همزمان با سالگرد آغاز عملیات بیتالمقدس ، مراسم تحویل نهایی 10 فروند بالگرد طوفان و خط تولید انبوه ملخ کامپوزیتی بالگرد 214 با حضور سردار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در جمع خبرنگاران با یادآوری عملیات بیتالمقدس که در چنین روزی آغاز و در سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر شد ، در تشریح ویژگیهای بالگرد طوفان گفت : این بالگرد یک بالگرد تهاجمی مجهز به سامانه های سلاح پیشرفته شامل موشکهای ضدتانک، راکت انداز و توپ 20 میلیمتری است و از چابکی بسیار بالایی برخوردار است.
وزیر دفاع افزود : بومی سازی دانش و فن آوری ساخت و تولید بالگرد تک و تهاجمی، تولید انواع قطعات و مجموعهها شامل انواع پانلهای ساندویچی، شیشههای هوایی، فورج آلیاژهای فولادی و آلومینیومی ریختهگریهای دقیق تحت فشار و ماسهای، جوشکاری، فرمدهی قطعات به روشهای سرد و گرم، مخازن سوخت مقاوم به ضربه، سامانههای گردانده، هیدرومکانیک، کنترل پرواز، سوخت رسانی، متعلقات موتور، سامانه های نمایشگر چند منظوره (MFD)و نمایشگرتصویری میدان نبرد (HUD) و مخابرات نوین، از دستاوردهای این پروژة مهم بشمار می رود.
سردار وحیدی ادامه داد : این اقدام که در جهت فرامین فرماندة معظم کل قوا صورت پذیرفت، گام بسیار بلندی در راه خودکفایی و افتخاری بزرگ و ملی برای صنایع مستقل و کارآمد هوایی وزارت دفاع است و امیدواریم رضایت حضرت ولی عصر، خشنودی فرماندة معظم کل قوا و شادی ملت شریف ایران را فراهم کند.
سردار وحیدی همچنین در خصوص افتتاح خط تولید انبوه ملخ کامپوزیتی بالگرد 214 نیز اظهار داشت: ملخ بالگرد یکی از نیازمندیهای اساسی و اصلی در صنعت هوایی کشور بشمار می رفت، درفناوری های جدید، مواد کامپوزیتی جایگزین مواد فلزی شده و عمر ملخ را به چند برابر افزایش داده است.
وی در ادامه افزود: متخصصین و کارگران پرافتخار و ماهر شرکت هسا با کار شبانهروزی و همت بلند خود موفق شدند این خط تولید پیچیده را راهاندازی کنند. در این جهت بیش از 5000 نمونه تست جهت انتخاب متریال مناسب ساخته شد و تستهای مکانیکی لازم از جمله تستهای استاتیکی، خستگی، شرایط محیطی بر روی آنها انجام شد.
وزیر دفاع گفت: بر روی نمونه های تولیدی ملخ کامپوزیتی، بدلیل حساسیت قطعه، طی مدت یکسال و نیم تست در سطح شهرهای شاهین شهر و اهواز صورت گرفت و امروز شاهد افتتاح خط تولید ملخ کامپوزیتی هستیم.
سردار وحیدی تاکید کرد : با کسب این موفقیت و افتخار بزرگ به عنوان دومین کشور سازنده این نوع ملخ نام ایران عزیز را ثبت کردیم و قادریم طراحی و ساخت ملخ و سایر بالگردهای موجود در کشور را نیز انجام دهیم و در آینده نیز جزء اقلام صادراتی وزارت دفاع قرار خواهد گرفت.
نظر وبلاگ: دوستان عزیز ضمن تبریک به همه زحمتکشان صنایع دفاعی و نظامی کشور عزیزمان ایران که تلاش شبانه روزی آنها سبب شده است در حال حاضر از توانایی نظامی خوبی برخوردار باشیم ذکر یک نکته را ضروری می بینیم و آن ارائه اخبار شفاف و بدون هرگونه افراط و تفریط است.
امروزه دیگر هر ایرانی علاقمند به هوافضا می داند که هلی کوپتر مذکور کبری نام دارد و این هلیکوپتر نقش بسزائی در نابود سازی لشکرهای مکانیزه و زرهی عراق بازی کرد.با این حال عملیات بازسازی و ارتقا آنها را نباید به عنوان ساخت یک هلی کوپتر جدید و با یک نام جدید معرفی کرد زیرا این کار سبب از بین رفتن تمام تلاش هایی نیز که به منظور بروزرسانی آنها شده است خواهد شدو سطح اطمینان جامعه را کاهش خواهد داد.در ضمن همین چند هفته گذشته بود که مسئولین مربوطه(منظور فرمانده هوانیروز است) خبر طراحی و ساخت اولین هلی کوپتر ایرانی را ظرف مدت سه تا چهارسال آینده دادند پس بهتر است همواره حقیقت را بگوئیم و یا اگر نمی خواهیم حقیقت را بگوئیم حداقل دروغ نگویئم(این آخرین جمله تند شد ولیکن لازم بود!!).
ارزوی من یه روزی به عنوان دانشجو این بود که این مدل از کبرا که از مدل j خیلی قویتر و همچنین بر خلاف مدل فوق قابلیت موشک تاو رو داره رو یه روزی بسازیم که الحمدالله نزیدیکه...
نه نظر شما تند نیست البته حقیقت میگی.تو سایت میلیتاری ایر چه دعوایی شد به این خاطر که کاکپیتش همون کاکپیت قدیمی هستش و خوده کبراست که فقط ملخش کاپوزیتی شده و شاید کمی ارتقا پیدا کرده اینو که کور هم میفهمه آقا محمد.
;(
این خبر بزرگ را تبریک می گم
انشا الله کبرا ها هم در آینده نزدیک بهینه شوند!
انشا الله در روز نیاز فقط بتونن طوفان بپا کنن ! شوخی
نصیر جان این خوده کبری با چند تغییر جزیی پس جای خوشحالی نداره
حتی یک سیستم دیجیتالی درش دیده نمیشه !!!!!!!!!!!
با سلام
آیا می توانید اطلاعاتی در مورد موتور این هلیکوپتر ارائه کنید
آیا ایران توان ساخت موتور این هلیکوپتر را دارد
منظور از تجهیزات نوین مخابراتی چیست
با تشکر
دوست عزیز موتور همان موتور قدیمی کبری است.در حال حاضر ایران توانائی تعمیرات اساسی این موتور را دارد و نه تولید.
سلام
مطالب مفیدی دارین ممنون
من ترم آخر رشته الکترونیک هواپیما هستم الان دارم پایان نامه ام رو آماده می کنم موضوعش در موردسیستم کمک ناوبری وی او آر هست در این مورد برام مقاله یا منبعی فرستید که بتونم استفاده نمایم .
خسته نباشید .
این که این پرنده کبری هست شکی در اون نیست ولی چند مورد را باید مورد توجه قرار داد :
1 - ساخت یک هلیکوپتر از ابتدا هر چند نمونه آن در دسترس باشه به همین راحتی نیست و البته با راه افتادن خط تولید و یاد گرفتن ساخت میشه امیدوار بود برای آینده حداقل موارد ضد رادار و بدنه زاویه دار به اون افزوده بشه.
2 - در مورد نمایشگر های آنالوک باید گفت خواندن این نوع نمایشگر راحت تر هست ودر شرایط جنگی برای تکنولوژی ایرانی قابل اعتماد تر ، منظور اینه که برای جای دادن این نمایشگر ها در چند پنل ال سی دی نیاز به تکنولوژی با قابلیت اطمینان بیشتری هست تا در مواقع جنگی ایرادی پیش نیاد ، حتی در سری های اول و دوم آپاچی هم شما نمایشگر های اطلاعاتی را به صورت آنالوگ میبینید .
3 - در مورد الکترونیک پروازی و غیره هم باید به طراح آنها دسترسی داشت که فکر کنم غیر ممکن هست ، پس در یک فروم که همه از روی عکس قضاوت میکنند نمیشه گفت این همونه و گذاشتندش زیر دستگاه کپی دکمه 10 را زدند و استارت کردند از اون ور 10 تا کبری اومده بیرون !!! عین همون مدل 30 سال پیش !!