. تا این جا همه چیز مرتب بود ولی این پایان کار نبود. رادارهای عراقی موفق به کشف فانتوم ها شده بودند. توپ های سبک 23 میلیمتری آتش بی امان خود را بر روی فانتوم ها گرفتند. در طرف دیگر نیز دو فروند میگ 23 عراقی به عنوان اسکرامبل از پایگاه خود به پرواز در آمدند تا جنگنده های ایرانی را رهگیری و منهدم سازند.
مخازن منهدم شد ولی ...
اینک دیگر فانتوم ها به هدف رسیده بودند. در 5 مایلی هدف فانتوم ها با علامت لیدر دسته آماده بمباران شدند و لحظاتی بعد مخازن در آتش می سوختند. ماموریت با موفقیت انجام شده بود. اینک جنگنده ها باید با تمام سرعت خود را به مرزهای کشورمان می رساندند. جنگنده ها که سبک هم شده بودند، با قرار دادن موتورها در حالت پس سوز شروع به دور شدن از منطقه کردند غافل از این که میگ ها آنها را ردیابی کرده و درحال تعقیب آنها بودند. در 40 مایلی مرز یکی از فانتوم ها متوجه میگ عراقی شد. خلبان بلافاصله به لیدر اطلاع داد که دو فروند جنگنده دشمن در تعقیب آنها هستند. با فرمان لیدر دسته، فانتوم ها از هم فاصله گرفته و با کم کردن ارتفاع به سرعت به راه خود ادامه دادند. این زمانی بود که خلبانان کابین عقب با دقت در حال بررسی اوضاع و مقابله با تهدیدات احتمالی دشمن بودند.
شلیک موشک به سمت فانتوم ایرانی
تا مرز دیگر فاصله ای نمانده بود که کمک خلبان فانتوم شماره سه متوجه شد که یکی از میگ های عراقی بر روی هواپیمای آنان قفل راداری انجام داده است. کمک درحالی که به سختی تلاش می کرد قفل راداری دشمن را بشکند، مرتب از خلبان می خواست که ارتفاع را کم تر کند. در همین زمان میگ عراقی موفق شد با قفل کردن راداری بر روی فانتوم یک تیر موشک هوا به هوا به سمت فانتوم شلیک کند. کمک بلافاصله به خلبان اطلاع می دهد و از او می خواهد تا سرحد ممکن ارتفاع را کاهش دهد. ارتفاع فانتوم به حدی پایین بود که عوارض طبیعی زمین هر لحظه خلبانان را تهدید می کرد. موشک لحظه به لحظه به فانتوم نزدیک تر می شد. این پایان مشکلات نبود. از طرفی با نزدیک شدن به ارتفاعات مرزی، خلبان باید ارتفاع می گرفت و در این حالت موشک به راحتی با فانتوم برخورد می کرد. در آخرین لحظات سرانجام کمک خلبان موفق می شود قفل راداری را شکسته و موشک را منحرف کند. هواپیما نیز اینک به ارتفاعات مرزی رسیده بود. میگ عراقی که ناکام مانده بود، از ترس تامکت های ایران گردش می کند و به داخل خاک عراق فرار می کند.
لحظاتی بعد فانتوم آخر سالم در پایگاه فرود می آید و گزارشات لازم نیز تنظیم می شود. با توجه به گزارش های داده شده و با کمی تغییرات، دسته دوم آماده پرواز می شود. فرمانده عملیات پایگاه توضیح می دهد که با زدن مخزن اربیل فکر عراق متوجه آن جاست و یادآور می شود که مخازن الهوریه هم بزرگ تر و هم مهم تر از مخازن اربیل است و به خلبانان یادآور می شود که مراقب باشند.
دسته دوم آماده پرواز می شوند
توجیهات قبل از پرواز در اتاق بریفینگ پایگاه شروع می شود. سروان خلبان "عباس دوران" (سرلشکر شهید عباس دوران) به عنوان فرمانده دسته پروازی شروع به بریف خلبانان می کند و نکات مورد نظر را با آنها درمیان می گذارد و همچینین نوع مهمات مورد استفاده و نقاط گردش را مشخص می کند. تصمیم گرفته می شود که جنگنده ها با دور زدن هدف آن را را به صورت خطی بمباران کنند تا به این ترتیب تمامی نقاط مورد نظر منهدم شوند. دوران همچنین یادآور شد که در چند کیلومتری این مخازن، پایگاه هوایی الهوریه قرار دارد که باید حسابی مواظب آن باشیم. هدف ما در 3 کیلومتری الهوریه قرار دارد. این درحالی بود که به دوران ابلاغ شده بود که خود را به پایگاه ششم شکاری معرفی نماید و او می بایست بعد از انجام ماموریت پایگاه همدان را ترک نماید.
برای این پرواز نیز 4 فروند فانتوم در نظر گرفته می شود. سه فروند از فانتوم ها به شش تیر بمب mk82 و 4 تیر موشک راداری مجهز می شوند و هواپیمای فرمانده دسته (شهید دوران) به 4 تیر بمب bl775، 2 موشک حرارتی و 2 تیر موشک راداری مجهز می شود.
دسته دوم به سمت هدف پرواز می کند
خلبانان با تحویل گرفتن تجهیزات پروازی روانه آشیانه هواپیماها شدند و هرکدام سوار بر مرکب آهنین بال خود آماده پرواز شدند. هنوز ساعاتی چند از آغاز صبح نگذشته بود که جنگنده با خزش بر روی باند در دل آسمان جای گرفتند. دوران که به خوبی می دانست عراق الان هوشیار است، مسیر پروازی را در بریفینگ تغییر داده بود. جنگنده ها با اوج گرفتن تا ارتفاع 18000 پا و با سرعتی در حدود 300 نات، به سمت کرمانشاه پرواز کردند و با نزدیک شدن به ایلام ارتفاع را به 9000 پا و سرعت را با 400 نات رساندند. در نقطه ایذایی اول، خلبانان با علامت دوران جنگنده های شان را تا ارتفاع 1000 پایی به زیر کشیدند و با عبور از جنوب صالح آباد، در پوشش دره های عمیق وارد خاک عراق شدند. در این هنگام جنگنده ها با سرعتی بالای 1000 کیلومتر درحال حرکت بودند .
خلبانان متعجب بودند که چرا هیچ مانعی برای حضور آنها وجود ندارد. دقایقی بعد دوران با رمز اطلاع می دهد که تمامی جنگنده ها مسلح کنند. مخازن سوخت بزرگ تر از آن بود که تصور می شد. دوران که جلوتر از بقیه پرواز می کرد متوجه شد که هیچ سایت موشکی در منطقه وجود ندارد و آن جا فقط توسط پدافندهای 57 و 23 میلمتری محافظت می شود. البته از نحوه چیدمان پدافند معلوم بود که پدافند 57 میلیمتری توسط رادار کنترل می شود. پس بلافاصله به خلبانان اطلاع داد که ارتفاع را کم کرده تا در تیررس پدافند 57 نباشند ولی پدافند 23 میلیمتری هنوز تهدیدی جدی بود.
مخازن سوخت منهدم شدند
دوران با سرعت از روی مخازن عبور کرد و جنگنده ها نیز با عبور از روی هدف در 5 مایلی آن با گردشی به سمت مخالف آماده بمباران شدند.
در همین هنگام آژیر خطر در پایگاه الهوریه به صدا درآمده بود و خلبانان اسکرامبل آماده پرواز می شدند. دوران با دقت اوضاع را بررسی می کرد تا خطری فانتوم ها را تهدید نکند.
با رسیدن 3 فانتوم به بالای مخازن، لحظاتی طول نکشید تا صدای انفجارهای مهیب کل منتطقه را پر کند. عملیات تا این جا کاملا موفق بود. درحالی که جنگنده ها خوشحال از به هدف نشستن بمب های خود بودند، دوران متوجه شد دو فروند میگ عراقی آماده پرواز و حمله به فانتوم ها هستند. درنگ جایز نبود باید به حریم پایگاه نزدیک می شد.
باند پایگاه هوایی هدف قرار گرفت
دوران ارتفاع هواپیما را به حدود 10 متری سطح زمین رساند و با سرعت به سمت پایگاه حرکت کرد. پدافند پایگاه لحظه ای قطع نمی شد. دیگر کمی دیر شده بود و جنگنده ها آماده تیک آف بودند. در یک لحظه دوران فکر جدیدی کرد و با یک گردش سریع و فشار آوردن جی بالا، به سمت راست چرخید و با رسیدن بر بالای باند، چهار تیر بمب خود را بر روی باند و رمپ پروازی فرو ریخت. با آسیب دیدن باند عملا دیگر هیچ هواپیمایی نمی توانست از این پایگاه به پرواز درآید.
تا این لحظه خلبانان با چشم دوختن به آسمان دنبال هواپیمای دوران بودند که صدای دوران در رادیو طنین می اندازد که:
- باند را زدم شما سریعا به پایگاه برگردید.
در همین لحظه دوران متوجه چندین کامیون حمل سوخت نزدیک آشیانه جنگنده های عراقی می شود. حجم پدافند بسیار بالا بود و این ریسک بزرگی بود که بخواهد دوباره بر روی پایگاه برگرد. از طرف دیگر تمام بمب ها را بر روی باند فرو ریخته بود. او در یک لحظه تصمیم می گیرد تانکر را هدف قرار دهد کاری که استقبال از مرگ بود؛ لذا با گردشی سریع بر روی پایگاه، نواخت مسلسل هواپیمایش را بر روی تند قرار می دهد و محوطه را به رگبار می بندد که طی آن، موفق به انهدام کامیون های سوخت و وارد آوردن خسارت های سنگین دیگری به پایگاه الهوریه شد.
جنگنده ها سالم به زمین نشستند
درنگ جایر نبود. دوران با قرار دادن قدرت موتور در حالت 100 درصد و روشن کردن پس سوز، به سرعت به سمت مرز حرکت می کند. با توجه به خطرات احتمالی، نزدیک ترین مسیر را به سمت مرزهای کشورمان انتخاب می کند و موفق می شود از جنوب کشور به سلامت از مرز عبور کند. لحظاتی بعد او در کنار سه فانتوم دیگر قرار می گیرد و لحظاتی بعد در پایگاه همدان به سلامت فرود می آیند.
آنها به همراه دسته قبلی پروازف ضربات مهلکی را بر پیکره عراق وارد نموده بودند و این درحالی بود که تازه ساعت های اولین صبح روز دوم مهرماه بود و عراق باید تا پاسی از شب خود را آماده هجوم های پی در پی عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می کرد.
منبع : ساجد

هدیه ای تصویری از ایر شو کیش

 

 

 

دوستان عزیز و خوانندگان مهربان وبلاگ  

عکس هایی که در بالا مشاهده می نمائید عکس هایی است که دوست خوبمان پویان از سفر خود به جزیره کیش و شرکت در ایر شو برای ما ارسال نموده که از این بابت از او سپاسگزاریم. 

منتظر عکس های سایر بزرگواران نیز می مانیم.

تقدیر از پدافند هوایی به خاطر کنترل دو هواپیمای بیگانه

شورای عالی سیاستگذاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از هوشیاری نیروی هوایی و پدافند هوایی این کشور قدردانی و تجلیل کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح، در نشست این شورا از نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) که طی یک ماه گذشته دو هواپیمای بیگانه را که با مشخصات غیرواقعی و ناهماهنگ قصد ورود به فضای ایران را داشتند با فوریت تحت کنترل قرار گرفتند، قدردانی و تجلیل به عمل آمد.

در این نشست عنوان شد که هواپیماهای مذکور پس از اخطارهای لازم در فرودگاه‌های کشور به زمین نشانده شده و ضمن شناسایی و بررسی‌های لازم و ارسال گزارش به مقامات کشور، اجازه برخاستن و عبور از کشور صادر شد.

فرماندهان و مسولان عالی‌رتبه نیروهای مسلح در این نشست با قدردانی ویژه از مجموعه‌ فرماندهان نیروی هوایی صمیمانه قدردانی و تاکید کردند: این آمادگی، هوشمندی، هوشیاری و دقت و سرعت عمل برای نیروهای مسلح افتخار محسوب می‌شود و هرگونه ناهماهنگی پروازی و یا تعرض و تجاوز به حریم هوایی کشور با عکس‌العمل جدی نیروهای مسلح مواجه خواهد شد.

سانحه غم بار در ایرشو کیش

یک فروند هواپیمای آموزشی بعدازظهر جمعه، حین اجرای نمایش هوایی در مراسم اختتامیه نمایشگاه هوایی خلیج فارس سقوط کرد.

این هواپیما از نوع هواپیماهای آموزشی نوع سبک آلمانی بود که هدایت آن را نیز خلبان آلمانی برعهده داشت و در حین اجرای دور(لوپ) زدن سقوط کرد.

خلبان این هواپیما در دم جان باخت اما به دلیل سقوط هواپیما در محوطه ای خارج از فضایی که جمعیت برای تماشا ایستاده بودند، هیچ یک از تماشاگران آسیب ندید.
همچنین در اپرون فرودگاه نیز یک هواپیما در حال سوختگیری بوده است که خوشبختانه هواپیمای آموزشی با آن برخورد نکرده است. 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت : علت حادثه سقوط هواپیمای فوق سبک در زمان اجرای نمایش هوایی در نمایشگاه هوایی کیش در دست بررسی است .

رضا جعفرزاده شامگاه جمعه افزود: اعلام دلایل سقوط این هواپیما در نمایش هوایی کیش زود است و پس از بررسی دلایل سقوط آن توسط کارشناسان متعاقبا اعلام خواهد شد.

با سقوط یک فروند هواپیمای فوق سبک در زمان نمایش هوایی در نمایشگاه هوایی کیش ، خلبان آلمانی ‪ ۵۴‬ساله آن کشته شد.

این هواپیما زمانی که در اجرای نمایش هوایی بود به علت از کنترل خارج شدن ، در باند فرودگاه کیش سقوط کرد و خلبان آن نیز کشته شد.

خلبان آلمانی این هواپیمای فوق سبک تنها به منظور شرکت در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی کیش به ایران سفر کرده بود .

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی خلیج فارس در کیش شامگاه روز جاری دهم آبان ماه به پایان رسید و بازدیدکنندگان به مدت چهار روز در بخشی از فرودگاه بین‌المللی کیش ، شاهد اجرای نمایشهای هوایی توسط خلبانان ایرانی و خارجی و چتربازان از ‪ ۳۰/۱۴‬تا ‪ ۳۰/۱۶‬بودند.  

هواپیمای آنتونوف 148با همکاری ایران و اوکراین ساخته می شود

رییس شرکت هواپیماسازی آنتونوف اوکراین گفت ایران به طور کامل در پروژه ساخت هواپیمای مسافربری دو موتوره موسوم به آن 148 مشارکت خواهد کرد . 
    
به گزارش فارس به نقل از اینترفاکس ، هواپیمای آن 148 یک هواپیمای مسافربری دو موتوره است که اوکراین طی دهه 1990 میلادی آن را طراحی کرده و نخستین فروند آن فوریه 2007 ساخته شده است .

دیمیترو کیوا رییس شرکت آنتونوف در این باره گفت: مذاکرات بین شرکت آنتونوف و سازمان ملی هوانوردی ایران متمرکز بر ساخت مشترک این هواپیما مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی و جوی ایران بوده است .

به گفته وی ایران کاملا از ساخت مشترک هواپیما با اوکراین استقبال کرده و خواستار ادامه مذاکرات است .

کیوا افزود:تمایل ایران برای مشارکت در ساخت این هواپیما به نفع اوکراین نیز خواهد بود چرا که این کشور مشتری چندانی برای فروش هواپیماهای آنتونوف ندارد .

تا کنون 16 شرکتهای هواپیمایی روسی و اوکراینی و شرکت ملی هواپیمایی کوبا تمایل خود را برای خرید این هواپیما اعلام کرده اند . کوبا تا کنون سه فروند از این نوع هواپیما را سفارش داده ولی زمان دقیقی برای تحویل آنها اعلام نشده است .

بیش از 50 فروند هواپیمای آن 148 باید تا سال 2012 میلادی تحویل داده شود .

ایران پیش از این در ساخت آنتونوف 140 با روسیه و اوکراین همکاری داشته است . از 11 آنتونوف 140 تولیدی ، سه فروند آن در ایران فعالیت می کند .

قیمت فروش هر فروند آن 148 بین 18 تا 22 میلیون دلار خواهد بود .

نسل جدید جنگنده صاعقه تولید شد

 

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، مجید هدایت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه نمایشگاه هوایی کیش گفت: نسل جدیدی از هواپیمای جنگنده بومی ایران با نام صاعقه، در این سازمان تولید شد.
وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشورمان در بخش صنایع نظامی افزود: مردم کشورمان سال گذشته شاهد پرواز پرافتخار جنگنده صاعقه ساخت مشترک نیروی هوایی ارتش و سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بودند و امسال نیز نسل جدید این هواپیمای جنگنده با قابلیت‌ها و امکانات بیشتر تولید شده است که به زودی تولید انبوه آن نیز آغاز خواهد شد.
هدایت همچنین اعلام کرد: در حوزه گشت دریایی نیز هواپیمای نظامی جدیدی ساخته شده است که بزودی در اختیار مرزبانان دریایی قرار خواهد گرفت. 

 

 

نظر وبلاگ:نظر خاصی نداریم